Ne, jotka lykkäävät tarkoituksella lastenhankintaa viimetippaan (30+)...

  • Viestiketjun aloittaja "mielipide"
  • Ensimmäinen viesti
"mielipide"
[QUOTE="vieras";24075497]NO ei kyllä edes ole. Ottaisit selvää ennekuin alat kirjoittelemaan. Kuukautiset ovat aikaistuneet (osin johtuen ruoan teollisesta valmistuksesta) ja toisaalta ihmiset elävät pidempään ja myös hedelmällinen ikä jatkuu pidempään.

2000 vuotta sitten 40v ihminen oli vanhus. Nyt neljäkymppinen elää vielä vähintään toiset 40 vuotta.

Ei tarvitse mennä kuin reilut 60 vuotta ajassa taaksepäin ja katsoa valokuvia mitä on otettu. 40+ naiset näyttivät kuvissa vanhoilta mummoilta.[/QUOTE]

En puhunut siitä, miltä kukakin näyttää/tuntuu, vaan ihan puhtaasti hedelmällisyydestä.
 
"vieras"
Ja jos lähdetään tälle "luonnollinen ikä" linjalle niin ilmeisesti sun mielestä 13 vuotiaan pitäisi alkaa hankkia lapsia, koska tämänikäisen on jo mahdollista tulla raskaaksi? Vai onko luonto väärässä kun 13v on jo kuukautiset?
 
Mua ei kenenkään ikä ärsytä, vaan se, että puhutaan että "me teemme lapsia sitten kun..". Se kun ei ole koskaan varmaa että niitä lapsia noin vaan tulee. Ihan sama onko puhuja 20 vai 30v.

Muutenkaan en oikeen tajua sitä, että opiskelut on pakko olla takana ennen kuin voi harkita lapsia. Tai ainakaan sitä että tehdään abortti sen vuoksi kun koulua on vielä vuosi jäljellä, ja lapsi saa tulla sitten kolmen vuoden päästä.
 
"mielipide"
En koe, että inttäisitte tässä ketjussa minua vastaan, vaan tappelette hedelmällisyyttä vastaan.
Nykyihminen ei siedä rajoja. Tässäkin asiassa ne ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, eikä itku muuta asiaa.
 
"vieras"
[QUOTE="mielipide";24075510]En puhunut siitä, miltä kukakin näyttää/tuntuu, vaan ihan puhtaasti hedelmällisyydestä.[/QUOTE]

Ihan puhtaasti hedelmällinen ikä on teollisessa yhteiskunnassa pidentynyt. Kuukautiset alkavat aikaisemmin ja menopaussi myöhemmin. Googleta jos et usko.
 
luonnonlykky
[QUOTE="mielipide";24075238]En puhunut omista valinnoistani, vaan luonnon valinnoista.[/QUOTE]

Unohdat, että kautta aikojen, etenkin ennen ehkäisyvalmisteita, ihmiset lisääntyivät niin kauan, kuin lapsia oli tullakseen. Eli luonnonvalinnasta ei ole kyse, VAAN biologiasta. Naisella on mahdollisuus saada lapsia, kunnes vaihdevuodet ilmaantuvat eli hyvällä lykyllä siis 50-55 vuotiaaksi saakka ja miehillä hautaan saakka siitoskykyä varmaan suurimmalla osalla on....

Termit kohdalleen...
 
iin
[QUOTE="vieras";24075489]Olen opiskellut sekä niin että mulla on pieniä lapsia, että lapsettomana ja voin sanoa että kyllä se opiskelu myös lapsiperheellisenä onnistuu, mutta huomattavasti helpompaa se on niin että voi keskittyä vain itseensä ja niihin opintoihin.

Ihan kaikilta ei sitäpaitsi onnistu perheen ja opiskelun + työssäkäynnin yhdistäminen. Ei mikään ole mahdotonta mutta kyllä varmaan ymmärrät että _helpompaa_ se on jos opiskelee ennenkuin saa lapset.[/QUOTE]

Ei onnistu. Ja minusta malli jossa pitää kaikki tehdä nuorena on juurikin sitä MULLE KAIKKI HETI NYT- ajattelua. Pitää saada perhe, pitää saada ammattti, pitää saada työ - kaikki saman kristuksen 5 vuoden aikana.... Toiset ottaa lunkimmin. Ja kun yhtälö jossa lapsi tehdää ensin ja sitten hohoijaillaan on hieman taloudellisesti hankala, moni päätyy tekemään ensin sen "uran" (tarkoitan siis että hankkii ammatin ja vähän työkokemusta) ja taloudellisen puolen kuntoon ja sitten vasta nuo lapset.
 
"vieras"
[QUOTE="mielipide";24075520]En koe, että inttäisitte tässä ketjussa minua vastaan, vaan tappelette hedelmällisyyttä vastaan.
Nykyihminen ei siedä rajoja. Tässäkin asiassa ne ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, eikä itku muuta asiaa.[/QUOTE]

Öö no noi sun rajat ei nyt ainakaan ole mitään luonnon määrittelemiä vaan ihan itsesi keksimiä.

Moni 40+ tulee raskaaksi ihan ilman mitään apukeinoja, ja osa alle 20 vuotiaista tarvitsee hedelmällisyyshoitoja tullakseen raskaaksi.

Sä et ilmeisesti siedä sitä että toiset ovat erilaisia kuin sinä itse?
 
kuhan kysyn
[QUOTE="mielipide";24075520]En koe, että inttäisitte tässä ketjussa minua vastaan, vaan tappelette hedelmällisyyttä vastaan.
Nykyihminen ei siedä rajoja. Tässäkin asiassa ne ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, eikä itku muuta asiaa.[/QUOTE]
mitäs mieltä olet homoista ja lesboista?
 
sossutsekkaus
Menepä ap sossuun katsomaan, kummilla on enemmän sosioekonomisia ja päihdeongelmia (jotka molemmat vaikuttavat suuresti lasten elämään ja eväisiin, jotka he kotoa saavat) - nuorilla vai 30+ perheillä...
 
Ulkopuolisethan ne aina tietää, mikä se todellinen syy lapsenteon lykkäämiseen on :D Harva sitä niitä oikeita syitä puolitutuille (välttämättä hyville kavereillekaan) sanoo. Helpompi sanoa vaan, ettei vielä ole aina kuin vaikka todeta, ettei kummiskaan ole varma haluaako ollenkaan tai haluaako ylipäätään sen kumppanin kanssa, jonka kanssa on.

Tai kuten yhdellä tuntemallani pariskunnalla, lapsenteon yritys aloitettiin v. 2000 ja vasta vuonna 2011 syntyi! 2005 aloitettiin tutkimukset ja vasta 2010 löydettiin syy, miksi ei tärpännyt luomusti.

Mutta kyllä varmaan heistäkin on sanottu, että siinä ne vaan materialisteina eivät ole valmiita joustamaan elintasostaan (yms).

Itselläni raskaaksi tulo on ollut helpointa yli 35v - en tosin ollut ensisynnyttäjä enää. Lapset saatu 28, 36 ja 37v.
 
ROMANO
[QUOTE="mielipide";24075179]...ja sitten saavatkin huomata, ettei raskaaksi tulekaan...(enää niin helposti jos ollenkaan)
Mielestäni näillä tyypeillä ei ole oikeutta itkeä lapsettomuudesta.
Ovat tavallaan sen itse valinneet, itsekkäästi kun ovat lastenhankintaa lykänneet ja kuvitelleet, että "mähän saan aina kaiken, juuri silloin kun mä haluun".
Luonto on monesti tuosta asiasta toista mieltä ja hyvä niin.

Nykyihmiset eivät välitä kunnioittaa enää luontoa, mutta luonto kyllä ottaa kunnioituksensa siitä huolimatta. Ihminen on tarkoitettu lisääntymään nuorena. :flower:[/QUOTE]

hyvää yötä sullekkin mistä näitä tulee : ) ei kaikkea kannata sanoa ääneen mitä ajattelee tulee heti tyhmyys esiin.
 
..
[QUOTE="vieras";24075489]Olen opiskellut sekä niin että mulla on pieniä lapsia, että lapsettomana ja voin sanoa että kyllä se opiskelu myös lapsiperheellisenä onnistuu, mutta huomattavasti helpompaa se on niin että voi keskittyä vain itseensä ja niihin opintoihin.

Ihan kaikilta ei sitäpaitsi onnistu perheen ja opiskelun + työssäkäynnin yhdistäminen. Ei mikään ole mahdotonta mutta kyllä varmaan ymmärrät että _helpompaa_ se on jos opiskelee ennenkuin saa lapset.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä, itsekin olen ensin opiskellut ilman lapsia ja sitten lasten kanssa. Helpompaa se toki on, eikai sitä voi kieltää. Mutta ei nyt niiin vaikeaa kuitenkaan lasten kanssakaan. Minä olen yhdistänyt opiskelun, työn ja lapset siten ettei se ole lapsilta pois. Aikaa on ollut heille kiitettävästi.
 
"mielipide"
[QUOTE="vieras";24075532]Öö no noi sun rajat ei nyt ainakaan ole mitään luonnon määrittelemiä vaan ihan itsesi keksimiä.

Moni 40+ tulee raskaaksi ihan ilman mitään apukeinoja, ja osa alle 20 vuotiaista tarvitsee hedelmällisyyshoitoja tullakseen raskaaksi.

Sä et ilmeisesti siedä sitä että toiset ovat erilaisia kuin sinä itse?[/QUOTE]

Ai että minä olen määritellyt hedelmällisyyden rajat..? Aika paksua.
Se, että joku voi saada lapsen 40+ ja joku ei saa edes 20+, ei hetkauta sitä haitaria, jolloin nainen on hedelmällisimmillään.
 
"muuli"
[QUOTE="mielipide";24075520]En koe, että inttäisitte tässä ketjussa minua vastaan, vaan tappelette hedelmällisyyttä vastaan.
Nykyihminen ei siedä rajoja. Tässäkin asiassa ne ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, eikä itku muuta asiaa.[/QUOTE]

Eli ei muuta kuin 13 vuotiaana paksuksi. Kyllä se 15 vuotias isä saa siitettyä ja ihan laillisestikin vielä.

Ei ehkäisyjä eikä vallankaan valistusta - koska se on luonnotonta. Ihminen on luotu lisääntymään - se on meidän luonnollinen tehtävä. Iällä, lailla tai millään muulla ei tähän ole merkitysta - tai ne ovat luonnottomia keinoja.

Ai niin googeloippa mitä tarkoittaa sana evoluutio. Siinä kohtaa sun tietoisuudessa on aukko. Selkokielellä sanottuna, emme taida enää olla ihan samanlaisia ihmisiä kuin ne jotka puusta laskeutui - tai ne jotka elivät keskiajalla jolloin ihmiset kuoli alle 40 vuotiaina...
 
Ennen ehkäisyähän sitä vasta 5-kymppisenä lisäännyttiinkin, eivät kaikki tietenkään ja monet piti nolona. Eilisessä Larin Paraskesta kertoneessa ohjelmassa mainittiin tämän inkerinsuomalaisen saaneen kuopuksensa 54-vuotiaana.
 
en tietenkään
[QUOTE="mielipide";24075578]Oletteko oikeasti tyhmiä vai intättekö todella sitä vastaan, että hedelmällisyys laskee selvästi 35+ jälkeen?!?[/QUOTE]

En tietenkään intä, tässä on nyt 4 vuotta aikaa tehdä lapsi, kyllä, sitten on tuubat tukossa :D.
 
[QUOTE="mielipide";24075578]Oletteko oikeasti tyhmiä vai intättekö todella sitä vastaan, että hedelmällisyys laskee selvästi 35+ jälkeen?!?[/QUOTE]

Tilastollisesti näin onkin. En itse tunne ketään ikätoveria, joka oikeasti olisi niin pönttö, että ei olisi välähtänyt mielessäkään, että lasten teon otollisin aika on hiukka nuorempana. Mutta kuten tuossa aiemmin totesin, näitä oikeita syitä ei yleensä kirkossa kuuluteta.
 
3yj6
[QUOTE="mielipide";24075578]Oletteko oikeasti tyhmiä vai intättekö todella sitä vastaan, että hedelmällisyys laskee selvästi 35+ jälkeen?!?[/QUOTE]

laskee laskee, mutta mitä se sinua haittaa jos joku haluaa ottaa sen tietoisen riskin???? mikä tämän aloituksen tarkoitus oli muuta kuin mollata ihmisiä, jotka haluavat "tehdä" lapset 35+
 
luonnonlykky
Nykynainen oletettavasti elää noin 80-vuotiaaksi, joten 4-kymppinen on elämänsä puolivälissä. Mikä "viimetippa" se plus 3-kybää tällä ikähaitarilla on....

Mä inhoan näitä ikäkeskusteluja ylipäätään. Elämät halutaan karrikoida ja tyypittää. Tehdä yksilöistä massaa ja pitäisi elää tietyn kaavan mukaan....Ja PLAAH sanon minä!!!!
 
apeelle
[QUOTE="mielipide";24075578]Oletteko oikeasti tyhmiä vai intättekö todella sitä vastaan, että hedelmällisyys laskee selvästi 35+ jälkeen?!?[/QUOTE]

Varmasti kaikki tietää että laskee, mitä sitten?

Sä et vaan itse erota metsää puilta vaan jankkaat tosta rajasta ja siitä että ei saa itkeä jos lasta ei saa. Perkele saa itkeä. Mä sanoisin että mieluummin hankii sen lapsen 35+ iällä, harkinnan jälkeen kun sen että tekee lapsen hetken huumassa. Meidän maailma on täynä ero lapsia, lastensuojelu on ylikuormassa, lapset oireilee psyykkisesti jne. Kaikkea toki ei voi edes harkinnalla estää, mutta voi jessus - mieluummin lapsi maailmaan vasta kun on valmis lapsesta huolehtimaan

Kumpi on luonnottomampaa: Se että lapsi joutuu kaltoin kohdelluksi vaiko se että vanhemmat puntaroi ajankohdan jolloin lapsi on tervetullut (jos on tullakseen)?
 
"vieras"
[QUOTE="mielipide";24075578]Oletteko oikeasti tyhmiä vai intättekö todella sitä vastaan, että hedelmällisyys laskee selvästi 35+ jälkeen?!?[/QUOTE]

Otsikossahan sanot että 30+ ja siinä se viisi vuotta on iso ero tässä asiassa.
Kukaan ei varmaan kiistä sitä että hedelmällisyys laskee iän mukana, mutta näitä sun perusteluja sille miksi sitten itketään kun lasta ei kuulu ei oikein kovin moni taida allekirjoittaa.

Lisäksi jos tähän luonnollisuusteemaan mennään, ei kenenkään pitäisi ehkäistä ollenkaan, ainakaan hormonaalisesti.

Yhteiskunnassa on muitakin asioita jotka eivät mene ihan niinkuin luonnollisuus sanoisi. Esimerkiksi vaikka se että jos ihmisillä kuuluisi aina olla vaatteet päällä, kai vauvat syntyisivät vaatetettuina? Kokeile mennä kaupungille alasti kävelemään, niin saat sakot.

Lääkkeitä käytetään tosi moneen asiaan, ja jos nyt alat vedota siihen että 30+ eivät saisi käyttää hedelmällisyyshoitoja niin voisit mennä itseesi ja miettiä miksi sulle on niin vaikeaa se että mielestäsi yli-ikäiset lisääntyvät.

Googleta menopaussi ja huomaat miten jopa 50v ikäisten käsketään käyttää ehkäisyä kunnes kuukautiset ovat olleet poissa vuoden ajan. Siis 50v nainen voi tulla vielä raskaaksi, jos ei käytä ehkäisyä! Siinä sulle ne luonnollisuuden rajat...
 
?
Ja mä ihmettelen, miten toisten ihmisten lapsettomuus tai lapsellisuus, tehdäänkö lapset 20 vai 30-vuotiaana, kuka valittaa ja itkee mitäkin, voi aiheuttaa näin paljon ajatuksia ja mielipiteitä toisissa ihmisissä?!
 

Yhteistyössä