Mikä vika grillitassuissa?

  • Viestiketjun aloittaja grillitassu
  • Ensimmäinen viesti
^vierailija^
Tämä ei ole muuten edes mielipidekysymys, mutta rasvaisessa osassa lihaa on kovaa rasvaa, mikä nostaa kolesterolia ja sitä kautta voi aiheuttaa ihmisille sairauksia.
Entä maksa? Kieli? Miksi vain file? Mitä niille muille osille kertakaikkiaan pitäisi tehdä jos ei suomalaisten ruokapöytiin kuulu?

Olen itse kai vain sitten niin outo, että minusta liha on lihaa, en tunnista valmistettua file-lihaa muusta kuin hintalapusta :D Mutta mielelläni kokeilen kaikkea uutta, häränhäntä ja kieli on kyllä ollut maukkaita, ja maksa on älyttömän hyvää.
Mutta kun se ei ole sitä filettä, niin en tiedä miten myrkyllistä se sitten on =/
 
"vakkari"
Mä en tiedä mitä on grillitassut, ilmeisesti jotain grillattavaa ruokaa :ashamed:

Mun vanhempien kotona ei harrastettu grillausta enkä siis harrasta vieläkää omassa kodissani, olisiko tuossa selitys tietämättömyydelle...
 
Huom harmaana
[QUOTE="vakkari";24030407]Mä en tiedä mitä on grillitassut, ilmeisesti jotain grillattavaa ruokaa :ashamed:

...[/QUOTE]

Jos et tiedä, niin älä suotta tutustukaan.
On siis jostain jämäpaloista tehdystä "lihasta" aromien ja lisäaineiden kanssa tehtyjä puristeita. Eineksiä parhaimmillaan.
 
Entä maksa? Kieli? Miksi vain file? Mitä niille muille osille kertakaikkiaan pitäisi tehdä jos ei suomalaisten ruokapöytiin kuulu?

Olen itse kai vain sitten niin outo, että minusta liha on lihaa, en tunnista valmistettua file-lihaa muusta kuin hintalapusta :D Mutta mielelläni kokeilen kaikkea uutta, häränhäntä ja kieli on kyllä ollut maukkaita, ja maksa on älyttömän hyvää.
Mutta kun se ei ole sitä filettä, niin en tiedä miten myrkyllistä se sitten on =/
Tässä otin näkökulman siihen, miksi koko elukka ei pakosti ole terveyden kannalta hyväksi. Tai sanotaanko niin, että se että syö tosiaan sen koko elukan voi olla terveellisempää, kuin se että keskittyy niihin ravintoarvoiltaan heikompiin osiin.

Maksa on hyvää maultaan ja ei minusta esim ossobuccokaan mitään huonoa ole ja ne eivät ole mitään "parasta filettä". Mutta esim maksa ei taas ole kolesteroolin kannalta suositeltavaa kaikille tai isoissa määrissä.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24029499]Miksi oma "fanarismisi" sitten olisi oikeampi kuin jonkun toisen? Syöt puhtaammin, jotta voit ottaa kemikaalit ihon kautta, kun joku toinen syö lisäaineita, mutta välttelee huonoja kemikaaleja ihon kautta.[/QUOTE]

Piti vielä palata tähän kemikaaliasiaan. Olen vastuussa omasta kropastani, eli saan tehdä valintoja sen suhteen. Olen myös vastuussa lasteni hyvinvoinnista, eikä minulla ole oikeutta tahallisesti altistaa lapsia ylimääräisille kemikaaleille, mutta ruokaa hekin tarvitsevat.

Alkuperäinen vastaukseni grillitassujen suhteen pätee yhä: vikana on maku ja koostumus. Siinä kaikki.
 
Huom harmaana
Entä maksa? Kieli? Miksi vain file? Mitä niille muille osille kertakaikkiaan pitäisi tehdä jos ei suomalaisten ruokapöytiin kuulu?

Olen itse kai vain sitten niin outo, että minusta liha on lihaa, en tunnista valmistettua file-lihaa muusta kuin hintalapusta :D Mutta mielelläni kokeilen kaikkea uutta, häränhäntä ja kieli on kyllä ollut maukkaita, ja maksa on älyttömän hyvää.
Mutta kun se ei ole sitä filettä, niin en tiedä miten myrkyllistä se sitten on =/
Meillä käytetään enimmäkseen esimerkiksi possusta muita osia kuin filettä, ovat paljon maukkaampia. Etuselkää, lapaa, kylkeä...
Ossobuccoa, entrecoteta, ovat paljon parempia kuin kuiva sisäfile.
Maksaa syödään myös mielellämme, kieltä en pysty syömään.
 
"Hohhoh"
Ihme vääntöä tässä ketjussa että ainoa tapa syödä niitä "huonompia" osia lihasta on syödä grillitussuja.. :O öööh? Hirveää lisäaineskeidaa! YÖK!

En ole sisäfilettä ostanut ainakaan pariin viime vuoteen, voi olla etten ole ostanut koskaan :eek: Mies on tuonut kerran viime vuoden aikana naudan ulkofilettä kaupasta. Lihaa syödään silti suht. paljon. Sitä oikeaa lihaa ilman oranssia limaa!
Ei ole tähän mennessä tarvinnut vielä kertaakaan ostaa epämääräisissä liemissä lilluvaa lihaa kaupasta. Joskus kyllä joutuu turvautumaan pakastimen antiin. Ostankin aina kun näen myynnissä hyvän näköistä lihaa kohtuulliseen hintaan myös pakastimeen esim. viimeksi ostin pari kiloa possun kasleria 4,95 kilo. Eipä tarvitse stressata jos ei huomenna kaupasta löydy juhannukseksi hyvää grillattavaa, omasta pakastimesta löytyy.
 
yök
[QUOTE="Hohhoh";24035881]Ihme vääntöä tässä ketjussa että ainoa tapa syödä niitä "huonompia" osia lihasta on syödä grillitussuja.. :O öööh? Hirveää lisäaineskeidaa! YÖK!

En ole sisäfilettä ostanut ainakaan pariin viime vuoteen, voi olla etten ole ostanut koskaan :eek: Mies on tuonut kerran viime vuoden aikana naudan ulkofilettä kaupasta. Lihaa syödään silti suht. paljon. Sitä oikeaa lihaa ilman oranssia limaa!
Ei ole tähän mennessä tarvinnut vielä kertaakaan ostaa epämääräisissä liemissä lilluvaa lihaa kaupasta. Joskus kyllä joutuu turvautumaan pakastimen antiin. Ostankin aina kun näen myynnissä hyvän näköistä lihaa kohtuulliseen hintaan myös pakastimeen esim. viimeksi ostin pari kiloa possun kasleria 4,95 kilo. Eipä tarvitse stressata jos ei huomenna kaupasta löydy juhannukseksi hyvää grillattavaa, omasta pakastimesta löytyy.[/QUOTE]

grillitussujapa hyvinkin :LOL:
 
Mä tunnustan et ennen söin grillitassuja, marinettipihvejä yms. mut mies tutustutti mut oikeeseen lihaan ja ennemmin ostan puhdasta lihaa josta teen pihvejä yms. kun tuhlaan rahojani noihin kun ei ne oikeesti edes maistu hyvältä.. :x
 
yök
[QUOTE="vieras";24036338]Just tässä lapseni kanssa syödään grillitassuja ja uusia perunoita kermaviilikastikkeella... Hyvää on, APUA NATRIUMGLUTAMAATTIA, MYRKYTYSVAARA![/QUOTE]

Pelottavaa tuossa ei ole natriumglutamaatti vaan huono maku ja sen huonon maun opettaminen myös lapselle
 
^vierailija^
Alkuperäinen kirjoittaja yök;24036354:
huono maku ja sen huonon maun opettaminen myös lapselle
Miksi juuri ne maut on huonoja jotka sinun mielestä on huonoja?
Jos minä sanon etten tykkää, sanotaanko vaikka mämmistä, koska se on pahaa, niin pitääkö kaikkien olla samaa mieltä?
 
[QUOTE="vieras";24036338]Just tässä lapseni kanssa syödään grillitassuja ja uusia perunoita kermaviilikastikkeella... Hyvää on, APUA NATRIUMGLUTAMAATTIA, MYRKYTYSVAARA![/QUOTE]

Niissä tassuissa ei muuten ole sitä natriumglutamaattia (E621).
 
"vieras"
[QUOTE="Hohhoh";24035881]Lihaa syödään silti suht. paljon.[/QUOTE]
Tämän takia niitä "teurasjätelihojakin" tulee niin paljon ja jollain tapaa ne pitää ihmisille myydä. Ja kun ei muuten kelpaa, niin pistetään lisäaineita joukkoon ja marinadit päälle.
 

Yhteistyössä