Miksi nykyään syntyy niin isoja vauvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minavaaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minavaaan

Vieras
Vai oonko väärässä? Jotenkin tuntuu, että omat, vähän päälle 3kg sisarukset on jotenkin tavallista pienempiä, molemmat syntyneet vähän jälkeen lasketun ajan. Nykyään kun kuuntelee minkä kokoisia vauvoja tullut niin melkein kaikki jotain 4-5kg? Samaten monet painavat jo alle vuoden ikäsenä 10kg? Toki kaikki kasvavat eri tahtiin, mutta ihmettelempä vaan..

Jaa, mä olen kuullut ihan kaikenkokoisista vauvoista. Harvemmin tosin mistään viisikiloisista.

Keskimäärin vauva taitaa painaa noin 3,5kg syntyessään ja vuoden ikäisenä noin kolme kertaa syntymäpainonsa verran. Kukin kasvaa omaan tahtiinsa kuitenkin.

joo syntyyhän edelleenkin pieniäkin lapsia.. muistan vaan jotenkin, että oisin nähny joskus jonkun tilaston missä oli nimenomaan että lasten syntymäpaino on noussut vuosien saatossa? Mietin vaan syytä tähän..

[QUOTE="aloittaja";24106460]joo syntyyhän edelleenkin pieniäkin lapsia.. muistan vaan jotenkin, että oisin nähny joskus jonkun tilaston missä oli nimenomaan että lasten syntymäpaino on noussut vuosien saatossa? Mietin vaan syytä tähän..[/QUOTE]

Onhan sitä ravintoa paremmin saatavilla nykyään, ja ihmiset muutenkin pidempiä/isompia.

• Tykkää
Reactions: Raitapaitainen
Miksi vauvojen pitäisi olla syntyessään erityisen pienikokoisia, kun ihmisiä on myös isoja olemassa?

Mä kuulen hyvin harvoin että omassa lähipiirissä olisi omaa muksua isompaa vauvaa syntyessään (4.2kg, 54cm). Me kummatkin vanhemmat olemme erittäin isokokoisia, joten olisi se hieman outoa, että lapsemme olisi pieni sintti...

Joo nykyäähän kyllä syödään enemmän, mutta ei kait nuo pienemmät lapset ennen mitenkään nälässä eläneet? Tai mistäs minä tiiän :D Mietin myös tuota raskausajan diabetestä, tuntuu kans olevan aika yleinen? Itellä ei oo tästäkään kokemusta, mutta mikä siihen johtaa?

Miksi vauvojen pitäisi olla syntyessään erityisen pienikokoisia, kun ihmisiä on myös isoja olemassa?

Mä kuulen hyvin harvoin että omassa lähipiirissä olisi omaa muksua isompaa vauvaa syntyessään (4.2kg, 54cm). Me kummatkin vanhemmat olemme erittäin isokokoisia, joten olisi se hieman outoa, että lapsemme olisi pieni sintti...

En ole tietääkseni sanonutkaan, että PITÄISI olla pieni? :) Kysymys olikin, miksi nykyään vauvojen syntymäpaino on suurempi.. Ja sitä mietin.. Ja en itsekkään ole mikään pieni kooltani. En kylläkään ylipainoinen, mutta aika pitkä.

Arvo Ylpön aikaan ruokavalio on rajoittuneempi ja ruuasta saattoi jopa olla pula. Elettiin kaurapuurolla ja ruisleivällä. Lihaa ja maitoa oli jonkun verran, leivoksia ei juuri lainkaan. Myös naiset olivat pienempiä. Me nykynaiset olemme jo lapsuudessamme saaneet ruokaa eri tavalla ja olemme näin usein äitejämme pidempiä ja ruokavaliomme raskausaikana on aika tavalla erilainen. Myös miesten pituus on kasvanut, mutta ei suhteessa niin paljon kuin naisten.

[QUOTE="aloittaja";24106509]En ole tietääkseni sanonutkaan, että PITÄISI olla pieni? :) Kysymys olikin, miksi nykyään vauvojen syntymäpaino on suurempi.. Ja sitä mietin.. Ja en itsekkään ole mikään pieni kooltani. En kylläkään ylipainoinen, mutta aika pitkä.[/QUOTE]

Mulle isokokoinen ei tarkoita ylipainoista, mikä taas palstalla tuntuu olevan synonyymi. Minä ja mies olemme kummatkin +2 käyräläisiä pituudessa, tosin itse en ollut siellä ihan vauvana. Pitkä vauva tietty saa painaa enemmän, jotta ei ole alipainoinen.

Ihmisten keskipituus on kyllä kasvanut viime vuosina useamman sentin.

[QUOTE="aloittaja";24106496] Mietin myös tuota raskausajan diabetestä, tuntuu kans olevan aika yleinen? Itellä ei oo tästäkään kokemusta, mutta mikä siihen johtaa?[/QUOTE]

Minusta ruokavalio ja ruumillisen työn vähäisyys verrattuna entiseen. Mulla heilahti sokerirasituksen toinen arvo RD:n raja-arvolle ja sen vuoksi neuvolassa verensokeria seurattiin. En muuttanut ruokavaliossani mitään ja kertaakaan tuon jälkeen raja-arvot eivät ylittyneet. Tästä vedän sen johtopäätöksen, että kun syö normaalisti vain vähän sokeria ja muuta, ei edes tiedä sairastavansa kakkostyypin lievää diabetestä.

Mun kohdalla lasten syntymäpaino on ollut kyllä yhteneväinen omiin syömisiin. Herkut vähemmälle odotusaikana tai jopa pois niin lapsen syntymäpaino on ollut huomattavasti pienempi kuin sitten kun herkut ovat kuuluneet reilussa määrin odotusajan ruokavalioon.

Aikoja taaksepäin myös aikuiset olivat pienempiä. Nykyään ihmiset ovat keskimäärin 10 cm pidempiä kuin 1700-luvulla eläneet.

Mulla ei syömiset vaikuttaneet vauvan kokoon mitenkään. Raskausaikana teki mieli ihan älyttömästi karkkia ja suklaata sun muuta. Kaksi lasta syntyi pari päivää ennen laskettua aikaa ja yksi lapsi viikko la:n jälkeen, kaikki vauvat olivat alle 3 kg.

Viimeksi muokattu:
Mä olin ennen raskautta n.7kg alipainoinen, mutta syntyessään mun lapsi painoi reilu 4,8kg. Eli ei mene aina niinkään että isot ihmiset sais isoja lapsia. Mun lähisuvussa kaikki vauvat on painaneet yli 4kg syntyessään, ja ollaan suurin osa hoikkia.

Vai oonko väärässä? Jotenkin tuntuu, että omat, vähän päälle 3kg sisarukset on jotenkin tavallista pienempiä, molemmat syntyneet vähän jälkeen lasketun ajan. Nykyään kun kuuntelee minkä kokoisia vauvoja tullut niin melkein kaikki jotain 4-5kg? Samaten monet painavat jo alle vuoden ikäsenä 10kg? Toki kaikki kasvavat eri tahtiin, mutta ihmettelempä vaan..

Äidit ovat niin läskejä ja herkuttelevat. Verensokerit korkeella ainakin raskausaikana, silloin syntyy isoja lapsia.
Normiäideille syntyy normilapsia, noin 3-kiloisia.

Alkuperäinen kirjoittaja selvä juttu;24106824:
Äidit ovat niin läskejä ja herkuttelevat. Verensokerit korkeella ainakin raskausaikana, silloin syntyy isoja lapsia.
Normiäideille syntyy normilapsia, noin 3-kiloisia.

ja yhtälailla herkuttelee ne laihat ja hoikat äidit, jotka lihoo 20-30 kiloa joka odotuskerta ja niiden lapset on niitä 3 ja 4 kg:n väliltä. Erittäin lihavien äitien lapset on yleensä 3,5 >.

Luepa vähän ennen kuin tulet arvostelemaan. Mä en ainakaan tunne hoikista tuttavistani yhtäkään, joka ei olisi lihonut vähempää kuin 20kg/raskaus. Siinä saa jo laihakin mässätä aika lailla.

Nimimerkki obeesi, mutta lapsen sp 3800 gr

[QUOTE="niinpä";24106868]ja yhtälailla herkuttelee ne laihat ja hoikat äidit, jotka lihoo 20-30 kiloa joka odotuskerta ja niiden lapset on niitä 3 ja 4 kg:n väliltä. Erittäin lihavien äitien lapset on yleensä 3,5 >.

Luepa vähän ennen kuin tulet arvostelemaan. Mä en ainakaan tunne hoikista tuttavistani yhtäkään, joka ei olisi lihonut vähempää kuin 20kg/raskaus. Siinä saa jo laihakin mässätä aika lailla.

Nimimerkki obeesi, mutta lapsen sp 3800 gr[/QUOTE]

Eihän se nyt niin mene, että vain lihavat saavat niitä isoja vauvoja. Kerran yhdessä dokkarissa tuli ilmi, että reilusti ylipainoiset saivat usein todella pieniä vauvoja. Toki myös niitä isojakin.

Oikeestaan kaikki mun ystävät jotka saivat vauvan 90-luvun alussa synnytti yli 4kg ...Mulla tuli esikoisesta ja kuopuksesta 10kg painoa raskausaikana ja esikoinen painoi 3650g ja kuopus 4kg. Kakkosesta mulle tuli 2kg raskaus aikana ja hänen painonsa oli 3566g. Olis ollut isompikin jos hänet olisi pidetty pidempään massussa.