Onko jotain haittaa siitä jos vauvan pepun pyyhkii aina kosteuspyyhkeillä eikä pese??

• Viestiketjun aloittaja tulipa vaan mieleen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Pelkkä vesi ei puhdista mm. rasvaa, ja se kuivattaa ihoa. Iho- ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto noille lapuille on käyttää pestäviä lappuja ja öljyä. Meillä mies käyttää aina noita kosteuspyyhkeitä ja mä pesen vauvan pyllyn vedellä pari kertaa päivässä, joskus saatan käyttää tipan mietoa pesunestettä. Koskaan ei ole peppu punoittanut tai ollut mitään ongelmia. Toiset vauvat ei kestä noita puhdistuspyyhkeitä ja joillakin iho menee kamalaankuntoon usein tapahtuvasta vesipesusta.

häh
Ei kai niin minimallin allasta/hanaa olekaan ettei peppua mahtuisi pesemään? Eihän sinne peppuun tarvitse nähdä...En tiedä miten iho pelkästä vesipesusta ja pyyhkeellä taputtelusta kärsisi? Vai ettekö käytä lainkaan perusrasvaa pienillä vauvoilla ihon vesikosketuksen jälkeen? Kosteuspyyhkeet meillä käytetty reissussa yms. jos joutunut autossa, viltillä kakkavaipan vaihtaa. Kukin tyylillään...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häh;23887992:
Ei kai niin minimallin allasta/hanaa olekaan ettei peppua mahtuisi pesemään? Eihän sinne peppuun tarvitse nähdä...En tiedä miten iho pelkästä vesipesusta ja pyyhkeellä taputtelusta kärsisi? Vai ettekö käytä lainkaan perusrasvaa pienillä vauvoilla ihon vesikosketuksen jälkeen? Kosteuspyyhkeet meillä käytetty reissussa yms. jos joutunut autossa, viltillä kakkavaipan vaihtaa. Kukin tyylillään...
Siitä perusrasvasta voi myös tulla oireita.

jadal
mulla on kans vähän huonoja kokemuksia noista pyyhkeistä. Esikoisen kanssa aikoinaan oltiin pari yötä telttailemassa, ja jouduin koko viikonlopun käyttämään noita pesulappuja. Sitten pukkaskin ensimmäisen ja ainoan kerran esikoiselle hirveä vaippaihottuma, joka alkoi paranemaan kun päästiin taas käyttämään vettä pesuihin.

"vieras"
Meillä allergialääkäri piti kerran hirveän saarnan niiden sisältämistä kemikaaleista, jotka ei ole hyväksi lapselle. Ei olla niitä edes käytetty kuin kerran reissussa, mutta ei kysynyt sitä ennen saarnaansa ;). Muistaisin lukeneeni tutkimuksen, jossa ei suositeltu niiden käyttöä, mutta en nyt tähän hätään ehdi sitä etsimään. Muistaisiko joku muu saman?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23887998]Siitä perusrasvasta voi myös tulla oireita.[/QUOTE]

Vedestä ja rasvasta ja froteepyyhkeestä tulee karmeet ihottumat,mutta kemiallisista kosteuspyyhkeistä ei.

..
meillä on nyt vessremontin takia nuo pesuhommat vähän hankalat kun en viitsi keittiön altaassa pestä, niin olen kastellut pair palaa taluspaperia kunnoa märäksi ja pessyt niillä. oikein hyvä tulee. noita kosteuspyyhkeitä on kansa, muta iho jää niistä jotenkin tahmasiksi, reissussa yms käytetään kyllä. jotenki ällööttää just tytöllä niitä limakalvoja pyyhkiä moisilla kemikaaleilla. mie oon pessy vielä kaksvuotiaanki pyllyn lavuaarissa, jalat ei toki enää sinne laariin mahu, mutta pylly kyllä.

Jostain vauvan tai kaksplussan lääkäripalstalta olen lukenut lastenlääkärin mielipiteen, jonka mukaan 2 päivää maksimissaan saa noilla pyyhkiä ja sitten pitäs alkaa vettä löytymään.

Meillä oli kolmosella lonkkalasta 6 viikkoa ja sinä aikana ei vedellä saanut pestä. Noilla kosteuspyyheillä mentiin ja lisäksi sai vetää rasvatalkkia lastan alle, ettei iho mene rikki. Eipä mennyt iho miksikään :)

Haapapirkko
No voi herranen aika taas. Lapset iältään 14v, 11v ja 0,5v, ja jokaisen takapuolen olen koko vauva-ajan pyyhkinyt kosteuspyyhkeillä, ihan sen takia kun oma selkä ei kestänyt lavuaarin reunalla roikottamista. Ja voin sanoa, ettei minkään valtakunnan iho-ongelmia ollut kenelläkään noista kolmesta, en myöskään koe olevani huono äiti eivätkä lapset ole jääneet mistään paitsi.

vieras2
[QUOTE="vieras";23888016]jos ne pyyhkeet ovaat niin haitallisia ja niillä puhdistaminen niin kaameaa, kuinka niitä voidaan käyttää pienille sairaille lapsille?[/QUOTE]

Laiskuudesta.

"Vieras"
Olen kahdelta lapselta takapuolet pyyhkinyt noilla kosteuspyyhkeillä ja hyvää jälkeä tuli. Niiden jäljiltä ei ainakaan tarvinnut rasvailla jalkoja, kuten vesipesun kun se kuivatti jalkojen ihon.
Miksi ihmeessä jalat pitää kastella? Kai ne nyt siitä kuivuukin, pissan-ja kakanjämät siellä iholla, hyi.. Anoppi pesi samalla tyylillä, kerran osuin paikalle ja ällötti katsoa kun ne p*skat pestään jalkoja pitkin lavuaariin. :X Mä pesen PEPPUpesulla vain sen mitä tarvitsee, eli takapuolen..

[QUOTE="Vieras";23888089]Miksi ihmeessä jalat pitää kastella? Kai ne nyt siitä kuivuukin, pissan-ja kakanjämät siellä iholla, hyi.. Anoppi pesi samalla tyylillä, kerran osuin paikalle ja ällötti katsoa kun ne p*skat pestään jalkoja pitkin lavuaariin. :X Mä pesen PEPPUpesulla vain sen mitä tarvitsee, eli takapuolen..[/QUOTE]

Mihin sä laitat ne jalat?
Mä en osaa pestä nii etteikö vähintään toinen jalka kastuis. : / Mut ei oo kyllä kakkaa näkyny jaloissa silti.

[QUOTE="Vieras";23888089]Miksi ihmeessä jalat pitää kastella? Kai ne nyt siitä kuivuukin, pissan-ja kakanjämät siellä iholla, hyi.. Anoppi pesi samalla tyylillä, kerran osuin paikalle ja ällötti katsoa kun ne p*skat pestään jalkoja pitkin lavuaariin. :X Mä pesen PEPPUpesulla vain sen mitä tarvitsee, eli takapuolen..[/QUOTE]

No en mä tiedä kuinka onnistuin joka kerta kastelemaan jalatkin! Pesin niin, että mahan alta kersaa kiinni ja takapuoli suunnilleen hanan alle? Mut joka tapauksessa jalkojen iho kuivui hilseelle siinä hommassa.

"vieras"
Sen jälkeen kun joku vinkkasi, että ne vauvanpeppupyyhkeet on hyviä kaikkimoiseen tahranpoistoon talossa ja puutarhassa - ja totesin että näin tosiaan on, monet ikuisiksi luulemani tahrat lähti - niin en todellakaan enää koskenut moisella kemikaalirätillä enää vauvaani.

"Salla"
[QUOTE="vieras";23887959]mun pojan iho-ongelmat loppuivat kuin seinään siinä vaiheessa kun siirryin vesipesusta puhdistuspyyhkeiden käyttöön...[/QUOTE]

Meillä sama homma 3 vauvan kanssa. Ensin tyttö ja sitten pojat.
Kaikki sinkkisalvat, hiivamyrkyt, talkit, bepanthenit yms sitä ennen kokeiltuna.
Lastenlääkäri sitten suositteli kokeilemaan.

Kyllä kai se pylly nyt edes kerran-kaksi päivässä kannattais pestä.Mieti jos itse pyyhkisit viikon sellaisilla pyyhkeillä,ja vain kaksi kertaa viikossa saat pestä pyllys :X
Joo,käytän kyllä itsekin noita pyyhkeitä,mutta aamulla aamupesut,ja kakat pesesn pois.mutta pissat välillä vain pyykeillä,ja enemmän nuo pyyhkeet on naaman puhdistukseen meillä! :)

Ei kai ne kaikille ihoon vaikuta mutta se jätemäärä ja rahanhukka :) Paljon se paketti niitä maksaakaan?

Meillä niitä on käytetty satunnaisesti mökillä, sekä reissussa naaman ja käsien pyyhkimiseen. Koskaan en päivittäiseen käyttöön niitä ole osannu edes kuvitella :D

No jokainenhan tekee tavallaa ja joskus itsekkin niitä lapselle käytän, mut en jatkuvasti...Melkein järjestäen jokaisesta mitä oon kokeillut jää sellanen talma ihon päälle jne. ja kun ajattelee et siinä talman päällä on sit vielä vaippa 24/7 niin yäk.. :x Kyllä se vaan niin on minun mielestäni et vaikka ei joka kerta pesis, niin edes kerta päivässä, saa sen talman ja bakteerit pois.

Yhteistyössä