Onko se omakotitalossa asuminen NIIN paljon kalliimpaa, kuin rivitalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23785836:
ei euroakaan kalliimpaa. Rivarissa esim vesi maksoi ihan järkyttävästi, kun oli kiinteä maksu.

Juu noi kiinteät vesimaksut on ihan älyttömiä! Meillä on kolmihenkinen perhe ja vesilasku ok-talossa n. 20 euroa kuussa eikä edes sen kummemmin pihistellä vedenkulutuksen suhteen.

[QUOTE="Heh";23783680]Vai ilmaista ne on korjaukset taloyhtiössä? Ne maksetaan vastikkeessa!

Okt:ssa taloa voi korjata ja maalata itse. Puulla lämmitys edullista (jos omaa puuta).[/QUOTE]

No tottakai ne maksetaan vastikkeessa! Mutta ne jaetaan kuitenkin kaikkien kanssa tasan, jos sattuisi tulemaan vaikka joku isompikin remppa. Mutta jos omakotitalossa ei osaakaan tehdä itse, niin sitten onkin maksullisen korjausmiehen paikka...

Ja se taloyhtiö, mikä nuo kaikki maksaa, saa varmaan rahansa haltijakeijulta? :-)

Vastikkeissahan nuo maksetaan. Toki esim. kattoremontissa voi saada ns. paljousalennusta verrattuna yksittäisen omakotitalon remonttiin, mutta toisaalta omassa talossa voi paremmin päättää sen remontin ajankohdan, tekijän ja toteutustavan ja sitä kautta vaikuttaa hintaan. Tai sitten näppäränä voi tehdä homman itse.

Mutta kun minä en nimenomaan halua osallistua noihin asioihin millään tavalla. Minusta on kaikkein helpointa kun ei tartte stressata ja miettiä koska tulee mikäkin remppa ja paljonko se maksaa. En minä nyt hölmö ole, tottakai maksan kaiken tuon vastikkeessa mutta eipähän tartte joka remonttiin miettiä mistäs nyt rahat revitään yms. Taloyhtiössä kun ei tartte lumisina talvina lähteä ennen töihin menoa lumitöihin, ei tartte hoidella jätemaksuja, likavesiä, ei paljoa mitään; senkus keskittyy vaan siihen olennaiseen eli elämästä ja asumisesta nauttimiseen! :)

Okt maalla Keski-Suomessa. Kuukausittaiset menot keskimäärin 130e/kk. Tähän siis laskettu kaikki mahdolliset mitä tulee vuodessa jaettuna joka kuukaudelle. Eli jätevesi, sähkö, puu, vakuutus, kiinteistövero, jätevesi, nuohous, tienhoito. Talon koko 150m2, kokonaispa 250.

Okt:n kustannukset riippuvat tosi paljon lämmitysmuodosta. Käytännössä ilmaista on vesikiertoinen puu, jos on omat puut. Tokihan siihen periaatteessa pitäs laskee työ ja puun hinta motilta, vaikka ite tekisikin puut omasta metästä.
Varsinkin vanhempien talojen sähkölämmityskustannukset saattaa nousta pilviin, vaikka tulisijoja olisikin, kylminä talvikuukausina 400e/kk sähköön on ihan normaalia väljissä taloissa. Vaikka lähes puolet tuosta onkin pelkkiä siirtomaksuja, mutta maksettava ne kuitenkin on.

Mutta kun minä en nimenomaan halua osallistua noihin asioihin millään tavalla. Minusta on kaikkein helpointa kun ei tartte stressata ja miettiä koska tulee mikäkin remppa ja paljonko se maksaa. En minä nyt hölmö ole, tottakai maksan kaiken tuon vastikkeessa mutta eipähän tartte joka remonttiin miettiä mistäs nyt rahat revitään yms. Taloyhtiössä kun ei tartte lumisina talvina lähteä ennen töihin menoa lumitöihin, ei tartte hoidella jätemaksuja, likavesiä, ei paljoa mitään; senkus keskittyy vaan siihen olennaiseen eli elämästä ja asumisesta nauttimiseen! :)

Meitä on erilaisia. Toiset arvostaa vaivattomuutta ja itse taas tykkään että kotona on kaikkea puuhasteltavaa. Tykkään rakentaa ja rempata, lumityöt on ilmaista kuntosalitreeniä (pakko motivaattorikin, vaikka aina ei huvittas niin on pakko ;) ) Mulle nautinnon tuotaa se kun saa istua ja ihailla oman käden jäljen tuotoksia. Nytkin kun piha alkaa olla kunnossa, on ihana istua terasilla ja katsella sitä. Samalla miettiä että mitäs seuraavaks (savusauna...)... Että aloittaisko homman jo tänä kesänä niin valmista olis ehkä ensi tai seuraavana vuonna. Mä en osaa nähdä näitä kodin kunnostus juttuja työnä vaan ne on harrastus ja verissä. On kiva osat tehdä käsillään jotain ja että harrasteet löytyy kotoa, eikä varta vasten niistä tarvitse maksaa, saatikka lähteä jonnekin "erikseen harrastamaan". Lapset pyörii mukana, välillä haluavat auttaa, välillä vaan leikkivät - koko perhe touhutaan yhdessä.

Mutta kun tässä ketjussa keskusteltiin asumiskustannuksista, ei mukavuudenhalusta. Totta kai mukavuudenhaluinen asuu mieluummin taloyhtiössä, sehän on ihan selvää ja ok.

Jaa no minusta taas omakotitalossa asuminen on halvempaa kuin rivarissa. Tosin mulla ei ole kokemusta kuin 5 vuotta omakotitalosta, mutta oon ihan järkyttyny millasia vastikkeita rivareissa joutuu maksamaan. Useita satasia kuussa! Niistä ei tartte omakotitalossa huolehtia. Toki niitä remppoja on välillä tehtävä, mutta haloo - niin on rivareissakin! ja kyllä se kattoremppa maksaa ihan yhtälailla siellä rivarissakin. Omakotitalossa saat päättää, milloin remontin teet.

Meillä tosin mies on kätevä käsistään, joten ei ole kertaakaan tarvittu ulkopuolisen apua missään yllättävässä tilanteessa. Talo on valittu sen mukaan, ettei lumitöitä edes hirveästi ole. Puutarhaihmisinä ollaan ihan käsiä eikä ylimääräisiä istutuksia juurikaan ole. Siksi niihinkään ei mene rahaa.

Sillon kun muutettiin okt:een, tosi moni työkaveri epäili miten meillä on varaa siihen ja asua siinä. Mutta hyvin ollaan pärjätty. Meillä asumismenot koostuu lainasta (900e), sähköstä (150e/kk) vedestä (30e/kk) ja nämä samat kuluthan on missä vain asuessa. Mun mielestä niitä yllättäviä kuluja ei ole ollut juuri ollenkaan tässä asuessa.

[QUOTE="maalla";23786174]Meitä on erilaisia. Toiset arvostaa vaivattomuutta ja itse taas tykkään että kotona on kaikkea puuhasteltavaa. Tykkään rakentaa ja rempata, lumityöt on ilmaista kuntosalitreeniä (pakko motivaattorikin, vaikka aina ei huvittas niin on pakko ;) ) Mulle nautinnon tuotaa se kun saa istua ja ihailla oman käden jäljen tuotoksia. Nytkin kun piha alkaa olla kunnossa, on ihana istua terasilla ja katsella sitä. Samalla miettiä että mitäs seuraavaks (savusauna...)... Että aloittaisko homman jo tänä kesänä niin valmista olis ehkä ensi tai seuraavana vuonna. Mä en osaa nähdä näitä kodin kunnostus juttuja työnä vaan ne on harrastus ja verissä. On kiva osat tehdä käsillään jotain ja että harrasteet löytyy kotoa, eikä varta vasten niistä tarvitse maksaa, saatikka lähteä jonnekin "erikseen harrastamaan". Lapset pyörii mukana, välillä haluavat auttaa, välillä vaan leikkivät - koko perhe touhutaan yhdessä.[/QUOTE]

Siis kyllä mäkin tykkään puuhastella kotonani, pihaa tykkään laittaa yms. Mutta en sillä tavalla että kaikki kaatuisi mun harteilleni kun jotain hajoaa. Ja kaikenlaista kunnosteltavaa kun omassa talossa pakostakin on jossain vaiheessa, varsinkin jos ostaa vanhan talon. Asumiskustannusvertailut on aika tylsiä jos joku ilmoittaa kustannuksensa eikä niissä ole lainaa ollenkaan. No, minäkin jätän lainanmaksumme kertomatta koska eihän se muuten olisi reilua.
Asumme siis Espoossa "kalliilla" alueella, vastike on 110neliöisessä paritalossa 420€. Sisältää siis nettiyhteyden. Kaukolämpö. Vesimaksut ovat 40e/kk. Vakuutus n.12e/kk. Sähkö 25e/kk.

Siis kyllä mäkin tykkään puuhastella kotonani, pihaa tykkään laittaa yms. Mutta en sillä tavalla että kaikki kaatuisi mun harteilleni kun jotain hajoaa. Ja kaikenlaista kunnosteltavaa kun omassa talossa pakostakin on jossain vaiheessa, varsinkin jos ostaa vanhan talon. Asumiskustannusvertailut on aika tylsiä jos joku ilmoittaa kustannuksensa eikä niissä ole lainaa ollenkaan. No, minäkin jätän lainanmaksumme kertomatta koska eihän se muuten olisi reilua.
Asumme siis Espoossa "kalliilla" alueella, vastike on 110neliöisessä paritalossa 420€. Sisältää siis nettiyhteyden. Kaukolämpö. Vesimaksut ovat 40e/kk. Vakuutus n.12e/kk. Sähkö 25e/kk.

Eli siis pikaisesti laskien noin 500 e/kk. Meillä on ok-talo 120 neliötä ja kaikki asumiskulut (sisältää kaikki vakuutukset autojen vakuutuksia lukuun ottamatta, mukana siis myös henki- ja sairaskuluvakuutukset, vaikkeivät ne asumiseen liitykään) ovat 360 e/kk... Kaukolämpö, sähkö, vesi, jätemaksut, nuohous, ilmanvaihtosuodattimet, vakuutukset.

Noin niinkuin vertailun vuoksi.

[QUOTE="vieras";23784011]Just tuossa tein vertailua omakotitalossa asuvan kaverin kanssa, tosin hän asuu toisella paikkakunnalla, joten googletimme vastaavat hinnat tässä kaupungissa. Hintaa noille mainitsemillesi tuli 1400 euroa vuodessa enemmän kuin mitä me maksamme vastiketta, vaikka huomioi myös ne mitä me maksamme suoraan. Kuten sanoin, tämä on täysin riippuvaista paikkakunnasta. Teillä näköjään säästäisimme vielä enemmän. Meillä ei saa kaukolämpöä eikä maalämpöä omakotitonteille (kaava estää maalämmön kaukolämmön taas jokin idioottimainen säännöstely). Toki on sitten eri asia, onko 1000-2000 euroa vuodessa liikaa siitä että saa asua omakotitalossa. Me maksamme tuon erotuksen ja vielä enemmänkin asunnon hinnassa. Kustannukset eivät ole meillä se syy miksi emme asu omakotitalossa, vaan nimenomaan se, että tässä kaupungissa ei saa asiallisia tontteja asialliselta etäisyydeltä. Sitä ei kuitenkaan voi kukaan kieltää etteikö asumiskustannukset olisi suuremmat omakotitalossa kuin osakehuoneistossa.[/QUOTE]

Olivatko vertailukohteena käytettävät rivari ja okt samankokoisia ja ikäisiä? Ja samalla lämmitysmuotolla?
Ja sanoit, että säästäisit meillä vielä enemmän? Eli sulla on aika samankokoinen rivari kun meidän omakotitalo? Vai laskitko jotenkin kustannukset per m2?

Eläminen maksaa yleensäkin. Minä teen sen mieluummin sellaisessa asuinmuodossa jossa tykkään asua, eli omakotitalossa. En ole miettinytkään taloudellisia eroja koska sillä ei ole mitään merkitystä. Ahdistuisin rivitalossa ja vielä pahemmin kerrostalossa. Jos pakko on joskus muutta takaisin kerrostaloon niin sitten kai on vaan yritettävä sopeutua. Mutta kyllä sitä ennen teen kaikkeni että saa asua omassa talossa.

Tärkeintä on se missä viihtyy. Ja siitä jos mistä mun mielestä elämässä voi maksaa. Mieluummin jätän muutaman turistirysän näkemättä.

Eli siis pikaisesti laskien noin 500 e/kk. Meillä on ok-talo 120 neliötä ja kaikki asumiskulut (sisältää kaikki vakuutukset autojen vakuutuksia lukuun ottamatta, mukana siis myös henki- ja sairaskuluvakuutukset, vaikkeivät ne asumiseen liitykään) ovat 360 e/kk... Kaukolämpö, sähkö, vesi, jätemaksut, nuohous, ilmanvaihtosuodattimet, vakuutukset.

Noin niinkuin vertailun vuoksi.

Niin mutta kyllähän se tilanne muuttuu sitten niinä kuukausina kun jotain hajoaa. Esim jos taloyhtiössä asuvalta hajoaa jääkaappi on ihan erilainen tilanne kuin omakotitalossa asuvalla... Vastikkeissa on se hätävara aina laskettu mukaan.

Niin mutta kyllähän se tilanne muuttuu sitten niinä kuukausina kun jotain hajoaa. Esim jos taloyhtiössä asuvalta hajoaa jääkaappi on ihan erilainen tilanne kuin omakotitalossa asuvalla... Vastikkeissa on se hätävara aina laskettu mukaan.
Kuuluuko jääkaappi muka vastikeeseen? Täh? Häh? Käsitykseni mukaan menee samalla tavalla kotivakuutuksesta, oli sitten omakotitaloasuja tai rivari

[QUOTE="minttu";23786683]Eläminen maksaa yleensäkin. Minä teen sen mieluummin sellaisessa asuinmuodossa jossa tykkään asua, eli omakotitalossa. En ole miettinytkään taloudellisia eroja koska sillä ei ole mitään merkitystä. Ahdistuisin rivitalossa ja vielä pahemmin kerrostalossa. Jos pakko on joskus muutta takaisin kerrostaloon niin sitten kai on vaan yritettävä sopeutua. Mutta kyllä sitä ennen teen kaikkeni että saa asua omassa talossa.

Tärkeintä on se missä viihtyy. Ja siitä jos mistä mun mielestä elämässä voi maksaa. Mieluummin jätän muutaman turistirysän näkemättä.[/QUOTE]

No näinhän se on! Jokainen tekee tyylillään. Minä oon tyytyväinen paritaloasumiseeni, sehän on vähän niinkuin omkt mutta silti asumme mukavasti taloyhtiössä. On se varsinkin talviaamuisin kiva kun on lumityöt tehty, ei tartte siihen kuluttaa aikaa töihin lähtiessä :)

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23786715:
Kuuluuko jääkaappi muka vastikeeseen? Täh? Häh? Käsitykseni mukaan menee samalla tavalla kotivakuutuksesta, oli sitten omakotitaloasuja tai rivari

No ikinä ei oo mun tarvinnut jääkaapista maksaa kun olen taloyhtiössä asunut. Kuuluu sinne kiinteään varustukseen jonka taloyhtiö korvaa jos vanha hajoaa.

No ikinä ei oo mun tarvinnut jääkaapista maksaa kun olen taloyhtiössä asunut. Kuuluu sinne kiinteään varustukseen jonka taloyhtiö korvaa jos vanha hajoaa.
Itse olen asunut vuokralaisena ja omistan nykyään taas sijoitusasunnon ja kyllä vaan kummassakin jääkaappi kuuluu osakeen omistajalle. Ja kokemusta on kummassakin tapauksessa rikkoontumisesta. Eli vuokralla kun oli niin jääkaappi meni omistajan vakuutuksen piikkiin. Ja taas puoli vuotta sitten ostettiin tuonne meidän sijoitus kämppään vuokralaisille uusi jääkaappi. Eikä todellakaan kuulunut taloyhtiön pottiin. Ehkä täällä päin Suomea eri käytäntö ? ;)

Jääkaapin ostaa jokainen joka tapauksessa itse, asui sitteen osakkeessa tai omakotitalossa. Tietysti, vakuutuksesta voi jotain saada. Kyllä osakkeessa saa hajota jotain aika rakenteellista, jotta taloyhtiö maksaisi. Jos esim. putki menee poikki, niin silloin tietysti taloyhtiö maksaa. Tosin, isomman rempan seurauksena saatta olla ylimääräinen vastike tai vastikkeen korotus.
Ja ylimääräiseen vastikkeseen saatta taloyhtiössä johtaa sekin, että naapurilta hajoa jotain.....

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23786757:
Itse olen asunut vuokralaisena ja omistan nykyään taas sijoitusasunnon ja kyllä vaan kummassakin jääkaappi kuuluu osakeen omistajalle. Ja kokemusta on kummassakin tapauksessa rikkoontumisesta. Eli vuokralla kun oli niin jääkaappi meni omistajan vakuutuksen piikkiin. Ja taas puoli vuotta sitten ostettiin tuonne meidän sijoitus kämppään vuokralaisille uusi jääkaappi. Eikä todellakaan kuulunut taloyhtiön pottiin. Ehkä täällä päin Suomea eri käytäntö ? ;)

En tiedä onko se sitten jotenkin sopimuksesta kiinni. Meillä on lueteltu kiinteät varusteet jotka kuuluvat taloyhtiön piikkiin, niihin kuuluvat jääkaappi ja astianpesukone. Näin olen ainakin pk-seudulla kuullut olevan monessa taloyhtiössä käytäntö, siis osakkeen omistajilla.

En tiedä onko se sitten jotenkin sopimuksesta kiinni. Meillä on lueteltu kiinteät varusteet jotka kuuluvat taloyhtiön piikkiin, niihin kuuluvat jääkaappi ja astianpesukone. Näin olen ainakin pk-seudulla kuullut olevan monessa taloyhtiössä käytäntö, siis osakkeen omistajilla.

Itse olen kyllä astianpesukoneeni ja jääkaappini ostanut, niin kerrostalossa, rivitalossa kuin omakotitalossakin.

Itse olen kyllä astianpesukoneeni ja jääkaappini ostanut, niin kerrostalossa, rivitalossa kuin omakotitalossakin.

No käytäntöjä on näköjään monenlaisia. Meillä on kiva taloyhtiö muutenkin ja vielä parempi huoltofirma; nopeasti tulevat kun soittavat ja isännöitsijä on kaikenlisäksi oikein HOT :D En tiedä onko hieman räpsyttelylisää tuossa palvelun ripeydessä :) :) :)

MIstä sopimukesta? Onko teillä ne sitten eriteltynä yhtiöjärjestyksessä vai miten? Eikös ne taloyhtiön korvausvastuut tulee tosta as oy:n laista? Vai onko teillä joku oma vastuujakotauluko? Mites sitten se, kun taloyhtiö on velvollinen korjamaan alkuperäiskuntoon, niin jos jääkaappi hajoa, niin joutuu itse maksamaan lisää jos halua hiukan hienomman kapistuksen? Muutenhan se olisi osakkeenomitajien eriarvoista kohtelua :D

[QUOTE="just";23786844]MIstä sopimukesta? Onko teillä ne sitten eriteltynä yhtiöjärjestyksessä vai miten? Eikös ne taloyhtiön korvausvastuut tulee tosta as oy:n laista? Vai onko teillä joku oma vastuujakotauluko? Mites sitten se, kun taloyhtiö on velvollinen korjamaan alkuperäiskuntoon, niin jos jääkaappi hajoa, niin joutuu itse maksamaan lisää jos halua hiukan hienomman kapistuksen? Muutenhan se olisi osakkeenomitajien eriarvoista kohtelua :D[/QUOTE]

Ja jos haluan tehdä keittiörempan vaikka 3v välein, niin onko taloyhtiö velvollinen ostamaan mulle aina uudet roosterit?

[QUOTE="just";23786844]MIstä sopimukesta? Onko teillä ne sitten eriteltynä yhtiöjärjestyksessä vai miten? Eikös ne taloyhtiön korvausvastuut tulee tosta as oy:n laista? Vai onko teillä joku oma vastuujakotauluko? Mites sitten se, kun taloyhtiö on velvollinen korjamaan alkuperäiskuntoon, niin jos jääkaappi hajoa, niin joutuu itse maksamaan lisää jos halua hiukan hienomman kapistuksen? Muutenhan se olisi osakkeenomitajien eriarvoista kohtelua :D[/QUOTE]

No jos menee ostamaan kalliimman jääkaapin sanoutuu irti tuosta sopimuksesta tietenkin. Mutta jos tyytyy siihen (meillä on kyllä ihan uudenaikaiset ja hienot vehkeet keittiössä) niin taloyhtiö on velvollinen korvaamaan jos hajoavat.

Yhteistyössä