Vitsi ootte tyhmiä kun nikillä vastailette kaikenmaailman kyselyihin täällä, moni tietää juuri sinusta aika paljon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hohhohh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei vaan mummeliisan on vaikea ymmärtää, että miksi joku kirjoittaisi netissä tunnistettavasti itsestään, jos haluaisi asiansa salata.
:)

Ehkä alunperin se ei kaikilla kirjoittajilla olekaan tarkoitus. Mutta niitä asioita paljastuu pikkuhiljaa ja peräperää. Esim. työkaverini tunnistin sanonnasta, jonka hän oli kertonut minulle livenä. Kun sama sanonta esiintyi odotusketjussa johon itsekin kirjoitin ei ollut kovin vaikeaa laskea yhteen 1+1. Ja tarkoitukseni ei todellakaan ollut mitenkään stalkkeroida.

Syntyi vähän kiusallinen tilanne kun toinen kertoo elämästään mulle yhtä ja palstalla toista. Ja sitten pitää olla kuin ei tietäisikään. Jättäydyin pois tuosta odotusketjusta ja vaihdoin palstaa.

Eikö kaikkien blogien kaikki säännölliset lukijat mene tähän kategoriaan?

Blogin pitäjä tietää että sitä luetaan ja että joku sen voi bookmarkata ja palata lukemaan. Palstalle kirjoittava ehkä ajattelee että yksittäisiä kirjoituksia ei kukaan huomaa yhdistää toisiinsa, eikä varsinkaan siihen mitä tapahtuu netin ulkopuolella. Ei siis välttämättä ymmärrä että saattaa luoda tahtomattaan itselleen "yleisön".

Joku tuolla kirjotti että onko syynä ns liialliseen kertomiseen se että ei ole ystäviä. Mä luulen että on. Itselläkin joskus tulee mieleen hakea palstalta apua ja kysyä joltain tuntemattomalta kuin ystävältä. Jotkut asiat on ehkä noloja ja kokee että tästä en voi puhua. esimerkiksi justiin parisuhdeongelmat. on helpompi kirjottaa palstalle jos esimerkiksi tulee tuomituksi kuin tulla tuomituksi oman ystävän silmissä. Toivottavasti joku tajuaa pointin. Itse ainakin koen joskus ylireagoivani ja tiedän että ystäväni sanoisivat että rauhotu ja älä ole tollanen, ne ovat sen tyyppisiä että vastaavat noin mutta jos kirjotan ongelman palstalle saan monenlaisia näkökantoja. eli uskon että tämä on myös syy joka voi aiheuttaa liialliset lipsautukset?

tosin Itse en ole hirveän henkilökohtaisia kirjoittanut koska en halua että henkilöllisyyteni tunnistetaan.

ja muuten lisäyksenä, vaikka kuinka netissä kirjottaisi siististi ja mitään paljastamatta: stalkkereita on silti. Hulluja on paljon. Asioita voi sattua vaikka kellään ei olisi mitään tietoa sun henkilöllisyydestä. ja Sattuukin!

Viimeksi muokattu:
Minäkin olen tunnistanut kirjoitustyylistä ihmisen. Tavattiin yhdellä keskustelupalstalla ja sitten vuosia myöhemmin löysin suomi24-kirjoituksen samasta aiheesta, ihan eri nimimerkillä, mutta osasin yhdistää kirjoitustyylin ja pari pientä yksityiskohtaa.

Netissä voi seurata toisen tekemisiä loputtomiin, jos vain aikaa ja kärsivällisyyttä riittää. Yhdellä palstalla yhtä, toisella toista, kolmannella kolmatta...

Omilla vakipalstoillani minusta saa selville asuinpaikankin, siis talon ja kaikki. Olen maininnut kaupungin nimeltä, asuinaluetta kuvaillut, sanonut asuvani kauppaa vastapäätä... aika rajattu on alue, jolla voisin asua. Etunimenikin olen jollakin palstalla paljastanut ja samoin työpaikan ja opiskelupaikan. Opiskelutulokset ovat seinällä kaikkien nähtävillä rakennuksessa, johon kaikilla on vapaa pääsy - koko nimi saatavilla. Kokonimellä voi sitten käydä katsomassa sopivat kerrostalot ja tadaaa, siellähän minä asun, ei kun summeria soittelemaan, stalkkerit.

Tiedostan sen kuitenkin, mutta pelottaa niiden puolesta, jotka eivät ajattele asiaa.

[QUOTE="vieras";23834246]Blogin pitäjä tietää että sitä luetaan ja että joku sen voi bookmarkata ja palata lukemaan. Palstalle kirjoittava ehkä ajattelee että yksittäisiä kirjoituksia ei kukaan huomaa yhdistää toisiinsa, eikä varsinkaan siihen mitä tapahtuu netin ulkopuolella. Ei siis välttämättä ymmärrä että saattaa luoda tahtomattaan itselleen "yleisön".[/QUOTE]

Mä luulen, että monet tiedostavat tämän asian.

Eräs palstalainen on täälläkin kertonut tulleensa stalkatuksi ja häiriköidyksi. Alkoi tosin toiselta palstalta. Ilmoitti poliisillekin, saatiin muistaakseni kuriin oikeusteitse lopulta.

Eräs palstalainen on täälläkin kertonut tulleensa stalkatuksi ja häiriköidyksi. Alkoi tosin toiselta palstalta. Ilmoitti poliisillekin, saatiin muistaakseni kuriin oikeusteitse lopulta.

Inhottavaa.
Minulla kokemukset toisenlaisia: Nettistalkerit olleet vaarattommia ja lähinnä säälittäviä.
Livestä sen sijaan muutaman kerran tarttunut liepeeseen sellainen, joka aidosti kammottanut.

Esimerkiksi jos laittaa nimimerkillä kuvia kotoaan, on aika todennäköistä että kyseinen asunto omistajineen on tunnistettavissa. Muille kuva on yksi muiden joukossa, mutta ystävät ja tuttavat tunnistavat kyllä, mikäli ovat kyseisessä taloudessa vierailleet. Kannattaa miettiä missä oman elämän rajat menevät. Aika monet näyttävät olevan varsin "rajattomia" yskityisyytensä suhteen.

[QUOTE="Hilla";23834991]Esimerkiksi jos laittaa nimimerkillä kuvia kotoaan, on aika todennäköistä että kyseinen asunto omistajineen on tunnistettavissa. Muille kuva on yksi muiden joukossa, mutta ystävät ja tuttavat tunnistavat kyllä, mikäli ovat kyseisessä taloudessa vierailleet. Kannattaa miettiä missä oman elämän rajat menevät. Aika monet näyttävät olevan varsin "rajattomia" yskityisyytensä suhteen.[/QUOTE]

Olet oikeassa siinä, että jos tunnistaminen haittaa niin sitten moisesta syytä pidättäytyä.
Jos taas tunnistaminen ei haittaa, niin eipä tuostakaan haittaa.

kuinka monelle ihmisellä on facebook? senkin voi hakkeroida. Siellä on kuvia ja vaikka mitä tietoa ihmisistä. Eli jos on palstoilla yksityiselämästä kirjottelua vastaan tai kuvien julkaisua vastaan kannattaa pysyä myös poisa facebookista.

Mä tunnen livenäkin aika monta ihmistä ja ne tietää musta kaikenlaista. Hui, mitähän mun nyt pitäisi pelätä?

No näin juuri. Minun on jotenkin vaikeaa käsittää, miksi olisin näiden palstajuttujen perusteella jotenkin tunnistettavampi ja alttiimpi stalkkerointiin, kuin tuolla oikeassa elämässäni. Kyllähän kuka tahansa näkee esimerkiksi milloin olen töissä, missä asun ja montako lasta ja minkäikäisiä lapseni ovat ihan tuolla IRL. Ja jos olen jotain tehnyt ja sanonut, ei se poistu niiden IRL-tuttavienkaan mielestä, ihan kuin ei netistäkään. Varsinkin pienellä paikkakunnalla asuessani, en todellakaan kuvittele olevani kaikille tuntematon ja ettei joku itselleni tuntematon henkilö tietäisi minusta yllättävän paljoakin asioita.

Mua kyllä kanssa vähän ihmettää että miksi ihminen kirjoittaisi tunnistettavasti netissä, nimimerkillä ja kaikkea, jos oikeasti ei haluaisi tulla tunnistetuksi..

Mulla toi asia on vähän kiikun kaakun, vähän silleen että pidän suht matalaa profiilia mutta ei mua haittais vaikka mut tunnistettaisiin. Ei mun jutuissa loppujen lopuksi ole yhtään mitään mitä en voisi puhua periaatteessa kelle tahansa päin naamaakin.

Pakko kyllä sanoa, mutta itseä pelottaa ainakin identiteettivarkaudet sun muut. Luikin jonkin lehtijutun naisesta, jonka identiteetti vietiin ihan vain lehtiroskista penkomalla. Monta vuotta jatkuvaa kiusausta kun tämä varas tilaili kiusallaan kaikkea tavaraa toisen nimissä

[QUOTE="miikkis";23834380]Minäkin olen tunnistanut kirjoitustyylistä ihmisen. Tavattiin yhdellä keskustelupalstalla ja sitten vuosia myöhemmin löysin suomi24-kirjoituksen samasta aiheesta, ihan eri nimimerkillä, mutta osasin yhdistää kirjoitustyylin ja pari pientä yksityiskohtaa. [/QUOTE]

Kannattaa muistaa sekin, että nämä eivät ole aina varmoja tunnistuskeinoja. Minutkin on "tunnistettu" tällä palstalla, mutta suurin osa niistä tunnistetuista teksteistä ei ollut minun kirjoittamia, vaikka tyyli oli samanlainen ja samoja sanontojakin löytyi. Joskus on tosi osunut ihan oikeinkin, mutta monta kertaa multa on kysytty ketjusta/kommentista, joka ei ole oikeasti minun.

En usko, että Mummeliisan blogi, se melko vähä mitä olen seurannut, sillä tavalla kovin paljon altistaisi stalkkereille. Blogissa kyllä kerrotaan todella paljon, mutta samalla hyvin vähän. Siinä ei juurikaan tule ilmi minkälaisia ihmiset ovat, mitä he ajattelevat, minkälaisia mielipiteitä heillä on. En usko, että esim haavatulehduksien tai kauppalistojen kuvailu altistaisivat johdonmukaisella stalkkaukselle yhtä todennäköisesti, kuin jokin kantaa ottava, mielipiteisiin perustuva ja niitä esiin tuova blogi/palstailu. Siinä mielessä en usko, että Mummeliisan blogi altistaisi ketään perheenjäsenistä kovinkaan merkittävästi stalkkereille, siellähän kerrotaan lähinnä niitä asioita joita ihmiset kaikki tekevät ja tietävät kaikkien tekevän. Määrällisesti se kertoo hyvin paljon, ja on näennäisesti hyvin avoin, mutta sisällöllisesti se ei kerro läheskään niin paljon kuin ensiajatuksella voisi olettaa.

[QUOTE="Minna";23836046]En usko, että Mummeliisan blogi, se melko vähä mitä olen seurannut, sillä tavalla kovin paljon altistaisi stalkkereille. Blogissa kyllä kerrotaan todella paljon, mutta samalla hyvin vähän. Siinä ei juurikaan tule ilmi minkälaisia ihmiset ovat, mitä he ajattelevat, minkälaisia mielipiteitä heillä on. En usko, että esim haavatulehduksien tai kauppalistojen kuvailu altistaisivat johdonmukaisella stalkkaukselle yhtä todennäköisesti, kuin jokin kantaa ottava, mielipiteisiin perustuva ja niitä esiin tuova blogi/palstailu. Siinä mielessä en usko, että Mummeliisan blogi altistaisi ketään perheenjäsenistä kovinkaan merkittävästi stalkkereille, siellähän kerrotaan lähinnä niitä asioita joita ihmiset kaikki tekevät ja tietävät kaikkien tekevän. Määrällisesti se kertoo hyvin paljon, ja on näennäisesti hyvin avoin, mutta sisällöllisesti se ei kerro läheskään niin paljon kuin ensiajatuksella voisi olettaa.[/QUOTE]

Hyvä huomio.
Elämää ja arkea kuvaava blogi varmasti herättää vähemmän kiihkeitä tunteita kuin vaikkapa provokatiivinen mielipideblogi.

Hyvä huomio.
Elämää ja arkea kuvaava blogi varmasti herättää vähemmän kiihkeitä tunteita kuin vaikkapa provokatiivinen mielipideblogi.

Samoin tällä palstallahan suurin osa, vaikka muuta saattaisi kuvitella, kertoo nimenomaan hyvin arkisia asioita, vaikka joku tunnistaisi sillä ei ole juurikaan merkitystä. Ne huomiohakuisimmat ja provokatiivisemman aloitukset/keskustelijat muistetaan paremmin, ja niihin kiinnitetään enemmän huomiota, ja vaikka heitä on vähemmistö, heitä kuvitellaan olevan paljon enemmän kuin heitä oikeasti on.

[QUOTE="Minna";23835896]Kannattaa muistaa sekin, että nämä eivät ole aina varmoja tunnistuskeinoja. Minutkin on "tunnistettu" tällä palstalla, mutta suurin osa niistä tunnistetuista teksteistä ei ollut minun kirjoittamia, vaikka tyyli oli samanlainen ja samoja sanontojakin löytyi. Joskus on tosi osunut ihan oikeinkin, mutta monta kertaa multa on kysytty ketjusta/kommentista, joka ei ole oikeasti minun.[/QUOTE]

Minä en oikein jaksa uskoa tuohon kirjotustyylistä tunnistamiseen. Aikamoisia salapoliiseja ja kielitieteilijöitä täällä kyllä on, kun väittävät tunnistavansa kirjoitustyylistä ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23836166:
Minä en oikein jaksa uskoa tuohon kirjotustyylistä tunnistamiseen. Aikamoisia salapoliiseja ja kielitieteilijöitä täällä kyllä on, kun väittävät tunnistavansa kirjoitustyylistä ihmisiä.

Minä uskon. Itse olen kehittänyt "palstatyylin" joka eroaa täysin normaalista ulosannistani. :)
(Ainakin kuvittelen ovelasti johdattavani tunnistajia harhaan.) Tyyliä pitää aina kirjoittaessa miettiä ja vastaaminen on siksi melko hidasta, mutta joku salapoliisi/kielitieteijijä tämänkin voi tunnistaa mustaan nikkiin, vaan ei todelliseen henkilöön. :D
Ja kyllä, tunnistan helposti eri kirjoittajat. En stalkkaa, ei kiinnosta, mutta minulla on kiusallisen hyvä muisti.

Yhteistyössä