Vihdoinkin "juhannusmenyy" kyhätty melkein valmiiksi, miltä kuulostaa? Söisitkö?

• Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
"Herkuttelija"
. Ei ihmekkään että nykyajan kersat joutuu ottamaan pizzaa mukaan häihin jos vanhemmat jaksaa olla tollasia hienohelmoja jotka ei ees tavallista suomalaista arkiruokaa voi syödä.
Hei kuule, jos esittää kysymyksen "söisitkö?", niin miksi pitää vastata, että söisi tai tykkäisi, jos ei tykkää? En ymmärrä. Kai nyt oman mielipiteen saa sanoa, ja totta kai jokainen sivistynyt ihminen syö ainakin jotakin, mitä kyläpaikassa tarjotaan, eikä nyrpistele. Kysymys oli kuitekin siitä, että kysytään mielipidettä, ja minusta ap:lle on annettu hyviä ehdotuksia menun parantamiseksi.

Toiseksi onko se "hienohelmana" olemista, jos ei halua syödä esim. grillitassuja, jotka eivät ole kunnon ruokaa, vaan haluaa mieluummin syödä lihat lihana ja kalat kalana mahdollisimman aitoina ja puhtaina ilman keinotekoisia liemiä? Ei meillä ainakaan grillitassut ja makkara ole tavallista arkiruokaa, eikä varmasti monella muullakaan. Siksi toiseks, miksi pitäisi arkiruokaa tarjota juhannuksena, kun se on juhla?!

"niin"
En tiedä muista, mutta minusta pasta on edelleen aika normaali vaihtoehto, jos jotain perusruokaa tekee (eikä aina jaksa perunaakaan syödä). Jossain jopa on sanottu että täysjyväpasta olisi terveellistä. Mene ja tiedä sitten...
Kokeile seuraavan kerran vaikka ohrahelmiä - kotimaisia ja muutakin kuin vehnäjauhomössöö. Yhtä helppo valmistaa kuin pasta tai riisi. Ja lihaliemessä kun keittää niin naminamiu

Huom harmaana
[QUOTE="Herkuttelija";24027789]Toiseksi onko se "hienohelmana" olemista, jos ei halua syödä esim. grillitassuja, jotka eivät ole kunnon ruokaa, vaan haluaa mieluummin syödä lihat lihana ja kalat kalana mahdollisimman aitoina ja puhtaina ilman keinotekoisia liemiä? Ei meillä ainakaan grillitassut ja makkara ole tavallista arkiruokaa, eikä varmasti monella muullakaan. Siksi toiseks, miksi pitäisi arkiruokaa tarjota juhannuksena, kun se on juhla?![/QUOTE]

Sinä olet terveysintoilija kun ei "tavallinen suomalainen arkiruoka" kelpaa...
Ihan aidosti alan olla huolissani suomalaisten suhteesta ruokaan jos pidetään nirppanokkaisuutena ja fanaattisena sitä että ei halua syödä valmiiksimarinoitua einesmössöä.

"tonttu"
Se on varmasti totta. Annan pisteet sille joka osaa tehdä grillitassuja kotikonstein. Itse en siihen edes uskaltaisi ryhtyä :D Itse en edes saa normaaleja jauhelihapihvejä näyttämään (saatikka maistumaan) siltä miltä pitäis...
Eli olet tottunut teolliseen makuun niin että tuoreet aineet ei enää maistu? No joo, sehän einesbineksen idea onkin, sillä teollisella maulla myydään.

Ja mitä tuohon tulee. Arkiruoka on arkiruokaa, jauhelihaa ja mm. Juhlassa panostetaan varallisuuden mukaan. Einekset menee alimpaan sorttiin. Mie en lue niitä edes ruuaksi, mitä lie mössöä. eikös se ollut niin että koiran ruokaallakin on laadullisesti kovemmat kriteerit kuin eineksillä? (koirat ei voi valita mitä syö, ihminen voi)

[QUOTE="vieras";24025312]Ihme pihistelyä, että vieraiden pitäisi tuoda jotain mukanaan tai osallistua kustannuksiin :O[/QUOTE]

Kyllä meillä on ollut aina tapana jos juhannusvieraaksi yökylään kutsutaan että matkasta löytyy niin korillinen kaljaa kuin limua ja vielä jotain mitä grilliinkin heitetään:p

kuhan kysyn
Noo, jotain sinne päin ainakin. Omat näyttää yleensä vain epämääräisiltä jauhelihaklönteiltä jotka menee heti palasiksi jos koskee, ja maistuu samalta vaikka kuinka yrittää maustaa. Olen kai vain turmeltunut kun olen tottunut tiettyihin makuihin, joita jo koulusta saakka on oppinut syömään :D
Eikö teillä kotonakaan tehty tavallista - oikeista aineista tehtyä ruokaa?

"aito"
[QUOTE="juu";24027743]Ei tartte olla mikään terveysintoilija, vaan kun oikeasti mietit mistä maksat? Haluatko todella maksaa lisä-aineista saman kilohinnan kuin puhtaasta lihasta? Jauheliha maksaa paljon vähemmän kuin grillitassusi.[/QUOTE]

Juuri näin. Tyhmät maksavat tyhjästä. Ostetaan "lihaa", joka ei ole lihaa. Kermaa, joka ei ole kermaa. Mehua, joka on tuskin hedelmiä ja marjoja nähnytkään. Jogurttia, joka sisältää marjaa vain nimeksi ja sen verran, että kuvan saa painaa purkin kylkeen. jnejnejne.

Missään muussa maassa nämä tyhjällä täytetyt ruuat (kuten esimerkiksi oranssit limalihat) eivät mene kaupaksi kuten täällä. Niillä kauppiaat saavat pitkät hyllyajat ja paremmat katteet. Mut ei se mitään, K- ja S-kauppiaat kiittävät hölmöjä suomalaisia!

"vieras"
söisin.

vaikka en itse tarjoaisi.

en kyllä menisi juhannukseksi minnekään kylään, ilman että millään tavalla osallistuisin hankintoihin. menee useempi sata euroa rahaa ruokiin ja juomiin kuitenkin kolmeksi-neljäksi päiväksi. ei se meidän perhettä kaada, mutta itse en siis kehtaisi mennä niin kylään!

Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja plörö;24027848:
Kyllä meillä on ollut aina tapana jos juhannusvieraaksi yökylään kutsutaan että matkasta löytyy niin korillinen kaljaa kuin limua ja vielä jotain mitä grilliinkin heitetään:p
Eiköhän tällainen kuulu ihan peruskäytöstapoihin. Mansikoita, tuoreita salaattitarpeita torilta, juomia, lihaa, naposteltavaa. En ikinä kehtaisi mennä viikonlopuksi jonkun luokse tyhjin käsin, etenkin jos tietäisin että rahaa ei ole tuhlattavaksi.

^vierailija^
Eikö teillä kotonakaan tehty tavallista - oikeista aineista tehtyä ruokaa?
Toki oli. Sieltä ehkä on oppinutkin että jauheliha on jauhelihaa on jauhelihaa (jauhelihakastiketta, jauhelihakeittoa, jauhelihapullia, jauhelihapihvejä jne jne). Välillä sitä haluais jotain muutakin.
Tämä on aika mielenkiintoista, kun en ole ajatellut että niin monet ovat näin makkaraa vastaan :) Eihän siinä mitään väärää ole. Mutta kun itse on oppinut että esim nakkikastike ja makaroni (pastaa?? eiiih!) on ihan hyvää ja helppoa arkiruokaa (ei juhlaruokaa sitten), ja nyt huomaan ettei se olekaan totta. Toki jos mässäilee makkaraa päivästä toiseen, niin on eri asia, mutta jos on vaikka kerran viikossa "einesruokaa" (makkarakastiketta, makkarakeittoa, kalapuikkoja muusilla tms), niin onko se tosiaan niin paha synti?

"Herkuttelija"
Sinä olet terveysintoilija kun ei "tavallinen suomalainen arkiruoka" kelpaa...
Ihan aidosti alan olla huolissani suomalaisten suhteesta ruokaan jos pidetään nirppanokkaisuutena ja fanaattisena sitä että ei halua syödä valmiiksimarinoitua einesmössöä.
Niin kai sitten.. Valmisainemössöjä ei minun lapsuudessani ollut, joten en luojan kiitos ole sellaiseen koskaan tottunut, enkä totuta lapsianikaan. Teollisuus on uskotellut liian monille, että se myy "ätien tekemää ruokaa".

"mir"
[QUOTE="aito";24027862]Juuri näin. Tyhmät maksavat tyhjästä. Ostetaan "lihaa", joka ei ole lihaa. Kermaa, joka ei ole kermaa. Mehua, joka on tuskin hedelmiä ja marjoja nähnytkään. Jogurttia, joka sisältää marjaa vain nimeksi ja sen verran, että kuvan saa painaa purkin kylkeen. jnejnejne.

Missään muussa maassa nämä tyhjällä täytetyt ruuat (kuten esimerkiksi oranssit limalihat) eivät mene kaupaksi kuten täällä. Niillä kauppiaat saavat pitkät hyllyajat ja paremmat katteet. Mut ei se mitään, K- ja S-kauppiaat kiittävät hölmöjä suomalaisia![/QUOTE]

Ei ne kauppiaatkaan - vaan einesten valmistajat. Nehän sen maksimaalisen hyödyn tosta saa. Myydään halpoja lisäaineita pihvin kilohinnalla. Ja ihmiset ostaa kuin häkä.

Itse olin ennen muinoin lihatiskissä myyjänä. Teimme itse tiskiin myyntiin paistovalmiita jauhelihapihvejä -ihan perusreseptillä. Myivät kuin häkä ja olivat oikeasti hyviä.

maistuu varmasti kaikille!
Noh, syöhän ne lapset Intiassakin samaa ruokaa aikuisten kanssa. Tulinen ja tulinen, ei sen kuitenkaan pakko ole suuta polttaa. Meillä syödään usein hyvin mausteista ruokaa mutta teen tuolloin lapselle eri ruuan, kun ei ole hänen makuunsa enkä ole katsonut tarpelliseksi edes totuttaa.
Me teemme itse mm. currya, käytämme itsekasvatettuja chilejä. Ruoka on maustettua, mutta ei korvenna vatsaa. Tykkään, että ruoassa maistuvat kaikki ruoka-aineet, liian tulinen estää minua maistamasta. Lempparini on mm. lammascurry, missä on pinaattia, nam! Mutta tuo tulinen on siis tulisempi kuin mitä moni suomalainen ystävämme syö. Lapsi on itse halunnut sitä maistaa ja tykännyt....

Meillä lapsi syö ravintolassa aina "oikeaa" ruokaa. Useassa paikassa saa ruokaa pienen annoksen. Tai kuten viimeksi teimme, söi hän pääruoaksi kanakeiton, mikä oli listalle merkitty alkuruoaksi. Miksi opettaisin lastani syömään teollisia lihapullia tms ravintolassa, kun emme niitä ikinä kotonakaan syö. Eihän ulkona syöminen olisi silloin lapselleni mikään elämys. Toki olemme onnekkaita, koska lapsemme on perinyt vanhempien ruokahalun ja ennakkoluulottomuuden.

"Herkuttelija"
[QUOTE="vieras";24027883]söisin.

vaikka en itse tarjoaisi.

en kyllä menisi juhannukseksi minnekään kylään, ilman että millään tavalla osallistuisin hankintoihin. menee useempi sata euroa rahaa ruokiin ja juomiin kuitenkin kolmeksi-neljäksi päiväksi. ei se meidän perhettä kaada, mutta itse en siis kehtaisi mennä niin kylään![/QUOTE]

Totta! Onneksi meillä ei ole mökkiä, olen kuullut "kauhutarinoita" yllätysvieraista, jotka tulla tupsatahtavat ja kuvittelevat saavansa täyden ylläpidon osallistumatta itse ruoan hankintaan tai valmistukseen. Minusta on ihanaa vastaanottaa vieraita, mutta teen sen silloin, kun tiedän voivani tarjota hyvät ruoat (siis että on varaa) tai sitten suunnitellaan ja maksetaan yhdessä, esim. kavereiden kesken.

Meillä
Me teemme itse mm. currya, käytämme itsekasvatettuja chilejä. Ruoka on maustettua, mutta ei korvenna vatsaa. Tykkään, että ruoassa maistuvat kaikki ruoka-aineet, liian tulinen estää minua maistamasta. Lempparini on mm. lammascurry, missä on pinaattia, nam! Mutta tuo tulinen on siis tulisempi kuin mitä moni suomalainen ystävämme syö. Lapsi on itse halunnut sitä maistaa ja tykännyt....

Meillä lapsi syö ravintolassa aina "oikeaa" ruokaa. Useassa paikassa saa ruokaa pienen annoksen. Tai kuten viimeksi teimme, söi hän pääruoaksi kanakeiton, mikä oli listalle merkitty alkuruoaksi. Miksi opettaisin lastani syömään teollisia lihapullia tms ravintolassa, kun emme niitä ikinä kotonakaan syö. Eihän ulkona syöminen olisi silloin lapselleni mikään elämys. Toki olemme onnekkaita, koska lapsemme on perinyt vanhempien ruokahalun ja ennakkoluulottomuuden.
Meillä yksivuotiaat kaksoset syövät lempparina mm. kidneypapucurrya. Kiinteitä kun aloiteltiin niin samantien laitoin mm. sipulia ja valkosipulia ruokiin. Eivätpä nirsoile vaan ovat kaikkiruokaisia kuten isommatkin lapset ja perheen aikuiset.

"coco"
[QUOTE="Herkuttelija";24027964]Totta! Onneksi meillä ei ole mökkiä, olen kuullut "kauhutarinoita" yllätysvieraista, jotka tulla tupsatahtavat ja kuvittelevat saavansa täyden ylläpidon osallistumatta itse ruoan hankintaan tai valmistukseen. Minusta on ihanaa vastaanottaa vieraita, mutta teen sen silloin, kun tiedän voivani tarjota hyvät ruoat (siis että on varaa) tai sitten suunnitellaan ja maksetaan yhdessä, esim. kavereiden kesken.[/QUOTE]

Mä en ainakaan tarjoaisi ilmaista ylläpitoa ruokineen, jos joku tulisi kahta kättä heilutellen mökillemme! Olemme itse menossa ystävien mökille ja todellakin - kaikki osallistuvat ruokien ostamiseen, tarjoamiseen ja kaikkeen siihen liittyvään (tiskaukset ym). Sehän olisi satojen eurojen rahanmenokin, jos tarjoaisi isommalle porukalle kaiken.

jaahas
En ehkä tuollaista "menyytä" olisi tullut tänne esittelemään. Ihan perusviikonloppuruuat!?
Avasin ketjun siinä toivossa että saisin vinkkejä omiin ruokiini mut enpä saanut

"herkuttelija"
Mä ostin just kolme viljaporsaan filepötköö juhannukseks. Niistä tulee kiva määrä pihvejä kun leikkaaa ohueksi, ja ovat hyviä (meillä ainakin aina kaikki tykänneet, kun kesän aikaana jo monille vieraille niitä tarjottu). Hintaa yhellä pötköllä oli noin 5e. Ja niitä on paljon kivempi syödä kuin grillitassuja, ei ainakaan rusahtele suussa. :x Viime kesänä söin yhtä grillitassua, ja löysin sieltä jonkun kovan mötikän, hyi hemmetti... :x joten enää en niihin koske...

Tässä ketjussa ollut paljon hyviä vinkkejä, miten voi halvalla hyvää tehdä. Itse en kyllä juhannuksena tykkäis syödä jauhelikastiketta ja makaroni, vaik onkin meillä ihan perusruokien joukossa arkena. Mut juhannuksen herkutellaan, ihan kuten joulunakin, ja ihan omasta kokemuksesta sanon et halvallakin saa hyvää ja montaa sorttia tarjolle. Kotimaiset kasvikset parhaimmillaan. :p

Ja noista makeista.... Itse en satsais niinkään leivonnaisiin, jos haluaa iltasella tarjota jotain niin vaikka jäätelöö, ja juhannuspäivänä pöytään kunnon mansikkakakku. :p

kak
söisin kyllä ja ihan mielelläni

grillimakkara on mun herkkua (siis jauhomakkara, lihaisat nytisee hampaissa- liha lihana, makkara makkarana) lapseni eivät tykkää, haluaisivat sen sijaan pihvin + salaattia, miehelle lihamakkara kelpaa, jos vaan saa myös uusia perunoita

kahvin kanssa yhtä herkkua kerrallaan, niin en söis liikaa (tietty keksejä voi olla)

grillitassuista tykkään, muu perhe ei

Yhteistyössä