Hassu kysymys 90-luvulla peruskoulussa olleille....

  • Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti
Kaulin
...opetettiinko teille tekstauskirjaimia?

Kun tässä ihmettelin itsekseni, että meillä opeteltiin ensin tikkukirjaimet, ja sitten siirryttiin kaunoon. Tekstauskirjaimet siis jätettiin kokonaan opettamatta. Muistan vieläkin miten sanomalehdestä otin mallia kun yritin opetella tekstauskirjaimia.

Nyt nuorimmat alakouluikäiset sisarukseni kirjoittavat koulussa järjestään tekstauksella, tai sillä "puolikaunolla", minkä kirjasintyyppiuudistus toi tullessaan.
 
"vieras"
Mä olen ollut 2000-luvulla ja meille opetettiin ekana tekstauskirjaimet. En muista, että olisi opeteltu tikkukirjaimia koulussa ikinä ja miksipä oltaisiinkaan opeteltu. Ekassa kirjassa oli tekstauskirjaimet lähtien a:sta ja siitä sitten edettiin aakkosten mukaan. Piti aina "kirjoittaa" a kirjainta viivalle jne.
Oiskos ollut tokaluokalla, kun ekan kerran sain käsiini kaunokirjainten harjoituskirjan. Sitä sai tehdä ja harjoitella kaunoa. Loppujen lopuksi ei sitä peruskoulun aikana kauheasti kaunoa kirjoitettu tai vaadittu vaan sai kirjoittaa äidinkielen aineet sun muut pitkät kirjoitelmat tekstauksella. Osaanhan minä ala-asteen ansiosta kaunoa kirjoittaa, mutta olen siinä hitaampi kuin tekstauksessa, jossa olen varsin nopea. Tekstausta on sitä paitsi helpompi lukea. Muistan jo ala-asteelta, kun niistä kaunokirjoituksista ei meinannut saada selkoa aina riippuen toki aikuisen käsialastakin. Tekstaus on nykyaikaa ja se on pop. Toki, kun tekstaa oikein nopeasti, niin tuleehan niihin kirjainten väliin kaunomaisia vivahteita eli viiva yhdistää "vahingossa" esim. tule sanassa l- ja e-kirjaimen.
 
"Kenguru"
Hei vähänkö olen dorka:D.

Enhän mä nyt 90-luvulla mitään kirjoituksia ole opetellut, vaan 70-luvun lopulla, 80-luvun alussa...Pakkoko oli taas tännekin ketjuun vastailla:D
 
"vieras"
Ensin opeteltiin kirjaimet niin, että pieni ja iso kirjain, muistaakseni, eli siis tikkukirjamet ja tekstauskirjaimet tuli tavallaan samalla kertaa. Kolmannella luokalla alettiin opetella kaunoa ja ala-asteen ajan ei saanut sen jälkeen muuta käyttää. Olen syntynyt -88.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23844923]Ensin opeteltiin kirjaimet niin, että pieni ja iso kirjain, muistaakseni, eli siis tikkukirjamet ja tekstauskirjaimet tuli tavallaan samalla kertaa. Kolmannella luokalla alettiin opetella kaunoa ja ala-asteen ajan ei saanut sen jälkeen muuta käyttää. Olen syntynyt -88.[/QUOTE]

Ja siis miellän tikkukirjaimen samaksi kuin tekstauksen iso alkukirjain :D jos se tarkoittaa jotain muuta niin en tiedä sitä ;)
 
[QUOTE="vieras";23844923]Ensin opeteltiin kirjaimet niin, että pieni ja iso kirjain, muistaakseni, eli siis tikkukirjamet ja tekstauskirjaimet tuli tavallaan samalla kertaa. Kolmannella luokalla alettiin opetella kaunoa ja ala-asteen ajan ei saanut sen jälkeen muuta käyttää. Olen syntynyt -88.[/QUOTE]

Sama oli meilläkin, että isot kirjaimet ja tekstauskirjaimet opetettiin samaan aikaan. Aina A ja a, sitten B ja b jne. Ja tämä alkoi heti 1. luokan syksyllä ja kaunokirjoitus sitten 1. luokan keväällä.
 
"Vieras"
1989 aloitin koulun. En kyllä ihan muista, että miten opetettiin, mutta tikut ensin. En kyllä muista ikinä pähkäilleeni tekstauksen kanssa, että kai sekin opetettiin... Minusta tuntuu, että siellä koulussa ei varmaan opeteta enää oikein mitään, kun täällä ei edes usein osata aloittaa lausetta isolla kirjaimella. :O
 
"vieras"
Lisättäköön vielä, että omana aikanana kaunokirjoitus koki muutoksia. S-kirjaimen perinteinen kaunokirjoitus tyyli vaihtua s -muotoiseen kirjaimeen ja r-kirjaimen perinteinen tyyli r-muotoon. Eli aika tekstausmaiseen mentiin kaunossakin ja se teki itsessään aika hankalaa kaunon opettelusta, kun olin pienempänä oppinut ja nähnyt aina perinteistä kaunoässää ja perinteistä kauno ärrää, mutta kirjassa opetettiin "nykyaikaisia" uutus "kaunokirjaimia".
 
Kaulin
Eli en olekaan ainoa. Luulin käyneeni sellaistakin perähikiän ala-astetta, jossa varmaan säästösyistä opetettiin vain tikut ja kaunoa :LOL:

Meillä oli koko peruskoulun ajan "kaunopakko", eli aineet piti aina kirjoittaa kaunolla. Omat muistiinpanot sai muistaakseni tehdä vaikka harakanvarpailla.
 
"vieras"
83 olen aloittanut peruskoulun ja ei opeteltu tekstausta, vain tikkukirjaimet ja kaunokirjoitus. Tekstausta ei silloin hyväksytty kirjoitusmuodoksi, sai kamalia moitteita jos sellaista kirjoitti :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23844973]83 olen aloittanut peruskoulun ja ei opeteltu tekstausta, vain tikkukirjaimet ja kaunokirjoitus. Tekstausta ei silloin hyväksytty kirjoitusmuodoksi, sai kamalia moitteita jos sellaista kirjoitti :)[/QUOTE]

Miksi siitä moitittiin? Mitä kamalaa tekstauksessa oli??
 
"vieras"
89 menin kouluun, eikä meille opetettu tekstausta. Sitten kun tyttöjen keskuudessa (joskus neljännellä tai viidennellä) tuli muotiin, että pitää kirjottaa tekstauksella, niin mun piti se ihan erikseen opetella.
 
En jaksa lukee muita vastauksia....

Mutta siis, meillä ei opetettu. Eka tikut, ja sit kauno. Kysyttiin joskus opettajalta (tai vanhemmat kysy, en muista kuka) ja vastaus oli, että tekstausta ei opeteta, ei kuulu opetussuunnitelmaan, eikä oo sellanen teksti, mikä pitäis osata. (outoa, kaikki kirjotettu teksti kun yleensä on juurikin tekstausta...)
 

Yhteistyössä