Saako teillä lapset ottaa itsekseen evästä kaapista?

  • Viestiketjun aloittaja 2*äiti
  • Ensimmäinen viesti
2*äiti
Kuuntelen juuri kun neiti 3v tuntui ottavan itselleen ja 1,5v pikkusiskolle jogurttia ja porkkanoita keittiössä :) Justiinsa oli iltapala mutta vieläpä tuntuu maistuvan ja siskoa pääsee ohjeistamaan..
Ei meilläkään normaalisti saa jatkuvasti jääkaapilla ruoka-aikojen välissä roikkua, mutta täydennystä saapi mielitekojen mukaan hakea ihan itsenäisesti.
 
alkuperäinen
Siitä tuli mieleen, kun esim. meidän äidin mielestä jääkaappi on sen valtakuntaa ja muut (varsinkaan lapset) ei sinne saa mennä, vaan äiti laittaa aina syötävät ruoat pöytään ja takaisin.. ei kukaan muu taida edes tietää minkkä näköiset keittiönkaapit on sisältä :D Myöskään astioita ei saa pestä kukaan muu kuin hän, koska kukaan muu ei osaa kuulema..
 
"vieras"
Saa ottaa kasviksia ja maitoa, mutta välipaloja/voileipiä/herkkuja eivät saa, tosin eivät ole koskaan mielineetkään. Meillä on 3 tunnin välein ateriat/välipalat, joten jaksavat odottaa seuraavaan.
 
oihjoihjn
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
 
alkuperäinen
Minkähän ikäiselle annetaan puukkoja ja kuorimaveitsiä..? Ei liene turvallista sellaiselle ihan pienelle joka jakkaran kanssa niitä urkkii ja voi kaatua
No jogurttipurkkiin ei puukkoja tarvita vaan tuntuivat pikkulusikat ottavan. Mitä porkkanoihin tulee, niin olivat rasiassa valmiina kuorittuja paloja mitä voi napsia.
Valvotusti meillä tuo 3v kyllä pilkkoo makkaraa veitsellä, voitelee leipänsä ja höylää itse juuston leivän päälle ja hyvin on sujunut. Mut nämä tosiaan silloin kun aikuinen katsomassa vieressä.
 
"katti"
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
Sama meillä, 5 ja 6v. Huonosti syöviä joten välipaloja eivät saa itse hakea muuten ei ruoka maistu.
 
saa ottaa
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
Meillä ei kyllä ole tuollaista ongelmaa ollenkaan, vaikka saavatkin ihan luvan kanssa käydä ruokakaapeilla. Meilläkin on säännölliset ruoka-ajat jolloin koko perhe syö yhdessä, joten ei meidän lapset ainakaan asu ruokakaapeilla vaikka mä en niitä vahdikaan. Tietysti asia on sitten eri, jos lapsilla on jokin pakkomielle syödä koko ajan jotain. Meidän lapsilla sellaista ongelmaa ei ole.
 
[QUOTE="huh";24197510]No tietenkin saa. Tää on niittenkin koti.
Mä en tajua sellaisia paikkoja, joissa lapsilla ei ole mitään asiaa ruokakaapeille.[/QUOTE]

Minä en viitsi olla tarkistamassa koko ajan, onko esim jääkaappi oikeasti kiinni. Lisäksi on vaikea ruokailla, kun ei ylety ottamaan mitään astioita. En myöskään pidä että keittiökaapeissa kiipeiltäisiin, jotta vaikka saisi lautasen. Ja sitten vielä pitäisi osata ihan itse pistää kaikki takaisin sinne jääkaappiin.

Koulun alkuun mennessä opetellaan tämä itsenäisyys.
 
Huom harmaana
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
Ei saa meilläkään. Jos haluaa jotain, pyytää. Poika on nyt 6-vuotias eikä ole koskaan käynyt itse kaapeilla. Miksi edes pitäisi?
Tottakai saa sitten kouluikäisenä ottaa mitä tarvitsee kun on yksin kotona.
 
Saa ja ei saa.
Taaperoilla ja leikki-ikäisillä on rajaton access esim hedelmiin (joita meneekin välillä valtavasti), mutta juuri ennen ruoka-aikaa ei saa ottaa esim. voikkaria.
Teineillä tuo oma-aloitteisuus koskee lähinnä öitä ja silloin on lupa syödä jotakuinkin kaikkea mitä kaapeissa on. Ja nuo 11-17-ikäiset pojat todella iltaisin ja öisin syövätkin suorastaan käsittämättömiä määriä!

Ruoka-aikoihin kuitenkin kokoonnutaan kaikki kerrallaan syömään ja se pääasiallinen ravinnonsaanti kaikille.
 
Ei saa, ainaakan vielä. Lapset 2v. ja 10v. ja huonosti syövät ihan ruoka-aikoinakin joten mä huolehdin niiden ruuat ja välipalat etteivät pääse napostelemaan herkkuja ja kaikkea epäterveellistä ruokien välissä. Toki isompi käy itse ottamassa kaapista kun sanon että välipala-aika, otatko sitä tai tätä? Valkkaa sitten kumpaa haluaa ja hakee / tekee itse.
 
alkuperäinen
Kyllä meilläkin on säännölliset ruoka-ajat ja silloin syödään yhdessä, mutta kuten sanoin, niin täydennystä ruokailujen jälkeen saapi hakea jos jotain jäi mieli tekemään vaikkei sitä syönnillä huomannutkaan sanoa. Eikä olla kukaan ylipainoisia :D
Meillä tämä 3v ei kiipeile astiakaapeilla, yltää lusikkalaatikkoon ja jääkaappi on jenkkikaappi joten yltää ottaa mitä tarvitsee ilman tuolia.
Mutta siis asia on tietysti ihan eri jos huono syömäisiä lapsia tai kaapeilla notkuttaisiin vähän väliä eikä itse ruoka maistuisi, joten jokaisella toki omat tavat. Itsellä vaan omista kotimuistoista jäänyt tuo, että jääkaappi ei ole pelkästään minun omaisuutta josta vain minä annostelen mitä saa ottaa, kaikki on tarkoitettu syötäväksi
 
khnohn
Saa ja ei saa.
Taaperoilla ja leikki-ikäisillä on rajaton access esim hedelmiin (joita meneekin välillä valtavasti), mutta juuri ennen ruoka-aikaa ei saa ottaa esim. voikkaria.
Teineillä tuo oma-aloitteisuus koskee lähinnä öitä ja silloin on lupa syödä jotakuinkin kaikkea mitä kaapeissa on. Ja nuo 11-17-ikäiset pojat todella iltaisin ja öisin syövätkin suorastaan käsittämättömiä määriä!

Ruoka-aikoihin kuitenkin kokoonnutaan kaikki kerrallaan syömään ja se pääasiallinen ravinnonsaanti kaikille.
Taidat opettaa lapsiasi ylipainon tielle. Ite en ikinä hyväksyisi tollaista ja pahaa tekee lukea, miten vastuuttomia jotkut aikuiset ovat.
 
"mam4"
ei saa oikeastaan. Ei oikein tarvettakaan. Kun kuitenkin ruuat ja välipalat on tiettyihin aikoihin säännöllisesti ja silloin syövät itsensä täyteen. Tarvittaessa tietty voi ottaa vaikka maitoa, mehua, vettä, piimää. Tai jos ei ole aterialla ollut jostain syystä....
 

Yhteistyössä