Mikä vika grillitassuissa?

  • Viestiketjun aloittaja grillitassu
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja yök;24029304:
Miten on, söisitkö myös oranssissa marinadissa lillutettua aaltopahvia jos joku valmistaja olisi sen määritellyt ruuaksi?
Tai uusi kategoria, loogisena jatkumona esim. juustonkaltaiselle tuotteelle: ruuan kaltainen elintarvikkeeksi luettava tuote?
 
sellaisenaan
[QUOTE="mä";24029310]Niin, mutta kun muutama ei vielä kesää tee. Nykyisin ruokamarkkinat ovat jakautuneet melko kahtia, ostetaan sitä parasta naturellia tai jotain sekalaista lisäaineilla kuorrutettuna. Huonoja lihapaloja ei kaupassa juuri enää näe, koska tuoretiskitkin käyvät entistä harvemmiksi.
Jos einekset halutaan pois, täytyy olla valmis ostamaan myös niitä huonoja "roskalihoja", koska kaikille ei riitä marinoimatonta naturellia.[/QUOTE]
Roskalihathan on jauhettu jauhelihaksi, noin teurastamolla kesätyttönä olleena tiedän. Ja jauheliha jos mikä menee. Kun tarpeeks monta kertaa jauhatetaan niin ihrat ja nahkanpalat ei näy(eikä maistu) missään.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mä";24029310]Niin, mutta kun muutama ei vielä kesää tee. Nykyisin ruokamarkkinat ovat jakautuneet melko kahtia, ostetaan sitä parasta naturellia tai jotain sekalaista lisäaineilla kuorrutettuna. Huonoja lihapaloja ei kaupassa juuri enää näe, koska tuoretiskitkin käyvät entistä harvemmiksi.
Jos einekset halutaan pois, täytyy olla valmis ostamaan myös niitä huonoja "roskalihoja", koska kaikille ei riitä marinoimatonta naturellia.[/QUOTE]

Ihmisten pitäisi oppia, kuinka ruokaa voi tehdä itse. Muustakin, kuin jauhelihasta tai sisäfileestä. ;)
Ja kotoahan tämäkin lähtee.
 
"mä"
Kuten jo ketjun alussa on sanottu, jos lisäaineita sisältävät epämääräiset puolivalmiit einekset halutaan pois, täytyy olla valmis käyttämään koko eläin hyödyksi.

Itse olen asunut pitkään kiinassa ja siellä osaavat kyllä kaiken hyödyntää - länsimaiselle ällöttävälläkin tavalla. Siankärsä jäi multa suurelta osin syömättä, enkä kanaliemestä kyllä imsekellyt niitä kanan varpaita kuten paikalliset tekin. Kalan silmä - no eipä sitä ruuaks voi sanoa, nielaisin äkkiä, enkä kuollut. Se kuitenkin on sanottava - he käyttävät eläimen hyödyksi kunnolla. Mutta kyllä mausteet ja "ruuan jatkeet" tehdään puhtaista aineista. Kaikki hyödynnetään. Valitettavasti vaan seuraavat meitä länkkäreitä valmisruokien suuntaan =(
 
plm
Tottakai jokainen söisi vaikka mitä jos henki olisi kyseessä ja olisi nälänhätä eikä mitään kunnollista saatavissa.
Mutta kun ei ole, miten vaikea on käsittää että joillekin ruoka on muutakin kuin hengissäpysymistä ja vatsantäytettä. Mulle se on ravintoa kropalle jotta elimistö voi hyvin ja kulinaristinen elämys. Ja ei, en syö mitään sisäfilettä vaan esim raikasta, tuoretta salaattia. Ilman lisäaineita.
 
"mie"
Ihmisten pitäisi oppia, kuinka ruokaa voi tehdä itse. Muustakin, kuin jauhelihasta tai sisäfileestä. ;)
Ja kotoahan tämäkin lähtee.
Mutta mutta, se jauhelihan on parasta mahdollista ruokaa jos roskapalatkin tahtoo käyttää hyväksi.

Meillä mies hirvestää ja osat jotka jäävät riippeeksi (ei isoimmat kalvot,ne keitetään koirilla) jauhetaan pariin oteeseen ja ai että tulee hyviä lihapullia. Muutoin niistä tulis aika epämääräistä ruokaa, sitkeitä paloja, joitakin kalvoja...
 
Otsikon kysymykseen grillitassujen vioista vastaisin maku, laatu ja hinta. Vaikka aloitus on prvosoivasti ja provosoituneesti muotoiltu (tai ehkä juuri siksi), on keskustelu mielestäni ollut mahdottoman mielenkiintoista.

Ruoka lienee yksi niistä perusturvallisuutta rakentavista asioista, joten siihen suhtaudutaan järjen lisäksi myös tunteella. Silti mielestäni on aika hurjaa lähteä rakentamaan arvomaailmaa sen varaan, syökö eineksiä vai ei.

Ekologisuus on aika surkea peruste erilaisille ruokavalinnoille niin kauan, kun suurin hiilijalanjälki ruoalle kertyy siitä, millä kuluttaja kulkee kauppaan.

Kunnioitusta ruokaa kohtaan on mielestäni se, että se laitetaan huolella hyvistä (lue tuoreista ja puhtaista) raaka-aineista, syödään ilolla eikä tuhlata. Einesteollisuuden tuotosten arvostelu on nähdäkseni enemmän kuluttaja-aktivismia ja tervettä kriittisyyttä, ei epäkiitollisuutta mumminlihapullia kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Huspati Huta
nihao
[QUOTE="mä";24029349]Kuten jo ketjun alussa on sanottu, jos lisäaineita sisältävät epämääräiset puolivalmiit einekset halutaan pois, täytyy olla valmis käyttämään koko eläin hyödyksi.[/QUOTE]

Isäntä metästää joten tiedän tarkkaan miten lihat käyttää hyvin "tehokaaksi". Loput jotka ei oikein kelpaa edes jauhelihaan menee koirille.
 
"jeps"
Kun käydään nyt ihan tikkuja halkomaan niin moniko oikeesti lukee inci listat esim.hiusväreistä?
Aika moni taatusti värjää hiuksiaan jos todella tietäisitte ja ymmärtäisitte mitä ne sisältää niin voisi martan hiukset ehkä jäädä värjäämättä.
Samahan tietty pätee mm.makeisiin,juomiin ym.mitä suusta laitetaan alas.
Ja täällä kaikkiko tekee kaiken itse ja ostaa pelkkää luomua,eikä ikinä katsokaan eineksiin päin...
JOOPA JOO.....
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mie";24029358]Mutta mutta, se jauhelihan on parasta mahdollista ruokaa jos roskapalatkin tahtoo käyttää hyväksi.

Meillä mies hirvestää ja osat jotka jäävät riippeeksi (ei isoimmat kalvot,ne keitetään koirilla) jauhetaan pariin oteeseen ja ai että tulee hyviä lihapullia. Muutoin niistä tulis aika epämääräistä ruokaa, sitkeitä paloja, joitakin kalvoja...[/QUOTE]

Jauhelihassa ei ole mitään vikaa. Mutta tarkoitin, että aina ei kaikkea ole pakko jauhaa, vaan voi osan esim. käyttää keittolihoina tai tehdä luista ja lihanrippeistä liemen jne. Ja antaa luut koirille.

Itse tekemällä ruokansa pystyy vaikuttamaan siihen mitä syö. Ja käyttämään raaka-aineet mahdollisimman taloudellisesti ja jopa terveellisesti. Jos vain halua on.
Toisaalta, jos einesteollisuudella olisi halua, sekin voisi tehdä saman.
 
yök
[QUOTE="jeps";24029380]Kun käydään nyt ihan tikkuja halkomaan niin moniko oikeesti lukee inci listat esim.hiusväreistä?
Aika moni taatusti värjää hiuksiaan jos todella tietäisitte ja ymmärtäisitte mitä ne sisältää niin voisi martan hiukset ehkä jäädä värjäämättä.
Samahan tietty pätee mm.makeisiin,juomiin ym.mitä suusta laitetaan alas.
Ja täällä kaikkiko tekee kaiken itse ja ostaa pelkkää luomua,eikä ikinä katsokaan eineksiin päin...
JOOPA JOO.....[/QUOTE]

einesten vastakohta on sinun mielestäsi sitten luomu? Luepa ketju vielä kertaalleen läpi ja tule sitten kysymään uudestaan!?
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="jeps";24029380]Kun käydään nyt ihan tikkuja halkomaan niin moniko oikeesti lukee inci listat esim.hiusväreistä?
Aika moni taatusti värjää hiuksiaan jos todella tietäisitte ja ymmärtäisitte mitä ne sisältää niin voisi martan hiukset ehkä jäädä värjäämättä.
Samahan tietty pätee mm.makeisiin,juomiin ym.mitä suusta laitetaan alas.
Ja täällä kaikkiko tekee kaiken itse ja ostaa pelkkää luomua,eikä ikinä katsokaan eineksiin päin...
JOOPA JOO.....[/QUOTE]

Nyt yrität yleistää liiaksi. Se on minun tehtäväni! ;)

Mielestäni pointti on siinä, että kuluttaja saa itse valita, mille itsensä altistaa. Ja ruoka ei nähdäkseni kuulu "vapaaehtoisten" altistusten piiriin, kuten esim. kosmetiikka.

Ja minä ajattelen, että jos esim. syön mahdollisimman puhdasta ruokaa, kroppani kestää paremmin hiusvärialtistuksen, joka on tietoinen valinta.
 
[QUOTE="jeps";24029380]Kun käydään nyt ihan tikkuja halkomaan niin moniko oikeesti lukee inci listat esim.hiusväreistä?
Aika moni taatusti värjää hiuksiaan jos todella tietäisitte ja ymmärtäisitte mitä ne sisältää niin voisi martan hiukset ehkä jäädä värjäämättä.
Samahan tietty pätee mm.makeisiin,juomiin ym.mitä suusta laitetaan alas.
Ja täällä kaikkiko tekee kaiken itse ja ostaa pelkkää luomua,eikä ikinä katsokaan eineksiin päin...
JOOPA JOO.....[/QUOTE]

Tuossa on vinha perä. Ajattelen asia siten päin, että jostainhan se tiedostaminen ja valinnat täytyy aloittaa. Eli ensin alkaa tiedostaa ruokansa laadun ja koostumuksen, sitten kun on siihen oppinut on resursseja alkaa valikoida ja pohtia muiden tuotteiden koostumusta. Ja vaikkei niin kävisikään, onhan se parempi että edes jostain EI tule elimistöön niitä kemikaaleja, vähentäähän sekin kokonaiskertymää.

Mä olen jo siinä vaiheessa, että katson syömisteni ja juomisteni sisällöt, enkä käytä kemikaaleja hiuksiin tai ihoon. Karkeista eroon ehkä sitten seuraavaksi... :)
 
Mulla on muistot grillitassusta. Joskus kersana, kun mikrot oli juuri keksitty, kuten grillitassutkin tulleet jo markkinoille. Äitini niitä joskus osti. Jokus sitten koulunjäkeen lämmittelin tassa uunissa ja kuinkaollakaan unohdin sen sinne. Seuraavana päivänä sitten löytyi kuiva känttyrä. Ei se tassu niin paha ole, mutta joskus jossain tassussa oli joku epäääräinen ylimääräinen palanen, joka yrjönlailla pullahti lautaselle, niin sen koommin en ole niitä syönyt.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24029426:
omituisia makukokeiluja osalla porukkaa, maistuu kuulema paskalle. mulla ei ole ainakaan kokemuksia tuosta mausta, eikä tule. :D
Ei taida olla kalaonnea?
Tutulle oli joskus joku vanha gubbe sanonut ongella ollessaan, kun siis kaveri sai kalaa ja gubbe ei, että jos on pienenä syönyt paskaa, saa hyvin kalaa. :LOL:
 
[QUOTE="mie";24029402]Puhumattakaan siitä miten jalanjäljet kasvaa kun oma tuotanto ajetaan alas (maatalous). Jostainhan ruoka tänne tulee kuitenkin ja tuskin se kävelee kotiovelle vaikkapa espanjasta.[/QUOTE]

Itseasiassa tuontiruoalla on yllättävän pieni jälki, kun sitä verrataan vaikkapa kasvihuonekasvatukseen kotimaassa. Ja silloinkin suurin vaikutus on sillä, polkeeko kauppamatkan fillarilla vai fiiatilla.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24029439]Eli kun värjään hiukseni hennalla vain pari kertaa vuodessa, saan juhannuksena halutessani syödä yhden grillitassun?[/QUOTE]

Oma valintasihan se on, mitä kehoosi tuuppaat. Fanatismi ei tuo mitään hyvää millään alalla.

Kerroin vain oman näkemykseni.
 
plm
[QUOTE="jeps";24029380]Kun käydään nyt ihan tikkuja halkomaan niin moniko oikeesti lukee inci listat esim.hiusväreistä?
Aika moni taatusti värjää hiuksiaan jos todella tietäisitte ja ymmärtäisitte mitä ne sisältää niin voisi martan hiukset ehkä jäädä värjäämättä.
Samahan tietty pätee mm.makeisiin,juomiin ym.mitä suusta laitetaan alas.
Ja täällä kaikkiko tekee kaiken itse ja ostaa pelkkää luomua,eikä ikinä katsokaan eineksiin päin...
JOOPA JOO.....[/QUOTE]

Tikkujen halkominen on aina jotenkin käsittämätöntä.
Ostan luomua jos sitä on tarjolla mutta oikeesti lisäaineiden ja luomun välillä on jotain.
Syön makeisia ja juon limsaa paljon harvemmin kuin mitä syön ruokaa.
 

Yhteistyössä