Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei rappukäytävissä saa niitä vaunuja säilyttää?

• Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
lastenvaunut | Neuvontapalvelu : "Lastenvaunuille pitää siis järjestää säilytyspaikka, joka sijaitsee omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta."

Voisiko tuon lainauksen yllämainitusta linkistä ymmärtää, että taloyhtiön tulisi koittaa järjestää säilytyspaikka, sen sijaan, että syyllistettäisiin äitejä, jotka eivät jaksa tai muuten kykene kantamaan lastenvaunuja kotiinsa?

Mä muuten säilytän niitä kellarin uloskäytävällä. Kiellettyä sekin ja varmasti rasittavaa naapureille, mutta en saanut huoltoyhtiöstä pyynnöstä huolimatta parempaakaan paikkaa ja se olisi mahdollista jos katutasossa olevaan pyörävarastoon siivottaisiin tila ja minulle annettaisiin sinne avain.

Viimeksi muokattu:
Kyläluuta
Mitenkä tulkitaan sitten sääntöjä ja etikettiä jos menet lasten kanssa pariksi tunniksi vierailulle vaikkapa isovanhemmille? Onko tilanne rinnastettavissa siihen, jos rapun eteen parkkeerataan muuttoauto tavaroiden raijaamisen ajaksi?
Heillä talossa hissi, johon mahtuvat tavalliset rattaat mutta tuplat taas eivät ja asuvat mokomat vielä kuudennessa kerroksessa. Tilaanko etukäteen vastaanottokomitean alaovelle?

Spek / Suomeksi / Paloturvallisuus / Kerrostaloasujalle

Porraskäytävä vaaranpaikka kerrostalopaloissa

Kerrostalossa asukkaiden on tärkeää osata toimia turvallisesti tulipalon sattuessa. Palavasta asunnosta leviää herkästi paljon myrkyllistä savua porraskäytävään. Naapuriasukkaiden onkin tulipalon aikana turvallisinta pysytellä omassa asunnossaan ovet suljettuina. Kerrostalot on rakennettu niin, ettei palo pääse helposti leviämään asunnosta toiseen. Savuisen portaikon kautta ei saa pyrkiä ulos, sillä savu tainnuttaa nopeasti!

Porraskäytävät on hätätilanteiden varalta pidettävä jatkuvasti kulkukelpoisina. Niille ei saa jättää mitään tavaraa edes väliaikaisesti. Erilaisissa nopeaa toimintaa vaativissa hätätilanteissa tavarat ovat tukkeena niin pelastajien kuin asukkaidenkin kannalta. Lisäksi tavarat houkuttelevat ilkivaltaan. Esimerkiksi palamaan sytytetty lastenvaunu täyttää parissa, kolmessa minuutissa koko porraskäytävän myrkyllisellä savulla.

Pelastustiet piha-alueella on niin ikään pidettävä vapaina. Hälytysajoneuvoille ja pelastuskalustolle varatuilla teillä ei saa olla autoja, istutuksia, tuuletustelineitä tai muita esteitä.

Isännöitsijän sekä taloyhtiön hallituksen ja turvallisuuspäällikön vastuulla on opastaa asukkaita niin, ettei kukaan tietämättömyyttään vaaranna koko talon turvallisuutta tai hätätilanteessa omaa turvallisuuttaan. Vastuuhenkilöiden tehtävänä on huolehtia kuntoon myös pelastussuunnitelma eli lakisääteinen selvitys talon turvallisuusjärjestelyistä.

lastenvaunut | Neuvontapalvelu : "Lastenvaunuille pitää siis järjestää säilytyspaikka, joka sijaitsee omassa palo-osastossaan erillään porrashuoneesta."

Voisiko tuon lainauksen yllämainitusta linkistä ymmärtää, että taloyhtiön tulisi koittaa järjestää säilytyspaikka, sen sijaan, että syyllistettäisiin äitejä, jotka eivät jaksa tai muuten kykene kantamaan lastenvaunuja kotiinsa?

Mä muuten säilytän niitä kellarin uloskäytävällä. Kiellettyä sekin ja varmasti rasittavaa naapureille, mutta en saanut huoltoyhtiöstä pyynnöstä huolimatta parempaakaan paikkaa ja se olisi mahdollista jos katutasossa olevaan pyörävarastoon siivottaisiin tila ja minulle annettaisiin sinne avain.
tottakai taloyhtiön tulisi järjestää asianmukuiset tilat, mutta jos niitä ei ole niin ei sitä voi kuitata niin, että vaarantaa toisten hengen. Ei se vaan niin mene. Ja aina vaan sanotaan, että ei saa syyllistää äitejä, tottakai ja pitääkin jos lakia ei noudateta. Se on ihan yksinkertaista jättää sitten ulos, auton takakonttiin tai raahata ylös omaan asuntoon.

möö
pelastuslaki 32 § itse voit etsiä tuon.
Kiitos, en jaksanut itse alkaa hakemaan.

Mutta mua ei henkilökohtaisesti haittaa ollenkaan (eikä ilmeisesti muitakaan talomme asukkaita) että muutamat naapurimme pitävät vaunujaan rapussa. Talossamme ei asu millään tavalla epämääräistä porukkaa, eikä sisään pääse kuin avaimella tai ovipuhelimella, enkä usko että kukaan päästää tuntemattomia puhelimella sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyläluuta;24159282:
Mitenkä tulkitaan sitten sääntöjä ja etikettiä jos menet lasten kanssa pariksi tunniksi vierailulle vaikkapa isovanhemmille? Onko tilanne rinnastettavissa siihen, jos rapun eteen parkkeerataan muuttoauto tavaroiden raijaamisen ajaksi?
Heillä talossa hissi, johon mahtuvat tavalliset rattaat mutta tuplat taas eivät ja asuvat mokomat vielä kuudennessa kerroksessa. Tilaanko etukäteen vastaanottokomitean alaovelle?
jätät ne ulos. Ei niitä saa jättää porraskäytävään. tai sitten isovanhemmat tulevat avaamaan pyörävaraston/ vaunuvaraston oven ja laittavat ne sinne, tai voihan ne laittaa vaikka vaarin auton takakonttiin jos pelottaa että ulkoa ne varastetaan tai kastuu. onhan noita vaihtoehtoja.

"aapee"
[QUOTE="a.p";24159215]ja pelastuslaki 21 ja varmaan monissa muissakin en nyt jaksa enempää etsiä niin avuttomille ihmisille...[/QUOTE]

Ihan pakko kysyä, että mikä minusta avuttoman tekee? Mikäli minua tarkoitit. Toistan vielä, mä en itse säilytä vaunuja rappukäytävässä, mutta naapurini niin tekevät, eikä se ole minulta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja möö;24159316:
Kiitos, en jaksanut itse alkaa hakemaan.

Mutta mua ei henkilökohtaisesti haittaa ollenkaan (eikä ilmeisesti muitakaan talomme asukkaita) että muutamat naapurimme pitävät vaunujaan rapussa. Talossamme ei asu millään tavalla epämääräistä porukkaa, eikä sisään pääse kuin avaimella tai ovipuhelimella, enkä usko että kukaan päästää tuntemattomia puhelimella sisälle.
Ei munkaan faijan talossa asunut "epämääräistä" porukkaa, mutta silti se puliveivari oli jotenkin livahtanut lukitusta ovesta rappukäytävään paskalle ja pyyhki perseensä jonkun rattaiden kankaisiin. Muistan tämän ikuisesti, koska olin mukana siivoamassa niitä paskoja....

[QUOTE="aapee";24159331]Ihan pakko kysyä, että mikä minusta avuttoman tekee? Mikäli minua tarkoitit. Toistan vielä, mä en itse säilytä vaunuja rappukäytävässä, mutta naapurini niin tekevät, eikä se ole minulta pois.[/QUOTE]

kyllä se siinä vaiheessa on kun joku tuikkaa ne tuleen ja satut paniikissa juoksemaan lapsinesi sinne porraskäytävään :(

möö
No joo, mä pääsen myös oman pihani kautta itse karkuun, mut muista en sitten tiedä. Aika epätodennäköisenä pidän, että joku hullu pyromaani etsis vaikeimman kohteen ja tuikkais siellä olevat rattaat tuleen. Lähellä muitakin kohteita, helpompia sellaisia. Ja tässä vaiheessa herää kysymys, ketkä idiootit pitää niitä tervetuloa mattoja oviensa edessä, nimenomaan rappukäytävissä. Ehkä pitäis käydä leikkaamassa ne matot palasiksi.. :)

"vieras"
Minä raijasin aina vaunut sisälle asuntoo 6. kerokseen erittäin pienellä hissillä. Vaunut ostettiin sillä perusteella, että ne mahuvat hissiin. Olen aina ajatellut, että ne jotka säilyttävät vaunuja käytävässä ovat ne satunnaisesti sinne jättäneet ja en niitä ulos heittänyt kun pari kertaa oli joillain vieraalla jäänyt. oman talon väki säilytti pyörävajassa, joka oli puoliksi tyhjennetty pyöristä ja sinne oli merkattu vaunuille, rollaattoreille ym. tila, mihin ei saanut jättää pyöriä.

Nyt kuitenkin näyttää, että ihmisiä ei oikeasti kiinnosta muiden turvallisuus yhtään ja tätä tehdään tahallaan tyyliin, v****ako se sun napaas kaivelee. Ei kaivellu ei, mutta jos asenne on tämä niin seuraavat rattaat lentää kuin leppäkeihäät pihalle, kun taustalla näkyy olevan aitoa välinpitämyyttä, eikä tietämättömyyttä.

"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;24157987:
no sanohan neropatti, mihin mie sitten nuo rattaat työnnän ?!
hissitön talo, ei erillistä vaunuvarastoa. portaiden alla ovat yhdet vaunut ja kahdet rattaat, eivätkä ne siellä kiusaa ketään. pitäisikö ne työntää tuulikaappiin, jossa taatusti ovat kaikkien tiellä? :headwall:
tämä on onneksi rauhallinen talonyhtiö, joskus rattaisiiin jää vaatetta tai kauppareissun jälkeen esim. wc-paperi eikä kukaan ole vielä mitään varastanut.. tai tuikannut rattaita tuleen
Siinä saa käyttää ihan omaa mielikuvitustaan, ellei laiskuus estä. Kun rappukäytävässä ei saa säilyttää niin se ei ole ikinä ollutkaan vaihtoehto. Et sinä vaunuja varmaan järveenkään työntäis koska se ei ole vaihtoehto. Samoin on rappukäytävä.

On itsekästä, laiskaa ja vastuutonta edes puhua tuolla tavalla. Et taida ymmärtää asian vakavuutta. Turvatietoa

Ei enää kerrostaloon
Mä toivon todellakin että tulipalon sattuessa ne olisi rattaiden omistajat ja heidän lapsensa jotka siitä kärsivät. Että he olisivat niitä jotka kuolevat kun ei vaan viitistty hoitaa rattaita asialliseen paikkaan. Mutta jos se olis mun viaton lapseni niin kermapersemamman elämä ei olisi kovin kivaa sen jälkeen. :mad: Tai rollaattorin omistajan tai kenen tahansa kuka olisi lakia rikkonut jättämällä rojunsa rappuun.

Siispä, mä kyllä ko. tilanteessa soittaisin isännöitsijälle tai vaikka tekisin valituksen palotarkastajalle.

"äiti"
Meillä ei ole hissiä, eikä enää katutasossa olevaa vaunuvarastoa, se on aikoinaan muutettu pyörävarastoksi, jonne en itseasiassa saa edes avainta. Olen siis ottanut yhteyttä isännöitsijään, mutta häntä ei oikein kiinnostanut asia ja jemmailenkin rattaita yleensä kellariin johtavalla käytävällä ja joskus rappukäytävässä.
Tiedätkö että tampereen tuhopolton uhrit kuolivat palokaasuihin? Näitä samaisia palokaasuja muodostuu sun rattaat palaa. Palon sattuessa savut myös heikentävät näkyvyyttä jolloin on kiva törmäillä sun palaviin rattaisiin jos on vielä tajuissaan.

Turvatietoa

jessus
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;24158025:
saat kuule tulla ihan itse kiskomaan, kyseessä kun eivät ole mitkään kokoontaitettavat kevyet matkarattaat ja hyvä kun näillä polvilla selviän itsekkään portaat ylös..! muutetaan kyllä, kunhan halpa omakoti talo jostain saadaan..
Älä hanki sellaista mitä et voi pitää. Pitäiskö muiden turvallisuus vaarantaa sen takia että sun polvi on kipee?

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24159445:
Tulipahan mieleen just kun kiipesin koiran kans rappuset ylös: miten on, jos asukas on oman kotiovensa eteen laittanu maton? Eikös sekin ole kiellettyä?
Joo, jos se ei ole tehty paloturvallisesta materiaalista. Eli sellaisesta mikä ei syty palamaan. Näistä kun ei aina voi tietää, niin monet taloyhtiöt kieltävät sitten kaikki matot...

"äiti"
Ei täällä ainakaan kukaan ole sanonut asiasta mitään.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, menee minne rappukäytävään tahansa, melkein aina on rappujen alla vaunuja/rattaita. Luulen että tällaisessa tuppukylässä kaikki pitävät aika epätodennäköisenä sitä että joku tuikkaa ne tuleen. Pidin vähän galluppia tutuille, ja kaikki pitävät vähän pöhkönä sitä että vaunut pitäis raahata sisälle. Isommissa kaupungeissa on eri asia.
Tietäisin kyllä jos täällä olisi joskus sytytetty vaunut tuleen. Ei täällä ole edes ollut kerrostalopaloja mun muistin mukaan.
Vai ei täällä ole kukaan sanonut asiasta mitään.. Koko ajan on toistettu samaa asiaa!!
Lue nyt tämä linkki --> Turvatietoa

Nääs nääs nääs

Tähän mää virkkaisin, et asukas- tai talotoimikuntaan yhteyttä tai osallistumista yhteisiin talkoisiin, että pyörävarastot ym saadaan siivotuksi!
Omassa vuokratalossa tiedotettiin asiasta paljon etukäteen kaikkia tulevasta siivouksesta ja pyydettiin esm fillarit merkkaamaan.
Merkkaamattomat kerättiin kasaan (oli yli 50 fillaria) ja joku työpaja haki ne kunnostukseen ja sieltä eteenpäin.
Ja arvakkaas vaan, kun tilaa tuli ja ihmiset oli mielissään kun sai sujuvasti fillarit ja rattaat sopimaan varastoihin.
Kandee olla aktiivinen asukas, eikä vaan olettaa et joku firma siivoo. Ei ne sieltä roudaa fillareita mihkään...

möö
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24159445:
Tulipahan mieleen just kun kiipesin koiran kans rappuset ylös: miten on, jos asukas on oman kotiovensa eteen laittanu maton? Eikös sekin ole kiellettyä?
Tätä mäkin tuolla aiemmin kyselin, ja vielä sekin, että meidän talossa on taloyhtiön laittamat kaksi mattoa rappukäytävässä.

Rappukäytävässä ei saa säilyttää mitään mikä voi syttyä palamaan tai synnyttää palokaasuja.
Aloin just miettimään, että vieläkös valmistetaan taloja joissa on ilmoitustaulut? Vai onko ne sijoitettu esim. tuulikaappiin tms?

Lisäys: Toki yksi paperin pala palaa nopeaan, eikä tapa, jos sitä ei heitetä esim. niiden rattaiden päälle kytemään...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä