Kokoomus ei ole pelkästään pahasta. Esimerkki:

• Viestiketjun aloittaja porvari ari
  • Ensimmäinen viesti
porvari ari
HELSINGIN KOKOOMUKSEN NUORET RY.
JULKILAUSUMA

VAIHTOEHTOJA NYKYISELLE HUUMAUSAINEPOLITIIKALLE

Suomen nykyinen huumausainepolitiikka ei toimi. Vaikka asia on hyvin
tiedossa, rakentavaa keskustelua on vaikea aloittaa. Usein ryhdytään
hyödyttömään kinasteluun.

Suomen nykyisessä ilmapiirissä unohdetaan asioiden
käänteiset puolet eikä huumekeskustelussa uskalleta tuoda esille
vaihtoehtoja. Varsinkin huumeiden vapauttamisen puolestapuhuminen
tyrmätään
oitis. Helsingin Kokoomuksen Nuoret ry. haluaakin kannustaa keskusteluun
vaihtoehdoista. Nykyiselle huumausainepolitiikalle on mielestämme kaksi
päävaihtoehtoa: tiukempi tai vapaampi lainsäädäntö.

Ensimmäinen Suomen huumepoliittisessa keskustelussa
unohdettu asia on huumepoliittisten toimien vastakkainen puoli. Tiukan
kontrollin maissa kuten Ruotsissa ja Yhdysvalloissa huumausainekuolemien
määrä on suuri. Lakien tiukkenemisen myötä myös kuolemien määrä kasvaa
tilastollisesti. Saksassa on sen sijaan aloitettu kokeilu, jossa on
perustettu huumeiden käyttäjille turvallisia paikkoja, joissa he voivat
vaihtaa ruiskuja ja käyttää huumeitaan siisteissä tiloissa. Neulat ja
käyttäjät on saatu pois kaduilta, puistoista ja lasten leikkipaikoilta.
Huumekuolemien määrä on ohjelman ansiosta laskenut dramaattisesti.
Kokeilua
ollaan laajentamassa koko maahan. Myös Suomessa pitäisi voida
keskustella
tällaisista
vaihtoehdoista.

Toinen Suomen huumepoliittisessa keskustelussa vääristynyt asia on
kaikkien
huumeiden rinnastaminen toisiinsa. Kannabis eli marijuana ja hasis eivät
ole mitenkään verrattavissa
vaikutuksiltaan esim. heroiiniin. Kannabis eli hamppu on luonnontuote,
jota
on käytetty tuhansia vuosia mm. lääkkeenä (HS 21.07.2002), ruokana ja
vaatteissa. Sosiaali- ja terveysministeriön tilastojen mukaan nykyisin
sallituista
huumeista alkoholi tappaa Suomessakin yli 2500 ihmistä vuodessa (pelkät
myrkytykset), ja tupakan sisältämä nikotiini on puhtaana tappavan
myrkyllistä, mutta kannabiksen sisältämästä THC:stä ei ole löytynyt
haittavaikutuksia. Terveysnäkökulmasta katsottuna Suomen lainsäädäntö
kannabiksen kohdalla onkin tekopyhää.

Kannabiksen käytön ollessa laitonta on helppo siirtyä kovempiin
aineisiin,
koska eri huumeita saa useimmiten samalta välittäjältä. Kannabiksen
laillistaminen katkaisisi kytkennän koviin huumausaineisiin, koska sitä
voisi ostaa
laillisesti ja valvotusti.

Helsingin Kokoomuksen Nuoret ry. toivoo, että julkisuudessa voitaisiin
aloittaa rakentava ja ennakkoluuloton keskustelu huumeista ja
huumausainepolitiikasta ja että huumepolitiikkaan saataisiin järkeviä,
toimivia ja perusteltuja
ratkaisuja.

[QUOTE="hippi";24001999]Esitti ne lisäksi 2008 että heroiinia pitäsi alkaa jakamaan kelan laskuun[/QUOTE]

Kyllähän se ulkomailta tuleva järjestäytyneen rikollisuuden hoitama huumekauppa saataisiin kuoletettua jos todella haluttaisiin, se vain vaatisi tekoja joita päättäjät eivät ole valmiita tekemään koska pelokkaat kieltolakihihhulit kuvittelevat että ongelmat ratkeavat sääntöjä tiukentamalla ja lisää kieltämällä. Näin hyvinhän se on tähänkin saakka toiminut :whistle:

Teppo Tebbis
Kyllähän se ulkomailta tuleva järjestäytyneen rikollisuuden hoitama huumekauppa saataisiin kuoletettua jos todella haluttaisiin, se vain vaatisi tekoja joita päättäjät eivät ole valmiita tekemään koska pelokkaat kieltolakihihhulit kuvittelevat että ongelmat ratkeavat sääntöjä tiukentamalla ja lisää kieltämällä. Näin hyvinhän se on tähänkin saakka toiminut :whistle:
Viinan kieltolaki toimi ainakin kun junan vessa, en nyt tiedä onko tämä urbaania legendaa mutta joku vääräleuka minulle kertoi, että Suomessa ei ole koskaan vedetty yhtä paljon viinaa kuin kieltolain aikana. Jos tämä piti paikkansa niin hyvinhän se kieltolaki toimi.

Viinan kieltolaki toimi ainakin kun junan vessa, en nyt tiedä onko tämä urbaania legendaa mutta joku vääräleuka minulle kertoi, että Suomessa ei ole koskaan vedetty yhtä paljon viinaa kuin kieltolain aikana. Jos tämä piti paikkansa niin hyvinhän se kieltolaki toimi.
Meille opetettiin ihan historian tunneilla että kieltolain aikana Suomen alkoholinkulutus räjähti käsiin ja se jätti myös jäljelle monen monta päihdeongelmaista. Sitä voi vain miettiä olisivatko he päätyneet kuivemmille poluille ilman kieltolakia, onhan alkoholistikin aina alkoholisti vaikkei 50 vuoteen olisi tippaakaan juonut, mutta ei se täyskielto tainnut ainakaan sitä asiaa ajaa mitä oli tarkoitus :D

[QUOTE="meikä";24002075]Ennemmin pitäisi panostaa valistukseen ja ennaltaehkäisyyn kuin käytön tukemiseen.

Ihmeellinen tarve jengillä saada pää sekaisin tavalla tai toisella.[/QUOTE]

Niin, että minkä vitun takia Suomessa viinankulutus on sitä mitä on? Missä se valistus ja ennaltaehkäisy ja miksi sitä käyttöä tuetaan? Eniten Suomessa ongelmia aiheuttava päihde, hullun vaarallinen ja kaiken lisäksi laillinen. Että wtf?

Teppo Tebbis
Tuli muuten mieleen tästä viinan kieltolaista Boardwalk Empire sarja, jossa Atlantic Cityn poliitikot, gangsterit ja muut kilistelivät shampanjaa kun kuulivat että viinan kieltolaki tulee voimaan ja Nucky Thompson lausui kuolemattomat sana "those beautiful ignorant bastards", he tiesivät tienaavansa miljoonia ja tämä oli kaikille onnenpotku vailla vertaa.

[QUOTE="meikä";24002089]Mitä sä riehut? Otin kantaa koko päihdeosastoon, mukaan lukien alkoholi.

Relaas pikkasen.[/QUOTE]

Riehun? Jep, just sitä :) Pointti on siinä että valistus ja ennaltaehkäisy ei toimi koska Suomen päihdepolitiikka tukee alkoholin kulutusta. Viina kuuluu jokaiseen suomalaiseen iloon ja suruun, juhlaan ja masennukseen, ja se aiheuttaa välillisesti ja suoraan suunnattoman suuria henkisiä ja fyysisiä, puhumattakaan taloudellisista (niin yksilölle kuin kansallisen tason) ongelmista.

Että kannattaisi tosiaan miettiä miten sitä valistusta ja ennaltaehkäisyä lähdetään rakentamaan kun vuosikymmenten perinteet tukee alkoholin suurkulutusta. Ehdotuksia?

"meikä"
[QUOTE="vieras";24002105]Onko alkoholin haitat pienet ja kytkeytyykö siihen rikollisuutta? Ei ainakaan pitäisi koska alkoa on vapaasti saatavilla.[/QUOTE]

Hyvä pointti, vie pohjaa vapaan huumausainepolitiikan puolustajilta.

Uskon että monilla mielentervysongelmilla on suora yhteys päihteisiin, laillisiin ja laittomiin sekä niiden käytön aiheuttamiin "sivuongelmiin", fyysisiin sairauksiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin, huostaanottoihin, onnettomuuksiin jne. Silti lisää laillisia aineita pitäisi saada kauppoihin, tuskin se maailmaa paremmaksi paikaksi muuttaa.

"meikä"
Että kannattaisi tosiaan miettiä miten sitä valistusta ja ennaltaehkäisyä lähdetään rakentamaan kun vuosikymmenten perinteet tukee alkoholin suurkulutusta. Ehdotuksia?
Sulla on aika agressiivinen asenne keskusteluun ja se tekee tästä melko epämiellyttävää.

Koko kansakunnan tartteis joo muuttua jotta asenne päihteiden käyttöön muuttuisi. Onneksi voin omalta osalta toteuttaa, pienistä puroista syntyy iso joki ja niin pois päin..

Teppo Tebbis
Jokaisen kannattaa miettiä sitä tosiasiaa, että mitä hyötyä kielloista on, ihmisiä kun ei tunnu paljon kiinnostavan onko kannabis kielletty vai ei, sitä vedetään ihan yhtä paljon kuin maissa jossa se on sallittua.

Jos jostain kiellosta ei ole mitään konkreettista hyötyä vaan pelkästään haittaa monin tavoin niin mikä ihmeen järki on tälläisiä kieltoja pitää voimassa.

[QUOTE="meikä";24002172]Hyvä pointti, vie pohjaa vapaan huumausainepolitiikan puolustajilta.

Uskon että monilla mielentervysongelmilla on suora yhteys päihteisiin, laillisiin ja laittomiin sekä niiden käytön aiheuttamiin "sivuongelmiin", fyysisiin sairauksiin, pahoinpitelyihin, raiskauksiin, huostaanottoihin, onnettomuuksiin jne. Silti lisää laillisia aineita pitäisi saada kauppoihin, tuskin se maailmaa paremmaksi paikaksi muuttaa.[/QUOTE]

Onko Suomessa yhtä hyväksyvä kulttuuri alkoholin ja tällä hetkellä laittomien huumeiden käytön suhteen? Ovatko suomalaiset alkoholistit alkoholisteja vain koska viina on laillista? Mikä siis tekee narkkarista narkkarin kun ei pillerit, poltot ja piikitettävät ole alkon hyllyllä?

Alkoholin haitat ovat kaikkea muuta kuin pienet, se on kiistatta suurin ongelmien aiheuttaja päihteiden osalta Suomessa eikä tilanne kovin helposti muuttuisi vaikka kaikki laillistettaisiin. Missään maassa jossa kovatkin huumeet on dekriminalisoitu käyttö ja varsinkaan ongelmat ja kuolemat eivät ole lisääntyneet. Mitä se kertoo?

Kieltolaki ei toim. Se on nyt todettu. Pitäisikö siis kokeilla jotain muuta vai sulkea vain silmät ja ihmetellä miksi ihmiset ovat niin typeriä että pää pitää sekoittaa aineella kuin aineella?

[QUOTE="meikä";24002185]Sulla on aika agressiivinen asenne keskusteluun ja se tekee tästä melko epämiellyttävää.

Koko kansakunnan tartteis joo muuttua jotta asenne päihteiden käyttöön muuttuisi. Onneksi voin omalta osalta toteuttaa, pienistä puroista syntyy iso joki ja niin pois päin..[/QUOTE]

Aggressiivisen taitaa silmissäsi tehdä asenteestani vain päinvastainen kanta omaasi. Fakta kun on että meno on mikä on eikä se muutu yhtään miksikään ainakaan tällä tyylillä. On ihanaa olla idealisti mutta päättäjien pitäisi sentään olla realisteja. Kumman luulet oikeasti tuottavan enemmän tulosta? ;)

Jokaisen kannattaa miettiä sitä tosiasiaa, että mitä hyötyä kielloista on, ihmisiä kun ei tunnu paljon kiinnostavan onko kannabis kielletty vai ei, sitä vedetään ihan yhtä paljon kuin maissa jossa se on sallittua.

Jos jostain kiellosta ei ole mitään konkreettista hyötyä vaan pelkästään haittaa monin tavoin niin mikä ihmeen järki on tälläisiä kieltoja pitää voimassa.
Nimenomaan. Suomessa tosin muutenkin mennään täysin jälkijunassa kaikessa mitä kannattaisi tehdä, koska mentaliteetti on aivan liian pitkälle 'kun näin on aina ennenkin tehty'. Niin, ja hyöty on ollut..?

"meikä"
Aggressiivisen taitaa silmissäsi tehdä asenteestani vain päinvastainen kanta omaasi.
Mä sentään selvisin ketjusta läpi ilman kiroilua ja turhia huutomerkkejä, kuulostat aika kiihtyneeltä. Se vie pohjaa sun tekstiltä.

En mä ole idealisti, tiedän ettei yksi ihminen maailmaa muuta. Mutta senkin mä tiedän että omalle lapselle opetan samat arvot kuin mun äiti mulle. Musta ei tullut alkoholin väärinkäyttäjää eikä narkkaria, toivottavasti ei lapsestakaan. Se riittää mun osalta, muut kasvattakoon ja eläköön elämänsä miten haluaa.

Teppo Tebbis
Nimenomaan. Suomessa tosin muutenkin mennään täysin jälkijunassa kaikessa mitä kannattaisi tehdä, koska mentaliteetti on aivan liian pitkälle 'kun näin on aina ennenkin tehty'. Niin, ja hyöty on ollut..?
Ja se asenne mikä tässä maassa on jotain puskan kasvattajia kohtaan on niin naurettaa, että saa repeillä kun lukee uutisista, että poliisit on nyt ratsanneet oikein suurrikollisen, menneet luultavasti jonkun erikoisjoukon kanssa ikkunasta sisään ja räjäyttäneet oven pois paikoiltaan.

Pitäisikö niitä voimavaroja käyttää johonkin ihan muuhun, minä keksin monia paljon järkevämpiä kohteita. Poliisit toki tekee vain työtään ei siinä mitään.

[QUOTE="meikä";24002223]Mä sentään selvisin ketjusta läpi ilman kiroilua ja turhia huutomerkkejä, kuulostat aika kiihtyneeltä. Se vie pohjaa sun tekstiltä.

En mä ole idealisti, tiedän ettei yksi ihminen maailmaa muuta. Mutta senkin mä tiedän että omalle lapselle opetan samat arvot kuin mun äiti mulle. Musta ei tullut alkoholin väärinkäyttäjää eikä narkkaria, toivottavasti ei lapsestakaan. Se riittää mun osalta, muut kasvattakoon ja eläköön elämänsä miten haluaa.[/QUOTE]

Ikävä kyllä sinunkin lapsesi joutuu kasvamaan ja elämään yhteiskunnassa jossa on muitakin ihmisiä, kaikella todennäköisyydellä, mikä tarkoittaa myös sitä että lapsesi on osana maksamassa kustannuksia jotka päihdeongelmaisten hoidosta ja välillisistä kustannuksista seuraa yksilön kannettavaksi. Että kyllä se muidenkin tapa elää ikävä kyllä vaikuttaa, ei ole mikään ihan pikkuhilu nekään kustannukset jotka terveydenhuollossa imee alkoholin aiheuttamat haitat, saati sitten sosiaalipuolella. Mieti mihin kaikkeen nekin rahat voitaisiin käyttää, voisi meidän lapset saada vaikka kansaneläkettä tulevaisuudessa jos alkoholi aiheuttaisi vähän vähemmän kustannuksia.

Jos mun teksti ei sulle paina sen takia etten itse pidä vähättelevästä asenteestasi keskustella niin se on voi voi, sisältö lienee kuitenkin sama. Lue tai älä, tykkäät tai et, mutta jotain todellakin tarttis tehdä, silmien sulkeminen ei vain toimi kun ongelmat vaan jatkavat jylläämistään.

Ja se asenne mikä tässä maassa on jotain puskan kasvattajia kohtaan on niin naurettaa, että saa repeillä kun lukee uutisista, että poliisit on nyt ratsanneet oikein suurrikollisen, menneet luultavasti jonkun erikoisjoukon kanssa ikkunasta sisään ja räjäyttäneet oven pois paikoiltaan.

Pitäisikö niitä voimavaroja käyttää johonkin ihan muuhun, minä keksin monia paljon järkevämpiä kohteita. Poliisit toki tekee vain työtään ei siinä mitään.
Lisäisi turvallisuuttakin jos plantaasit olisivat laillisia, sais vaikka kotitalousvähennyksen sähkärin käytöstä ja kunnolla eristetyt tilat ettei esivahinkoja pääse syntymään jne.

Yhteistyössä