Teenkö ls-ilmotuksen äidistä, joka on nähteni tukistanut lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilmeisen selvästi on käyttänyt tukistamista keinona muulloinkin, koska poika rupesi jo ennen tukistamista anelemaan ettei äiti tukistaisi. :(

Ja siinä välissähän ei mitään kurinpidollisia keinoja ole? Eli teidän mielestä pelkkä ruumiillinen kurittaminen on sääntöjen ja rajojen pitämistä? Onpa kapeakatseista. :O

Ja yllättäen taas tarina sai uusia vivahteita kun porukka ei ollutkaan samaa mieltä...

[QUOTE="eee";24008221]Niin. Ilmoitatko esim. poliisille, jos joku henkilö rikkoo lakia kävelemällä tien yli, vaikka jalankulkijoille palaa punainen valo? Entä jos tiellä edessäsi ajava auto ajaa ylinopeutta?[/QUOTE]

Lastensuojelu ilmoittaa poliisille

[QUOTE="eee";24008221]Niin. Ilmoitatko esim. poliisille, jos joku henkilö rikkoo lakia kävelemällä tien yli, vaikka jalankulkijoille palaa punainen valo? Entä jos tiellä edessäsi ajava auto ajaa ylinopeutta?[/QUOTE]

My point exactly. Jokainen käyttää sitä omaa harkintaa. Toiset todellakin ilmoittaa jos edessä ajaa niiden mielestä "kuin humalainen", toiset ilmoittaa jos näkee et joku näpistää kaupasta tikkarin, toiset taas murhaa surutta eikä ilmianna itseään, toiset tekee suuria rahapetoksia. Siis tätä tää elämä vaan on. Laki on laki, mutta jokainen näköjään soveltaa sitä itselleen sopivaksi, mikä tietty voi olla ajoittain ihan järkevääkin. Mutta sitten voidaankin miettiä miksi meillä edes on laki olemassa jos jokainen saa kuitenkin päättää itse miltä osin sitä noudattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvää päivää;24008262:
Sä vertaat siis pierasua lapsen fyysiseen kuritukseen?

no en vaan siihen että niitä tehdään nykyään oikeesti ihan älyttömistä jutuista, tai ainakin tän palstan mukaan. tai ainakin harkitaan semmosen tekemistä.

Jos siinä tukistamisessa ei ole mitään väärää, äiti "vain" tukistaa, MUUTEN on loistava äiti, niin mitä haittaa siitä on et ammattilainen tutkii tilanteen ja tulee tuohon johtopäätökseen? Sitä varten se ilmoitusmahdollisuus on et kenenkään ei tarvi yksin pohtia onko lapsella kaikki hyvin vaan sen voi jättää ammattilaisen vastuulle.

Ja yllättäen taas tarina sai uusia vivahteita kun porukka ei ollutkaan samaa mieltä...

Näin.

Tarina alkaa "Mitä tekisitte kun naapurin lapsella on eriparisukat?", ja kun kukaan ei kehota soittamaan ls- viranomaisia, ambulanssia ja eläinsuojeluvalvojaa, ketjun ap muistaa, että lapsen isä on huumeidenkäyttäjä, joka pahoinpitelee säännöllisesti perhettään...

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24008256:
No jos noin avoimesti tukistaa toisten nähden niin varmasti tukistaa muulloinkin. Jos susta tuntuu, niin teet etkä kysy täältä

mä taas uskon, että ne vanhemmat jotka kurittavat sitä lastaan muiden edessä, eivät ole mitään lastenpahoinpitelijöitä vaan ne jotka maireasti hymyilevät kun pentu hyppii kylillä silmille, eivät uskalla kometaa ja kotona sitten antavat tulla täydellä latingilla.

En tekis. Mua on pienenä tukistettu ja ihan normaali oon. Vaikken ruumiillista kuritusta halua itse käyttää niin en mä nää sitä niin pahana. Siis jotain tukistamista tai vastaavaa, missään nimessä en mitään lyömistä hyväksy.

Mun mielestä jos ei mitään muuta syytä ole epäillä, että lapsilla olis joku hätä niin ei kannata tehdä, lastensuojeluviranomaisilla on varmasti tärkeämpiäkin tehtäviä kun valvoa kurinpitokeinoja.

Ilmeisen selvästi on käyttänyt tukistamista keinona muulloinkin, koska poika rupesi jo ennen tukistamista anelemaan ettei äiti tukistaisi. :(

Ja siinä välissähän ei mitään kurinpidollisia keinoja ole? Eli teidän mielestä pelkkä ruumiillinen kurittaminen on sääntöjen ja rajojen pitämistä? Onpa kapeakatseista. :O

Sinulla mitä ilmeisimmin on keinot hallussa joten käytän tilaisuuden hyväkseni: tuttavallani on viisivuotias poika, hymyilevä pirulainen.

Kyseinen vesseli on täysin puukorvilla varustettu yksilö ja tiedostaa pahantekonsa, sillä katsoo silmiin ja hymyilee kun vaikkapa potkaisee sinua.

Hänellä ei ole todettu mitään ADD/ADHD -viitteistä oireyhtymää. Kakaralla riittää virtaa loputtomiin ja sanalla sanoen hän on pohjattoman ilkeä paskiainen.

Kerro minulle keinot laittaa lapsi ruotuun. Minä välitän neuvosi äidille, joka varmasti on niistä kiitollinen.

Tähän vielä lisättäköön, että kaksi vanhempaa lasta käyttäytyvät hyvin ja perheessä on ihan tervejärkinen kuri ja kotikasvatus.

[QUOTE="vieras";24008288]Jos siinä tukistamisessa ei ole mitään väärää, äiti "vain" tukistaa, MUUTEN on loistava äiti, niin mitä haittaa siitä on et ammattilainen tutkii tilanteen ja tulee tuohon johtopäätökseen? Sitä varten se ilmoitusmahdollisuus on et kenenkään ei tarvi yksin pohtia onko lapsella kaikki hyvin vaan sen voi jättää ammattilaisen vastuulle.[/QUOTE]

Miksi tukistamisessa ei ole mitään väärää? Mitä oikeaa siinä on? Kuinka tukistava äiti voi olla loistava äiti, ei oikein toi yhtälö avaudu?

[QUOTE="vieras";24008259]My point exactly. Jokainen käyttää sitä omaa harkintaa. Toiset todellakin ilmoittaa jos edessä ajaa niiden mielestä "kuin humalainen", toiset ilmoittaa jos näkee et joku näpistää kaupasta tikkarin, toiset taas murhaa surutta eikä ilmianna itseään, toiset tekee suuria rahapetoksia. Siis tätä tää elämä vaan on. Laki on laki, mutta jokainen näköjään soveltaa sitä itselleen sopivaksi, mikä tietty voi olla ajoittain ihan järkevääkin. Mutta sitten voidaankin miettiä miksi meillä edes on laki olemassa jos jokainen saa kuitenkin päättää itse miltä osin sitä noudattaa.[/QUOTE]

Juu, tätä juuri tarkoitin... Tai ehkä kuitenkin sitä, että näitten "rikosten" ilmiantamisessa voi hiukan käyttää omaakin arviointikykyä ja maalaisjärkeä ja miettiä, kannattaako esim. poliisia työllistää ilmoituksella kuskista, joka ajaa motarilla 110 km/h, vai kannattaisiko poliisin kuitenkin antaa käyttää resurssinsa hiukan vakavampien rikkeiden tutkimiseen.

Miksi tukistamisessa ei ole mitään väärää? Mitä oikeaa siinä on? Kuinka tukistava äiti voi olla loistava äiti, ei oikein toi yhtälö avaudu?

Onpas sulla mustavalkoinen käsitys elämästä ja hyvästä äitiydestä. Mä olen saanut lapsena äidiltäni luunapin, muutaman kerran risusta ja kerran läpsäisyn poskelle. Parempaa äitiä en voisi toivoa. Vielä teini-iässäkin minä ja veljeni kömmimme viikonloppuaamuisin hänen peittonsa alle ja köllöttelimme siellä, halailimme paljon, rakkautta ei ole ikinä puuttunut. Nyt aikuisena koen äidin yhdeksi parhaista ystävistäni, näemme paljon, nauramme yhdessä, puramme huolemme, soittelemme, olemme mielettömän läheisiä. Siihen eivät ole muutamat luunapit vaikuttaneet pätkääkään.

Mielestäni aloittaja on nyt siinä roolissa, että hän on se jonka pitää ja joka kykenee pitämään pienen lapsen puolia.

Vaikka kuinka mietin, en löydä mitään oikeutusta tukistamiselle. Hymistelettekö te jos miehenne nappaa teitä hiuksista kiinni, joko niin että lähtee tuppoja irti tai "vain" hieman sipaisee latvoista?

Se pieni lapsi on puolustuskyvytön. Se että jostain syystä pahempia kurinpitäjiä ei saada kiinni tai niihin ei puututa, ei tarkoita etteikö pienempiin asioihin sopisi puuttua.

Tää palsta taitaa oottaa että lapsella on musta silmä vain koska ovat itse aikanaan pärjänneet fyysisen kurituksen alla...

[QUOTE="vieras";24008174]En kannata lasten ruumiillista kurittamista, mutta ilmeisesti myös se että vanhempia totellaan, opettajia kunnoitetaan jne asiat ovat vanhanaikaisia.

Nykylapsilla ei monella ole mitään sääntöjä. Eikä vanhemmilla/ opettajilla / päiväkotihenkilöstöllä kaikissa tilanteissa mitään laillisia keinoja puuttua tilanteeseen.

Opiskelukaverini, jalkapalloa pelaava mies kertoi kun oli sijaisopettajana yläasteen koululla. Siellä on porrastettu ruokailuajat ettei ruokalaan tulisi kovaa jonoa. Luokka oli päättänyt lähteä syömään, ja kirjaimellisesti käveli tuon sijaisopettajan yli. Minkäs teet, kun et saa edes tarttua kiinni ja estää lähtemästä luokasta.

Ruumiillinen kuritus ei ole hyvä mutta ei ole myöskään tämä ettei ole minkäänlaisia rajoja. Jos lapsi tekee jotain kiellettyä, vanhempi sanoo "oho" eikä edes pyydä anteeksi. En sitäkään tajua.[/QUOTE]

on niin totta. Ala-asteikäiset lapset lällättävät opettajille, pitävät lakkia ja käyttävät kännyköitä tunnilla ja jos kielletään, niin vastaus on, että "äiti sanoi ettet sä voi ottaa mun puhelinta pois". En tiedä auttaisko niihin vanhempiin se tukkapölly. Mutta surullista mihin on menty. Ruumiillista kuritusta en itsekään kannata, mutta kyllä jotain tartteis tehdä.

minä yhden kerran uhkailin tyttöä tukistamisella ja ikinä en ole tehnyt sitä..mut tyttö siihen sanoi,et ei saa olen kiltisti. Mitähän ajatteli edes sen tarkoittavan

Kai se on jokaisen itse arvioitava, onko tukistaminen ilmon paikka. Oma mielipiteeni on, että menee naurettavaksi nykyaika: koskaan ei ole lapset ja nuoret käyttäytyneet niin huonosti kuin nyt - ihmekkös, kun minkäänlaista kuria ei ole, eikä edes saa pitää.

Eri asia piestä lapsia ja oikeasti pahoinpidellä, kuin kurittaa tarvittaessa. Ainahan joku kukkahattutäti on poliiseja soittamassa, mutta paljolta säästyttäisiin, jos edes omansa saisi jokainen pitää kurissa.

Lapset on pidettävä kurissa joo mutta ei tukistamalla. Laillisisakin keinoja on. Ehdottomasti ilmoittaisin tuosta!!

[QUOTE="eee";24008336]Onpas sulla mustavalkoinen käsitys elämästä ja hyvästä äitiydestä. Mä olen saanut lapsena äidiltäni luunapin, muutaman kerran risusta ja kerran läpsäisyn poskelle. Parempaa äitiä en voisi toivoa. Vielä teini-iässäkin minä ja veljeni kömmimme viikonloppuaamuisin hänen peittonsa alle ja köllöttelimme siellä, halailimme paljon, rakkautta ei ole ikinä puuttunut. Nyt aikuisena koen äidin yhdeksi parhaista ystävistäni, näemme paljon, nauramme yhdessä, puramme huolemme, soittelemme, olemme mielettömän läheisiä. Siihen eivät ole muutamat luunapit vaikuttaneet pätkääkään.[/QUOTE]

Ennen tukistaminen olikin normi juttu. Nykyään se on kielletty; Hyväksyt varmasti alaikästen ryyppäämisen ym. Myös lapset ovat yllättävän hyvin selvillä että tukistaa ei saa. Punaisia valoja päin ei saa kävellä jne. Kyllä se vanhemmuus on hukassa jos ei osaa kun hiuksista repiä.

Yhteistyössä