Raskauden ensioireet?

• Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti
hei kaikille!

haluaisin tietää muiden kokemuksista alkuraskauden mielialavaihteluista, minkälaisia ja kuinka voimakkaita.

Olen nyt rv 4+6, plussasin viikko sitten. Olimme olleet ilman ehkäisyä avomieheni kanssa puolivuotta, mutta todenteolla yritetty yhden kerran ja heti plussasi

Homman nimi vaan on nyt sellainen, että mulle tuli kaamea ahistus mun miehestä ja lapsesta, joten laitoin kihlattuni kävelemään. olin jo varannut raskaudenkeskeytyksenkin. mutta nyt olen muuttanut mieltäni. ensin muuttu mieli lapsen suhteen ja sitten miehen... mieheni onneksi rakastaa minua jopa liikaa, joten ottaisi minut heti takaisin, jos haluaisin. siis onko muilla näin radikaaleja mielialanmuutoksia. todella hämmentävää. otin tämän viikon töistäkin vapaaksi, että saisin miettiä rauhassa.

kiitos jo etukäteen

muita raskaudenoireita ollut mm. rintojen kipeytyminen ja muuttuminen, alavatsan ajoittainen nipistely ja vessassa ravaaminen, hiusten rasvoittuminen nopeasti ja totaalinen uupumus=)

nyt alkaa onneksi helpottamaan suurimmat ahistukset ja jopa nauramaan hormoneille... huh, mitä vuoristorataa

"vieras"
Eli epäilen, että olen raskaana. Olen vasta 18-vuotias ja käytän aina kondomia eli en tee mitään ilman ehkäisyä, mutta silti minulla on suuri epäilys, että olisin raskaana. Minulla on ollut rinnat melko arat, alavatsassa ihmeellistä kipua, pissittää kokoajan, hikoilua ja palelua... kuukautisteni pitäisi alkaa näillä hetkillä, mutta jos ne eivät alakkaan niin eikö kannattaisi tehdä raskaustesti? Voisitteko suositella apteekista ostettavaa halpaa, mutta luotettavaa raskaustestiä? En ajattele päivisin mitään muuta kuin tätä asiaa, eli olenko raskaana vai en. Se vaivaa minua kokoajan, sillä en ole vielä todellakaan valmis äidiksi...
Ja jos keksitte edes jotain vastattavaa niin vastatkaa minulle, kertokaa omista kokemuksistanne ja muusta, sillä en saa tätä pelkokuvaa päsätäni pois, että olenkin raskaana.

"kyselijä"
Syön e-pillereitä. Nyt olen pitänyt taukoa eikä menkat ole alkanut. Alavatsas on välil menkkakipujen tapasta kipua mikä kestää hetken, päivässä tulee useita sellaisia. Myös on ollut enemmän väsymystä eikä "lempiruoat" enää maistu. Tulee syötyy kaikkee muuta. Rinnat ovat myös kasvaneet. Oisko mahollista että olen raskaana?

"vieras"
Eli en ole raskaana, kuukautiseni alkoivat juuri sinä päivänä kun olin tänne viestiä laittanut!
Olen todella helpottunut! Ja kaikille vain tiedoksi, jotka epäilevät olevansa raskaana niin minullakin kuukautiset olivat vain myöhässä (vaikka niiden kuuluisi jo olla säännölliset...) ja muita oireita oli paljon ja vahvojakin sellaisia. En kuitenkaan ole raskaana. Mutta aina kannattaa tietenkin pelata varman päälle ja jos tosissaan ajattelee olevansa raskaana niin kyllä se testi kannattaa tehdä!
Ja "kyselijä" en osaa oikein sinua auttaa, sillä kokemusta minulle ei tuosta ole:/

"tietämätön"
olen harrastanut 3pv sitten suojaamatonta seksiä ja nyt päätä särkee ja väsyttää ja maha on kipeä. onko mahdollista että olen raskaana? yhdyntä ei kestänyt kauaakaa ei 5 min kauempaa koska tajusimme ettemme voi. mutta olemme lukeneeet kerran joltakin sivulta ettätäytyy käyttää ehkäisyä koko yhdynnän ajan koska siitäkin voi tulla raskaaksi jne...

kafaana
Itsekkin mietin olisinkohan raskaana? Syön e-pillereitä mutta noin kaksi viikkoa sitten unohdin ottaa kaksi pilleriä. Nyt olen huomannut, että joudun ravaamaan vessassa vähän väliä. Herään jopa yöllä vähintään kerran vessahätään ja yleensä en herää ollenkaan. Enkä myöskään ole juonut normaalia enempää. Tänään tuntui myös menkkakipujen tapaiselta vihlonnalta alavatsassa. Päänsärkyä on ollut, eikä oikein tee mieli syödä mitään. Menkkojen pitäisi alkaa ensi maanantaina. Jännityksellä odotan ! raskaus olisi kyllä toivottu :) pelkään vain, että kuvittelen kaikki oireet, kun muutenkin toivoisin lasta.

"tytteli"
Jotenkin en jaksa uskoa että olen raskaana. Emme ole varsinaisesti yrittäneet lasta mutta harrastimme kuitenkin kerran seksiä oletetun ovulaationi aikaan n. 2 vkoa sitten...en tiedä onko nämä mitä oireita tai siis tajuan että ne voivat olla vaikka mitä oireita!! mutta ainoa selkeä oire mikä minulla on ollut on metallin makua suussa jo puolitoista viikkoa. tai sanotaanko että vaihtelevaa metallinmakua. välillä se tuntuu ja välillä ei! Kuukautisten pitäisi alkaa viimeisimmän kierron mukaan huomenna mutta kuten sanottu kiertoni on ollut vaihteleva, joten en oikein tiedä kannattaako tehdä vielä testiä. Joskus kuukautiseni ovat olleet monta päivää myöhässä ilmeisesti stressin takia. Palstoilla ym. kyllä puhutaan metallin mausta mutta onko se jatkuvaa vai vaihtelevaa?? Aikasemmin en kyllä muista että ois ollut näin vahvaa metallin makua suussa mutta kai se voi olla mitä vain. Täytyisi nyt vaan jaksaa olla kärsivällinen. Ajattelin tehdä testin loppuviikosta jos menkkoja ei siihen mennessä kuulu.

"Luonnonlapsi"
Miulla on vahva epäilys, että oisin raskaana. Syön kyllä e-pillereitä mut oon pari kertaa unohtanut ottaa pillerin ja sitten olen ottanut niitä myöhässä. Meillä on aika aktiivinen seksi elämä, joten raskaus ehkä voisi olla mahdollinen. En tiedä jotenkin epäilyttää kun pillereitä kumminkin syön.
Mutta nyt on ollu rajua pahoinvointia varsinkin aamuisin, pissattaa usein, koko ajan väsyttää, päätä jomottaa välillä, sellainen jännä tunne vatsassa, mitä on vaikea selittää ja sitten varsinkin iltaisin vihloo vatsaa myös pientä yökötystä jotain ruokia kohtaan on ollut. Ja viimeisimpänä nyt pari kertaa miulla on tullu kauhea "darra" muutamasta lasillisesta, mistä ei mitenkään voisi normaaleissa olosuhteissa krapulaa tulla.
Oon siirtäny menkkoja 2 kuukautta ja seuraaviin menkkoihin on muutama viikko ja mietin nyt että pitäiskö se testi tehdä vai ei? Jos olen kuitenkin vainoharhanen kun vauvakuume on aika korkealla...

Kertokaa mielipiteenne??? auttakaa... :)

pelottaa...
mua pelottaa. harrastin suojaamatonta seksiä poikaystäväni kanssa juhannusyönä ja en saanut terveyskeskuksesta jälkiehkäsypillereitä. siitä on jo 7 päivää, mutta minulla ei ole ainakaan mitään oireita... toivon etten olisi raskaana, se nähdään huomenna sitten kun tehdään raskaustesti :s

mua pelottaa. harrastin suojaamatonta seksiä poikaystäväni kanssa juhannusyönä ja en saanut terveyskeskuksesta jälkiehkäsypillereitä. siitä on jo 7 päivää, mutta minulla ei ole ainakaan mitään oireita... toivon etten olisi raskaana, se nähdään huomenna sitten kun tehdään raskaustesti :s
Jos tosissasi oot, niin... taidat olla melko nuori? :)

Hyvin epätodennäköisesti vielä huomenna näet testistä, oletko raskaana vai et. Vaikka olisitkin, se ei huomenna vielä näy eli negan suurella todennäköisyydellä saat. Odota enemmin se 14 pv ennen testin tekoa. Oliko sulla kierron keskivaihe (suunnilleen) menossa eli olisko ollu ovulaatio aika? Jos menkkojen pitäs alkaa huomenna, ovis oli LUULTAVASTI jo ohi juhannuksena. Eli "väärä hälytys" siinä tapauksessa hyvin todennäköisesti.

Eikö jälkiehkäisytabletin saa nykyisin ilmankin reseptiä? ...en tiiä, oon jo niin vanha, mut noin muistelisin. =) Mut taudeiltahan se ei suojaa jatkossakaan, joten ehkäisy mukaan!

ärsyttää =D
Itse olen pelotellut itseäni nyt lähiviikon ihme "raskausoireilla" (turvotusta, tihentyny vessassakäynti, palelu välillä, rintojen kasvu ym), ja sinäänsä olen varma ettei ole mitään hätää mutta silti vähän jänskättää.

No tänään puhuin terveydenhoitajan kaa puhelimessa ja varasin ajan labroihin ihan kroonisen sairauteni takia, kun on yksi sille normaali oire ilmaantunut taas vaihteeksi. No eikö sekin vielä kysyny et "et kai vaan ole raskaana?" No aaaargh!! En tiedä!!
Pari viikkoa niin saa nähä jos menkat jää väliin, sit vasta jänskättääkin...

"mie vaan"
jos minulla ei olisi ollut normaaleja kuukautisia viikko sitten, luulisin olevani raskaana! eilen, kun katsoin dokumenttia yhteenkasvaneista vauvoista aloin itkeä, enkä voinut lopettaa. normaalisti en ole noin herkkä .. syön myös koko ajan, tuntuu että tunnin päästä ruokailusta maha kurisee taas.
mutta ovikset miula vissiin nyt on, kun järkyttävä särky alaselässä & venyvää tunnetta mahassa

"Likka"
Hiukan on jännä olo, tossa jonki aikaa sitten oli sellasia päiviä, et sain juosta kokoajan vessassa mutta ei mitään tullut ja alavatsa hullunkipee.. Kauhee näläntunne ja sitten jossain vaiheessa taas yökötti ajatuskin ruuasta.. Menkkoja ei ole tässä kuussa näkynyt ollenkaan (toivottavasti) ei alakkaan :)) Kävin viime viikolla tekemässä testin mutta negatiivista näytti (petyin) Mutta, voinko esim. viikon/parin päästä tehdä uudestaan, jos se näyttäis jo silloin tulosta? :)

"Likka"
Hiukan on jännä olo, tossa jonki aikaa sitten oli sellasia päiviä, et sain juosta kokoajan vessassa mutta ei mitään tullut ja alavatsa hullunkipee.. Kauhee näläntunne ja sitten jossain vaiheessa taas yökötti ajatuskin ruuasta.. Menkkoja ei ole tässä kuussa näkynyt ollenkaan (toivottavasti) ei alakkaan :)) Kävin viime viikolla tekemässä testin mutta negatiivista näytti (petyin) Mutta, voinko esim. viikon/parin päästä tehdä uudestaan, jos se näyttäis jo silloin tulosta? :)

Mbeijb
Tätä ketjuahan lukiessa tulee vainoharhaiseksi. Itsellä mahdollisuus olla raskaana on niin pieni, että kersa pitäisi ristiä Houdiniksi, jos nyt sattuisikin maha olemaan kasvamaan päin.

Alavatsakipuja on, sellaisia vihlovia. Ensin jossain oikean munasarjan tietämillä, sitten oli kummallakin puolella. Nyt ne ovat vähän väheneviin päin. Rinnat, etenkin nännit, ovat herkät. Seksin harrastamisesta ei tule mitään, kun kohdunkaula on niin jumalattoman hellänä. Välillä on nälkä, välillä ei. Aamulla ei saa yleensä mitään syödyksi, nyt oli 4.00 aikaan pakko saada leipä joka loppujen lopuksi melkein jäi syömättä. Olo kuin ummetuspotilaalla, turvottaa ja alavatsa on pinkeä. Turha rampata vessassa, kun mitään ei tulossa.

Viime kuukautiset olivat naurettavan niukat. Niitä ennen tehty testi tosin näytti negaa. Senkin jälkeen olisi ollut mahdollista pamahtaa paksuksi. Hemmetti kun vituttaa tämä olotila, ensin sitä toivoo lasta ja pettyy kun negaa vain puskee, nyt kun on oikeasti kylmä rinki perseen alla että jos sieltä onkin toukka tulossa, niin vain toivoo sitä negaa.

Esikoisen kohdalla huomasin, että alkoi tulla kirkasta nestettä nännien päistä. Siitä arvelin et olisko nyt tärpänny. Sitten haettiin raskaustesti ja kaks viivaa näytti. Toinen viiva oli aika haalea. En muista olisko mitään pahoinvointioireita ollu, mutta ne tuli vasta myöhemmin, ei ihan alkuvaiheessa kumminkaan. Toisen lapsen kohdalla mitään pahoinvointia ei ollut ollenkaan, mikä oli helpotus.

"huolestunut"
Siitä on noin kaks ja puoli viikkoa, kun hyväilimme toisiamme. Minulla oli koko ajan pelko siitä, että tulen raskaaksi siitäkin! Poikaystäväni kävikin pesemässä kätensä ja muuta, ja olin iloinen kun viikko sen jälkeen menkat alkoivat. Sen jälkeen ei olla harrastettu minkäänlaista, ja silti minua pelottaa. Kyllä syön hyvin, ja aina olen syönyt, mutta nyt rinnat on turvoksissa vähäsen ei kuitenkaan arat. En tiedä pitäiskö minun edes tehdä raskaustesti. Ei oo pahoinvointia ja odottelen seuraavia kuukautisia. Haluaisin uskoa, että kun viikko sen touhun jälkeen tuli menkat niin olisi merkki siitä, että mitään ei oo tapahtunut. Vai?

Heui
Itellä kans ollu semmosta menkkamaista vihlontaa, jatkuvaa vessassa ravaamista, itken tosi paljon ja helposti, syön ruokaa ihan järjettömii määrii, vaik yleensä en syö juuri mitään... oon toivonu jo jonkin aikaa vauvaa, tai itseasiassa enemmänkin haaveillu, elämäntilanne on vähän sellanen et lapsen ei vielä ois aika tulla. Ollaa kihlatun kanssa nimetki jo keksitty sitten joskus tuleville vauvoille. :D
Kysymys: voiko alkuvaiheessa tulla sellasta outoo pientä tiputteluvuotoa?
Huomenna testiin! =)

ensiodottaja
minä tein testin pe iltana ja la aamuna..apteekin raskaustestit..heti tuli kumpaankin plussat!!huh huh..vko aikaisemmin ei näkynyt mitään..oireita ollut rintojen arkuus..hermon kireys :) (voi mies parkaa) :D ja ihan älytön finnien pusku kasvoin..kohta näyttää naama ihan norsunpyllyltä :D vatsaa on nippaa..kiristelee..turvottaa.. :) tuntuu et pitäs tehdä sata testiä että uskoo että todellakin olen raskaana..kun on nega testetejä tehny ni epävarmuus vaivaa :) vkon päästä neuvola aika..jänskättää..ihana rakas vauvan alku <3

"Ihmettelijä"
Nyt on taas pienoinen pelko siitä, että onko ehkäisy pettänyt ja käynyt vahinko. Ollaan käytetty poikaystävän kanssa kumia ja oltu tosi tarkkoja sen käytössä ja laitettu se tarpeeksi aikaisin. Koskaan ei ole kumi hajonnut (ainakaan nähtävästi), tosin eipä sitä ole kummemmin käytön jälkeen tutkittukaan, heitetty vain roskiin.

Mulla on kierto aika epäsäännöllinen, mutta parit viime menkat tulleet ihme ja kumma ajallaan. Nyt on sitten taas niin, että ne on pian kolme viikkoa myöhässä. Parisen viikkoa on ollut enemmän ja vähemmän valkovuotoa. Itse asiassa tämän kuun alussa (jolloin menkkojen olisi pitänyt alkaa) oli oikein kunnon valkkaria ja ajattelin sen olevan ovulaatiosta johtuvaa. Nyt kuitenkin ollut hieman vähäisempää vuotaminen. Viime viikolla huomasin ensin, että lonkan seutua särkee ja sitten tulikin alavatsakivut, sitä lievää nipistelyä lähinnä oikean munasarjan kohdalta. Nekin tulee lähinnä istuessa ja silloin tällöin. Sitten välillä on vihlaissut alamahasta, kun on vatsalihaksia jännittänyt oikein kunnolla/vetänyt vatsaa sisään. Myös rinnat on hieman arat kun niihin koskee ja etenkin jos yhtään painelee niin tuntuu kyllä. Mutta eipä niitä muuten arista. Mitään huonovointisuutta ei kyllä juuri ole ollut, ehkä ajoittain ällöttänyt jokin haju.

Testin tein eilen ihan varmuuden vuoksi ja negaa näytti. Jos ei menkat tule pian niin täytyy uusi testi tehdä. Tosi ärsyttävää vain, kun kierto on sen verran epäsäännöllinen ettei tiedä johtuuko tämä siitä vai onko ehkäisy falskannut.. Kaiken lisäksi sitä varmaan alkaa kuvitella kaikki oireet, kun näitä päässään pohtii. Toisaalta en kyllä usko raskauteen, mutta mitä nämä sitten voivat olla? Joko ne on menkat jotka tekee tuloaan, mutta aika jännä että jo kaksi viikkoa ennen niitä on tällaisia oireita. Olisi kyllä kiva saada kroppansa käymään tasaisesti kun ikääkin on jo 19 vuotta ja menkoista kärsinyt jo useamman vuoden.

Yhteistyössä