onko se rivitalo-asuminen PALJONKIN edullisempaa kuin omakotitalo-asuminen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaupunkialueella rivari on varmaan yleisesti ottaen halvempi, mikäli lämmitys hoituu kaukolämmön piirissä...
Muuallakin rivarin etu on se, että isot rempat + hankinnat maksetaan yhdessä; kattoremontin kulu voi jakautua meillä esim. 6 asunnon kesken, neliöiden mukaan tai tasajakona 6:lla.

"Vapaa" omatyökustanteinen puulämmitys on kyllä varsin edullinen okt:ssa ;-)

Juu, kyllähän rivarissa isot rempat maksetaan yhdessä, esim. kattoremontti, mutta tottahan toki se rivarin kattoremontti myös maksaa enemmän kuin omakotitalon kattoremontti noin niin kuin kokonaisuutena, syytä sitä on rivarissa hieman jakaakin...

Omakotitalossa voi itse vaikuttaa kuluihin huomattavasti helpommin kuin rivarissa!

Jos itse on huolellinen asukas, asunto-osakkeessa joutuu huolimattomien tuhlarien maksumieheksi. Kaikissa yhtiöissä ei ole asuntokohtaisia vesimittareita esim ja silloin vettä lutrataan surutta. Lämpöä tuhlataan mm pitämällä ikkunoita auki talvella ja silti patterit täysillä. Sinä maksat. Huolimattomilla asukkailla hajoaa kaikenlaista tämän tästä. Se näkyy vakuutusmaksuissa ja huoltoyhtiöiden laskuissa. Sinä olet mukana maksamassa. Joka pikkuasiasta soitetaan kallis huoltoyhtiö paikalle. Sinä maksat. Et pysty itse vaikuttamaan kuin pieneltä osin, mitä rempataan, miten rempataan ja milloin rempataan. Tai ylipäätään mitä muuta yhtiössä päätetään tehdä. Ne riidat pienemmistä tai isommista asioista menevät joskus naurettavuuksiin asti. Ihmisillä vain on niin erilaisia arvomaailmoja ja elämäntilanteita. Ja sitten se pahin: Seinän takana jatai alakerrassa jatai yläkerrassa on aina joku ja harvoin välttyy häiritseviltä ääniltä. Ja toisin päin: Ärsyttäisi suunnattomasti himmata omaan elämää ja ääniä (musiikki, pianonsoitto, lasten leikit ja vauvan öiset itkut esim). Mun hermo lepää kun ei tarvitse tapella taloyhtiön asioista, kuunnella naapurien ääniä ja maksaa niiden aiheuttamia kuluja. Mut mä olenkin huolellinen asukas, haluan pitää sijoituksestani huolta ja omata täyden päätösvallan siihen, miten se tehdään.

Pakko ottaa kantaa... Asuimme vuoden omakotitalossa, jossa oli lämmitys 100-300€/kk, sähkö 100€/kk, jäte 15€/kk, vesi 50€/kk, lisäksi piti laskea tontin vuokra 100€/kk ja kiinteistöveroonkin periaatteessa muutama kymppi joka kuu. Asunnon vakuutukset maksoi melkein 400€ vuodessa. Ja tosiaan tuohon päälle joka pikku risaus, jos jotain vaikka rikkoontui, niin omasta pussista tietenkin.
Nyt asutaan paritalossa taloyhtiössä. Maksetaan yhtiövastiketta 210€/kk joka sisältää myös lämmityksen ja veden. Tuon päälle maksetaan vain sähkö n. 90€/kk. Jopa ilmastointikoneen suodattimet tulee aina taloyhtiöltä. Mitään ei ole omasta pussista jouduttu korjaamaan.
Että meillä ainakin ero kuluissa on päivänselvä. :)

[QUOTE="MyyMuikkunen";24028179]Pakko ottaa kantaa... Asuimme vuoden omakotitalossa, jossa oli lämmitys 100-300€/kk, sähkö 100€/kk, jäte 15€/kk, vesi 50€/kk, lisäksi piti laskea tontin vuokra 100€/kk ja kiinteistöveroonkin periaatteessa muutama kymppi joka kuu. Asunnon vakuutukset maksoi melkein 400€ vuodessa. Ja tosiaan tuohon päälle joka pikku risaus, jos jotain vaikka rikkoontui, niin omasta pussista tietenkin.
Nyt asutaan paritalossa taloyhtiössä. Maksetaan yhtiövastiketta 210€/kk joka sisältää myös lämmityksen ja veden. Tuon päälle maksetaan vain sähkö n. 90€/kk. Jopa ilmastointikoneen suodattimet tulee aina taloyhtiöltä. Mitään ei ole omasta pussista jouduttu korjaamaan.
Että meillä ainakin ero kuluissa on päivänselvä. :)[/QUOTE]

Niin, ja asunnon vakuutukset on nyt 120€ vuodessa.

Väittäisin, että asumiskulut neliötä kohden ovat lähelle samat kaikissa asumismuodoissa ja kulujen kokonaismäärän ratkaisee neliömäärä. Meillä kulut on noin 2€/neliö jos asuntolainan kuluja ei huomioida (OKT 200m2).

[QUOTE="MyyMuikkunen";24028179]Pakko ottaa kantaa... Asuimme vuoden omakotitalossa, jossa oli lämmitys 100-300€/kk, sähkö 100€/kk, jäte 15€/kk, vesi 50€/kk, lisäksi piti laskea tontin vuokra 100€/kk ja kiinteistöveroonkin periaatteessa muutama kymppi joka kuu. Asunnon vakuutukset maksoi melkein 400€ vuodessa. Ja tosiaan tuohon päälle joka pikku risaus, jos jotain vaikka rikkoontui, niin omasta pussista tietenkin.

Juuri näin. Ja vaikka olisikin kokisikin, että on itse niin kovin tarkka kuluissa ja joku muu tuhlaa taloyhtiölssä, niin totuus on kuitenkin se, että suurin osa meistä on ihan kunniallisia asukkaita, jotka ei yltiöpäisesti tuhlaa vettä tms. Jos siellä yhtiössö yksi tai kaksi tuhlaritaloutta onkin, niin nekin kulut jakautuu taas koko yhtiön maksettaviksi eli ei niistä sinulle suuria maksuosuuksia tule. Vanhat mummot ja papat tuppaa yhtiöissä olemaan noita tarkkoja, jotka sitten valittavat muiden kulutuksesta. Samat henkilöt vastustavat henkeen ja vereen yhtiön kuntoa ylläpitäviä kunnostustoimia, kun eivät jotenkin huomaa/tajua miten paikat alkaa vähitellen rapistua.

[QUOTE="...";24027859]ettei omakotitaloa lämmitä 150e/kk...[/QUOTE]

Ai jaa, etteikö??? Meillä sähkölasku noin 200 € kuukaudessa, pyykinpesuun ja kuivaukseen menee tuosta jo aika paljon, plus kaikkeen muuhun. Väittäisinkin, ettei lämmitykseen mene yli 150 €.

No me asutaan rivitalokaksiossa rakennettu -85, 60m2, jossa vesikiertolämmitys. Sähköön menee n. 30-50€ kuussa, yhtiövastike 171€+vesi 14€/nuppi/kk+remonttiosuus 55€/kk+tv 5€/kk+autopaikka 20€ vuodessa. Eli noihin kuluihin menee yli 300€ kuussa. Sitten vielä sitä velkaa lyhennetään 480€ kuussa+hoitokulut (laina alussa siis 74teur/15v). Ja lisäksi tietty kotivakuutus. Mun mielestä tässä ei ole ollenkaan halpaa asua, suhteessa tuo yhtiövastike on ihan jumalaton koska siihen ei kulu muuta kuin lämmitys ja jätemaksu. Itse liputetaan, talvella kolataan/soratetaan piha-alueet...Ja isännöitsijäkin on semmonen avuton p-reikä, talvella kun meillä kattoremontin jälkeen vuosi katto vessasta sekä vaatehuoneesta, tämä vain käski laittaa ämpärit alle ja tyhjentää vaatehuoneen ja itse soittamaan rakennusfirmaan!!! Samaten kun pyydettiin jos hän olisi soittanut auraajan vetämään tienvierustan vapaaksi (on siis parkkikäytössä) niin totesi vain että soittakaa itse kaupungille.

Että tarkkana ainakin jos rivitaloon muutatte, millaiseen taloyhtiöön kamanne kärräätte ja isännöitsijästä kannattaa kysellä muilta asukkailta jne! Itse kyllä maksaisin mielummin kulujakin hiukan enemmän ja asuisin omakotitalossa, jossa itse saat päättää remonteista yms asioista.

[QUOTE="...";24027859]ettei omakotitaloa lämmitä 150e/kk...[/QUOTE]

Niin mäkin luulin, kun tähän muutettiin, mutta käytäntö on osoittautunut toiseksi :) Kuten aiemmassa viestissä totesin, niin toteutuneen kulutuksen mukaan meidän sähköön (sis. myös lämmityksen) on kulunut keskimäärin 130€/kk :)

Onko neliöitä saman verran?

[QUOTE="hmm";24027636]Niin rivarissa isot menot jakautuu, omakotitalossa aina itse maksettava kaikki..
Voi huoh kun tämän osaisin päättää kumpi kannattaa.
Puulla jos jaksaa lämmittää, talvella 2-3kertaa päivässä, niin kyllä siinä säästää PALJON sähkössä.[/QUOTE]

Me lämmitettiin puulla joka aamu ja ilta, ja silti patterit paukahti päälle vähän väliä ja sähkölasku oli 300 e / kk. Ku yks kuukaus ei käytetty takkaa ollenkaan niin oli lasku 330 e/ kk. Meillä siis uusi puusta tehty paritalo, 110 neliöö

Et ei se takka välttämättä pidä kämppää lämpimänä ei ainakaan meillä.

Meillä on puulla lämmitettävä omakotitalo ja puulla lämmitetään vesikin. Puut saadaan omasta metsästä. Talvella joutuu lämmittämään melkein joka päivä, kesällä 3päivän välein. Neliöitä talossa 130, sähkölasku n.60e/kk ja vesilasku n. 20e/kk. Meillä ainaki rivarissa yhtiövastike oli 300e, sähkölämmitys 150e/kk ja vesi 60e/kk. Meille omakotitalo asuminen on paljon halvempaa vaikka muita kulujakin tässä on kun vesi ja sähkö, mutta niin on myös rivarissa.

Meillä on puulla lämmitettävä omakotitalo ja puulla lämmitetään vesikin. Puut saadaan omasta metsästä. Talvella joutuu lämmittämään melkein joka päivä, kesällä 3päivän välein. Neliöitä talossa 130, sähkölasku n.60e/kk ja vesilasku n. 20e/kk. Meillä ainaki rivarissa yhtiövastike oli 300e, sähkölämmitys 150e/kk ja vesi 60e/kk. Meille omakotitalo asuminen on paljon halvempaa vaikka muita kulujakin tässä on kun vesi ja sähkö, mutta niin on myös rivarissa.

Tuolla vastikkeella teillä taisi olla lumenauraus ja osin muitakin pihatöitä jonkun muun hoidossa? Omakotitalossa hoitanette itse? Kannattaa miettiä mitä vertaa. Meillä oli rivarissa vastike 60€+vesi+sähkö, koska kaikki hoidettiin talkoilla, myös isännöitsijä oli yhtiöstä.

Silti nykyään kun asutaan okt:ssa, niin tajuan kyllä, että kulut on väkisinkin huikeasti enemmän. Johan meillä menee kiinteistöveroon melkein 500€ vuodessa. Tien hoito 100€/v. Jätemaksut pari kymppiä kuussa. Vakuutukseen myös useampia kymppejä/kk. Ilmanvaihdon suodattimiin ja muihin kuluviin/huollettaviin osiin saa varata satasia vuodessa, vaikka mikään paikka ei hajoaisikaan. Pihanhuoltovälineitä pitää välillä uusia, ostaa hiekoitussoraa tai tilata muuten sorakuorma pihaan, kuskata puutarhajätettä tms kaatopaikalle, aitoja ja muutakin pitää maalata, kasveja uusia jne jne. Kyllä lista omakotitalon kuluista on aika loputon.

On ihan puppua ajatella vain sähkö+vesi kuluja ja vastiketta.

Useimmat näistä "asuimme ennen omakotitalossa ja nyt on niiin paljon halvempaa rivarissa" ovat näitä, jotka ovat asuneet 200 neliön huterassa omakotitalossa tyyliin öljylämmityksellä ja ovat sitten muuttaneet kymmeniä neliöitä pienempään uudempaan ja em mainittua omakotitaloa energiapihimpään rivariin. Onko sitten ihme, että kulut ovat pienemmät - totta kai ne ovat! En minäkään muuttaisi vanhaan energiasyöppöomakotitaloon. Sen vain olen huomannut, että meillä okt:ssa asumiskulut ovat ihan kohtalaiset (300€/kk) verrattuna samankokoisiin (145m2) asunto-osakkeisiin.

Tuolla vastikkeella teillä taisi olla lumenauraus ja osin muitakin pihatöitä jonkun muun hoidossa? Omakotitalossa hoitanette itse? Kannattaa miettiä mitä vertaa. Meillä oli rivarissa vastike 60€+vesi+sähkö, koska kaikki hoidettiin talkoilla, myös isännöitsijä oli yhtiöstä.

Silti nykyään kun asutaan okt:ssa, niin tajuan kyllä, että kulut on väkisinkin huikeasti enemmän. Johan meillä menee kiinteistöveroon melkein 500€ vuodessa. Tien hoito 100€/v. Jätemaksut pari kymppiä kuussa. Vakuutukseen myös useampia kymppejä/kk. Ilmanvaihdon suodattimiin ja muihin kuluviin/huollettaviin osiin saa varata satasia vuodessa, vaikka mikään paikka ei hajoaisikaan. Pihanhuoltovälineitä pitää välillä uusia, ostaa hiekoitussoraa tai tilata muuten sorakuorma pihaan, kuskata puutarhajätettä tms kaatopaikalle, aitoja ja muutakin pitää maalata, kasveja uusia jne jne. Kyllä lista omakotitalon kuluista on aika loputon.

On ihan puppua ajatella vain sähkö+vesi kuluja ja vastiketta.

Minä lasken okt:n kuukaisittaisiin asumiskuluihin sähkön (lämmitys & talous), veden, kiinteistöveron, jätehuollon, nuohouksen ja kotivakuutuksen. Nämä ovat meillä pakollisia kuukausittaisia juoksevia kuluja. Tästä eteenpäin on omassa päätösvallassa, millaisen puutarhaprojektin tms haluaa pystyttää. Halvalla pääsee näissä, jos pitää pihan simppelinä, mutta toki vain taivas on kattona rahanmenossa, jos haluaa moista harrastaa. Rempat ym tulee päälle kuten ne tulee taloyhtiöissäkin, mutta niitä ei onneksi ole tiedossa vielä piitkään aikaan uudessa talossa.

Oon siis ap...
Meillä tässä talossa siis varaaja jolla saa lämmitettyä käyttöveden ja pattereihin tulevan veden joka siis lämmittää talon. Puita saadaan niin paljon kuin jaksetaan tehdä.

Kiitos kaikille vastanneille :) kiitos oikein paljon... ette arvaakaan että tästä oli suuri apu.
Olen nyt lähestulkoon täysin vakuuttunut ettei meidän kannata muuttaa tästä rivariin..

Tämä lämmityssysteemi on uusi, ennen oli öljy..
Nyt alkaa siis armoton puiden polttaminen jotta saadaan sähkölaskut minimiin!!!

Olen asunut 150/210 m2:n omakotitaloa yli 10 vuotta ja haluaisin muuttaa pienempään rivariin tai kerrostaloon, mutta kun en millään raatsi, kun kustannukset nousee, vaikka muuttaa pienempään.

Meillä on suora sähkölämmitys ja lämmitän takkaa puilla talvella kerran päivässä => n 3 m2 talvessa. Kaikki kulut kun laskee yhteen: lämmitys- ja käyttösähkö, kotivakuutukset, kiinteistöverot, jätteet, ostetut puut, jne, niin asumiskustannukset on yhteensä 205 euroa kuussa.

Rivarissa joudun joka tapauksessa maksamaan kaikki samat kulut, ainoa, jossa voisin säästää, olisi yhteinen jäteastia toisten kanssa. Joten jos vastike (ilman lämmitystä) olisi alle 30 euroa/kk, niin voisi tulla säästöä, mutta elintila sitten puolittuisi..

Vaikka muutan yli puolta pienempään rivariin tai kerrostaloon, kustannukset nousee! No miksi sitten muuttaisin, => no siksi kun en haluaisi tehdä noita lumitöitä ja nurmen leikkuuta.

Okt on siksi halvempi, kun talkkari on 24/7 paikan päällä :(

Miksi ette asu vuokralla? Omistusasunnon asumiskulut voi olla niin paljon, että lopulta kun asunnon myy, on lopulta menettänyt niin paljon rahaa vastikkeisiin, veroihin, juokseviin kuluihin (jäte, viemäri, tienhoito, sähkö, vesi, lämmitys ymsyms tai vastike), ettei omakotitalokaupoissa voitolle jää.

Rautalangasta: ostat lähiöstä X rivariosakkeen 150 000. Myyt sen kymmenen vuoden päästä 200 000:lla, kun oot ensin rempannut sitä 50 000:lla. Koko kymmenen vuoden ajan oot maksanut vastikkeita, lämmitystä, veroja, sähköä ja vettä yhteensä n. 750 e/kk, Joten mitä voittoa tässä siis tuli? Vuokra-asunnon voi helposti saada samalla seittemälläsadalla, mutta ei tarvi kitua lainojen maksun kanssa, kun ei tarvi huolehtia kuin vuokra, johon parhaassa tapauksessa kuuluu sähköt ja vedet ja herra ties netitkin.

Omistusasuntobuumi on kummallinen. Ymmärrän, jos haluaa välttämättä asua omakotitalossa, niitä on harvemmin vuokralla, mutta rivarinpätkä omaksi? Miksi ihmeessä?

[QUOTE="minna";24024519]No meillä rivari 80 neliöö. Lämmitys kuuluu vuokraan, netti kuuluu vuokraan, vesi kuuluu vuokraan. Sähkölasku 160e/kuukausi? Että kyllä meidän tapauksessa on halvempaa varmasti.[/QUOTE]

jos tossa ei oo kuin käyttösähkö,ei ollenkaan lämmitystä niin aika iso kulutus rivarissa.

[QUOTE="Koko";24028865]Minä lasken okt:n kuukaisittaisiin asumiskuluihin sähkön (lämmitys & talous), veden, kiinteistöveron, jätehuollon, nuohouksen ja kotivakuutuksen. Nämä ovat meillä pakollisia kuukausittaisia juoksevia kuluja. Tästä eteenpäin on omassa päätösvallassa, millaisen puutarhaprojektin tms haluaa pystyttää. Halvalla pääsee näissä, jos pitää pihan simppelinä, mutta toki vain taivas on kattona rahanmenossa, jos haluaa moista harrastaa. Rempat ym tulee päälle kuten ne tulee taloyhtiöissäkin, mutta niitä ei onneksi ole tiedossa vielä piitkään aikaan uudessa talossa.[/QUOTE]

No hiekoitussorat, ilmanvaihdon suodattimet sun muut nyt kuitenkin yleensä tulee rivarissa yhtiön puolesta eli sisältyy vastikkeeseen, samoin puutarhavälineet kuten ruohonleikkurit ja lapiot ja rautakanget. En toki puhunut mistään kesäkukista tai pihatontuista, joita kukin voi pihalleen hankkia miten haluaa. Eli siinä mielessä mielestäni on kovinkin relevanttia huomioida nuo kulut okt:n pakollisina asumiskuluina.

Olen kans ajatellu muuttaa pienempää. Tää talo on musta ruma ja tää on ns "teollisuusalueella" jotai tehtaita tossa. Ihme kyllä, mutta onelmoin rivitalosta. Porukat ei haluais muuttaa, joten se unelma sitten varmaa on tyssänny siihe ..

Yhteistyössä