Laihdutusongelmia, autatteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulleroinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voithan sä syyä terveellisesti ulkona ystiksienkanssa. ainakin se multa onnistuu. mässäämällä sontaa lihoo,se on totuus. mutta kun muokkaa ravintolaruokaa ni siittä saa ihan kunnollista. peruna vaihdetaan kasviksiin ja valitaan lihaa jota ei oo paneroitu. paljon hyvää salaattia jne. kastiketta voi ottaa kunhan ei litra tolkulla. mä en oo luopunu yhtään tollasista,mutta valitten eri ruokia. ja kun ne ruoat on nykyyän parempia ku rasvahiilarimätöt. niistä saa vaan turvotusta,väsymystä ja huonon fiiliksen.

Niin, on se totta että terveellinen ruoka voi olla aivan loistavaa ruokaa. Mutta järettömän vaikeeta esim. käydä ystävien luona kahvilla tai mummolassa viikonlopun vietossa, kun siellä heti tarjotaan pullaa ja kaffetta, pottua ja muussia, muussia ja pottua yms. Ja mie onneton tykkään perunastakin niiiiiin hirveesti. Ruisleipääkin järkyttävä ikävä, kun sitäkään en ole syönyt hiilareitten pelossa...

Pään sisässä tämä ongelma kai on. Laihdutuksessa huono viikko käynnissä ja ketuttaa niin perkuleesti, kun onhan tämä erilaista elämää kuin vielä kolme viikkoa sitten. Oli niiiiiin ihanaa istua telkun ääreen lasten mentyä nukkumaan ja mässätä vaikkapa herkullisia tortilloita... Huoh. Tortillat ovat nyt vain haave, sen sijaan täytyy lähteä lamppasemaan pitkin pölyisiä teitä sauvat käsissä, vaikka oikeasti se homma syö naista. En tykkää kuntoilusta. Huoh taas.

Mietipä niin, että painonhallinta on koko elämän kestävä projekti ja sinä olet laihduttanut nyt kolme viikkoa hyvin tuloksin. Jos haluat pitää painon kurissa koko elämän ajan, on syöminen ja liikunta tasapainotettava. Laihdutuksen pitäisi olla vain väliaikaista.
Ja jos mikään liikuntamuoto ei tunnu hyvältä, voi vain katsoa peiliin - sillä ihminen on luotu liikkumaan. Ei vain painonhallinnan vuoksi, vaan koska keho tarvitsee sitä.

[QUOTE="Aloittaja";23844633]Hyvin on lähtenyt sulta! Mä olen 160 pitkä ja painoa on tällä hetkellä 69 kiloa. Ei siis mitenkään ihan hirveästi, mutta ongelmani on se että näytän kuin olisin vähintään kuudennella kuulla raskaana. Siis epämiellyttävä vatsanpullotusongelma :/

Olen aikanaan painanut laihdutuksen jälkeen 51 kiloa, en ikimaailmassa halua niin laihaksi. Haluan "raskausvatsan" pois ja terveellisen elämän. En vain ymmärrä, mistä löytäisin liikuntaharrastuksen, josta oikeasti pidän enkä ymmärrä kuinka syödään hyvin saamatta heti menetettyjä kiloja takaisin. Joskus on PAKKO saada nauttia myös hyvästä ruuasta.[/QUOTE]

Ja joo, tässä tapauksessa tarkoitan hyvällä ruualla ihan mättöruokaa - pitääkö OIKEASTI luopua koko loppuelämäksi vaikkapa hampurilaisesta? (No se ei tee tiukkaa, mutta on olemassa liuta vähemmän terveellisiä ruokia, joita nyt tosiaan olisi kiva joskus maistella...)

[QUOTE="Aloittaja";23844385]
On minulta siis kolmessa viikossa ehkä kolmisen kiloa kadonnut, yksi tosin tuli takaisin viikonloppuna...
[/QUOTE]

Sullahan on pudonnut sit tosi hyvin! Suositus olisi, että 0,5-1kg/viikko, eikä hitaampikaan tahti haittaa. Mitä nopeammin putoaa, sitä isompi osuus pudonneesta massasta on lähtenyt lihaksista, ja ei kai kukaan lihaksiaan halua laihduttaa pois :)

Mietipä niin, että painonhallinta on koko elämän kestävä projekti ja sinä olet laihduttanut nyt kolme viikkoa hyvin tuloksin. Jos haluat pitää painon kurissa koko elämän ajan, on syöminen ja liikunta tasapainotettava. Laihdutuksen pitäisi olla vain väliaikaista.
Ja jos mikään liikuntamuoto ei tunnu hyvältä, voi vain katsoa peiliin - sillä ihminen on luotu liikkumaan. Ei vain painonhallinnan vuoksi, vaan koska keho tarvitsee sitä.

Peiliin mun täytyy katsoa niin monessa asiassa.

Ihminen on luotu liikkumaan ja välillä minäkin pidän liikkumisesta. En vain joka päivä, en välillä edes joka toinen päivä - ja varsinkaan pakolla.
Ihminen on myös luotu syömään. Ja mie söisin :D

Ihminen on myös luotu viettämään täällä maan päällä yksi elämä (mun uskomusteni mukaan), se elämä pitäisi saada tasapainoon niin, että voi nauttia välillä hupsuistakin herkuista, liikkua niin että tuntuu kivalta ja olla silti fiksun mittainen. Miten mie sen teen, en tiedä.

Ymmärrän tosi hyvin sua tuossa että liikunta on tympeetä. Olen aina inhonnut kaikkea liikuntaa, ihan lapsesta saakka ollut semmoinen sohvan nurkassa lueskelija. Nyt olen käynyt 3v kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa, ja se on edelleen aika nihkeetä. Mutta kestän sen, koska huomaan että paremmassa kunnossa on mukavampaa. Siis vähemmän selkävaivaa ja olen vahvempi. Ja laihempikin olen, tai kiinteämpi.

Mutta kun kaikki aina sanoo, että kun jonkun aikaa käyt niin alkaa tuleen endorfiineja ja sit se on tosi siistiä, ja siihen tulee himo ja tuntuu että on pakko päästä. Niin ei todellakaan ole mulle käynyt noin. Voisin ihan kevyesti heittää treenikamat roskiin enkä mennä enää ikinä :D

Voisiko olla, että sinullekin löytyisi joku laji, jota oppisit sietämään, vaikket sitä rakastaisikaan?

[QUOTE="vieras";23844744]Sullahan on pudonnut sit tosi hyvin! Suositus olisi, että 0,5-1kg/viikko, eikä hitaampikaan tahti haittaa. Mitä nopeammin putoaa, sitä isompi osuus pudonneesta massasta on lähtenyt lihaksista, ja ei kai kukaan lihaksiaan halua laihduttaa pois :)[/QUOTE]

Se on kyllä totta :D
Olisikohan minun pitänyt ottaa hieman enemmän selvää suosituksista ennen kun leikkiin ryhdyin...

Ei tarvitse luopua kaikesta herkuttelusta, mä söin normaalipainon alarajoilla ollessa tavallista kotiruokaa ja toisinaan herkkuja (pulla ja pari keksiä kahvin kanssa) ja 1-3 kertaa kuukaudessa kävin vaikka hampurilaisella tai pitsalla tai ostin irtokarkkeja/sipsejä isomman kasan. Pääasia on että se perusruokavalio on kunnossa. Liikuin koulu- ja työmatkojen takia n. 10 kilometriä päivässä ja tein fyysisesti raskasta työtä, lisäksi lenkkeilin. Lihoin kun nuo työmatkat ja raskas työ jäi pois ja repsahdin syömään tosi huonosti joka päivä, ison elämäntilanteen muuttumisen takia siis meni liikunta- ja ruokailutottumukset ihan uusiksi, valitettavasti. Nyt pudotan painoa, ensin olisi n. 13 kiloa normaalipainon puolelle ja sit siitä haluaisin vielä kevyemmäksi mutta paljonko, sen näkee sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen vartalooni viimeksi kun bmi on oli n. 22 ja mulla oli ihan kivasti lihaksia, niin olemus ei ollut löysä.

Tämä ei varmaan auta laihduttamisessa, mutta jos sinua ei järjettömästä tuo maha häiritse, niin kannattaako ylipäätään laihduttaa. Kun kerra noin tuskasta on. Et kuitenkaan ole niin lihava, että siitä mitään terveydellistä haittaa on.
Toinen juttu sitten on se, että jos kerran tykkäät leivästä ja perunasta, niin syö ihmeessä niitä ja vähennä vaikka rasvaa. Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä mistä ne kalorit otat, toi hiilarittomuus vaan sattuu olemaan muotia.

[QUOTE="alma";23844823]Tämä ei varmaan auta laihduttamisessa, mutta jos sinua ei järjettömästä tuo maha häiritse, niin kannattaako ylipäätään laihduttaa. Kun kerra noin tuskasta on. Et kuitenkaan ole niin lihava, että siitä mitään terveydellistä haittaa on.
Toinen juttu sitten on se, että jos kerran tykkäät leivästä ja perunasta, niin syö ihmeessä niitä ja vähennä vaikka rasvaa. Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä mistä ne kalorit otat, toi hiilarittomuus vaan sattuu olemaan muotia.[/QUOTE]

Ei niillä kaloreilla niin väliä varmaankaan ole kunhan tulee se sopiva määrä päivässä.
Mutta olen huomannut sen omalla ja parin tutun kohdalla, että se leivällä, pullalla ja perunalla eläminen tuntuu olevan sitä kituuttamista vaikka kalorit meinaisi mennä jopa plussalle. Rasva ja proteiini pitää nälkää paremmin. Pitäishän se puoli kiloa kasviksia mennä päivässä, mutta jos välipalat ja aamupalat on tyyliä leipää ja puuro niin aika helposti jää ne kasviksetkin pois.

Tosiaan henkilöstä kiinni paljo peruskulutus on. Itse olen 182cm mies ja paino alko tippumaan vasta kun menin alle 1400kcal päivässä. Liikuntaa en juuri paljoa harrasta.

[QUOTE="alma";23844823]Tämä ei varmaan auta laihduttamisessa, mutta jos sinua ei järjettömästä tuo maha häiritse, niin kannattaako ylipäätään laihduttaa. Kun kerra noin tuskasta on. Et kuitenkaan ole niin lihava, että siitä mitään terveydellistä haittaa on.
Toinen juttu sitten on se, että jos kerran tykkäät leivästä ja perunasta, niin syö ihmeessä niitä ja vähennä vaikka rasvaa. Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä mistä ne kalorit otat, toi hiilarittomuus vaan sattuu olemaan muotia.[/QUOTE]

Se maha-asia häiritsee tosi kovasti. Tasapuolinen pyöreys ei haittaisi, mielestäni monet hieman pyöreät ja enemmänkin pyöreät ovat kauniita. Minä itse en vaan ole, koska se pyöreys on mahassa (no, hiukan perssuuksissakin). Ei ole kivaa, kun ihmiset kyselee olenko raskaana :( Tuntuu, että tällainen vatsan ikuinen turvotustila ei järin terveellistäkään ole.

Liikunta ja vähäinen syöminen on jo auttanut vatsaongelmissa, vaikka kiloja on lähtenyt vasta vähän: välillä tuntuu ettei vatsa ole enää niin pinkeä. Olen jopa iloinen siitä, että se pallo on muuttunut hieman enemmän löllykäksi. Mutta vielä on tekemistä...

Tuo hiilarittomuus tosiaan on muotijuttu, mutta jostain kuulin, että se nimenomaan auttaisi tähän mun sivuprofiiliongelmaan tehokkaasti. Mene ja tiedä.

[QUOTE="Aloittaja";23844385]Ei, mä en todellakaan ole vetänyt hirveitä määriä ruokaa. Jos esim. aamupalaksi omena ja kourallinen pähkinöitä tai yksi näkkäri ja pari hörppyä kahvikupista on paljon, niin eihän minusta tule ikinä laihaa.

On minulta siis kolmessa viikossa ehkä kolmisen kiloa kadonnut, yksi tosin tuli takaisin viikonloppuna...

Miksi laihdutus ei voi olla fiksumpaa, sellaista ettei olisi jatkuva nälkä ja ei tarvitsisi harrastaa tympeitä liikuntalajeja, joista ei yksinkertaisesti pidä. Vaikka tällä tavalla paino tippuisikin, niin ei se jää pysyväksi.[/QUOTE]

Onhan sellainen, karppaus siis.

Mulla lähti kahden ekan kuukauden aikana 10 kg ja sitten siirryin lähinnä ylläpitoon. Painoa on lähtenyt ylläpitokuukausien (10kk) aikana 9 kg, täysin ilman että olisin mitenkään tietoisesti laihduttanut. Liikuntaa? Juu, en harrasta.

[QUOTE="vieras";23845708]Tosiaan henkilöstä kiinni paljo peruskulutus on. Itse olen 182cm mies ja paino alko tippumaan vasta kun menin alle 1400kcal päivässä. Liikuntaa en juuri paljoa harrasta.[/QUOTE]

No, mulle riittää kun näen pakastealtaassa jätskipaketin: heti posahtaa uusi kaksoisleuka ja vattanympärykseen kuusi senttiä XD

Onhan sellainen, karppaus siis.

Mulla lähti kahden ekan kuukauden aikana 10 kg ja sitten siirryin lähinnä ylläpitoon. Painoa on lähtenyt ylläpitokuukausien (10kk) aikana 9 kg, täysin ilman että olisin mitenkään tietoisesti laihduttanut. Liikuntaa? Juu, en harrasta.

Katos vaan, hyvin on lähtenyt!

No minä yritän jotain muka-karppausta, kun en ole siitä hommasta täysin perillä, tuntuu monimutkaiselta. En syö sokeria, en pullamössösettiä, en eineksiä, en pikaruokaa, en leipää (näkkäriä kyllä) ja niin edelleen, mutta viikonloppuisin en ole niin tiukkana. Kuitenkin minulla on nälkä. Liekkö annokset sitten liiankin pieniä (tosin sitten luulis kilojen tippuvan tehokkaammin)?

[QUOTE="Aloittaja";23845829]Katos vaan, hyvin on lähtenyt!

No minä yritän jotain muka-karppausta, kun en ole siitä hommasta täysin perillä, tuntuu monimutkaiselta. En syö sokeria, en pullamössösettiä, en eineksiä, en pikaruokaa, en leipää (näkkäriä kyllä) ja niin edelleen, mutta viikonloppuisin en ole niin tiukkana. Kuitenkin minulla on nälkä. Liekkö annokset sitten liiankin pieniä (tosin sitten luulis kilojen tippuvan tehokkaammin)?[/QUOTE]

En usko että syöt riittävästi rasvaa. Karppauksella laihduttamisessa ei valitettavasti ole välimalleja. Karpata pitää joka ikinen päivä, siis jos haluaa laihtua. Kannattaa perehtyä asiaan, muuten menee persiilleen ja tulee halu luovuttaa. Stten kun tietää mitä tekee, ei tarvitse edes ajatella koko asiaa.

Viimeksi muokattu:
Täällä toinen paksumaha. Nyt oon taas lisännyt liikuntaa ja karsinut herkkuja. Päivällä syön normi ruuan, kohtuullisen annoksen ja illallakin ehkä tai sitten korvaan sen Nutriletilla.
Mutta liikuntaa mulla on paljon.Viikonloppuna oli esim lenkki, juosten, 1 h ja toisena päivänä 1h kuntosalia ja 50min vesiurheilua. Maanantaina ylä-alamäki kävelyä 45 min ja eilen renotoa kävelyä 30min + vesijuoksua 35min. Tänään on vuorossa salibandya ja perjantaina jalkapalloa. Näillä siis mennään. Luulisi että se maha kutistuisi ja painosta saisi heinäkuulle 4-5 kg pois..

Täällä toinen paksumaha. Nyt oon taas lisännyt liikuntaa ja karsinut herkkuja. Päivällä syön normi ruuan, kohtuullisen annoksen ja illallakin ehkä tai sitten korvaan sen Nutriletilla.
Mutta liikuntaa mulla on paljon.Viikonloppuna oli esim lenkki, juosten, 1 h ja toisena päivänä 1h kuntosalia ja 50min vesiurheilua. Maanantaina ylä-alamäki kävelyä 45 min ja eilen renotoa kävelyä 30min + vesijuoksua 35min. Tänään on vuorossa salibandya ja perjantaina jalkapalloa. Näillä siis mennään. Luulisi että se maha kutistuisi ja painosta saisi heinäkuulle 4-5 kg pois..

Kyllä luulis lähtevän, sähän kuntoilet tosi kovasti! En mie jaksa noin paljon!!

En usko että syöt riittävästi rasvaa. Karppauksella laihduttamisessa ei valitettavasti ole välimalleja. Karpata pitää joka ikinen päivä, siis jos haluaa laihtua. Kannattaa perehtyä asiaan, muuten menee persiilleen ja tulee halu luovuttaa. Stten kun tietää mitä tekee, ei tarvitse edes ajatella koko asiaa.

Näinhän se on.
Mie yritin perehtyä asiaan, vaan tuntui että karppaukseenkin on sen sata erilaista dieettivaihtoehtoa, että en ymmärtänyt minkä valita. Toisekseen tuntuu, että onko minusta karppaukseen koska en usko siihen, että mitään terveellistä pitäisi oikeasti jättää pois ruokavaliostaan tullakseen hoikemmaksi. Ja pelkään sitäkin, osaisinko varmasti sitten syödä oikein, että ei vaan tule mitään ravintoainepuutoksia tms. pidemmän päälle. Voip olla hölmöjä pelkoja, mutta tällainen olen. Tietämätön toope ;D

Ootko sä ap tutustunut jo siihen Kiloklubiin? ;)

Joo, rekisteröidyin :) Loistavalta vaikuttaa, koska reseptit ja kaikki löytyy. Mietin vaan kuinka kauan sitä jaksaa käydä netissä merkkailemassa syömisensä ja liikkumisensa?

Tuolla yllätti se, että kahden viikon malliruokaohjeen perusteella ei kyllä nälkää tarttis nähdä, hirrrveesti sais syödä siihen nähden mitä nyt syön!!

Yhteistyössä