Kertokaas miten te järjestäisitte meidän tilanteessa lasten hoidon.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";23968831]Ottaisin sen oman lapsen lisäksi vaikka pari hoitolasta. Siinä saisi olla oman kanssa kotona ja samalla tienaisi vähän ylimääräistä :)[/QUOTE]

Aloittajalla on Virka lastenhoitajana jo.

Siis ymmärränkö mä oikein, että hoidon tarve on vain n. 10-15h viikossa? No sellaiseen palkkaisin ihan yksityisen hoitajan esim. Mll:n kautta tai laittaisin oman ilmoitukseen mol:iin. Vaikka mies sitten haluaisi tehdä päivisin lopputyötään muutenkin kuin vauvan päiväunien aikana, ottaisin hoitajan esim. 20 tunniksi viikossa.

Tällaistahan myös tuetaan yhteiskunnan toimesta. Siihen saa valita joko kotihoidon tuen tai yksityisen hoidon tuen. Lisaksi saattaa saada kuntalisiä.

[QUOTE="vieras";23968931]Siis ymmärränkö mä oikein, että hoidon tarve on vain n. 10-15h viikossa? No sellaiseen palkkaisin ihan yksityisen hoitajan esim. Mll:n kautta tai laittaisin oman ilmoitukseen mol:iin. Vaikka mies sitten haluaisi tehdä päivisin lopputyötään muutenkin kuin vauvan päiväunien aikana, ottaisin hoitajan esim. 20 tunniksi viikossa.

Tällaistahan myös tuetaan yhteiskunnan toimesta. Siihen saa valita joko kotihoidon tuen tai yksityisen hoidon tuen. Lisaksi saattaa saada kuntalisiä.[/QUOTE]

Kyllä ymmärsit oikein, mies on koululla sen 10-15 tuntia viikossa. Olen vaan todella vaativa hoitajan suhteen joten toivon että omat kriteerini ei tuota ongelmaan sopivan hoitajan löytämiseen. Meillä ei ole hirveästi ylimääräisiä käyttää hoidonmaksuun kun saadaan tosissaan vaan minun palkkani josta jää verojen jälkeen n. 1400-1500 e käteen ja miehen opintotuki 300 euroa. Kotihoidontuki on 300 euroa, kuntalisää meidän kunnassa ei ole. Työssäni tarvitsen autoa välttämättömästi.

[QUOTE="mammaa";23968984]Kyllä ymmärsit oikein, mies on koululla sen 10-15 tuntia viikossa. Olen vaan todella vaativa hoitajan suhteen joten toivon että omat kriteerini ei tuota ongelmaan sopivan hoitajan löytämiseen. Meillä ei ole hirveästi ylimääräisiä käyttää hoidonmaksuun kun saadaan tosissaan vaan minun palkkani josta jää verojen jälkeen n. 1400-1500 e käteen ja miehen opintotuki 300 euroa. Kotihoidontuki on 300 euroa, kuntalisää meidän kunnassa ei ole. Työssäni tarvitsen autoa välttämättömästi.[/QUOTE]

Vai vaativa... Itse tässä teet ongelman .
jos sulle ei kelpaa kukaan lastasi hoitaan joudut hoitaan sen itse. Mutta muista että lapsesi ei ole sen kummempi hoidettava kuin muittenkaan äitien. Hän ei tarvitse sen parempaa hoitajaa kuin muutkaan. Ja varmasti pärjää pph tai päiväkodissa kun sinä lakkaat fantasioimasta hoitajasta joka korvaisi sinut ja olisi kuin sinä.
Vähän relata rakkaan nuppusi kanssa. Tai tehdä toinen ja kolmas niin silmät avautuvat yhdenlapsen syndroomasta.

[QUOTE="äitix4";23969041]Vai vaativa... Itse tässä teet ongelman .
jos sulle ei kelpaa kukaan lastasi hoitaan joudut hoitaan sen itse. Mutta muista että lapsesi ei ole sen kummempi hoidettava kuin muittenkaan äitien. Hän ei tarvitse sen parempaa hoitajaa kuin muutkaan. Ja varmasti pärjää pph tai päiväkodissa kun sinä lakkaat fantasioimasta hoitajasta joka korvaisi sinut ja olisi kuin sinä.
Vähän relata rakkaan nuppusi kanssa. Tai tehdä toinen ja kolmas niin silmät avautuvat yhdenlapsen syndroomasta.[/QUOTE]

En sanonut että etsin hoitajaa joka olisi kuin minä. En vain halua "lasta" hoitamaan omaan vauvaani, usein välivuotta pitävät ovat vielä täysin lapsia, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta välttämättä pienten vauvojen hoidosta. Tämän suhteen olen vaativa. Haluan sellaisen jolla on sitä kokemusta oikeasti.
Eikä kaikki vaan tee toista ja kolmatta silmän räpäyksesä, meillä tässä yhdessäkin oli jo niin iso urakka.

No alkaa olla vaihtoehdot vähissä. :) Uskoin, että tulit täältä vaihtoehtoja hakemaan, mutta kuitenkin olet jo päättänyt, että mummujen hoitoon ei saa, välivuotta pitävälle ei voi antaa, päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle et vie, eikä kummallakaan teistä ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Mietin tuota, että miten te ette ole oikeutettuja toimeentulotukeen, mutta ette kuitenkaan elä kotihoidontuella ja opintotuella? Säästöt pitää tietenkin kuluttaa, mutta sellaistahan se on, kun on vaihtoehdot vähissä. Kannattaa myös tiedustella mahdollisuutta tehdä syksyn ajan osapäivätyötä. Myös joku tuttu lapsen kanssa kotiin jäävä voi toimia perhepäivähoitajana, myös työvoimatoimiston kautta on mahdollisuus saada hoitaja kotiin.

No alkaa olla vaihtoehdot vähissä. :) Uskoin, että tulit täältä vaihtoehtoja hakemaan, mutta kuitenkin olet jo päättänyt, että mummujen hoitoon ei saa, välivuotta pitävälle ei voi antaa, päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle et vie, eikä kummallakaan teistä ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Mietin tuota, että miten te ette ole oikeutettuja toimeentulotukeen, mutta ette kuitenkaan elä kotihoidontuella ja opintotuella? Säästöt pitää tietenkin kuluttaa, mutta sellaistahan se on, kun on vaihtoehdot vähissä. Kannattaa myös tiedustella mahdollisuutta tehdä syksyn ajan osapäivätyötä. Myös joku tuttu lapsen kanssa kotiin jäävä voi toimia perhepäivähoitajana, myös työvoimatoimiston kautta on mahdollisuus saada hoitaja kotiin.

Vaikkei se teille kuulukkaan että miksi ei olla oikeutettuja toimeentulotukeen syy on tämä, mies on aikoinaan perinyt asunnon sisarustensa ja äitinsä kanssa ja hän omista 1/8 osaa tästä asunnosta. Asunnossa asuu mieheni äiti joten vuokratuloja ja muita ei tule. Eikä mies sisaruksineen vaadi äitiään maksamaan tästä asunnosta heille mitään. Ja tällä hetkellä minä saa vanhempainrahaa mikä on jo ihan mukava summa, ja mies on kesän tekemässä erääseen firmaan lopputyötään. Enkä ollut päättänyt ettei mummut voi hoitaa, asia on vaan näin että he eivä pysty tulemaan hoitamaan, oma äitini on saanut minut 17 vuotiaana ja hänellä on monta työvuotta vielä jäljellä. Mieheni äiti on myös vielä työikäinen muutaman vuoden ajan.

[QUOTE="siiri";23968847]Aloittajalla on Virka lastenhoitajana jo.[/QUOTE]

Vaikka on virasta hoitovapaalla, niin kait voi jossain muualla tehdä jotain ilta tai viikonloppuhommaa. Jos ei virallisesti voi alkaa perhepäivähoitajaksi, niin itselläni ainakin moraali kestäisi puolenvuoden pimeä työ, hoitaa vaikka kaverin lasta pimeänä.

Vaikka on virka lastenhoitajana, niin voi tehdä pph:n hommia. Moni tuttuni tehnyt näin.

Ensin käyttäisin kaikki lomapäivät, siitähän tulee jo 1,5 kk, jos on 40 pv lomaa, miksi ihmeessä säästää ne jouluksi, jos kerran mies sitten valmistuu ja menee töihin? Käyttäisin myös säästöt. Olisin myös vähän ennakoinut, kun kerran ollut hyvät äitiys- ja vanhempainvapaarahat ja säästänyt niistäkin. Näillä ratkaisuilla pärjäisimme aivan loistavasti syksyn.

Suurin osa ihmisistä ei kyllä osaa käyttää rahojaan ollenkaan, eivätkä myöskään osaa säästää, vaikka tulot ovat millaisia. Siinä monella syy miksi "pakko" mennä töihin. Jos haluaa mennä töihin, niin saa sitä mennä, mutta aika tyhmää käyttää tekosyynä sitä, että ei ole varaa olla kotona. Voi sitä ihan rehellisesti sanoa, että haluaa mennä töihin, ei se synti ole.

[QUOTE="pph";23969961]Vaikka on virka lastenhoitajana, niin voi tehdä pph:n hommia. Moni tuttuni tehnyt näin.

Ensin käyttäisin kaikki lomapäivät, siitähän tulee jo 1,5 kk, jos on 40 pv lomaa, miksi ihmeessä säästää ne jouluksi, jos kerran mies sitten valmistuu ja menee töihin? Käyttäisin myös säästöt. Olisin myös vähän ennakoinut, kun kerran ollut hyvät äitiys- ja vanhempainvapaarahat ja säästänyt niistäkin. Näillä ratkaisuilla pärjäisimme aivan loistavasti syksyn.

Suurin osa ihmisistä ei kyllä osaa käyttää rahojaan ollenkaan, eivätkä myöskään osaa säästää, vaikka tulot ovat millaisia. Siinä monella syy miksi "pakko" mennä töihin. Jos haluaa mennä töihin, niin saa sitä mennä, mutta aika tyhmää käyttää tekosyynä sitä, että ei ole varaa olla kotona. Voi sitä ihan rehellisesti sanoa, että haluaa mennä töihin, ei se synti ole.[/QUOTE]

Ei ole jäänyt hirveästi säästöön kun mies on ollut koko kevään opiskelija. Ollaan saatu siis minun äippä ja vanhempainraha vain + lapsilisä ja se miehen 300 euroa opintotukea, vuokra pitää maksaa ja ruokaa ja vaiåpppoihin menee. Kaikki mennyt mitä tullut, nutta ei ole tarvinnut tinkiä mistään. Ollaan se pari tonnia saatu säästettyä. enempää ei pysty

[QUOTE="Äippäliini";23970000]Mielenkiintoista, että äiti voi työkseen hoitaa muiden lapsia, mutta ei omaa lasta kotona..?[/QUOTE]

Kiitos taas yhdelle susi äidille, luuletteko te ettei olla mietitty tätä asiaa juurta jaksaen, kova paikka olisi siksikin laittaa oma vauva hoitoon ja menee itse hoitamaan muiden lapsia, Sen takia myös päiväkoti ja pph on pois suljettu.

Toki meillä mies voisi mennä töihin mutta sitten jää lopputyö tekemättä. Ja valmistuminen siirtyy ainakin sitten kevääseen.

Eikö ole ketään muita tuttuja joilta tuo onnistuisi? Vaikka joku joka on itse kotona oman lapsensa/lastensa kanssa?

sekin on nähty, että näistä ei tuu muuta kuin valittamista. tyyliin kun se nyt työntää mulle penikkaansa hoitoon . mä veisin päiväkotiin, eihän sen tarvii koko päiväinen olla, kerta mies on osittain kotona

Ehdotus nro 1: Otat osittaista hoitovapaata, työaikasi olisi n. 30h viikossa ja saisitte hoidettua lapsen miehen kanssa aikatauluja järjestelemällä.
Ehdotus nro 2: Jäät kotiin hoitovapaalle ja nostatte miehen opintolainan. Ei lainan ottoa pidä noin kovasti pelätä, varsinkin kun tulonne tulevat reippaasti nousemaan kun mies menee töihin.

Laske nyt hyvä ihminen, onko teidän mitenkään kannattavaa palkata lastenhoitajaa tuolla palkallasi. Hoitajasta pitää palkan lisäksi maksaa sivukulut. Äläkä aliarvioi noita välivuotta viettäviä, hehän voisivat itsekin olla äitejä ja heissä on monia hyvin vastuuntuntoisia ja luotettavia tyyppejä.

Jos aikoo ottaa hoitajan, hän ansaitsee asiallisen palkan. Jos ei halua lastaan kunnalliseen hoitoon, niin joko hoitaa itse tai maksaa kotiin tulevalle hoitajalle asiallisen palkan, jolla hän tulee toimeen.Esim. 10 euroa tunti. ei ainakaan toisten hvyäksikäyttöä tai ruokarahalla palkkaamista tai joku höynäytettävä ylivelkainen kotiäiti,jolle maksaisit vaan kotihoidontuen.

Jää itse hoitaamaan pentuasi ja ota siihen muutama lisää ja ota heiltä vaan kotihoidontuki!!!

lapsen pitäisi saada priimahoitoa mutta tositen kustannuksella. Itse halutaan palkka, mutta itse ei makseta muille.

Jos aikoo ottaa hoitajan, hän ansaitsee asiallisen palkan. Jos ei halua lastaan kunnalliseen hoitoon, niin joko hoitaa itse tai maksaa kotiin tulevalle hoitajalle asiallisen palkan, jolla hän tulee toimeen.Esim. 10 euroa tunti. ei ainakaan toisten hvyäksikäyttöä tai ruokarahalla palkkaamista tai joku höynäytettävä ylivelkainen kotiäiti,jolle maksaisit vaan kotihoidontuen.

Jää itse hoitaamaan pentuasi ja ota siihen muutama lisää ja ota heiltä vaan kotihoidontuki!!!

lapsen pitäisi saada priimahoitoa mutta tositen kustannuksella. Itse halutaan palkka, mutta itse ei makseta muille.

Eli ap:n pitää maksaa hoitajalle asiallinen palkka (totta!), mutta hän ei sitä ansaitse vaan hänen pitäisi hoitaa "muutamaa lisälasta" kotihoidon tuen suuruisella palkalla? Paljonkos siitä tulee tuntipalkaksi? Hmm, lasketaanpa. 315e/kk ja lasketaan sellaisella kohtuullisella tuntimäärällä, vaikkapa 30h/vko. 315e/120h = 2,6 e/h.

Jep.

Yhteistyössä