Hassu kysymys 90-luvulla peruskoulussa olleille....

• Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti
90 aloitin peruskoulun ja opeteltiin "tikkukirjaimet" ja tekstaus samaan aikaan (esim. A a, B b jne...). en muista koska kauno alkoi mutta tekstata ei saanut mitään kirjoitelmia, esseitä tms, ainakaan ala-asteella. en muista saiko yläasteella tekstata aineet...

Kaulin
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23845027:
tekstausta ei opeteta, ei kuulu opetussuunnitelmaan,
Olen miettinyt ja tullut juuri tuohon tulokseen, että ilmeisesti se ei siihen aikaan kuulunut kaikkiin kouluihin. Olisiko sitten jotkut koulut "hyvää hyvyyttään" ja opettajasta riippuen sisällyttäneet tekstauksen opetukseensa, en tiedä.

Minä menin kouluun -91, ja tosiaan pelkät tikut ja kauno.
Meillä oli erittäin vanhanaikainen rehtori, joten kaikkeen uuteen suhtauduttiin aina varauksella. Rehtori aina ylpeili, miten "tänäkin vuonna jäi niin-ja-niin paljon määrärahoja käyttämättä". Eli mitään uutta tai erikoista ei meillä ohjelmaan kuulunut, ellei ollut aivan pakko :D

"vieras"
90 aloitin peruskoulun ja opeteltiin "tikkukirjaimet" ja tekstaus samaan aikaan (esim. A a, B b jne...). en muista koska kauno alkoi mutta tekstata ei saanut mitään kirjoitelmia, esseitä tms, ainakaan ala-asteella. en muista saiko yläasteella tekstata aineet...
Ei ku joo oli meilläkin siinä tekstauskirjassa myös nuo tikkukirjaimet aivan kuin vaivihkaa eli tehtiin myös noin A a, B b... Tikkukirjaimellahan tekstauskirjoitus alkaa. :D

----
Menin ykköselle v. 1990 ja meille ei opetettu kuin tikut ja kauno, tai sen nimi ei musitaakseni ollut kauno enää, vaan joku muu. Se oli vähän modernimpi kuin mitä perinteinen kaunokirjoitus, ei yhtä koukeroista. Tekstausta ei erikseen opetettu, ja vähän huvittavaa kyllä jos sellasita pitää erikseen opetella, sori vaan :D

"xXx"
-90 kouluun menin ja meille opetettiin tikut ja kaunokirjoitus. Ala-asteella kaikki piti kirjoittaa kaunolla, vasta yläasteella tästä sai "vapautuksen". Tosin tekstausta ei kukaan opettanut, itse opettelin. Se kaunokirjoitus oli jotain aivan kamalaa :/

"vieras"
[QUOTE="vieras";23844875]Meillä oli tikut ja kaunokirjoitus. Ei opeteltu tekstausta. Tsoin olen mennyt -88 kouluun.[/QUOTE]

Meillä myös tikut ja kauno. Mie menin kouluun -87

Olen miettinyt ja tullut juuri tuohon tulokseen, että ilmeisesti se ei siihen aikaan kuulunut kaikkiin kouluihin. Olisiko sitten jotkut koulut "hyvää hyvyyttään" ja opettajasta riippuen sisällyttäneet tekstauksen opetukseensa, en tiedä.

Minä menin kouluun -91, ja tosiaan pelkät tikut ja kauno.
Meillä oli erittäin vanhanaikainen rehtori, joten kaikkeen uuteen suhtauduttiin aina varauksella. Rehtori aina ylpeili, miten "tänäkin vuonna jäi niin-ja-niin paljon määrärahoja käyttämättä". Eli mitään uutta tai erikoista ei meillä ohjelmaan kuulunut, ellei ollut aivan pakko :D

Meillä oli kyllä opettaja nuori, just pari vuotta aikasemmin valmistunut, ja me oltiin sille eka luokka. Ja koulun rehtorikin oli nuori, kolmenkympin paikkeilla.
Ja mä oon mennyt kouluun ´91.

Empäs, kun ´90 :p

Menin ykköselle v. 1990 ja meille ei opetettu kuin tikut ja kauno, tai sen nimi ei musitaakseni ollut kauno enää, vaan joku muu. Se oli vähän modernimpi kuin mitä perinteinen kaunokirjoitus, ei yhtä koukeroista. Tekstausta ei erikseen opetettu, ja vähän huvittavaa kyllä jos sellasita pitää erikseen opetella, sori vaan :D
Meillä ainaki meni nimellä kaunokirjoitus mun mielestä. Kirjana oli Aapeli.

Hassua, miten nuo kirjaimet ja numerotkin muuttuu tosi usein. Sen jälkeen kun meille on nuo opetettu, on niihin tullut varmaan 5 kertaa jotain muutoksia... 1 ja 7 varsinki sellasia, mikä muuttuu vähän väliä, välillä 1 on pelkkä viiva, toisina vuosina pienellä väkäsellä, ja välillä 7 on ilman viivaa, välillä viivan kanssa...

[QUOTE="xXx";23845130]-90 kouluun menin ja meille opetettiin tikut ja kaunokirjoitus. Ala-asteella kaikki piti kirjoittaa kaunolla, vasta yläasteella tästä sai "vapautuksen". Tosin tekstausta ei kukaan opettanut, itse opettelin. Se kaunokirjoitus oli jotain aivan kamalaa :/[/QUOTE]

Meillä piti vielä yläasteki kirjottaa aina kaunolla. Ja sillon oli kuitenkin jo se oma käsiala muotoutunut, mutta sitä ei saanut käyttää...

----
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23845308:
Meillä ainaki meni nimellä kaunokirjoitus mun mielestä. Kirjana oli Aapeli.
Nyt musitin, sen kirjoituksen nimi oli tyyppikirjoitus :) Kirjaa en muista tähän hätään, kyllä se jossain vanhemmilla tallessa on muiden koulukirjojen kanssa.

-91 alotin koulun ja joo-o, meillä opeteltiin tikku ja tekstauskirjaimia samaan aikaan muistaakseni.. Muistan sellasen harjotusvihkon missä oli vierekkäin esim hailakka A ja a, ja ne sitten piti piirtää siihen mallin mukaan...

Voi tietty olla että jotain on unohtunut :whistle:

• Tykkää
Reactions: Papunen84
"vieras"
[QUOTE="vieras";23844923]Ensin opeteltiin kirjaimet niin, että pieni ja iso kirjain, muistaakseni, eli siis tikkukirjamet ja tekstauskirjaimet tuli tavallaan samalla kertaa. Kolmannella luokalla alettiin opetella kaunoa ja ala-asteen ajan ei saanut sen jälkeen muuta käyttää. Olen syntynyt -88.[/QUOTE]

Sama homma meillä. Olen syntynyt 87.

Shepss
Me opeteltiin suoraan kaunokirjaimet kirjain kirjaimelta. Muistelen että taulun yläpuolella oli kaunokirjaimet ja Ala-asteella sai kirjoittaa vain ja ainoastaa kaunolla. Yläasteella kirjotettiin tekstaten. Ja mä olen aloittanut koulun -96 eli varmaan kyseessä oli uudenmallinen kaunokirjoitus.

plöp
Ensin opeteltiin tekstaus, sitten kakkosluokalla kauno eli "käsiala". Kokeissa sai vastata tekstauksella, esseet piti kirjoittaa kaunolla. Yläasteella ei enää tarvinnut kirjoittaa kaunoa, mutta sellaista kirjoitusta vaaditiin, jossa isot ja pienet kirjaimet erottuvat, eli ei tikkukirjaimia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23845047]-89 on peruskoulu aloitettu.

Kyllä muistan, että meillä äidinkielessä oli semmoset työkirjat mihin harjoiteltiin tikut, kaunot ja tekstaus.[/QUOTE]

Minä aloitin myös -89 ja meillä oli ainoastaan tikut ja kauno. Veljeni aloitti -91 ja heillä oli erikseen harjoituskirja tekstaukselle.

"maikkeli"
Menin kouluun -87, v. -90 alkoi juurikin tuo tekstauksen opettaminen silloisille ekaluokkalaisille. No, koska meillä oli koko koulussa 34 oppilasta silloin, saatiin kaikki tuo tekstauksen opettelu osaksemme. Kuitenkin aika ihanasti sitten yläasteelle kun siirryttiin, äidinkielen ope oli ehkä sen satavuotias, joten takaisin kaunoon... Arvatkaa vaan oliko mukavasti ehtinyt unohtua koko kauno kun ensin 3-4v tekstailee...

"Vieras"
Tällaisia sitä ennen opeteltiin. http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=115578278453592
Ja tosiaankin vain isot tikkukirjaimet ja sit nämä kaunokirjoituskirjaimet ja tekstaamalla ei saanut kirjoittaa, aineetkin kirjoitettiin kaunokirjoituksella. Olen vielä ylioppilasaineetkin kirjoittanut kaunokirjoituksella. =D

Yhteistyössä