Kertokaas miten te järjestäisitte meidän tilanteessa lasten hoidon.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
AP saa joko yksityisenkodinhoidontukea noin 400€ per lapsi plus kulukorvaus noin 4€ pv /lapsi jos tekee työsopimuksen hoitolastenvanhmepien kanssa ja ei ole alankoulutusta.
TAI
Hän alkaa yksityiseksi pph hoitajaksi jos omaa koulutuksen ,perustaa y-tunnuksen. Palkka on noin 660€ per lapsi vähintään. Hän voi ottaa 3 lasta hoitoon oman lisäksi ja palkka silloin on 660€x3 ja puolikaskin eli eskarilainenkin mahtuu mukaan.

ELIKKÄ ei niitä lapsia hoideta pelkällä normaalilla kodinhoitotuella vaan tehdään sopimukset perheen ja yksityisen pph johtajan kansssa ja palkka on toi yksityisen kodinhoidontuki plus kulukorvaus tai tuo toinen vaihtoehto allalle kouluttautuneena.

Ottakaa selvää enne kuin laskette tuntipalkkoja.

[QUOTE="mamma";23968781]Sanoin jo aikaisemmin ettei me olla oikeutettuja toimeentulotukeen.
Osittainen työaika on käynyt mielessä mutta kuten edellinen sanoi työnantajan ei ole pakko suostua moiseen. Minulla on n. 40 lomapäivää varastosssa joten niitä on mahdollisuus pitää syksyllä. Kaikkia en viitsi heti pitää pois, koska muuten jouluun ja syyslomaan ei jää lomia.[/QUOTE]

Ai miten niin työnantajan ei ole pakko suostua moiseen? Eikös enää ole sitä osittaisen hoitovapaan oikeutta (vai mikä se oli)?

Ensinnäkin ap, kuinka pitkään haluat olla kotona lapsen kanssa? Onko miehellä varma työpaikka valmistumisen jälkeen. Jos vastaat, että jäät hoitovapaalle, kun mies saa työtä. Itse toimisin näin.

Pitäisin ne lomat pois. Loma-ajalta saa palkan, mahdollisesti lomaraha ja vielä kotihoidontuenkin. Tuolla rahalla pitäisi elää pari kuukautta. Miehen kesäajan tuloista säästetään niin paljon kun voidaan, tulot kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin pelkkä opintoraha.

Syksyksi haetaan opintolainaa. Näillä kaikilla tavoilla varmaan pystyy elämään tarvittavan ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23970696:
Ai miten niin työnantajan ei ole pakko suostua moiseen? Eikös enää ole sitä osittaisen hoitovapaan oikeutta (vai mikä se oli)?

Työnantajan ei ole pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen, jos se on kohtuuttoman vaikea järjestää. Ap:n tapauksessa tuskin näin on. Todennäköisempää on, että ei pysty vaikuttamaan siihen, miten vapaansa pitää. Eli ei saa tehdä 4-päiväistä työviikkoa, tai ettei saa tehdä töitä niinä päivinä kuin haluaa.

Yksi vaihtoehto olisi myös palata töihin, ja pitää lomapäiviä silloin, kun mies opiskelee. Tähänkään, siis loman pilkkomiseen ei työnantajan ole pakko suostua.

Mä tekisin niin että hommaisin töitä vaikka kaupan kassalta tai jostain siksi aikaa kun mies opiskelee. Eli kun mies opiskelee, äiti hoitaa ja illalla kun äiti on töissä mies hoitaa. Ja tottakai kannattaa nostaa opintolaina tuossa tilanteessa, sitä varten se on tarkoitettu ja on kuitenkin ihan kohtuuhintaista.

[QUOTE="poikia3";23970720]Työnantajan ei ole pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen, jos se on kohtuuttoman vaikea järjestää. Ap:n tapauksessa tuskin näin on. Todennäköisempää on, että ei pysty vaikuttamaan siihen, miten vapaansa pitää. Eli ei saa tehdä 4-päiväistä työviikkoa, tai ettei saa tehdä töitä niinä päivinä kuin haluaa.

Yksi vaihtoehto olisi myös palata töihin, ja pitää lomapäiviä silloin, kun mies opiskelee. Tähänkään, siis loman pilkkomiseen ei työnantajan ole pakko suostua.[/QUOTE]

No mielestäni kannattaisi ihan ensimmäiseksi edes kysyä tätä, eikä jo valmiiksi sulkea tätä vaihtoehtoa pois. Eikö tämä olisi se helpoin ratkaisu. Ja kun kyseessä on vajaan puolen vuoden jakso, niin uskoisin työnantajankin ymmärtävän.

Siis miehen pitää olla koululla 10-15 tuntia Viikossa. Onko nämä pakko olla virka-aikaan 8-16 välillä? Kun jos hän lopputyötään vääntää, niin eikö esim sun töiden jälkeen ehtisi koululla käydä, useinm opettajiakin on paikalla vielä 16 jälkeen ja taatusti palevereita pystyisi sopia sun töiden mukaan tai sitten järjestää niin että mies pystyy menemään vauvan kanssa (tai hoitaja sitten muutomaksi tunniksi).

Vai siis onko miehen ihan pakko olla se muutoma tunti päivää kohden virka-aikaan koululla?

Jos aikoo ottaa hoitajan, hän ansaitsee asiallisen palkan. Jos ei halua lastaan kunnalliseen hoitoon, niin joko hoitaa itse tai maksaa kotiin tulevalle hoitajalle asiallisen palkan, jolla hän tulee toimeen.Esim. 10 euroa tunti. ei ainakaan toisten hvyäksikäyttöä tai ruokarahalla palkkaamista tai joku höynäytettävä ylivelkainen kotiäiti,jolle maksaisit vaan kotihoidontuen.

Jää itse hoitaamaan pentuasi ja ota siihen muutama lisää ja ota heiltä vaan kotihoidontuki!!!

lapsen pitäisi saada priimahoitoa mutta tositen kustannuksella. Itse halutaan palkka, mutta itse ei makseta muille.

Olipas sinulla negatiivinen kirjoitus. En ole sanonut kertaakaan että minkälaista rahasummaa maksaisin meidän hoitajalle. Mutta itse tienaan vähän alle 12 euroa tunnissa, niin en rupea kouluttautumattomalle maksamaan kyllä kymppiäkään. Siksi olen vaativa sen hoitajan suhteen, jos on ammattilainen saa ammattilaisen palkan, jos on opiskelija saa sen suhteen palkan miten paljon kokemusta on. Jos otan mll niin heillä on valmiina jo hinnoitelu taksa, joku hieman alle 9 euroa. Tottakai kunnon palkan maksan. En pidä yhtään sinun tyyppisistä negatiivisista ihmisistä.

Otat teille kotiin lapsia hoitoon niin voit olla omasi kanssa kotona ja saat rahaa.Niin helppoa.Ja saat vielä omastasi kotihoidontukea:)

Kyllä muitten lasten hoitoon pitää olla muutakin motivaatiota kuin että voi olla kotona omansa kanssa. Itse en antaisi kuin äärimmäisessä hädässä tuollaiseen paikkaan lastani. Plussaa tietysti siitä että on alan ihminen, silti pph homma on ihan eri kuin päiväkodissa. Varsinkin ellei aikomuksena ole tehdä tuota työtä vuosien ajan, vaan vain muutama kuukausi. Tosi kurjaa lasten pompottelua.

Sen enempää lukematta vastauksia, niin oma vastaukseni on: Lapsi kunnalliselle tai yksityiselle hoitoon lopuvuodeksi. Jos mies menee tammikuussa töihin, sinä jatkat silloin sitten lapsen kanssa kotihoidontuella jos vain siltä sinusta tuntuu.

Kyllä muitten lasten hoitoon pitää olla muutakin motivaatiota kuin että voi olla kotona omansa kanssa. Itse en antaisi kuin äärimmäisessä hädässä tuollaiseen paikkaan lastani. Plussaa tietysti siitä että on alan ihminen, silti pph homma on ihan eri kuin päiväkodissa. Varsinkin ellei aikomuksena ole tehdä tuota työtä vuosien ajan, vaan vain muutama kuukausi. Tosi kurjaa lasten pompottelua.

Täysin samaa mieltä. En ole vaihtamassa minun työtäni päiväkodissa pph:n työhön, nämä on kaksi aivan eriasiaa käytännössä.
Työnantajan kanssa olen puhunut ja osittainen hoitovapaa ei onnistu sellaisilla ehdoilla kun meidän perheelle se olisi järkevintä. Meidän kunnassa on resurssipula ja sijaisia ei ole varaa palkata juurikaan. (kaikki hoitajat tämän varsin hyvin tietää.)
Miehen täytyy olla koululla viikoittan tuon verran koska hänellä on yksi kurssi labrakurssi missä on pakolliset läsnäolot jotta kursin saa suoritettua. Sen takia viikossa on tämä 10-15 kouluun varattava. Tämän labrakurssin lukujärjestystä ei ole vielä julkaistu joten tarkkaa viikottaista tuntimäärää emme vielä tiedä.

Hyvää oppia sain vastavalmistuneena hoitajana (ei lastenhoitajana) hoitaessani lastentarhanopettajan lapsia. Käytännön kokemusta lapsista ei juurikaan ollut, mutta tulihan sitä työssä. Itse tuskin päätyisin palkkaamaan kotiin hoitajaa, mieluummin perhepäivähoitajalle jolla kokemusta lastenhoidosta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mammaa";23968232]Äippäloma loppuu elokuussa minulta ja tilanne on tämä. Elokuussa lapsemme on 10 kk.

Mies opiskelee ja valmistuu joulukuussa, hänellä syksyllä on lopputyöntekoa.
Jomman kumman meistä on pakko olla töissä ja pelkällä opintotuella ja kotihoidontuella ei eletä. Ja ei emme ole oikeutettua saamaan toimeentulotukea.
Säästöjä meillä ei ole kuin muutama tonni pahan päivän varalle, jos esim auto kosahtaa tai lapsi sairastuu.

Mies ei voi mennä töihin koska silloin jää lopputyö tekemättä ja tärkeää on valmistua siihen jouluun että pääsee tammikuussa aloittamaan sitten oikeat työt.
Mies pystyisi jonkun verran olemaan kotona lapsen kanssa mutta viikossa hänen pitäisi päästä n. 10-15 tunnin verran käymään koululla.

Miten te järjestäisitte vauvan hoidon?[/QUOTE]

Sinä töissä, mies opiskelee ja lapsi hoitoon.

Ei se mitään rakettitiedettä ole.....

Anteeks nyt mutta sun asenteella pienten lasten äidit jumitetaan vuosiksi kotiin. Pienen lapsen äidin pitäis siis vaan sinnitellä kotona pienellä rahalla, sen sijaan että hän saisi enemmän rahaa ja lapsensa kavereita kotiin.

Anteeks nyt mutta sun asenteella pienten lasten äidit jumitetaan vuosiksi kotiin. Pienen lapsen äidin pitäis siis vaan sinnitellä kotona pienellä rahalla, sen sijaan että hän saisi enemmän rahaa ja lapsensa kavereita kotiin.

Kyllä motivaatio täytyy olla jossain muualla kuin kavereiden hankkimisessa lapselle. Omat lapset pph:lla, mutta en ikinä laittais niitä sellaiselle, jonka ainoa motivaatio on hoitaa oma lapsi kotona ja ottaa muut kultapiltille seuraneidiksi.

Minä tekisin lyhennettyä työpäivää siinä virassa ja lapsi päiväkotiin niiksi hetkiksi, kun molemmat olette töissä/opiskeluissa. Tuskin tulisi kovin montaa tuntia viikossa. Tunnen paljonkin lapsia jotka ovat aloittaneet 10 kk ikäisenä päiväkodissa lyhyillä päivillä ja ihan täyspäisiä muksuja ovat edelleenkin monta vuotta myöhemmin.

[QUOTE="vieras";23971072]Minä tekisin lyhennettyä työpäivää siinä virassa ja lapsi päiväkotiin niiksi hetkiksi, kun molemmat olette töissä/opiskeluissa. Tuskin tulisi kovin montaa tuntia viikossa. Tunnen paljonkin lapsia jotka ovat aloittaneet 10 kk ikäisenä päiväkodissa lyhyillä päivillä ja ihan täyspäisiä muksuja ovat edelleenkin monta vuotta myöhemmin.[/QUOTE]

Mun täytyy nyt sanoa tähän sellainen tarkennus että olen avoimessa päiväkodissa töissä. Ei pysty tekemään lyhennettyä. Työparin kanssa pidetään avointa päiväkotia, kerhoa ja tilapäishoitoa.

[QUOTE="mammma";23971103]Mun täytyy nyt sanoa tähän sellainen tarkennus että olen avoimessa päiväkodissa töissä. Ei pysty tekemään lyhennettyä. Työparin kanssa pidetään avointa päiväkotia, kerhoa ja tilapäishoitoa.[/QUOTE]

No silloinhan sulla ilmeisesti on jo lyhyemmät työpäivät? Ainakin meidän päiväkodissa avointa pyörittävät juurikin ne lyhennettyä tekevät.

Oletko ottanut huomioon että asumistuki nousee kun sun tulot tippuu.

Jos tosiaan kyse vaan 4:stä kuukaudesta mitkä pitäisi elää tiukilla niin kyllä mä sen tekisin... Ihmeen vähällä sitä kuitenkin tulee toimeen kun kaiken ylimääräisen karsii pois.
Jos sä jäät kotiin niin silloinhan vaikka autonkin vakuutukstista voisi säästäää laittamalla sen seisontaan....

Kaikki kyllä tapaa järjestyä kun oikein järjestää

[QUOTE="vieras";23971288]No silloinhan sulla ilmeisesti on jo lyhyemmät työpäivät? Ainakin meidän päiväkodissa avointa pyörittävät juurikin ne lyhennettyä tekevät.[/QUOTE]

ei ole meillä lyhyttä ihan täyttä 38,25 tekee kaikki meidän työryhmässä. aamupäivä on avointa pk, iltapäivästä kerhoa. Suunniteluaika myös varattu

Ole mitä mieltä vain, mutta se että oma kultipuppeli on kotona, ja siihen sivuun otetaan muita leikkiseuraksi ei ole oikea ratkaisu. Kyllä pitää olla motivaatiota esimerkiksi toteuttaa varhaiskasvatussuunitelmaa jos siitä rahaakin meinaa saada. Säännöllisesti leikkiä, musiikkia, askartelua, ulkoilua jne. Ei mitään että venytään vähän koneella ja muksut olkoot keskenään. Työhön pitää myös olla sitoutunut vuosiksi, vai laittaisitko itse lapsesi sellaiselle hoitajalle joka sanoisi että mä oon nyt tässä muutaman kuukauden ja sit lopetan?

Kukaan ei käske äidin olla kotona vuosikausia. Tietääkseni lapsilla on yleensä myös isä, miksi hän ei jäisi kotiin? (Ap:n tapauksessahan tämä ei nyt tule kyseeseen). Harvoin lapset myöskään putkahtavat ihan yllärinä maailmaan, ja harvoin kht:n vähäinen määrä on sekään yllätys. Eli niitä euroja voi laittaa säästöön jo etukäteen ja muutenkin vähän suunnitella elämäänsa. Ellei muu auta, laitetaan lapset hoitoon ja itse töihin. Niin yksinkertaista se on.

Yhteistyössä