Meillä on nyt 11kk vanha tyttönen, joka on sormiruokaillut alusta lähtien.
Meillä aloitettiin ruokien maistelut 5kk+ iässä kun tyttö alkoi osoittamaan kiinnostusta ruokaa kohtaa. Otti esim. meidän lautasilta ruokaa ja vei suuhun jne. Alussa ei edes oletettu, että mitään menisi mahaan asti vaan annettiin muksun leikkiä ruualla aina 2-3 päivässä meidän ruokailun yhteydessä. Imetin koko ajan ihan normaalisti, enkä korvannut mitään imetyskertoja kiinteillä. Aika pian alkoi kuitenkin ruokaa menemään masuunkin asti (kakasta näkee aluksi, mitä menee mahaan!
).
Sormiruokailussahan on turvallisuuden kannalta tosi tärkeää, että vauva istuu selkä suorassa syödessään, joten aluksi meillä tyttö ruokaili sylissä ja sitten 6kk+ omassa syöttötuolissaan. Meillä hyviä aloitusruokia oli mm. keitetty parsakaali, paahtoleipätikut, vesi- ja hunajameloni, omenatikut, banaani jne. Pian otettiin mukaan myös lihat, kala ja pasta. Kaikki muu ruoka menee sormin, mutta kaikki nestemäisemmät esim. puuro, jogurtti ja hedelmäsoseet syödään niin, että syöttäjä täyttää lusikan ja tyttö vie sen sitten itse suuhun. Taidot kehittyy ihan älyttömän nopsaan!
Alussa mua mietitytti paljon, saako lapsi tarpeeksi ruokaa, mutta kun imetin aina ennen ruokaa (tai heti sen jälkeen) ja ruokaa tarjottiin usein, niin vähitellen opin luottamaan, että ruokaa on riittävästi. Ainakin meillä neiti on ollut hyvin tyytyväinen ja kasvanut hienosti!
Mun mielestä sormiruokailun voi hyvin yhdistää myös soseiden syöttämiseen heti alusta lähtien. Antaa vaikka sormin syötävää aina soseen jälkeen tms.
Ollaan tykätty tästä kiinteiden lähestymistavasta tosi paljon. Ja meilläkin koirat siivoaa sotkut, joten sitäkään työtä ei ole ollut.
Rento asenne vaan mukaan!