Miksi harrastat auringon ottamista?

Joskus (onneksi kovin lyhyen aikaa) tuota tuli harrastettua. Nykyään en ymmärrä ihmisiä, jotka menevät makaamaan aurinkoon. Tänäänkin oli ranta täynnä ihmisiä, jotka uimashortseissa tai bikineissä makasivat auringon alla työnään ainoastaan se auringon saaminen, ei uintia eikä muuta.

Minulla syy oli rusketuksen saaminen, kun sitä niin ihannoidaan. Onnekseni en ole koskaan Suomessa maannut auringossa vaan ainoastaan muutamilla matkoillani ulkomailla ja tämäkin rajoittui vain 4 vuoden ajanjaksolle ja kyse oli onneksi pelkistä matkoista, ettei säännöllisestä auringonottamisesta kuitenkaan. Nykyään ei tulisi mieleenkään enää mennä auringon alle makaamaan. Järjetöntä touhuahan se on.

harrastin
juuri sen rusketuksen takia, että näyttäisi kauniimmalta. sitten yhden ulkomaan reissun jälkeen katselin kasvovalokuvaani ja näytin ruskettuneena 10v. ikäistäni vanhemmalta, rypyt tuli jotenkin enempi esille.
nyt muutaman kesän ajan olen pukeutunut pitkähihaisiin vaatteisiin ja tykkään jopa vaaleudestani. aurinkovoiteita en tykkää käyttää kun olo tulee nihkeäksi. ja juu...järjettömältä touhuta tuntuu nykyään auringonpalvonta

"poikia3"
Minä nautin rantaelämästä, lukemisesta, uimisesta, erilaisten pelejen pelaamisesta rannalla ja touhuamisesta siellä lasten kanssa. Aurinkovoiteen kerroin on 30 tai 50, palan todella herkästi, mutta olen normisti myös tosi kalpea, vähän väriä siis haluan saada. Ja rantsussa ei vietetä koko päivää. Esim. tänään rannalle mentiin puoli 4 ja oltiin 2,5 tuntia siellä.

Mun iholle aurinko tekee myös hyvää, saan kasvoihini yli 4-kymppisenä vielä näppyjä, ja aurinko hoitaa ihoa, näppyjä tulee selvästi vähemmän.

Moni sellainen asia, joka esim. ap:stä on kivaa puuhaa, on taas minusta aivan älytöntä. Sallittakoon meille erot.

Ruskea läski on nätimpää kuin valkoinen läski. Ja viihdyn makuuasennossa :D

Harrastatko sinä uimarantakyttäämistä...? :)
En, mutta vaikeaa oli olla huomaamatta. Minun eräs sukulaiseni on myös noita "ruskea läski on kauniimpaa kuin valkoinen läski" -hokijoita. Ruskettaa itseään aina Thaimaassa, Suomen kesissä jne. ja nyt huomaa selvästi kuinka hänellä on ikäistään vanhemman näköinen iho. Ruskettamisen kanssa on sama juttu kuin tupakankin kanssa, nuoremmissa ei vielä eroja juurikaan huomaa, mutta kun mennään vanhempiin ihmisiin niin erot huomaa usein helposti.

"vieras"
En harrasta. Palaneet ihmiset näyttävät siltä, että syöpä puhkeaa hetkenä minä hyvänsä ja ruskettuneet kuivilta nahkakasoilta jo siinä 25-vuotiaasta lähtien.

Komppaan Anatoliaa että ruskettunut ihra on tosiaan nätimpää kuin kuolonvalkea. Mä tykkään muutenkin rannalla olosta ja lasten kanssa siellä ei kauheasti tule edes makoiltua enkä mä kyllä kauhean kauaa voi maatakkaan,tulee niin tukahduttava olo.

[QUOTE="poikia3";23958968]Minä nautin rantaelämästä, lukemisesta, uimisesta, erilaisten pelejen pelaamisesta rannalla ja touhuamisesta siellä lasten kanssa. Aurinkovoiteen kerroin on 30 tai 50, palan todella herkästi, mutta olen normisti myös tosi kalpea, vähän väriä siis haluan saada. Ja rantsussa ei vietetä koko päivää. Esim. tänään rannalle mentiin puoli 4 ja oltiin 2,5 tuntia siellä.

Mun iholle aurinko tekee myös hyvää, saan kasvoihini yli 4-kymppisenä vielä näppyjä, ja aurinko hoitaa ihoa, näppyjä tulee selvästi vähemmän.

Moni sellainen asia, joka esim. ap:stä on kivaa puuhaa, on taas minusta aivan älytöntä. Sallittakoon meille erot.[/QUOTE]

On minullekin auringosta hyötyä tai siis ylipäänsä lämmöstä. Esim. käteni kuivuvat ja hilseilevät joka talvi, vaikka käytän kaksia lämpimiä lapasia päällekkäin. Silti kädet on kuin kuivat korput ja ihan kuin vanhan mummon kädet. Heti kun alkaa kevät ja lämpimämpi tulla niin kädetkin pärjäävät normaalisti ilman rasvaamista. Samoin hiukseni pitävät enemmän kesästä, eivät rasvoitu eikä etenkään sähköisty niin usein.

Mutta on eri asia nauttia auringosta turvallisesti kuin mennä kirjaimellisesti grillaamaan itseään. Miksi on niin vaikea myöntää, että auringonotto altistaa syövälle samalla tavoin kuin tupakanpolttokin?

En, mutta vaikeaa oli olla huomaamatta. Minun eräs sukulaiseni on myös noita "ruskea läski on kauniimpaa kuin valkoinen läski" -hokijoita. Ruskettaa itseään aina Thaimaassa, Suomen kesissä jne. ja nyt huomaa selvästi kuinka hänellä on ikäistään vanhemman näköinen iho. Ruskettamisen kanssa on sama juttu kuin tupakankin kanssa, nuoremmissa ei vielä eroja juurikaan huomaa, mutta kun mennään vanhempiin ihmisiin niin erot huomaa usein helposti.
Minä en kyllä tänäänkään uimarannalla millään olisi huomannut, että ketkä makasivat auringossa vain aurinkoa ottamassa eivätkä käyneet uimassa tai tehneet muuta. Sen tietääkseenhän pitäisi olla rannalla tuntikausia ja seurata muita herkeämättä, ja sellainen ei kiinnosta minua :)

Vaikka pidän auringosta ja ruskettumisesta, niin mua luullaan usein nuoremmaksi kuin olenkaan. Viimeeksi tällä viikolla sain kuulla epäilyjä siitä että olinkohan alaikäinen äidiksi tullessani - ja olin 27 v kun esikoiseni maailmaan puskin. Alkossa kysyttiin paperit syksyllä, ja olin silloin jo 34 v.

Jos aurinko vanhentaa, niin sitten vanhentaa. Onpahan ainakin ollut hauska elämä rannalla niin Suomessa kuin ulkomaillakin :) eikä elämän tarkoitus ole pysyä rypyttömänä ikuisesti.

[QUOTE="poikia3";23958968]Minä nautin rantaelämästä, lukemisesta, uimisesta, erilaisten pelejen pelaamisesta rannalla ja touhuamisesta siellä lasten kanssa. [/QUOTE]

Melkein kaikkea tuosta voi tehdä turvallisesti ilman, että tarvitsee kärventyä auringossa. Itsekin uin paljon ja rasvaan itseäni vettä kestävällä aurinkovoiteella. Mutta voi lukea varjossa, rantaelämästä voi nauttia turvallisesti. Itse jos joskus lapsia saan niin aion ostaa heille peittävät uv-uima-asut. Moni tosiaan makaa tunteja! auringon alla tekemättä muuta kuin makaa. Se on tosi vaarallista.

[QUOTE="vieras";23958984]En harrasta. Palaneet ihmiset näyttävät siltä, että syöpä puhkeaa hetkenä minä hyvänsä ja ruskettuneet kuivilta nahkakasoilta jo siinä 25-vuotiaasta lähtien.[/QUOTE]

Mä näytän joka tapauksessa kuivettuneeltä nahkakasalta, mun mielestä sekin on nätimpi ruskeana kuin valkoisena.

Mun ihoa aurinko lisäksi parantaa huomattavasti.

Ylipäätäänkin jos on tilaisuus päiväuniin, otan ne taatusti. Ja helteellä nyt vaan on mukavampi maata ja torkkua pihalla, kuin sohvan pohjalla.

Minä en kyllä tänäänkään uimarannalla millään olisi huomannut, että ketkä makasivat auringossa vain aurinkoa ottamassa eivätkä käyneet uimassa tai tehneet muuta. Sen tietääkseenhän pitäisi olla rannalla tuntikausia ja seurata muita herkeämättä, ja sellainen ei kiinnosta minua :)

Vaikka pidän auringosta ja ruskettumisesta, niin mua luullaan usein nuoremmaksi kuin olenkaan. Viimeeksi tällä viikolla sain kuulla epäilyjä siitä että olinkohan alaikäinen äidiksi tullessani - ja olin 27 v kun esikoiseni maailmaan puskin. Alkossa kysyttiin paperit syksyllä, ja olin silloin jo 34 v.

Jos aurinko vanhentaa, niin sitten vanhentaa. Onpahan ainakin ollut hauska elämä rannalla niin Suomessa kuin ulkomaillakin :) eikä elämän tarkoitus ole pysyä rypyttömänä ikuisesti.
Jos ihmiset makaavat uimahousuissa/bikineissä pyyhkeiden päällä rannalla niin mistä muusta on kyse kuin auringonotosta? Vedessä oli ehkä 5-10 % prosenttia siitä määrästä ihmisiä, jotka makasivat pyyhkeen päällä, monet aurinkolasit silmillä nukkuen ym. ja kenelläkään ei ollut mitään suojaa, kuten pyyhettä tai muuta päällään. Ja ettei nyt mene tuohon, että vain rannalla oli näitä auringonottajia niin heitä oli myös puistoissa, jossa ei ole rantaa lähelläkään. Bikineissä makasivat auringon alla ja en seurannut miten kauan, kun kävelin vaan ohi =) mutta olivat selvästi tulleet auringonottoon puistoon.

Mä en erityisesti harrasta auringon ottamista. Kesällä nyt kuitenkin tulee oltua ulkona lähes säällä kuin säällä niin itseni kuin lapsenikin vuoksi, ja kuumilla ilmoilla ei mitään pomppaakaan huvita päälle pukea. Siinäpä sitä sitten ruskettuu ihan huomaamattaan. :)

Mä näytän joka tapauksessa kuivettuneeltä nahkakasalta, mun mielestä sekin on nätimpi ruskeana kuin valkoisena.

Mun ihoa aurinko lisäksi parantaa huomattavasti.

Ylipäätäänkin jos on tilaisuus päiväuniin, otan ne taatusti. Ja helteellä nyt vaan on mukavampi maata ja torkkua pihalla, kuin sohvan pohjalla.
Mutta helteellä saa varmaankin myös varjon suojakseen. Tänäänkin oli niin lämmintä, että makoisasti olisit nukkunut varjon alla ja nauttinut ulkoilmasta. =)

Joskus alle 25-vuotiaana halusin ruskettua jotta iho näyttäisi paremmalta.
No, olen vaalea enkä rusketu helposti, pari kertaa on iho palanut ja se nyt ei ainakaan ole kaunista.
Katselin jokin aika sitten dokkaria ihosyövästä ja miten se on hurjasti lisääntynyt, ei ole kyllä tehnyt mieli juuri auringossa makoilla.

Jos ihmiset makaavat uimahousuissa/bikineissä pyyhkeiden päällä rannalla niin mistä muusta on kyse kuin auringonotosta? Vedessä oli ehkä 5-10 % prosenttia siitä määrästä ihmisiä, jotka makasivat pyyhkeen päällä, monet aurinkolasit silmillä nukkuen ym. ja kenelläkään ei ollut mitään suojaa, kuten pyyhettä tai muuta päällään. Ja ettei nyt mene tuohon, että vain rannalla oli näitä auringonottajia niin heitä oli myös puistoissa, jossa ei ole rantaa lähelläkään. Bikineissä makasivat auringon alla ja en seurannut miten kauan, kun kävelin vaan ohi =) mutta olivat selvästi tulleet auringonottoon puistoon.
Sinä siis kyttäsit herkeämättä, tiedät että he eivät välillä nousseet & pelanneet palloa, käyneet uimassa, siirtyneet varjoon syömään eväitä, pukeneet T-paitaa päälleen...?

Olet outo, oikeasti, mutta ei kai se rikos ole :)

Ethän sä tuosta ole kirjoittanut tai kysynyt...
Suomessa tupakanpolttoa pidetään yleisesti huonona asiana. Sitä jopa vihataan, auringonottoa taas ennemminkin ihaillaan ja arvostetaan. Minultakin kysyttiin monesti, että etkös missään ulkomailla ollutkaan kun olet noin vaalea. 20-vuotiaana ensimmäisen kerran aloin "maata auringossa". Menin esim. rannalle ja makasin pyyhkeen päällä ja uin välillä. Olihan se ihan mukavaa maata lämpimän auringon alla, muttei todellakaan niiden riskien arvoista. Sitä ennen jos olin rannalla niin kävin uimassa ja istuin pyyhkeen kanssa tai sitten varjossa, en auringolle altistuneena. Nyt olen palannut tuohon vanhaan tapaani. =)

Sinä siis kyttäsit herkeämättä, tiedät että he eivät välillä nousseet & pelanneet palloa, käyneet uimassa, siirtyneet varjoon syömään eväitä, pukeneet T-paitaa päälleen...?

Olet outo, oikeasti, mutta ei kai se rikos ole :)
Missä olen väittänyt, etteivät tehneet muuta? Se juttu vaan nyt oli se, että olivat ottamassa aurinkoa. Makasivat varta vasten auringossa. Tottakai moni heistä teki varmaan muutakin, mutta makasi myös auringossa. Enkä ole kytännyt vaan huomioinut. Jos kävelen pitkän rannan poikki niin pakostakin ehtii nähdä vaikka mitä. Ja ettei nyt tarvitse takertua vain tähän yhteen päivään, niin olen nähnyt kyseistä harrastusta lukuisia kertoja. Ulkomailla, Suomessa, monessa eri paikoissa. Ulkomailla monet tulevat heti aamulla uima-altaalle ja makaavat tuntikausia aurinkotuoleissa, käyvät ehkä kerran uimassa 10 minuuttia ja sitten taas palaavat auringossa makaamiseen.

Mutta helteellä saa varmaankin myös varjon suojakseen. Tänäänkin oli niin lämmintä, että makoisasti olisit nukkunut varjon alla ja nauttinut ulkoilmasta. =)
Mä olisin tänään nukkunut oikein makoisasti ihan suorassa auringonpaisteessa takaterassilla, mutta valitettavasti olin töissä.
Ja miten ihmeessä se mun aknea parantaa, jos varjossa pönötän? Kun tarkoitus on nimenomaan saada sitä aurinkoa, että iho tasaantuu.

Mä olisin tänään nukkunut oikein makoisasti ihan suorassa auringonpaisteessa takaterassilla, mutta valitettavasti olin töissä.
Ja miten ihmeessä se mun aknea parantaa, jos varjossa pönötän? Kun tarkoitus on nimenomaan saada sitä aurinkoa, että iho tasaantuu.
Voit kävellä ulkona, pyöräillä, uida. Se yhdessä tilassa makaaminen suoraan auringon alla on kaikkein vaarallisinta. Sen huomaa helposti itsekin. Jos makaa suoraan auringon alla niin tulee nopeasti kuuma tunne niihin kohtiin, joihin aurinko osuu parhaiten ja jos taas kävelee tai liikkuu niin ei ole jatkuvasti suorassa aurinkokontaktissa. Itse kävelin tänään tuntikausia ulkona ja en ole palanut. Jos olisin maannut nuo tunnit auringossa niin luultavasti jokunen kohta punottaisi ja olo olisi huonompi. Vaikka rasvaa laittaa niin sekään ei aina suojaa kaikelta auringolta.

Ei ihmisen iho sitä tiedä, saako uv-säteilyä paikallaan ollessaan vaiko liikkuessaan.

Jos palaa, niin ei ole väliä sillä palaako patikkaretkellä, pyöräillessä, veneillessä vaiko rannalla pyyhkeen päällä maatessa ja välillä kääntyessä. Ja jos ei pala, niin ihan vapaasti voi maata auringossa.

Kannattais olla palamatta eli oppia suojaamaan ihonsa kunnolla. Ja kannattaa oppia juomaan ja syömään siten ettei tule tukala olo auringossa olemisesta.

Ei ihmisen iho sitä tiedä, saako uv-säteilyä paikallaan ollessaan vaiko liikkuessaan.

Jos palaa, niin ei ole väliä sillä palaako patikkaretkellä, pyöräillessä, veneillessä vaiko rannalla pyyhkeen päällä maatessa ja välillä kääntyessä. Ja jos ei pala, niin ihan vapaasti voi maata auringossa.

Kannattais olla palamatta eli oppia suojaamaan ihonsa kunnolla. Ja kannattaa oppia juomaan ja syömään siten ettei tule tukala olo auringossa olemisesta.
Kyllä minä ainakin tunnen eron jos makaan suoraan auringon alla. Silloin tulee paljon kuumempi kuin jos liikun samanlaisessa lämpötilassa. =) Kestän kyllä kuumuutta, en ole helteistä valittaja, mutta mielestäni on paljon kivempaa liikkua kuin olla paikallaan kuumuudessa jos kyse on siitä, että ollaan suoraan auringon alla. Jos taas istun varjossa niin se on ihan kiva eikä häiritse minua ja ennen kaikkea on turvallisempaa.

Yhteistyössä