mitä tarkoittaa sanonta "kyllä tekevälle työtä löytyy"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön yh

Vieras
Olen yh. ikäkin jo 38v. koulutusta ei kauheesti oo mut on kuitenkin yks perustutkinto..mutta..työtä ei vaan löydy..oon laittanu oikeesti satoja satoja hakemuksia..käynyt haastattelussa..ei vaan nappaa..tää on niin epätoivosta hommaa..jossain haastattelussa erehdyin olemaan avoin ja kerroin olevani yh..siitäkös haastattelija kiinnostui ja uteli kaiken maan ja taivaan väliltä..enkä ymmärtänyt valehdella ja vääristellä tottuutta.haastattelija kysyi haastattelun lopuksi että kuinka jaksat käydä töissä jos sulla on lapsia?? !! työpaikasta ei kuulunut mitään..sanoi että soitellaan..eli jatkossa jos vielä menen haastatteluun niin en kerro että olen yh enkä mitään muutakaan..mutta kun nyt tuntuu olevan ongelma että ei sitä työtä edes löydy vaikka olen hakenut vaikka minkälaista työtä..siivoomisesta alkaen..edes haastatteluun ei kelpaa vaikka työ kuin työ kelpais sillä haluan töihin!! ilmeisesti kohtaloni no jäädä työttömäksi ja tekevälle ei töitä löydy :( kohta masentaa niin että oikeestikaan ei huvita enää työnhaku..

sama juttu mulla mut en ole yh. Ikä ja muut asiat täsmää. Eipä löydy töitä edes siivousta tms. vaikka kuinka laittaisi hakemuksia. Viimeksi haastattelija sanoi että olen liian vanha, ottaa myyjäksi mieluummin nuoren tytön ja tämäkin pomo oli keski-ikäinen nainen.

Miten ei voi päästä kaupan kassalle töihin?

Minä taas olen tehnyt töitä 16 vuotiaasta, kaikki kesät (keittiöapulaisesta jäätelönmyyntiin) ja sittemmin valmistuttuani.
Johan on kumma ettei mitään muka löydy. Asutko jossain syrjäkylillä?

Minäkin olen yh ja silti saan aina töitä. Joten ei se siitä ole kiinni. Mitäpä jos opiskelet hieman lisää? Oletko liian kiinni siinä yhdessä ja samassa vai valmis laajentamaan esim eri alaa? Mä opiskelin aikoinaan "vain" koulunk.avustajaksi, mutta työkokemuksen ansiosta teen töitä niin päivähoidossa kuin muullakin sos alalla. Pikkuhiljaa aion opiskella lisää.

Minä taas olen tehnyt töitä 16 vuotiaasta, kaikki kesät (keittiöapulaisesta jäätelönmyyntiin) ja sittemmin valmistuttuani.

Siis mä en ainakaan päässyt kaupan kassalle töihin vaikka hain. Ottavat kuulemma mieluummin nuoria. Ja mä asun yli 20000 asukkaan kaupungissa. Sorry ap, kun tulin tähän ketjuun.

Se tarkoittaa juuri sitä. Jos et nyt tällä koulutuksella saa töitä, kouluta itsesi uudestaan ammattiin, joka työllistää. Oma asennekin vaikuttaa paljon, varsinkin työpaikkahaastattelussa. Mä en ole joutunut olemaan päivääkään ilman töitä, mutta se tarkoittaa myös sitä, että olen ollut valmis tekemään mitä työtä tahansa. Nuorempana ne olivat paskahommia, mutta nyt "aikuisena" olen saanut ihan koulutusta vastaavaa työtä.

ei muuta kuin kouluttautumaan lisää ja alalle jossa työllistyy varmasti esim. lähihoitaja ja sairaanhoitaja. On paljon muitakin ammatteja joissa työllistyy varmasti esim. tarjoilija (juuri oli lehdessä juttua, että tarjoilijoita tarvitaan kovasti ) henkilökohtaisista avustajista on pulaa, koulunkäyntiavustajat jne. Perhepäivähoitaja (niistä kovasti pulaa ainakin täällä etelässä )

Itse olen sairaanhoitaja ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Muutaman kaverin kautta olen todennut, että ei sitä työtä tosiaan aina löydy, vaikka kuinka olisi valmis tekemään. Yhdellä kaverilla on se ongelma, että kouluttautui yliopistossa, ja nyt sitten on joka työhön joko liian pätevä/koulutettu tai sitten liian kokematon. :( Helppoa se ei kyllä aina ole. Toinen kaveri opiskeli ja valmistautui hallintotieteiden puolelta, ja hommia ei tosiaankaan ollut. Tai jos oli, niin hänelläkin oli se ongelma, että koulutusta oli liikaa/liian vähän ja kokemusta samaten. Sitten hän alkoi opiskella sairaanhoitajaksi. Nyt tekee kokoajan töitä vaikka opiskelee vielä.

kumma ku et kirjottanu EDES kaupan kassalle?!? mulla on myyjän tutkinto, tuhansia haastatteluja juostu mutta ei niin ei.. minä haluiaisn juuri sinne kaupan kassalle. se olisi unelmahomma. olen nuorikin vielä, ihan nättikin mutta ei.. todellakaaan tekevälle ei löydy töitä, ammattitaidottomat paskiaiset vie kaikki hommat.

oletko etsinyt koko suomesta ja lähikunnista? Ei auta jos etsit vaan omalta paikkakunnalta. Pitää olla avoin ja pystyä myös muuttamaan työn perässä. Niin me muutkin ollaan jouduttu tekemään ja aina töitä on löytynyt.

No ei tekevälle aina töitä löydy. Älä ota sitä henkilökohtaisesti, hyvä kun jaksat yrittää. Se on usein niin että jotakuta onnistaa ja onnistuminen seuraa toista, silloin on helppo ajatella sen kaiken olevan omaa ansiota ja olla positiivinen. Hakemuksia on vino pino ja niitä ei kaikkia edes lueta. Älä silti luovuta. Meitä on monia muitakin ja elämässä vaikka jostain jää syrjään, pitää jaksaa yrittää ja vielä sinuakin onnistaa. Jos joskus pääset työhaastatteluun, älä lataa toiveita vielä korkealle mutta osoita että olet todella kiinnostunut ja innostunut ja kykenevä kyseiseen työhön. Ja sitten joskus natsaa yhteen, ja uskon että kiva työ vielä löytyy. Sinullakin saa olla työn suhteen toiveita ja odotuksia ja oikeuksia, luotetaan vain itseemme ja ollaan yritteliäitä.

[QUOTE="Lissu";24089602]ei muuta kuin kouluttautumaan lisää ja alalle jossa työllistyy varmasti esim. lähihoitaja ja sairaanhoitaja. On paljon muitakin ammatteja joissa työllistyy varmasti esim. tarjoilija (juuri oli lehdessä juttua, että tarjoilijoita tarvitaan kovasti ) henkilökohtaisista avustajista on pulaa, koulunkäyntiavustajat jne. Perhepäivähoitaja (niistä kovasti pulaa ainakin täällä etelässä )

Itse olen sairaanhoitaja ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä.[/QUOTE]

Minä kun en terveydellisistä syistä voi kouluttautua lähi tai sairaanhoitajaksi. Ja juuri opiskelin lisää mutta eipä töitä löytynyt.

Hakijoista löytyy paljon nuorempia ja sellaisia, joilla on kokemusta kauppatyöskentelystä. Jos on joltain täysin toiselta alalta, ei sinne ole mahdollisuuksia.

Ei pidä olla liian ranttu töiden suhteen... Minä menin vanhempainvapaalla viikonlopputöihin, töitä piti olla 6h/viikonloppu, pian olin töissä 20h/viikko, nyt 5 vuotta noiden viikonlopputöiden aloittamisen jälkeen on ihan kokoaikainen työ, ollut jo kolme vuotta. Eli kannattaa ottaa vastaan vähäisilläkin tunneilla olevat työt, saa jalan oven rakoon. Ja työni ei vastaa ollenkaan koulutustani.

kumma ku et kirjottanu EDES kaupan kassalle?!? mulla on myyjän tutkinto, tuhansia haastatteluja juostu mutta ei niin ei.. minä haluiaisn juuri sinne kaupan kassalle. se olisi unelmahomma. olen nuorikin vielä, ihan nättikin mutta ei.. todellakaaan tekevälle ei löydy töitä, ammattitaidottomat paskiaiset vie kaikki hommat.

No eihän se ole mikään "edes" homma. Vastuullista ja tarkkaa työtä. On tullut sitäkin tehtyä ja helposti pääsin aikanaan osa-aika-kassaksi, siksi ihmettelen.

[QUOTE="hmm";24089657]Ei pidä olla liian ranttu töiden suhteen... Minä menin vanhempainvapaalla viikonlopputöihin, töitä piti olla 6h/viikonloppu, pian olin töissä 20h/viikko, nyt 5 vuotta noiden viikonlopputöiden aloittamisen jälkeen on ihan kokoaikainen työ, ollut jo kolme vuotta. Eli kannattaa ottaa vastaan vähäisilläkin tunneilla olevat työt, saa jalan oven rakoon. Ja työni ei vastaa ollenkaan koulutustani.[/QUOTE]

Mä en ainakaan ole ollut ranttu ja mulle olis kelvannut myös osa-aikatyö.

En tiedä mikä on sitten pielessä, koska itse uskon että kyllä aina töitä löytyy jos niitä haluaa, eri asia onko sellaisia mitä ensin haluaisi. Tuon vuoksi en ole ikinä osannut pelätä työttömyyttä, jota tosin en ole ikinä vielä edes kokenut. :|

Uskoisin että sanonta "Tekevälle töitä löytyy" on ajalta, jolloin töihin pääsi kun vaan käveli firman ovesta sisään ja sanoi että voinko aloittaa heti. Ei onnistu nykyään. Etkä tosiaan ole ainut joka ei töitä löydy. Koulutusta voi olla liikaa tai liian vähän, aina löytyy joku jolla on juuri sopiva tausta. Ei sille voi mitään. Ja nainen varsinkin on aina väärässä iässä (lapsiahan voi tehdä koska vaan).

Tsemppiä sulle työnhakuun. Tsemppiä mullekin työnhakuun. Ei ole mieltäylentävää jäädä aina valitsematta. Jos työura katkeaa kerran, niin siitä se kierre lähtee. Itselläni kierre alkoi kun en ammattikoulutuksen jälkeen päässyt töihin laman takia. Tutkintoja olen suorittanut kolme. Hoitalalle en lähde, ällöttää koskea vieraita ihmisiä.

En tiedä mistä johtuu, mutta mun oli hankalinta löytää työtä nuorena. Työkokemuksen kartuttua töitä on löytynyt, ja olen vaihtanutkin työpaikkaa aika usein. Nyt olen 38, yh myös. Työnhaussa en tuo yksityiselämääni kuuluvia asioita paljoakaan esille. Muutin pienemmälle paikkakunnalle keväällä (20 tuhatta asukasta) ja sain täältäkin töitä nopeasti. En ole erityisen koulutettu ja teen nykyisin ihan toimistotehtäviä. Vuosien varrella olen ollut valmis tekemään työtä kuin työtä. Luulen, että minulla on vaikuttanut monipuolinen työkokemukseni, ja ehkä tuuriakin matkassa. Olen myös lisäopiskellut työn ohella vuosien varrella. Aina kannattaa yrittää.

En tiedä mikä on sitten pielessä, koska itse uskon että kyllä aina töitä löytyy jos niitä haluaa, eri asia onko sellaisia mitä ensin haluaisi. Tuon vuoksi en ole ikinä osannut pelätä työttömyyttä, jota tosin en ole ikinä vielä edes kokenut. :|

En tiedä minäkään mikä on pielessä mutta kyllä voi joutua olemaan työttömän vaikka kuinka haluaisi töihin ja niitä hakis.

En tiedä mikä siinä sitten mättää. Itselläni on AINA ollut jopa valinnanvaraa työpaikoissani, päivääkään ei ole tarvinnut olla työtön. Ja minulla ei ole kuin ylppäri-paperit.

Uskon että asenne ratkaisee paljon. Ja tyyli, jolla työtä hakee. Itse olen aina tehnyt niin, että nähdessäni avoimen työpaikan, olen soittanut ja sopinut henk.koht. tapaamisen, vienyt itse hakemuksen kättäpäivää sanoen ja muistanut aina myös sanoa jotain positiivista, tyyliin "Onpas kivan näköien työporukka teillä, olisipa mukavaa päästä mukaan" tms.

Työhaastattelussa olen aina ollut sinällään vaatimaton, että olen ollut valmis mihin vaan työtehtävään ja työn olen aloittanut vaikka siltä seisomalta (näinkin on käynyt). Tärkeänä pidän kuitenkin sitäkin, että ei vähättele itseään, vaan tuo rohkeasti esille omat vahvuudet ja jopa sen, missä vielä ehkä olisi parannettavaa.

On tuo kyllä toisaalta aika outoa ette MITÄÄN töitä löydy, onko se tosiaan noin? Itse en osaa kuvitellakkaan miltä tuntuu jos ei saisi töitä, mutta varmasti itseluottamus vaipuisi pakkasen puolelle. Itsellä oli oikeastaan päinvastainen ongelma tuossa toissa vuonna kun 2 eri työnantajaa "tappeli" minusta, tein sitten töitä 7 päivää melkein joka viikko. Ja nyt kesällä oli tarkotus pitää vähän huililomaa, niin eikö taas työnantaja soittanut että voinko tulla.
En osaa sanoa ei työpaikalle :D Enkä todellakaan ole hyvinkoulutettu tai mikään superahkera, näin vain on päässyt käymään.

Mutta olen kyllä tehnyt töitä koko nuoruusajan, ihan tiskarista ja hyllyntäyttäjästä alkaen.
Pakkohan niitä töitä on löydyttävä, vaikka vuokrafirmoilta ellei muuta?

Ja toistan että oppisopparilla vähintään löytyy, ja saa koulutuksen kaupan päälle.

[QUOTE="Lissu";24089602]ei muuta kuin kouluttautumaan lisää ja alalle jossa työllistyy varmasti esim. lähihoitaja ja sairaanhoitaja. On paljon muitakin ammatteja joissa työllistyy varmasti esim. tarjoilija (juuri oli lehdessä juttua, että tarjoilijoita tarvitaan kovasti ) henkilökohtaisista avustajista on pulaa, koulunkäyntiavustajat jne. Perhepäivähoitaja (niistä kovasti pulaa ainakin täällä etelässä )

Itse olen sairaanhoitaja ja töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä.[/QUOTE]

ollaan vaarallisilla vesillä, jos kaikki opiskelee lähihoitajaksi tai terveydenhoitoalalle. "jouduin" vuoden seuraamaan isäni "hoitamista" kolmessa eri hoitolaitoksessa ja pakko on sanoa, että osa hoitajista oli todellakin väärällä alalla :(
ja mikä hierarkia sairaaloissa on edelleenkin...

Yhteistyössä