Ne, jotka lykkäävät tarkoituksella lastenhankintaa viimetippaan (30+)...

  • Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti
jaajaatällaistataas
Jaa... 30+ viimetippako? Mutta en jaksa näin aamutuimaan sen enempää tähän puuttua, vaikka ehkä hieman kohderyhmääsi kuulun. Meen mielummin syömään ja nauttimaan auringosta :D. Mukavaa päivää sullekin! Toivottavasti moni ei tule sulle tänään aiheesta itkemään.
 
"vieras"
[QUOTE="mielipide";24075224]Mielestäni tuon ikäinen on tyhmä, jos olettaa, että niitä lapsia ihan tuosta vaan voi yhä saada...että jos perheen todella haluaa perustaa, viisaammalla soi hälytyskello tuossa vaiheessa jo aika äänekkäästi ja hän tajuaa, että se ei välttämättä enää ihan helposti käykään.
Mutta elämähän on täynnä valintoja.[/QUOTE]

32-35 -vuotiaan hedelmällisyys ei ole alentunut vielä mitenkään erityisen merkittävästi eikä se lasten saanti ole mahdotonta myöhemminkään, raskaaksi tuleminen vaan voi kestää vähän pidempään. Toisaalta osalla raskaaksi tuleminen on vaikeaa tai mahdotonta jo 20-vuotiaana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24075237]Mä uskallan olla eri mieltä. Aloitettiin yrittäminen kun mä olin 18. Pari vuotta meni, ei tärpännyt, luovutettiin. Opiskelin, hain töihin, ylenin. Aloitettii taas yrittäminen kun olin 24v. Meni pari vuotta, ei tärpännyt. Irtisanouduin töistä ja aioin lähteä ulkomaille opiskelemaan. Hyväksyttiin lapsettomuus. Hain kouluun ja yllättäen tulinkin raskaaksi. Nyt ollaan tässä todettu että vasta nyt on sopiva ajankohta. Ikää meillä nyt 27 ja 28. Yhdessä oltu n. 10 vuotta ja voi sanoa että on tullut järkeä päähän siitä kun ekoja kertoja yritettiin. Todettiinkin kerran,että hyvä ettei tärpännyt silloin 2-kymppisenä, oltiin liian nuoria vanhemmiksi.[/QUOTE]

Ja jos et ymmärtänyt pointtia, niin se oli se,että 2-kymppinen on yleensä vielä lapsi ja kokematon 3-kymppiseen verrattuna, lisäksi on hyvä tuntea puoliso ja panostaa parisuhteeseen ja hoitaa elämä kuntoon ennenkuin perustaa perheen.
 
"mielipide"
[QUOTE="vieras";24075245]Miksi kuvittelet että lasten saanti yli kolmekympisenä olisi jotain hirveän vaikeaa? Mun ystäväpiirissä lähes kaikki ovat saaneet lapsensa siinä 30 - 40 -vuotiaina. Ainoa lapsettomuudesta kärsivä jonka tunnen onkin 25-vuotias.[/QUOTE]

No ehkä olisi ollut viisaampaa laittaa 35+ tuohon otsikkoon. Koska hedelmällisyys laskee selvästi tuon jälkeen.
 
ja vei ketjun 100-0
[QUOTE="vieras";24075233]No ei multakaan heru myötätuntoa kellekään kouluttamattomalle pienituloiselle joka on jäänyt usean lapsen yh:ksi, kun miestä ei sittenkään kiinnostanut leikkiä isiä ja töitä ei saa eikä tule saamaankaan, kun ei ole käynyt kouluja eikä enää pienten lasten kanssa jaksa käydäkään.

Tai kellekään joka kyllä sai nuorena ne lapset tehtyä, mutta elää nyt ihan totaalisen miessian kanssa joutuen olemaan yksin vastuussa kodista ja lapsista kun ei se nuoruuden rakkaus sitten ollutkaan niin prinssi miltä vaikutti silloin 15-vuotiaana eikä nyt voi lähteä, kun lapsilta menis koti.

Kai mäkin olisin voinut useamman pennun pykätä eri miehille jo 20-vuotiaana, jos se oikeasti olisi ollut ainoa asia mikä merkitsee. Uskoisin et se onnistuu keltä tahansa, joka vaan pystyy heittämään moraalinsa roskikseen, ihan varmasti kuka tahansa nainen löytää baareista tai netistä loputtomiin miehiä jotka on valmiita panemaan paljaalla. Tai vauvakuumeisen miehen, joka on valmis tekemään lapsia vaikkei suhde oikein toimikaan.

Musta kuitenkin äidin suuri ikä on lapselle huomattavasti pienempi haitta kuin yhdistelmä vanhempien epävakaa tai olematon parisuhde ja surkea sosioekonominen asema. Suren sitä, jos jään lapsettomaksi, mutta vielä surullisempaa minusta olisi nimenomaan lapsia kohtaan lähteä tekemään niitä vain siksi että nyt olisi hyvä ikä, ihan muusta elämäntilanteesta välittämättä.[/QUOTE]

Hyvin naulattu.
 
"wesuwius"
Nyky-yhteiskunta ei tue oikein nuorena lapsien hankkimista, vaikka se olis luonnollisesti kaikkein paras vaihtoehto. Tosin, nyky-yhteiskunnassa tuetaan ihmisiä jotka eivät halua lainkaan lapsia, joka on ihan hyvä juttu tavallaan, onhan meitä muutenkin ihan liikaa tällä pallolla.

Mut se on epäreilua että ansaitset työttömänä enemmän kuin koti-äitinä.

Itse en olis koskaan ollut valmis lapsiin, olisin aina vain sanonut että ei vielä, en oo vielä valmis. Onneks kävi vahinko :) Poika on ihaninta maailmassa, fuck the ura, jota en ole koskaan arvostanu muutenkaan!
 
"minä"
[QUOTE="vieras";24075233]No ei multakaan heru myötätuntoa kellekään kouluttamattomalle pienituloiselle joka on jäänyt usean lapsen yh:ksi, kun miestä ei sittenkään kiinnostanut leikkiä isiä ja töitä ei saa eikä tule saamaankaan, kun ei ole käynyt kouluja eikä enää pienten lasten kanssa jaksa käydäkään.

Tai kellekään joka kyllä sai nuorena ne lapset tehtyä, mutta elää nyt ihan totaalisen miessian kanssa joutuen olemaan yksin vastuussa kodista ja lapsista kun ei se nuoruuden rakkaus sitten ollutkaan niin prinssi miltä vaikutti silloin 15-vuotiaana eikä nyt voi lähteä, kun lapsilta menis koti.

Kai mäkin olisin voinut useamman pennun pykätä eri miehille jo 20-vuotiaana, jos se oikeasti olisi ollut ainoa asia mikä merkitsee. Uskoisin et se onnistuu keltä tahansa, joka vaan pystyy heittämään moraalinsa roskikseen, ihan varmasti kuka tahansa nainen löytää baareista tai netistä loputtomiin miehiä jotka on valmiita panemaan paljaalla. Tai vauvakuumeisen miehen, joka on valmis tekemään lapsia vaikkei suhde oikein toimikaan.

Musta kuitenkin äidin suuri ikä on lapselle huomattavasti pienempi haitta kuin yhdistelmä vanhempien epävakaa tai olematon parisuhde ja surkea sosioekonominen asema. Suren sitä, jos jään lapsettomaksi, mutta vielä surullisempaa minusta olisi nimenomaan lapsia kohtaan lähteä tekemään niitä vain siksi että nyt olisi hyvä ikä, ihan muusta elämäntilanteesta välittämättä.[/QUOTE]
Peesi tälle!
 
fedg
[QUOTE="vieras";24075233]No ei multakaan heru myötätuntoa kellekään kouluttamattomalle pienituloiselle joka on jäänyt usean lapsen yh:ksi, kun miestä ei sittenkään kiinnostanut leikkiä isiä ja töitä ei saa eikä tule saamaankaan, kun ei ole käynyt kouluja eikä enää pienten lasten kanssa jaksa käydäkään.

Tai kellekään joka kyllä sai nuorena ne lapset tehtyä, mutta elää nyt ihan totaalisen miessian kanssa joutuen olemaan yksin vastuussa kodista ja lapsista kun ei se nuoruuden rakkaus sitten ollutkaan niin prinssi miltä vaikutti silloin 15-vuotiaana eikä nyt voi lähteä, kun lapsilta menis koti.

Kai mäkin olisin voinut useamman pennun pykätä eri miehille jo 20-vuotiaana, jos se oikeasti olisi ollut ainoa asia mikä merkitsee. Uskoisin et se onnistuu keltä tahansa, joka vaan pystyy heittämään moraalinsa roskikseen, ihan varmasti kuka tahansa nainen löytää baareista tai netistä loputtomiin miehiä jotka on valmiita panemaan paljaalla. Tai vauvakuumeisen miehen, joka on valmis tekemään lapsia vaikkei suhde oikein toimikaan.

Musta kuitenkin äidin suuri ikä on lapselle huomattavasti pienempi haitta kuin yhdistelmä vanhempien epävakaa tai olematon parisuhde ja surkea sosioekonominen asema. Suren sitä, jos jään lapsettomaksi, mutta vielä surullisempaa minusta olisi nimenomaan lapsia kohtaan lähteä tekemään niitä vain siksi että nyt olisi hyvä ikä, ihan muusta elämäntilanteesta välittämättä.[/QUOTE]

peesi tälle!
 
haloo
Mä en ymmärrä, miksi tällaisiin provoaloituksiin edes viitsitään vastata. Kuhan kirjoittelee, katselee silmät kiiluen miten akat alkaa tappelee ja poistuu takavasemmalle kahvinkeittoon. Ja siinä sivussa ihmettelee "miksi te tästä nyt tappelette?" tms.
 
"mie"
JAA-A lienen ainoa joka on aina tiedostanut se että lapsia välttämättä saada - riippumatta iästä. Vanhempani tekivät minua ikävälin 18v-28v...siis äitini oli tuon ikäinen. 28 tärppäs...

Kun on perheestä jossa lapsettomuus oli arkea, tietää sen että lasta ei noin vaan aina saada. EN ikinä ole elänyt harhassa jossa kuvittelisin niin. Ja vaikka "lykkäsin" tarkoituksellisesti lapsen tekoa yli 30v ikäpyykin, olin tietoinen kokoajan siitä että sitä lasta ei välttämättä tule. No meilla asia olikin toisin, molemmat lapset saannut alkunsa kerta laakista. Ekasta kierrosta.
 
"vieras"
[QUOTE="mielipide";24075242]Sillä välilläkö ei ole mitään?[/QUOTE]

Joillakin on, mutta on se aika haasteellista olla 20v ja ammatikoulutuksen omaava ja niin että se elämäsi mies on löytynyt kenen kanssa haluat perheen perustaa.

Aika monella menee opiskelujen kanssa jo sinne 25 ikävuoteen ja jostain pitäisi löytää se kumppanikin. En ainakaan kannata sitä että lapsia tehtäis vaikka ei olisi vakaata parisuhdetta.
 
kun
[QUOTE="mielipide";24075278]Miksi te näin pillastutte?
Ei se ole minun keksintö, että naisen hedelmällisyys laskee selvästi 35.vuoden jälkeen.
Ehkä poistun tästä aamukahville. :)[/QUOTE]

Osuko omaan nilkaan?

Työtön teiniäiti kenties hakemassa oikeutusta omalle valinnalleen...
 
"vieras"
Mikäs viime tippa se 30 vuotta on? Nainen on 30-vuotiaana vielä oikein hedelmällisessä iässä. Kaikkein hedelmällisin ikä on toki jo takana, mutta kyllä 30-vuotiaana vielä hedelmällisyyttä löytyy. Ja miehet ovat hedelmällisiä koko ikänsä, joten miehet voivat tulla isäksi milloin vain elämänsä aikana, jos löytävät tarpeeksi nuoren kumppanin.

Ei kaikki halua tai voi syystä tai toisesta hankkia lapsia joskus parikymppisenä tai 25 vuoden iässä. Syitä voivat olla esimerkiksi vaikea elämäntilanne, vaikea taloudellinen tilanne, kaiken puolinen epävakaus ja epävarmuus tai sopivan kumppanin puuttuminen.

[QUOTE="mielipide";24075179]Ihminen on tarkoitettu lisääntymään nuorena.[/QUOTE]

Ihmistä ei ole loppujen lopuksi tarkoitettu yhtään mihinkään.
 
"vieras"
Mä tunnen lisäksi nuorempiakin jotka kärsivät lapsettomuudesta, ikä ei ole siinä se ainut tekijä.

Itse olin 32v kun sain esikoiseni ja oikein hyvä ikä oli tulla raskaaksi. Meillä on taloudellinen tilanne jo aika toisenlainen kuin olisi ollut opiskeluaikaan.
 
"Joopajoo"
Tää on näitä "kakskymppisten suusta" juttuja, 30+ mahoa mummukamaa ja turha itkeä..
Oliko munkin maailma noin mustavalkoinen 20v?? Sen muistan että ainakin tiesin KAIKEN. : D

Ite olin jo parikymppisenä sitä mieltä ettei lapsia ennen 30v, ja niinhän se menikin. Eipä mulla ollut kyllä oikeasti kunnollista isäehdokastakaan ennen sitä. Nyt 40+ puuhataan iltatähteä : )

Ja nekin ystävät jotka sai lapsensa 20+, puuhaavat nyt nelikymppisinä iltatähteä... yksi jo saikin. Ihanan kauniin tytön. Vauvanhoito on kuulemma aivan mahtavaa nyt, samaa ei voinut sanoa varhaisvuosista...
 
"mielipide"
Mä en ymmärrä, miksi tällaisiin provoaloituksiin edes viitsitään vastata. Kuhan kirjoittelee, katselee silmät kiiluen miten akat alkaa tappelee ja poistuu takavasemmalle kahvinkeittoon. Ja siinä sivussa ihmettelee "miksi te tästä nyt tappelette?" tms.
Sanoin tuossa ihan alussa, että nykyihmiset eivät välitä kunnioittaa luontoa...sinä ehkä olet hyvä esimerkki siitä? On täällä tosin monta muutakin.
Kuten sanoin, ettei se ole minun keksintö, että hedelmällisyys laskee tietyn iän jälkeen.
Jokainen vähänkään sivistynyt ihminen sen tiedostaa ja tekee sitten valintansa sen mukaan.
Onhan se tosi kurjaa nykyihmiselle, joka haluaa heti kaiken juuri siinä järjestyksessä, minkä kokee mukavimmaks ja sitten jos luonto onkin asiasta toista mieltä.
Voisi sanoa, ettei auta itku markkinoilla.

:flower:
 
"mami"
Ymmärrän kyllä pointtisi. Lapsien saaminen ei olekaan samaa sarjaa kuin materiaalisten asioiden hankinta. Jos lapset arvotetaan aivan viimeiseksi asiaksi työn, talon, auton, koiran, matkusteluvuosien jne. jälkeen niin se on iso kasvunpaikka, saipa sitten lapsen, tai ei. Siinä on hyviä ja huonoja puolia. Vastuuttomuus ja arvottaminen ei katso ikää. Joku huolehtii perheestä tasapainoisen vastuullisesti nuorena, ja joku vanhempana, joku taas ei iästä riippumatta.
 
"vieras"
Jos nainen ei voisi saada lapsia enää 30 ikävuoden jälkeen, niin Suomen kansa olisi silloin todennäköisesti jo kuollut sukupuuttoon tai olisi ainakin merkittävästi nykyistä pienempi. Ensisynnyttäjien keski-ikä on Suomessa nykyään 28 vuotta ja kaikkien synnyttäjien keski-ikä yli 30 vuotta.
 
"mielipide"
Voin kertoa, että olen itsekin 30+, enkä edes mitään suurempia valintoja tällä hetkellä tekemässä, ihan elän tasaista arkea. Enkä ole koskaan ollut teiniäitikään, kun sitäkin epäilitte.
En sano tätä pullistellakseni elämälläni, en todellakaan. Ei minullakaan ole kaikki mennyt putkeen.
Mutta en ole koskaan lapsia itsestäänselvyyksinä pitänyt ja olen nöyrästi kiitollinen siitä, mitä minulla on tänään. *palaa kahvinkeittoon*
 
"vieras"
Kannattaa kyllä tosiaan hankkia lapsia heti peruskoulun jälkeen. Harva seurustelusuhde kestää yläasteajoilta (huom! sanoin "harva", en "ei yksikään", eli tähän ei kannata takertua!) ja onhan se hyvä sitten jäädä yh:ksi ja saada hyvät tuet. Kannattaa myös hankkia lapsia monen eri miehen kanssa, niin saa ehkä sitten joltain hyvät elatusmaksut. Sitten voi 3-kymppisenä, kun lapset on koulyssa, todeta että "Eipä ole ammattia, eikä töitäkään, mutta tulipa sentään lapset hankittua ajoissa". Tiedän muuten yhden, jolla 5 lasta, vanhin syntyi kun tää kaveri oli 17 ja kun nuorin meni kouluun, kaveri ei tiennyt mitä tekee. Kaikla lapsilla kylä sama isä, mutta lasten isä lähti kävelemään kun ei suostunut enää perhettään ja työtöntä vaimoaan elättämään. Muutti sitten, päälle 3-kymppisenä lapsineen vanhempiensa luokse.
 

Yhteistyössä