No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";23900416]Niin montakos lasta sulla oli, monestako lapsesta maksat päivähoitomaksun, iltapäivähoidon, monelleko lapselle ostat ruokaa, vaatteita, kenkiä, polkupyöriä, suksia ja luistimia? Edelleen kuinka monen ihmisen puhelinlaskun maksat, entä bussiliput? Ja mahtaisikohan sun vuokrasi olla isompi, jos sulla vaikka olisi 3 lasta ja isompi asunto?

Riippuu ihan täysin siitä, kuinka monta henkeä pitää 3000 euron tuloilla elättää. Mun mielestäni 3000 euroa tienaava on keskituloinen, monen lapsen yh-äitinä jopa pienituloinen.[/QUOTE]

Minusta taas 3000 on edelleenkin iso palkka. Jokainen tietysti määrittelee ja päättää miten monta lasta hankkii. (poikkeuksena yllätyskolmoset, -neloset jne.). 3000 eurolla pärjäisin mainiosti kolmenkin lapsen kanssa. Ja vaikka minulla olisi 15 lasta niin ei se poista sitä tosiasiaa, että 3000 on mielestäni hyvä palkka, johon moni ei yllä koskaan. Palkkatulot kun harvemmin kasvavat lasten mukana. On typerää valittaa jos palkka on vaikka 5000 € ja lapsia 10 kpl, ettei rahat riitä mihinkään. Jos itsellä olisi parempi palkka kuin keskivertoihmisellä ja on silti hankkinut lauman lapsia omasta tahdostaan niin siitä on turha muita syyllistää. Saikohan tästä kukaan mitään selvää..

Töttis
Jos summa on 200e/nokka,niin se on 1000e meidän perheeltä. Olishan noita omiakin lainoja maksettavana! Mua ainakin kiinnostais,miten se velan takaisinmaksu sitten näkyy ihmisille? Jos me se maksetaan, niin pitäis sen raha sitten maksaa suoraan takaisin kansalle.

Keittiönoita
Minusta taas 3000 on edelleenkin iso palkka. Jokainen tietysti määrittelee ja päättää miten monta lasta hankkii. (poikkeuksena yllätyskolmoset, -neloset jne.). 3000 eurolla pärjäisin mainiosti kolmenkin lapsen kanssa. Ja vaikka minulla olisi 15 lasta niin ei se poista sitä tosiasiaa, että 3000 on mielestäni hyvä palkka, johon moni ei yllä koskaan. Palkkatulot kun harvemmin kasvavat lasten mukana. On typerää valittaa jos palkka on vaikka 5000 € ja lapsia 10 kpl, ettei rahat riitä mihinkään. Jos itsellä olisi parempi palkka kuin keskivertoihmisellä ja on silti hankkinut lauman lapsia omasta tahdostaan niin siitä on turha muita syyllistää. Saikohan tästä kukaan mitään selvää..
Ainakin minä sain. Ja olen myös sitä mieltä, että lasten hankinnassa olisi varsin hyvä ajatella sitä, moneenko teiniin on oikeasti varaa silloin, kun on yh, jää työttömäksi ja asuntovelatkin on vielä maksettavana. Mä olen elämäni aikana sen varran tämän yhteiskunnan mullistuksia nähnyt, että ikipäivänä en uskaltaisi rakentaa elämääni erilaisten tukien varaan. Moni teistä on niin nuori, että ei ollut vielä äiti 90-luvun alun laman aikaan, moni jopa niin nuori, ettei muista siitä ajasta mitään. Ja monella se harhaluulo, että saavutettuja etuja ei voitaisi ottaa pois.

MIstä muuten tuo summa 10 €/lapsilisä on peräisin? Valtio laskee saavansa lapsilisän verotuksella 500 miljoonaa per vuosi ja kymppi per lapsilisä tekis 121 679 520 milj. €, - alv tulot tuosta kympistä jos se olisi kulutuksessa.
Lapsilisiä saa kuukausittain noin 1 013 996 lasta (huhtikuun tieto).

Verotus olisi varmaan jokaisen oman veroprosentin mukaan.

Liika rahan liikkeellepano lisäisi inflaatiota, eli rahan arvo laskisi. Siten jossain vaiheessa voisi käydä niin että maksamme ostoksemme miljoonan euron setelillä, jonka todellinen arvo on ehkä 100 €.
Meilläkin koreilee kehyksissä Zimbabwen miljardin seteli, se valtiohan on hyvä esimerkki siitä kun painetaan rahaa joka johtaa hyperinflaatioon.

Alkuperäinen kirjoittaja vierestä huutelija;23900176:
No ei. 80 % veroja osingoista ei olisi ollenkaan paha. Eikä niiden osingon saajien elämänlaatu siitä kärsisi.
Niin juuri. Ei sitä osinkoveroa tarvii nostaa paljon paskankaan vertaa, kun saisi tuon lapsilisistä otettavan summan kasaan. Ja tosiaan ei vaikuttaisi osingosaajien elämään millään lailla.

"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23901628:
Niin juuri. Ei sitä osinkoveroa tarvii nostaa paljon paskankaan vertaa, kun saisi tuon lapsilisistä otettavan summan kasaan. Ja tosiaan ei vaikuttaisi osingosaajien elämään millään lailla.
Ja mitä ne niillä osingoilla muutenkaan tekee, onhan niillä palkkatulot!

"kas kummaa"
[QUOTE="hui";23901733]Voi hyvänen aika miten alkeelliset kuvitelmat kansantaloudesta ja yhteiskunnasta ihmisillä on. :O[/QUOTE]

Sitä se on, kun yllättävän iso osa palstamammoista on koulussa keskittynyt tyhjänpäiväisiin asioihin sen sijaan, että olisivat opiskelleet ihan perusjuttuja ympäröivästä maailmasta. Nyt on sitten talous lapsilisistä ja muista tulonsiirroista riippuvainen

"lantti"
[QUOTE="shihtzu";23901950]Eiköhän se Wilma 1vee tarvi vaatteita, ruokaa, leluja sun muuta yleishyödyllistä, eiköhän se lapsilisä aikalailla mene siihen.[/QUOTE]
Mutta kun se lapsilisä maksetaan perheille tasaamaan lapsen tuomia lisäkuluja, ei lapselle. Miksi perheiden ei saatavistaan pitäisi veroja maksaa?

Torkkupeitto
[QUOTE="hui";23901733]Voi hyvänen aika miten alkeelliset kuvitelmat kansantaloudesta ja yhteiskunnasta ihmisillä on. :O[/QUOTE]

Näinpä...

Jos näin alkeelliset ratkaisut ratkasis ongelman niin eiköhän ne hakkaraiset olis jo toimineet aikapäivää sitten. Esim Edustajien palkanalennuksista saatava tulo on yks kärpäsen kakka tässä konkurssissa. Jaloahan se olis joo mutta ei se mitään auta. Kiitos vielä keittikselle esimerkistä miten se "törkeän älytön" lapsilisän 40snt korotus tulee maksamaan. Suhteellisuuden tajua.

Mun mielestä talouskasvu edellyttää työllisyyden lisäämistä joka
Puolestaan toteutuu kannustamalla niitä täällä paljon parjattuja yrittäjiä. Ei siis ainakaan heiltä poi jos halutaan saada kauaskantoisempia tuloksia.

[QUOTE="lantti";23901968]Mutta kun se lapsilisä maksetaan perheille tasaamaan lapsen tuomia lisäkuluja, ei lapselle. Miksi perheiden ei saatavistaan pitäisi veroja maksaa?[/QUOTE]

Tämä on taas välimerkkien rakastelemista, mutta ei sitä makseta lapselle, eikä perheille. Laki sanoo, että "Alle 17-vuotiaan lapsen elatusta varten maksetaan tämän lain mukaisesti valtion varoista lapsilisää."

Ja lapsilisän nostamisesta sanotaan taas: "Oikeus lapsilisän nostamiseen on nostajaksi ilmoitetulla lapsen vanhemmalla tai huoltajalla, jonka huollossa lapsi on. Jos lapsilisän nostamiseen oikeutetusta henkilöstä syntyy epäselvyyttä, kuuluu oikeus lapsilisän nostamiseen sille henkilölle, joka pääasiassa huolehtii lapsen hoidosta ja kasvatuksesta.

Jos lapsen hoidosta ja kasvatuksesta huolehtii muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö, oikeus lapsilisän nostamiseen on hänellä."

Eli lapsilisä maksetaan lapsen elatusta varten ja nosto-oikeus määritellään erikseen. Ketä tässä pitäisi verottaa tämän lain mukaan? (toki lakia varmaankin muutettaisiin lapsilisien verotusta varten...)

Linkki lakiin vielä: FINLEX

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä