sh/th pääsykokeet; valakaa minuun uskoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "KahdenÄiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"KahdenÄiti"

Vieras
Onko mulla mitään mahdollisuuksia päästä läpi pääsykokeista kun ei tuo fysiikka ja kemia tunnu muistuvan mieleen, viimeksi opiskellut niitä noin 15v sitten. Apua. :( Tahto päästä opiskelemaan on kova, motivaatio ja yleistieto on kunnossa, mutta fysiikkaanko tämä kaatuu kaikki? Tiedän, että opin kun saan opetusta mutta vähän vaikea nyt pääsykokeisiin saada oppia muualta kuin sisäistämällä itse kirjasta. Ja sisäistäminen ei tunnu onnistuvan kun ei muista kunnolla edes alkeita enää:(

Mies repii varmaan hiuksia illalla kun saa taas tolkuttaa mun päähän fysiikan ja kemian alkeita. :D onneks hän on kärsiväälienn opettaja, mutta kun eipä hänkään voi kaikeka tietää kun kyse soluista ja niiden käyttäytymisestä.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Mihin kumman kouluun olet hakemassa jos sh-pääsykokeissa pitää osata fysiikkaa ja kemiaa. Minä olen aiemmin hakenut sekä Tampereelle että Hämeenlinnaan, eikä kummassakaan tarvittu kummankaan oppiaineen tietoja. Eikä niitä tarvita koulutuksenkaan aikana. Edes bioanalyytikko-pääsykokeissa ei tarvittu kemiaa.

No sitähän minäkin tuskailen. Tottakai ymmärrän sen toisaalta että perusteet on oltava hallussa mutta eikös sinen kouluun juuri siksi mennä, oppimaan nekin? Haen Kyamkiin, pääsykoke kirjana pitää lukea Bjålie, Haug, Sand, Sjaastad & Toverud; Ihminen, fysiologia ja anatomia, solut, kudokset ja elimet- kappale sekä kemian ja fysiikan perusteet-kappale. Voi voi, mä helisen sen tekstin kanssa.

Perusmatiikka on hallussa, prosenttilaskut, jako- ja kertolaskut tottakai. Ne onkin ihan eri asia kuin esimerkiksi makromolekyylien muodostuminen ja hajoaminen...

Poriin hain ja pääsin opiskelemaan th:ksi, eikä siellä matemaattisia taitoja testattu kuin yhden pylväsdiagrammintulkintatehtävän verran.

Lähinnä siellä kysytään, miksi haluat hoitajaksi, minkälaista kuvittelet hoitotyön olevan ja minkälainen olisit hoitajana. Ryhmäkeskustelu on tärkeä, älä ole koko ajan äänessä mutta älä myöskään hiljaa. Yritä keksiä jotain fiksua sanottavaa, jos tulee hiljainen hetki. Henkilökohtaisessa haastattelussa ole reipas ja vakuuta, että oot kuin tehty tätä hommaa varten.

Se teksti ei vaan mene mun päähän. Jos vaikka pääsykokeessa kysyttäisiin selittämään hydrolyysi tai monomeeri en tietäisi. Tai kuvailemaan elektroninsiirtoketjua ja oksidatiivista fosforylaatiota jossa ADP fosforyloituu ATP:ksi, en osaisi. En todellakaan. Alkuaineet, atomin rakenne ym. löytyy päästä mutta eipä niillä pärjää ainakan jos on uskomista tähän kirjaan!
Eäh.

Nuo minua ei huoleta ollenkaan, psykologiset testit, ryhmähaastattelut. Niissä kun vaan on oma itsensä ja rauhallinen. En usko, että homma kaatuu niihin. Jos kaatuu, olen huijannut itseäni luulemalla tämän olevan minun ala ja olen vain tyytyväinen että tuli ilmi jo nyt. Mutta jos homma kaatuu fysiikan monimutkaisiin sanahirviöihin niin sitten harmittaa. Koska en koe, että se on tämän ammatin prioriteetti nro 1.

Itse opiskelin helsingissä sairaanhoitajaksi eikä kyllä pääsykokeissa fysiikkaa eikä kemiaa tarvinnut yhtään. Laskettiin kyllä normaaleja vähennyt, yhteen, prosentti ym. laskuja ja nopeutta ja ongelmanratkaisua, äidinkieltä. ryhmäkeskusteluja sekä psykologin haastattelu. Haastavin oli tuo psykologin haastattelu kun kysyi niin omituisia kysymyksiä.

The brightest crayon; mistä aloittaisin... :D Kiitos paljon, tuo oli paras teksti kaikista tähän astisista!
Ehkä tuo on hyvä keino, kirjoittaa ylös kaikki mitä ei ymmärrä. Siinä on vaan pieni ongelma, joko mä olen uskomattoman tyhmä tai sitten kirja on vaikeaselkoinen mutta tekstiä on noin 10 sivua jota en meinaa käsittää. ;)
Täytyy varmaan pilkkoa se teksti vielä lyhyemmiksi alueiksi kuin se nyt on jo jaettu ja päntätä niitä pieniä alueita hitaasti ja uudelleen ja uudelleen.
Mutta ehkä mä sittenkin pystyn tähän, kun en keskity tuskailemaan etten osaa vaan keskityn tekstiin pienemmissä erissä. Ja kysyn apua jos ei sadannen lukukerran jälkeen aukea vieläkään. Onneksi aikaa vielä reilu viikko... :p

Oksidatiivinen fosforylaatio ja ATP-synteesi saattaa kyllä tuntua alkuun aika vaikealta niellä, mutta sen sisäistäminen on lopulta tosi antoisaa. Sitten ku hiffaa miks meidän tätä happea täytyy oikein hengitelläkkään, niin se maailma vasta avartuu :)

Yhteistyössä