Hyytymät synnytyksen jälkeen (ällö)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyytyma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyytyma

Vieras
Onko kellään ollu isoja hyytymiä jälkivuodossa? Tuliko kenellekkään tulehdusta? Mulla tuli silloin synnärillä vuodon seassa hyytymiä. Aika paljon pieniä ja niiden lisäks yksi todella iso. En ajatellu että vois olla vaarallista, mutta äsken luin et ei sais olla kanan munaa isompia:( Ihmettelen kun ei mulle synnärillä sanottu, että on paha asia ne hyytymät

Mulla on tullut molempien synnytysten jälkeen yhdet todella isot hyytymät, oikein itekin pelästyin ja pyysin hoitajia katsomaan (kun näin oli siis ohjeistettu). mut painelivat vatsan ja sanoivat että kaikki ok, ei niitä kyllä sen jälkeen sitten tullutkaan.
Ja jos ei ole kummallisia kipuja tai haisevaa vuotoa niin uskoisin että kaikki on ihan ok!

Kananmunaa isommat eivät ole normaaleja, eikä se jos monen viikon jälkeen alkaa yhtäkkiä tulla hyytymiä (tai vuotoa jos on jo loppunut). Mulla tuli isoja hyytymiä ja jouduinkin kaavintaan, istukan palasia oli jäänyt kohtuun.

Mene näyttäytymään, todella ja pian, se voi olla vaarallista jos istukkaa on jäänyt ja alkaa vuotaa itsekseen pois. Näin sanoivat sairaalasta ja kummilapseni äiti on melkein kuollut ko. tilanteeseen.

Mulla tuli kaksi järkyttävän isoa. Se eka kun tuli niin tuntui aivan kamalalata, kun se valui. Jämähti kiinni siihen emättimen suun yläpuolelle. Tuntui siinä pari tuntia kun en uskaltanut ottaa pois. Sitten oli pakko ottaa vessapaperia käteen ja nappasin kiinni ja veden pois. Ällötys oli semmoinen 10 cm pitkä sormea paksumpi klöntti. Soitin heti neuvolaan ja terkkari sanoi, että ihan normaalia ja hyvä että tulevat pois.

Sillon synnärilläki semmosia että oikein tunsin ne ku holahtivat.. ja pienempiäki aika paljon. Varsinki sillon kun pitkään oli makuullaan ja kun nousi ni sillon piti samontein mennä vessan kautta :) Ihan normaalia tosiaan jos ei haise ja oo kipuja.

Kananmunaa isommat eivät ole normaaleja, eikä se jos monen viikon jälkeen alkaa yhtäkkiä tulla hyytymiä (tai vuotoa jos on jo loppunut). Mulla tuli isoja hyytymiä ja jouduinkin kaavintaan, istukan palasia oli jäänyt kohtuun.

Mene näyttäytymään, todella ja pian, se voi olla vaarallista jos istukkaa on jäänyt ja alkaa vuotaa itsekseen pois. Näin sanoivat sairaalasta ja kummilapseni äiti on melkein kuollut ko. tilanteeseen.

Niin ja lisään vielä, mulla kätilö sanoi että on riski että istukkaa jäi kohtuun, ja ohjeisti että heti pitää soittaa jos tulee kananmunaa isompi hyytymä. Ne eivät enää ole normaaleja.

Tuleehan niitä hyytymiä jonkin verran synnytyksen jälkeen ja yleensä sanotaan että ei sais olla kananmunaa isompia.
No, mulla kesti pari viikkoa jälkivuoto ja oikeastaan loppui.
Mutta alavatsassa oli painontunnetta. Sitten yhtäkkiä yks päivä tunsin pihalla, että nyt hulahtaa ja reilusti. Menin äkkiä vessaan, ja olin nilkkoja myöten veressä.
Soitin äippäpolille, ja sanoivat että mulla on menkat alkaneet. No ei tosiaan.
Menin päivystykseen ja ennen kuin lääkärille pääsin, tuli muutama todella iso hyytymä, n. 10x15cm...
Ainakin täällä saa vain päivystyksen kautta lähetteen keskussairaalaan...
No, sain lähetteen, seuraavana aamuna kaavinta.
Yöllä tuli 3 todella isoa hyytymää, jättimäisiä... Meinasin jo että pitää heti mennä lääkäriin, mutta onneksi aamu koitti ja asia hoidettiin...

muistan esikon aikaan kun n vrk synnytyksestä suihkussa holahti varmaan kahden nyrkin kokoinen hyytymä. Paniikissa sain sen suihkuteltua lattiakaivoon kuitenkin : DDD

Luin itsekin jlkeenpäin että oli kai melko kookas ja ns epänormaali, mutta no... hengissä ollaan.

muistan esikon aikaan kun n vrk synnytyksestä suihkussa holahti varmaan kahden nyrkin kokoinen hyytymä. Paniikissa sain sen suihkuteltua lattiakaivoon kuitenkin : DDD

Luin itsekin jlkeenpäin että oli kai melko kookas ja ns epänormaali, mutta no... hengissä ollaan.
Joo kyllähän heti synnytyksen jälkeen voi tulla kaikenlaista ja varsinkin jos istukka ei tullut kokonaisena.
Mutta jos jo jälkivuoto alkaa olla vähäistä, ja sitten yhtäkkiä tulee jotain, niin lääkäriin.
Mä en vieläkään voi käsittää kuka hemmetti päätteli että mulla on menkat alkaneet.
Ehkä nyt useamman synnyttänyt huomasi milloin ne menkat alkaa, milloin jotain on vialla..?

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;24219261:
Joku vain tuli tutkimaan sun hyytymää ja lähti pois mitään sanomatta? :o

No ei :D siinä oli vielä kaksi kätilöä sängyn jalkapäässä, kun se iso hyytymä holahti siihen sängylle. Pyörittelivät sitä mutta eivät sanoneet mitään. En sillon tajunnut kysyä siitä :(

Anteeksi nyt vaan, mutta jos jollain tulee tosiaan kymmenen kananmunan kokoinen hyytymä alapäästä, niin se alkaa jo vastata lapsen päätä. Eikö sellaisen ulos saaminen vaadi jo melkoisia ponnistuksia ja vaikka olisi vain kolmen kananmunan kokoinen, tukkisi vessanpöntön:O Meneeköhän joillain vähän liioittelun puolelle...

jestas sentään!: En liioitellu yhtään. Ja se hyytymä holahti siihen pöydälle eikä pöntöön ni eipä se voinu tukkia pönttöä? Kätilöt vei sen pois enkä tiedä mitä sille tekivät.

täh?: no kai ne olis jotain sanoneet, jos se olis ollu istukka :D

no ei se hyytymä mulla ainakaan kova ollu, plops vaan. tuntui vaan hassulta.
esikoisen istukka muuten painoi 800g ja tuli täydellisenä ulos ja silti semmonen ihana hyytymä sitten perässä vuorokauden päästä. tosi synnytyksen jälkeen mulla huomattiin hemofilia, joten saattoi johtua siitä se hyytymä :P.