Muita perheitä, joiden lapset eivät ole koskaan nähneet vanhempiaan humalassa?

  • Viestiketjun aloittaja "miiuli"
  • Ensimmäinen viesti
"miiuli"
Tai edes pienessä hiprakassa?

Tuntuu olevan niin kovin tavallista että vanhemmat (tai toinen vanhemmista) tissuttelevat viikonloppuisin lasten hereillä ollessakin. Kesäisin ainakin grillatessa, tuntuu joillakin perheillä kuluvan alkoholia aika reippaastikin. Enkä nyt tarkoita yhtä tai kahta olutta tai siideriä, vaan sen verran että henkilön kuitenkin huomaa juoneen.

Itse olen perheestä, jossa äiti ei koskaan juonut, mutta isä joi muutaman kerran kuukaudessa aina humalaan asti. Ei kuitenkaan mitään räkäkännejä vetänyt, mutta selkeästi humalassa oli kuitenkin. Vaikka isäni ei koskaan ollut aggressiivinen humalassa, päin vastoin leikki ja hassutteli kanssani enemmän, niin silti muistan nuo viikonloput jotenkin ahdistavina. Pelkäsin aina milloin se viikonloppu taas tulee, kun isi juo ja kun hän kaupasta tuli kaljat mukanaan, kävin aina salaa laskemassa ne ja mietin että kuinkahan humalaan isi noista taas tulee :( Monesti muistan itkeneeni itseni uneen ja pelänneeni, vaikka en tarkalleen edes tiedä mitä. Näin jälkeenpäin ajatellen, ei mitään pelättävää olisi ollutkaan, hyvät vanhemmathan minulla on, mutta eipä sitä lapsi silloin ymmärtänyt. Kai se rakkaan ihmisen muuttunut persoona jotenkin pelotti.

Itse en halua että omat lapseni joutuisivat koskaan kokemaan sitä samaa ahdistusta, jota itse koin lapsuudessani.
Ei me silti mitään absolutisteja olla, vaan kyllä mekin välillä käydään vähän tuulettumassa. Sitä varten hankitaan lapsenvahti, tai sitten käydään juhlimassa erikseen. Lapsia on hoitamassa selvä aikuinen, eikä humalassa esiinnytä lasten nähden.
 
Täällä yksi.

Juon kyllä lasten nähden, tänäänkin join yhden siiderin ja yhden oluen kun istuttiin pihassa iltaa ystävän kanssa. Mutta en juo itseäni humalaan tai edes hiprakkaan (=en anna alkoholin nousta päähän) lasteni läsnäollessa. Eikä mieskään.

Eilen olin humalassa, lapset isovanhempien kanssa mökillä.
 
"vieras"
Mä en ole koskaan nähnyt vanhempia hiprakassa. Eivät käyttäneet alkoholia. En usko että itse tulen nauttimaan alkoholia yhtä tissutteluannosta enempää lapsen seurassa.
 
-
Meillä lapset 3 ja 4. Eivät ole kertaakaan kumpaakaan vanhempansa nähneet humalassa, eivätkä tule näkemäänkään. Tietävät kyllä, että joskus vanhemmilla on ruokajuomana viiniä tai siideriä, mutta koskaan ei 1-2 lasillista enempää juoda.

Eikä meillä ole siis tapana päihtyä silloinkaan, kun lapset eivät näe.
 
"mä"
Itse en juo lainkaan, mies jos pari kertaa vuodessa juo humalaan, niin vasta kun lapset ovat nukahtaneet tai sitten lähtee kavereiden kanssa kapakkaan.

Muistan myös omasta lapsuudestani miten isän juominen ahdisti, vaikka en tiedä miksi. Äitiä en ole tänäkään päivänä nähnyt koskaan edes hiprakassa ja siitä nostan hattua. Haluan olla samanlainen esimerkki lapsilleni (eikä mulle alko edes sovi, joten ilman lapsiakin olisin juomatta)
 
"vieras"
Me. Yksi saunajuoma aniharvoin. Senkin vois jättää pois. Joskus vaan tekee mieli otta jokus raikas juoma saunaan. Mies käyttää alkoholia yhtä vähän. Olen nähnyt mieheni vain kaksi kertaa humalassa, eikä silloinkaan ollut mitenkään huonossa kunnossa. Ei tullut krapulaakaan... 17 vuoden suhde takana ja paljon edessä.

Minusta lasten ei pidä nähdä vanhempiaan hiprakassa. Silti alkoholi ei saa olla tabu. Meillä sitä on jääkaapissa ja joitain lahjapulloja konjakkia, kirkkaita yms on ollut tuola vuosikausia avaamatta. Mutta kelle ne antas? Taitavat olla jo vanhojakin.
 
"just"
Täällä yksi.

Juon kyllä lasten nähden, tänäänkin join yhden siiderin ja yhden oluen kun istuttiin pihassa iltaa ystävän kanssa. Mutta en juo itseäni humalaan tai edes hiprakkaan (=en anna alkoholin nousta päähän) lasteni läsnäollessa. Eikä mieskään.

Eilen olin humalassa, lapset isovanhempien kanssa mökillä.
no kyllähän noista jo pikku hiprakka tulee
 
Mä en ole nähny vanhempiani koskaan humalassa. Mun äiti ei ole juonut vuosikymmeniin tippaakaan. Isä saattoi ottaa kaljan tai kaksi saunan jälkeen. Minä en juo kotona, kuin korkeintaan sen yhden ja sekin on ollut viimiset 2 vuotta jo alkoholiton. Sitten joskus, jos haluttaa tissutella enempi, niin pojalle on kyllä hoitajia useampiakin. Mies saattaa harvakseltaan juoda viikonloppuna muutaman kaljan, mutta ei ne sillä päähän kerkee nousta ku nautiskelee niin hitaasti.
 
juuueijuuei
meillä satetaan ottaa grillatessa tai saunoessa se 1-2, mies voi ottaa 4-5, tulematta humalaan.

lapset ei kumpaakaan meistä ole koskaan kännissä nähnyt.

olen itse alkoholistiperheestä, joten alko ei ihan hirveästi minulle maistu, mieheni tietää myös, ettei meidän kodissa tarvitse viinaksilla läträtä, en ole tiukkis alkoholin suhteen, mutta en tahdo lapsilleni alkoholinhuuruisia vanhempia, koska tiedän miltä se tuntuu-
 
-
[QUOTE="just";23817306]no kyllähän noista jo pikku hiprakka tulee[/QUOTE]

Kyllä mäkin sanoisin, että 2 pullosta lapsi huomaa jo selvän eron, vaikka itse kuvittelisi muuta.

Muistan omasta lapsuudesta, isä oli alkoholisti ja äiti juuri tuollainen tissuttelija, joka otti vain vähän ja ylpeili sillä ettei muka ota - mutta ei mennyt mulle ja veljelle täydestä.
 
[QUOTE="just";23817306]no kyllähän noista jo pikku hiprakka tulee[/QUOTE]

Mulle ei kyllä tule hiprakkaa siitä, että juon yhtä siideriä n. tunnin ajan, ja sitten parin tunnin päästä bissen...Tunnen vissiin kuitenkin itseni :)
 
skedet
Mun lapset eivät vielä mutta saattavat tulla näkemään. Minusta se ei ole paha ainakaan oman kokemukseni mukaan. Joskus omatkin vanhemmat joi, hyvin harvoin, aina silloin oli jotain extraa vieraita tms ja kivaa, hyvä tunnelma. Ei siihen liittynyt mitään negatiivista koskaan.

Olen ollut joskus hiprakassa kotona, mutta lapset eivät ole olleet silloin valveilla. En koskaan ole hirveässä humalassa, en edes silloin kun lapset eivät ole paikalla.

Minun silmissä tämä linja että vain yksi annos lapsen nähden on vähän hysteeristä koska itse en ole koskaan kärsinyt vanhempieni kohtuukäytöstä enkä usko omien lastenikaan minun juomisesta kärsivän. Ja jos kärsivät niin kärsivät, silti joskus juon. En elä elämääni pelkästään lasten ehdoilla. Voisin kuvitella että seuraavan parinkymmenen vuoden aikana kyllä lapseni tulevat olemaan paikalla kun olen hiprakassa. Mutta en sitä nyt erityisemmin suunnittele, joten en tiedä millon ja missä.
 
"xxxx"
Meillä otetaan max yksi siideri kun lapset ovat hereillä. Jos jompikumpi meistä ottaa useamman (kuitenkin enintään kolme) lasten ollessa nukkumassa niin toinen ottaa sen max yhden, jotta on kuitenkin ajo- ja toimintakunnossa jos jotain sattuu.
 
juuuh
Kyllä mäkin sanoisin, että 2 pullosta lapsi huomaa jo selvän eron, vaikka itse kuvittelisi muuta.

Muistan omasta lapsuudesta, isä oli alkoholisti ja äiti juuri tuollainen tissuttelija, joka otti vain vähän ja ylpeili sillä ettei muka ota - mutta ei mennyt mulle ja veljelle täydestä.
riippuu tietenkin missä ajassa juo nuo kaksi pulloa, jos kittaat ne puolessatunnissa kaikki, niin varmasti hiprakassa onkin, se huomaako lapsi sen riippuu varmaan ihmisestä (sekä lapsesta, että aikuisesta) toisille kun alkoholi ei merkittävää muutosta käytökseen tuo.

itse kun juon kotona tuon 1-2 siideriä, niin siihen saattaa mennä aikaa 3-4tuntia, en juo vauhdikkaasti parilla kulauksella pullollista vaan otan pieniä hörppyjä pitäen taukoa, usein myös juon niin, että kaadan lasiin aina jonku verran ja pidän pullon kylmässä.
 
"vieras"
Me ei olla oltu miehen kans edes pienessä humalassa lasten nähden, ehkä pari kertaa ovat nähneet ku oon ottanu yhen siiderin tai mies yhden kaljan. Enkä oo ikinä nähny omia vanhempiani humalassa vaikka kyllä hekin ottivat ja tansseissa kävivät.
 
"vieras"
[QUOTE="just";23817306]no kyllähän noista jo pikku hiprakka tulee[/QUOTE]

Jos niitä latkii illan, niin ei tule. Sen huomaa itse, jos tulee. Jos taas kiskasee ne kerralla, niin varmasti tulee hilpeä olo.
 
ryysyrannan rinsessa harmaana
Meillä lapset ei oo nähnyt meitä ikinä humalassa. Joskus mies saattaa yhden oluen juoda kun lapset on jo pedissä, mutta muuten ei haluta turvattomuutta lapsille siinä läträämisellä aiheuttaa.
 
Me. Mä olen täysin absolutisti ja mies juo firman pippaloissa 1-3x vuodessa. Ja toisinaan työillallisilla, mutta useinmiten ne on viikolla niin, että menee seuravana päivänä töihin, joten ruokajuomiksi kai ne lasketaan vaikka taksilla kotiin tuleekin. Ja lapsi on toki silloin nukkumassa.
 
"vieras"
Meillä esikoinen on nähnyt mut kerran humalassa. Oltiin hänen kummitädillään kylässä, juotiin vähän (liikaa) kotiviiniä lasten nukkumaan menon jälkeen. Meidän lapsi heräs yöllä, menin hänen viereen nukkumaan, kummitäti tuli sanoon hyvää yötä. Aamulla lapseni sanoi, että tais olla kummitäti vähän kännissä :D Muuten olen hoitanut kännäämiset jossain muualla kuin lasten aikana. Itseasiassa yksi parhaista asioista, joita esikoinen on sanonut mulle, on kun hän könysi aamulla mun viereen ja sanoi, että ihanaa, kun sä äiti et juo koskaan! Sen verran on kuitenkin nähnyt humalaisia, että tajuaa, ettei siinä ole mitään hienoa eikä hohdokasta. Toivottavasti on sitä mieltä vielä monta vuotta!
 

Yhteistyössä