mitä tarkoittaa sanonta "kyllä tekevälle työtä löytyy"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myyntipäällikkö;24089728:
Ootko hakenut myyntineuvottelijan paikkaa? Niitä on jatkuvasti tarjolla. :) Itse pääsin ilman tutkintoa ja ylenin nopeasti myyntipäälliköksi. :)

Provisio palkalle?! heh heh...

Ensinnäkään tänä päivänä ei kukaan saa ylennystä tuosta vaan myyntipäälliköksi olit sitten miten hyvä myyjä tahansa ja toisekseen jos nyt joku lähtee myynti töihin niin suosittelen hakemaan töitä sieltä missä on TES:IN pohjapalkka alla.

Pelkällä provikalla en kannata!!!!!!!

Mulle ei ole mitään töitä löytynyt eikä taida löytyä. Ja henk.kohtaisesti olen töitä hakenut ja haastattelut menneet ihan hyvin. Todellakaan en pääse edes oppisopimuksella kouluttautumaan. Olen sitäkin kysynyt, kukaan ei halua edes ilmaiseksi työntekijäksi työkkärin kautta. Nyt sitten mietinkin että olen suuri taakka miehelleni joka joutuu minut elättämään.

No mä oon 40 ja en oo ollu 11 v synttäreiden jälkeen ilman töitä jos oon niitä halunnut tehdä (lähinnä koulu/opiskeluaikana) valmistuttuani oon ollu aina töissä vaikka puljua on kaatunut/fuusioitunut ympäriltä aina on jotain löytynyt.

Ystäväni on nyt kesällä mansikanmyyjänä / poimijana ja kesäkuun alussa oli nostamassa perunoita -jäi huhtikuun lopussa firman konkan myötä työttömäksi ja kun ei heti muuta ollu pikkukunnassa tarjolla tekee nyt kesän noita ja hakee kokoajan muita hommia. Paikalliseen kauppaan pääsee mahdollisesti syksyllä kun kesäapulaiset on lopettanu, ainakin viikonloppu hommiin.

Ensinnäkään tänä päivänä ei kukaan saa ylennystä tuosta vaan myyntipäälliköksi olit sitten miten hyvä myyjä tahansa ja toisekseen jos nyt joku lähtee myynti töihin niin suosittelen hakemaan töitä sieltä missä on TES:IN pohjapalkka alla.

Ainkin niissä puhelinmyynti hommissa joissa mä oon ollu on ollu pohjapalkka (tosin sidottu puhelumääriin - mut jos ei soita niin vaikee on kauppaa puhelinmyynnissä tehdä)
Edellisessä oli pohja 1530e/kk jonka sai ees yrittämällä kauppaa

Ajatuksiani...

- et ole vanha, sulla on se hyvä puoli että lapset on (ilmeisesti) jo tehty, tämä voi olla myös plussa, mä en päässyt yhteen paikkaan koska olen 31-v ja lapseton
- tää on mun kokemus: kannattaa olla rehellinen niissä haastatteluissa, itse olen rekrytoinut ihmisiä ja jos vastaan tullut näitä haastattelussa valehtelijoita, on se vaikuttanut myöhempään luottamukseen, eikä sitä tarvitse niin tarkkaan selvittää, perheeni on minä ja lapseni
- haastattelijat kysyvät mitä kysyvät, se on niiden oikeus, kannattaa sitten oikeesti jo valmiiksi miettiä vastaukset esim. niihin lapsiin liittyen ja nasevat vastakysymykset "no miksen jaksaisi tehdä töitä?", rekrtoija voi vaan "testatakin" sua
- ymmärrän tilanteesi oikein hyvin, mutta joskus "otan minkä työn mistä vaan milloin vaan"-tyyliset epätoivoiset mitävaantöitä-etsijät huomataan ja sitten aletaan miettiä, että haluaako tämä nyt oikeasti tätä työtä vai tuleeko vain siksi, että saisi rahaa... eli että löytääkö siitä työstä oikeasti jotain motivoivaa
- esim. siivousalalle ei "kunnon paikoissa" ainakaan palkata mielellään henkilöä jolla ei koulutusta/työkokemusta
- rekrytoinnnissa ei ole aina kysymys vain koulutuksista... joskus haetaan vain määrätynlaista tyyppiä, persoonaa ja siksi olisi tärkeetä tuoda sitä omaa persoonaa hyvin esille haastattelussa, se on sun ainoa mahdollisuus
- tsemppiä

kumma ku et kirjottanu EDES kaupan kassalle?!? mulla on myyjän tutkinto, tuhansia haastatteluja juostu mutta ei niin ei.. minä haluiaisn juuri sinne kaupan kassalle. se olisi unelmahomma. olen nuorikin vielä, ihan nättikin mutta ei.. todellakaaan tekevälle ei löydy töitä, ammattitaidottomat paskiaiset vie kaikki hommat.

Kato kun niille kouluttamattomille ei tartte maksaa niin paljoa palkkaa. Otetaan vaan osa-aikaisia opiskelijoita sensijaan että palkattaisiin täydellä työajalla koulutettu ammattilainen. Tai sit parhaimmillaan teetetään työt työllistetyillä, joista saakin ihan ilmaista työvoimaa.

Pohjapalkka + provisio + bonukset. Ilmeisesti et alaa kovin hyvin tunne. 4kk meni ensimmäiseen ylennykseen, puoli vuotta toiseen.

[QUOTE="äiti";24089763]Mulle ei ole mitään töitä löytynyt eikä taida löytyä. Ja henk.kohtaisesti olen töitä hakenut ja haastattelut menneet ihan hyvin. Todellakaan en pääse edes oppisopimuksella kouluttautumaan. Olen sitäkin kysynyt, kukaan ei halua edes ilmaiseksi työntekijäksi työkkärin kautta. Nyt sitten mietinkin että olen suuri taakka miehelleni joka joutuu minut elättämään.[/QUOTE]

Ootko käyny työkkärin kursseilla? Siis niillä jossa opetetaan tekemään hakemus/cv ja myös se miten kuuluu käyttäytyä haastattelutilanteissa? Tuo on kyllä todella outoa jos ei mitään löydy!
Ihan kuin joku tuossa sanoi, niin mansikanpoimijaksi ellei muuta, ei siellä vaadita mitään kokemusta tai edes tyyliin motivaatiota.
Työkkäriin vain valittamaan että nyt niitä töitä ja sassiin! Täällä meilläpäin ainakin pääsee harjoittelemaan esim. päiväkotiin, kirjastoon, kaupungintalolle ja vanhustenhuoltoon. Jos olisin sinä, niin kyllä kysyisin suoraan vaikka työkkärin virkailijalta että mitä minussa on oikein vikana kun en kelpaa?!

Ajatuksiani...

- tää on mun kokemus: kannattaa olla rehellinen niissä haastatteluissa, itse olen rekrytoinut ihmisiä ja jos vastaan tullut näitä haastattelussa valehtelijoita, on se vaikuttanut myöhempään luottamukseen, eikä sitä tarvitse niin tarkkaan selvittää, perheeni on minä ja lapseni

Meille koulussa sanottiin että työhakijalla on oikeus valehdella jos kysytään esimerkiksi lapsentekosuunnitelmista tai siitä että onko raskaana. Se on vissiin syrjimistä ja laitonta jos raskaanaoleva ei saa työpaikkaa vain sen takia että on raskaana?

Ootko käyny työkkärin kursseilla? Siis niillä jossa opetetaan tekemään hakemus/cv ja myös se miten kuuluu käyttäytyä haastattelutilanteissa? Tuo on kyllä todella outoa jos ei mitään löydy!
Ihan kuin joku tuossa sanoi, niin mansikanpoimijaksi ellei muuta, ei siellä vaadita mitään kokemusta tai edes tyyliin motivaatiota.
Työkkäriin vain valittamaan että nyt niitä töitä ja sassiin! Täällä meilläpäin ainakin pääsee harjoittelemaan esim. päiväkotiin, kirjastoon, kaupungintalolle ja vanhustenhuoltoon. Jos olisin sinä, niin kyllä kysyisin suoraan vaikka työkkärin virkailijalta että mitä minussa on oikein vikana kun en kelpaa?!

Kyllä olen työkkärin kurssit käynyt, on asialinen cv. Ja olen pyytänyt työkkäristä työllistämistukipaikkoja mutta niihinkin kuulemma liikaa hakijoita, joten en ole niihin päässyt.

Ja mä hain sillä asenteella, että otan vastaan kaiken mitä tarjotaan ja teen mitä käsketään, olen oma itseni ja onnistun työssäni. Kahteen paikkaan olen hakenut ja molempiin palkattu suoraan haastattelusta.

Myyntipäällikkö, hehheh...nykyään joka toinen on joku päällikkö ja se on sitten olevinaan niin hienoa, vaikka samaa paskaa teet niska limassa kuin ne ei-päällikötkin :D Yhdessä telemarkkinointipuljussakin pääsi päälliköksi neljän viikon perehdytyksen jälkeen ja työ oli -yllätys yllätys -pelkkää puhelinmyyntiä pohja+provikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön yh;24089526:
Olen yh. ikäkin jo 38v. koulutusta ei kauheesti oo mut on kuitenkin yks perustutkinto..mutta..työtä ei vaan löydy..oon laittanu oikeesti satoja satoja hakemuksia..käynyt haastattelussa..ei vaan nappaa..tää on niin epätoivosta hommaa..jossain haastattelussa erehdyin olemaan avoin ja kerroin olevani yh..siitäkös haastattelija kiinnostui ja uteli kaiken maan ja taivaan väliltä..enkä ymmärtänyt valehdella ja vääristellä tottuutta.haastattelija kysyi haastattelun lopuksi että kuinka jaksat käydä töissä jos sulla on lapsia?? !! työpaikasta ei kuulunut mitään..sanoi että soitellaan..eli jatkossa jos vielä menen haastatteluun niin en kerro että olen yh enkä mitään muutakaan..mutta kun nyt tuntuu olevan ongelma että ei sitä työtä edes löydy vaikka olen hakenut vaikka minkälaista työtä..siivoomisesta alkaen..edes haastatteluun ei kelpaa vaikka työ kuin työ kelpais sillä haluan töihin!! ilmeisesti kohtaloni no jäädä työttömäksi ja tekevälle ei töitä löydy :( kohta masentaa niin että oikeestikaan ei huvita enää työnhaku..
Olipas typerä rekrytoija. Multa ei ole moista koskaan kysytty, vaikka olinkin yh yli 20 vuotta. Olisin varmaan vastannut tuohon kysymykseen, että "ihan hyvin, en ajatellut ottaa lapsiani mukaan työpaikalle".

Tuo sanonta tarkoittaa oikeastaan sitä, että jos on halukas tekemään töitä ja se myös näkyy CV:ssä (= on töitä tehnyt eikä työsuhteiden välissä ole katkoja, ainakaan pitkiä katkoja), niin töitä yleensä löytyy. Heikoin yhdistelmä on keski-ikä, ammatillinen koulutus hankittu nuoruudessa, ei juurikaan koulutustaan vastaavaa työkokemusta ja sekin vähä sieltä nuoruudesta sekä pitkä jakso pois työelämästä. Ala ja paikkakuntakin toki vaikuttavat, raitiovaununkuljettajan on melko vaikea saada töitä Seinäjoelta. Nuoret menevät edelle, koska heillä on yleensä tuoreempi koulutus.

Mä lähdin vaihtamaan alaa 38-vuotiaana eikä ole tarvinnut olla koskaan työttömänä. Ikä oli silloin työpaikkaa hakiessani mulle pelkästään eduksi, koska lapset oli jo hankittu eikä työnantajan tarvinnut enää pelätä mun jäävän äitiyslomalle. Yksinhuoltajuuskaan ei ollut mikään este, sillä olinhan pystynyt opiskelemaan lapsistani huolimatta uuden ammatinkin.

[QUOTE="vieras";24089887]Myyntipäällikkö, hehheh...nykyään joka toinen on joku päällikkö ja se on sitten olevinaan niin hienoa, vaikka samaa paskaa teet niska limassa kuin ne ei-päällikötkin :D Yhdessä telemarkkinointipuljussakin pääsi päälliköksi neljän viikon perehdytyksen jälkeen ja työ oli -yllätys yllätys -pelkkää puhelinmyyntiä pohja+provikalla.[/QUOTE]

:D :D Mä olen ollut töissä firmassa, jossa oli 13 erilaista päällikköä ja 3 työntekijää :D

Meille koulussa sanottiin että työhakijalla on oikeus valehdella jos kysytään esimerkiksi lapsentekosuunnitelmista tai siitä että onko raskaana. Se on vissiin syrjimistä ja laitonta jos raskaanaoleva ei saa työpaikkaa vain sen takia että on raskaana?

Siis tällaisissa tapauksissa voi sanoja rekrytoijalle "sinä et saa tällaista kysyä eikä minun pidä vastata tähän" - näin tein viimeeksi. Tämä kysely myös todisti mulle sen, että paikka ei ollut mulle ja se rekrytoija oli ammattitaidoton mulkku. En arvosta.

[QUOTE="vieras";24089887]Myyntipäällikkö, hehheh...nykyään joka toinen on joku päällikkö ja se on sitten olevinaan niin hienoa, vaikka samaa paskaa teet niska limassa kuin ne ei-päällikötkin :D Yhdessä telemarkkinointipuljussakin pääsi päälliköksi neljän viikon perehdytyksen jälkeen ja työ oli -yllätys yllätys -pelkkää puhelinmyyntiä pohja+provikalla.[/QUOTE]

Tiesitkö että myyntipäällikkö saa koko toimiston (tai isossa toimistossa tiiminsä) myynneistä provikat?

Mun työstä ehkä 40-50% oli myyntityötä. Loput työajanseurantaa, palkanlaskentaa, rekrytointia, koulutusta, palavereja jne.

Mielummin myyntipäällikkö, kuin työtön.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24089898:
:D :D Mä olen ollut töissä firmassa, jossa oli 13 erilaista päällikköä ja 3 työntekijää :D

Minä olen tehnyt työtä insinööri nimikkeellä vaikka ei ollut edes koulutusta koko alalle.

Alkuperäinen kirjoittaja myyntipäällikkö;24089884:
Ja mä hain sillä asenteella, että otan vastaan kaiken mitä tarjotaan ja teen mitä käsketään, olen oma itseni ja onnistun työssäni. Kahteen paikkaan olen hakenut ja molempiin palkattu suoraan haastattelusta.

Katohan, mulla on ollut ihan sama taktiikka ja kymmeniä, ellen satoja hakemuksia lähetellyt eri puolille suomea kaikenlaisiin yhtään osaamistani liippaaviin paikkoihin pääsemättä edes haastatteluihin eikä harvoista haastatteluistakaan kaikki ole tärpänneet.

Nykyisen työpaikkani haastatteluun menin ihan hälläväliä -asenteella mut sain silti paikan, en tiedä miksi.

[QUOTE="vieras";24090030]Katohan, mulla on ollut ihan sama taktiikka ja kymmeniä, ellen satoja hakemuksia lähetellyt eri puolille suomea kaikenlaisiin yhtään osaamistani liippaaviin paikkoihin pääsemättä edes haastatteluihin eikä harvoista haastatteluistakaan kaikki ole tärpänneet.

Nykyisen työpaikkani haastatteluun menin ihan hälläväliä -asenteella mut sain silti paikan, en tiedä miksi.[/QUOTE]
Ilmeisesti et vaikuttanut epätoivoiselta :) Annoit luultavasti haastattelussa sellaisen kuvan, että jos ko työnantaja ei osaamistasi arvosta, joku toinen työnantaja kyllä arvostaa eikä maailmasi romahda, vaikket tätä työpaikkaa saisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24090076:
Ilmeisesti et vaikuttanut epätoivoiselta :) Annoit luultavasti haastattelussa sellaisen kuvan, että jos ko työnantaja ei osaamistasi arvosta, joku toinen työnantaja kyllä arvostaa eikä maailmasi romahda, vaikket tätä työpaikkaa saisikaan.

Tai sit kyseisellä lyhyehköllä sijaisuudella ei ollut niin väliä, halusivat vain nopeasti saada sinne jonkun ja satuin olemaan ensimmäisiä kyselleitä...oikeasti olin kyllä töidensaannin suhteen aika epätoivoinen, sillä hetkellä hetkellisesti olisi vaan huvittanut enemmän lähteä reilaamaan kuin mennä töihin.

En oikein usko, että kaikki on aina ihan vaan omasta asenteesta kiinni. Siis toki huonolla asenteella ei varmastikaan saa töitä, mutta ei se hyvä asenne aina auta, ei aina auta kokemus, koulutus ja osaaminenkaan, jos hakijoita kertakaikkiaan on kymmeniä, ellei satoja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mitä ylipäänsä voi hakea ja vain yksi valitaan. Siinä voi jäädä rannalle monta ihan huipputyyppiä jotka olisivat voineet olla ihan yhtä hyviä kuin valittukin, joku vaan on pakko valita. Mut sitten kun ei saa paikkaa, on kovin helppoa ajatella sen johtuvan siitä, että itsessä on vikaa.

[QUOTE="vieras";24090102]Tai sit kyseisellä lyhyehköllä sijaisuudella ei ollut niin väliä, halusivat vain nopeasti saada sinne jonkun ja satuin olemaan ensimmäisiä kyselleitä...oikeasti olin kyllä töidensaannin suhteen aika epätoivoinen, sillä hetkellä hetkellisesti olisi vaan huvittanut enemmän lähteä reilaamaan kuin mennä töihin.

En oikein usko, että kaikki on aina ihan vaan omasta asenteesta kiinni. Siis toki huonolla asenteella ei varmastikaan saa töitä, mutta ei se hyvä asenne aina auta, ei aina auta kokemus, koulutus ja osaaminenkaan, jos hakijoita kertakaikkiaan on kymmeniä, ellei satoja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mitä ylipäänsä voi hakea ja vain yksi valitaan. Siinä voi jäädä rannalle monta ihan huipputyyppiä jotka olisivat voineet olla ihan yhtä hyviä kuin valittukin, joku vaan on pakko valita. Mut sitten kun ei saa paikkaa, on kovin helppoa ajatella sen johtuvan siitä, että itsessä on vikaa.[/QUOTE]

Kyllä työhaastattelussa viimeistään pitää osata markkinoida itseään. Mä kysyin aina perinteisiä "Miksi meidän kannattais palkata juuri sinut?" tai "Mitä sulla on tarjota meidän yritykselle?" ja se hakija joka katsoi jalkoihinsa ja mumisi "emmätiiä", jäi palkkaamatta.

Yhteistyössä