Miehen tytär raskaana - muutto meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha äitipuoli?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paha äitipuoli?

Vieras
Mä en nyt oikein tiedä, että miten pitäisi suhtautua. Mieheni 16-vuotias tytär on kuulemma raskaana. Tyttö asuu tällä hetkellä äitinsä luona, mutta äiti on kaiketi ilmoittanut tyttärelleen, ettei saisi enää asua hänen kodissaan vauvan kanssa. Tyttö on varsin raivostuttava tapaus mielestäni, ei kunnioita aikuisia, sääntöjä yms. ja on tottunut pompottelemaan vanhempiaan miten sattuu. Nyt tyttö on pyytänyt mieheltäni, jos hän saisi tulla asumaan meille.

Mä en haluaisi tytön muuttavan tänne. Me eletään rauhallista perhe-elämää, meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja yksi tokaluokkalainen ja kaikki olisi nyt hyvin. Minä ja tyttö ei tulla oikein toimeen, koska mä en hyväksy jokaviikonloppuisia biletyksiä ja aikuisille haistattelua yms. Tyttö ei sitten taas voi sietää minua, olen kuulemma pilannut hänen elämänsä ja hän kertoo varsin usein inhoavansa minua. Toisaalta mielestäni on surullista, että tuon ikäisellä tytöllä ei olisi aikuisten tukea varsinkin tuossa tilanteessa, mutta mä en oikeasti tiedä, että miten kestäisin "perhe-idyllini" keskelle saapuvaa kapinoivaa kiroilevaa teiniä ja lisäksi vielä hänen lastaan? :(

Jos on tarpeeksi aikuinen hankkiutuakseen raskaaksi on myös tarpeeksi aikuinen kantaakseen vastuun.Jos tytär asuu äitinsä luona,eikö äidin velovollisuus ole ottaa teini-ikäisestään myös se vastuu.

musta kanssa omaan muutto parempi,tai tuo ensikoti.
En usko että asiat ainakaan paranee jos teille tulee,varsinkin kun on jo valmiiksi eripuraa:/
en väitä etteikö asioita saisi selvitettyä mutt kyllähän se mutkistaa asioita jos ns.ongelmanuori muuttaa keskelle lapsiperhettä ja itse vielä vauvaa odottaa.
Tuon ikäinen tosiaan jo vastuuta itsestään ottamaan kerta äidiksikin tulossa,tietenkin tukea unhotamatta,erittäin tärkeää!

Ensikoti saattaisi olla tässä tilanteessa hyvä vaihtoehto, sillä luulen, että tyttö ei vielä ihan omillaan pärjäisi. Mä en tiedä, että mitä tytön ja hänen äitinsä välillä on tapahtunut, mutta vaikuttaa vähän siltä, että sinne hän ei ainakaan voi/pysty jäämään.

Parhain Vinkki on sen että tyttö muuttaisi omaan kotiinsa vauvan kanssa. Mutta mahdollisimman lähelle teitä ja hänen omaa äitiään, koska tuki tulee olemaan nuorelle todella tärkeää kun vauva syntyy.

Yksi vaihtoehto on myös se että katsotte miehesi kanssa että miten nuori suhtautuu ja muuttuu raskauden aikana, tapahtuuko hänelle kasvua aikuiseksi, muuttooko käytös, yleensä raskausaikana kuten varmaan tiedät, kasvaa henkisesti todella paljon.

[QUOTE="akka";23945951]Jos on tarpeeksi aikuinen hankkiutuakseen raskaaksi on myös tarpeeksi aikuinen kantaakseen vastuun.Jos tytär asuu äitinsä luona,eikö äidin velovollisuus ole ottaa teini-ikäisestään myös se vastuu.[/QUOTE]

Miksi juuri äidin? Miksei isän?

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23945974:
Ensikoti saattaisi olla tässä tilanteessa hyvä vaihtoehto, sillä luulen, että tyttö ei vielä ihan omillaan pärjäisi. Mä en tiedä, että mitä tytön ja hänen äitinsä välillä on tapahtunut, mutta vaikuttaa vähän siltä, että sinne hän ei ainakaan voi/pysty jäämään.

Veikkaan että tytön oma äiti ei vielä osaa hyväksyä tätä raskaus uutista, tunteet pinnassa, ei pysty ajattelemaan järjellä. Katso muutama viikko eteenpäin.

Pitemmän päälle on parempi, jos tytär ei asu kummankaan vanhemman kotona. Jos isovanhemmat ovat liian tiiviisti mukana, niin siinä vaarantuu tyttären oma äitiys. Tiedän lähipiirissä kaksi tapausta, jossa lapsi on jäänyt isovanhempien huollettavaksi kokonaan äidin häipyessä jossain vaiheessa omille teilleen.

[QUOTE="vieras";23946012]Pitemmän päälle on parempi, jos tytär ei asu kummankaan vanhemman kotona. Jos isovanhemmat ovat liian tiiviisti mukana, niin siinä vaarantuu tyttären oma äitiys. Tiedän lähipiirissä kaksi tapausta, jossa lapsi on jäänyt isovanhempien huollettavaksi kokonaan äidin häipyessä jossain vaiheessa omille teilleen.[/QUOTE]

Tämä on vähän se juttu, mitä itsekin pelkään. Meidän nuorimmainen on vasta vähän reilun vuoden, joten tytön olisi tavallaan "liian" helppo jättää lapsensa meidän lasten leikkeihin minun ja mieheni valvottavaksi :/ Eihän se satunnaisesti tapahtuvana olisi ollenkaan huono asia, mutta jos siitä tulisi tapa.

[QUOTE="akka";23946050]Se joka on lapsen lähivanhempi,kantaa myös sen arkivastuun mikä lapsen kanssa eteen tulee.
Esimerkiksi kun meillä asuu miehen 16 vuotias tytär,jos hän törttöilee me siitä vastuu kannetaan kun meidän kanssa asuukin eikä sysätä sitä äidille heti kun ongelmia ilmaantuu.[/QUOTE]

Ai, minun mielestäni se vastuu kuuluu kyllä vanhemmille yleensäkin. Ei voi ajatella, että juuri äidille.

[QUOTE="heips";23946030]En päästäis asumaan luokseni ennenkuin käytös muuttuu. Sais myös pyytää anteeksi sua kohtaa tapahtuneesta ilkeilystä.[/QUOTE]

Meille muuttamisen ehtona on ehdottomasti käytöksen muutos. Ilkeilyn mä tavallaan ymmärränkin, vaikka minä en suoranaisesti ole syypää mieheni ja hänen entisen vaimonsa eroon, alkoi meidän seurustelu aika pian eron jälkeen ja tyttö syyttänee siitä minua. Toivoisin vaan, että se menis ajan kanssa ohi, nyt kun ikää on enemmän, koska kyllä mä uskon, että tuo on sisimmässään ihan fiksu ja kunnollinen tyttö :)

[QUOTE="vieras";23946083]Tässä tilanteessa olisi ollut parempi suositella aborttia.[/QUOTE]

Tyttö on itse päättänyt pitää lapsensa ja se on mielestäni sellainen päätös, jota kukaan toinen ei voi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23946125:
Tyttö on itse päättänyt pitää lapsensa ja se on mielestäni sellainen päätös, jota kukaan toinen ei voi tehdä.

Ehdottomasti, mutta silloin pitää myöskin olla valmis kantamaan itse vastuunsa, asumaan omillaan, ja hoitamaan lapsensa itse.

• Tykkää
Reactions: LuvLucy
Ehdottomasti, mutta silloin pitää myöskin olla valmis kantamaan itse vastuunsa, asumaan omillaan, ja hoitamaan lapsensa itse.

Tottakai täytyy ottaa vastuu itse, mutta jotenkin sitä vaan ajattelee, että jos kyseessä olisi oma lapsi, pakottaisinko hänet muuttamaan omilleen :/ Mä toivoisin, että hän voisi jäädä äidilleen, mutta nyt näyttää huonolta. Mies olisi valmis tytön muuttoon meille, mutta mä en kyllä oikein tiedä mitä mieltä olla...

[QUOTE="Vieras";23946165]Miksi mies alkoi heti uudestaan seurustella eron jälkeen, aika epäkypsää... Ei ihme että tyttö on vihainen.[/QUOTE]

tämähän olikin se pointti :)

Minustakin parastaa on, että tyttö pääsisi ensikotiin. Ajatus siitä, että tyttö asuisi yksinään vauvan kanssa, on aika kauhea. Ekan vauvan kanssa kuitenkin tarvitsee paljon tukea. Tuskin jaksatte olla niin paljon elämässä mukana, kuin tarvetta olisi.

Toivottavasti tyttöö kypsyy raskauden myötä.

[QUOTE="Vieras";23946165]Miksi mies alkoi heti uudestaan seurustella eron jälkeen, aika epäkypsää... Ei ihme että tyttö on vihainen.[/QUOTE]

Kyllä mä tytön vihaisuuden tavallaan ymmärränkin, vaikka tapahtumasta onkin reilu 9 vuotta aikaa ;) Ja ei se seurustelu nyt sentään ihan seuraavana päivänä alkanut, muutama kuukausi väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äitipuoli?;23946174:
Tottakai täytyy ottaa vastuu itse, mutta jotenkin sitä vaan ajattelee, että jos kyseessä olisi oma lapsi, pakottaisinko hänet muuttamaan omilleen :/ Mä toivoisin, että hän voisi jäädä äidilleen, mutta nyt näyttää huonolta. Mies olisi valmis tytön muuttoon meille, mutta mä en kyllä oikein tiedä mitä mieltä olla...

Mulla ei ole tuota tilannetta, enkä itsekään tiedä mitä vastaavassa tilanteessa oikeasti ajattelisin. Mutta näin ulkopuolisen näkökulmasta ajattelen, että tytölle paras ratkaisu olisi juuri se omilleen muutto. Joutuisi oikeasti ottamaan sen vastuun. Vanhempien kotona olo antaisi liian helposti keinoja luistaa siitä ja lähteä baanalle silloin kun siltä tuntuu. Ja kuten joku tuolla mainitsikin, tytön oma äiteys voisi "vaarantua" (jos sitä sanaa voi käyttää, en keksi nyt parempaakaan).

Yhteistyössä