Varpajaiset= äärettömän hylätty ja arvoton olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hönö";23802557]Kyllä ne multa kysy, mutta vain siksi että pelkäsivät minun pyörtyvän :)[/QUOTE]

=) Mulla mies sanoi ihan suoraan että jättäisi kolmannen lapsen synnytyksen väliin jos sopii. Edellinen oli sektio ja hän oli tosi huolissaan. Jäi sitten kotiin hoitamaan lapsia, harmi, sillä kolmas synnytys oli läpi 8 minuutissa eikä yhtään tikkiä...siellä olisi isäkin ehkä viihtynyt.

=) Mulla mies sanoi ihan suoraan että jättäisi kolmannen lapsen synnytyksen väliin jos sopii. Edellinen oli sektio ja hän oli tosi huolissaan. Jäi sitten kotiin hoitamaan lapsia, harmi, sillä kolmas synnytys oli läpi 8 minuutissa eikä yhtään tikkiä...siellä olisi isäkin ehkä viihtynyt.

No ei mulla tehny pahaa, kysyvät kaikilta vointia kun pyörtymisiä tapahtuu. Mutta oli siinä kieltämättä avuton ja turhautunut olo. Mitään ei voinut tehdä kuin istua ja pitää toista kädestä. Puudutuskin annettiin vaimolle kahteen kertaan kun ensimmäinen ei tehonnut. Siinä ajattelin että vaihtaisin mielelläni paikkaa jos voisin kun kestän kipua paremmin.

[QUOTE="hönö";23802808]Joo, olen siinä mielessä surkea, ajattelematon ja alhainen ihminen että pidin varpajaiset :) Mutta onneksi oli vaimon lupa. Kyllä nyt kaduttaa lopun elämää, olis pitäny vain istua kotona sekin ilta, vaikka opetelemassa virkkaamista ;)[/QUOTE]

Tai kotonahan mä olinki, mutta en yksin, vaan kavereiden seurassa.

Itse olen vähän sitä mieltä, että kyllä ne miehet/naiset pettäisivät ilman niitä varpajaisia jos olisivat pettääkseen, sekä kyllä he känniörveltäisivät jos olisivat örveltääkseen... eli turha syyttää varpajaisia suhteen epäkohdista. Toki jonkun mielestöä varpajaiset saavat olla typerä ja lapsellinen traditio, mutta on se myös joillekin miehille myös juhlan paikka, jolloin voi tosiaan sen sikarin pössytellä taikka muutaman väkevän nautti, omien ystäviensä saurassa kokemuksia jakaen!

Meillä mies juhli varpajaisia samana iltana, muutaman läheisen kaverinsa kanssa meillä kotona saunoen, ruokaa tehden, juomia nauttien, niitä sikareita poltellen sekä kokemuksia isyydestä ja synnytyksestä jakaen! Eivät olleet baariin lähteneet, sen verran väsynyt oli tuore isä ollut ettei oluut halunnut. Aamulla oli skarppina sairaalassa heti vierailun alettua! En kokenyt itseäni syrjäytetyksi tai, ettei minua olisi arvostettu. Kämppä oli siivottu kotiin tullessamme (mies on muutenkin meillä se joka aina siivoaa) ja jääkaappi oli täytetty. Ruokaa ei ollut tehnyt valmiiksi pakkaseen koska en voi sietää sulatettua ja uudelleen lämmtettyä ruokaa, eikä siellä kyllä pullaakaan ollut, koska ei meillä koskaan muulloinkaan ole!!

Ja miksi varpajaiset olisivat pelkästään miesten oikeus?? Meillä ainakin vietettiin myös naisten kesken varpajaisia 6 vkoa synnytyksestä, paras kaverini oli järjestänyt minulle illanvieton hänen luonaan. oli miehen kanssa suunnitellut, minulle yllätyksen! Ystäväni haki minut tunnin varoitusajalla luokseen, johon kokoontui muutama muukin läheinen ystävämme. Teimme hyvää ruokaa, höpötimme ja juorusimme äitiydestä ja perhe-elämästä, sain ihania hemmottelu lahjoja yms. Ai niin joimme jopa ruuan kanssa lasin viiniä!!! Hyi minu :) Tämän jälkeen olemme järjestäneet samanlaiset varpajaiset jokaiselle juuri lapsen saaneelle ystävällemme, ja mielestämme olemme luoneet ihanan oman perinteen!

Syksyllä syntyvän pikkukakkosen syntymästä sekä mahdollisista varpajaisista olemme jo nyt puhuneet! olemme sopineet, että mikäli vain mahdollista, niin miehet saavat viettää varpajaiset meidän vielä ollessa sairaalassa, näin ollen se häiritsisi perhe-elämäämme mahdollisimman vähän. Olettaen tietenkin, että pikkainen syntyy viikonloppuna, taikka anopin vapaat osuvat samaan kohtaa ja myös tärkeimpänä se että synnytys on mennyt normaalisti! Mikäli tämä ei onnistu, olemme jo valmiiksi sopineet että viettää sitten kun arki on rauhoittunut. Omien sanojensa mukaan hänelle ei niinkään ole tarve päästä ryyppäämään vaan kokoontua oikealla ja sopivalla hetkellä saman kokeneiden ystäviensä kanssa yhteen!

Mielestäni tämäkin asia on sellainen, joka tulisi keskustella selväksi ennen kuin ollaan siellä sairaalassa se perse ruvella ja niiden hormoonien kourissa. Ettei sitten sillä hetkellä tarvitse kummankaan olla ajatustenlukija taikka kokea itsensä kaltoinkohdelluksi!

Olet hassu. Mies ajattelee loogisesti: Vaimo ja vauva sairaalassa, siellä joku hoitaa heitä. Kun he tulevat kotiin, en voi enää lähteä juhlimaan.

Mieshän teki viisaasti kun lähti silloin kun olet sairaalassa, eikä vasta sitten kun olet kotiutunut!
Mitä iloa sinulle ja lapselle olisi siitä, etät mies istuu kotona ja katsoo telkkaria?

Minä luulin, että ollaan jo niin tasa-arvon maassa, etteivät ukot enää heti lapsen synnyttyä lähde varpajaisiin, kännäämään ainakaan!! Meidän tuttujen varpajaiset on aina reilusti, ainakin kuukausi lapsen syntymän jälkeen. Ja tytöt saavat tietty pitää omat pippalonsa myös kun isi hoitaa vauvaa.

Siis mielestäni mies, joka pitää varpajaiset kun äiti on sairaalassa on joko tosi ajattelematon, kakara tai itsekäs idiootti. Oma mieskään ei mikään kullannuppu ole, mutta tuohon ei hänkään taipunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti 40v;23802535:
Tietenkin tuore isä pitää päästää hyvillä mielin juhlimaan lapsen syntymää ystäviensä kanssa. Mieti asiaa positiiviselta kannalta.Varpajaiset on kaunis perinne (vaikka siihen nyt muutama sikari ja snpasi kuuluisikin). Ihanaa, että miehet juhlistavat isyyttään ja jakavat mihehisiä tunteita keskenään.

Äideillä on omat juttunsa, joihin miehet eivät pääse osallisiksi, baby shoewerit ja rotinat. Eikä mies koskaan voi tuntea ihan samaa läheiyyttä lapsen kanssa kuin äiti, joka synnyttää ja imettää. Annan isän kokea rauhassa isän ilot. Nauti sinä äitiydestä. Jakakaa vanhemmuuden ilot sitlä osin kuin mahdollista. Muista että loppujen lopuksi olette kuitenkin kaksi erillistä ihmistä, joilla on omiakin tarpeita ja menoja.

No voi hyvää päivää. Tässäpä sitten tulikin asetettua mallit naisille ja miehille oikeista tavoista jesim. juhlia lasta. Joo, ällöttävä naista alistava varpajaisperinne on vaan hyväksyttävä, koska hei, se on miesten tapa ja naiset saa sitten ne ihqut babyshowerit ja vaippakakut.

Miehet saa juhlia konjakin ja sikarin kera ja naisten tulee juhlia sitten vähän hillitymmin esim. just kahvittelun merkeissä. Ja turha nurista, molemmille sukupuolille on kuitenkin jotain. Naisille naisten tapa ja miehille miesten tapa, mitä siitä keuhkoamaan. Kaikki miehet tykkää myös sikareista ja konjakista ja kukaan nainen taas ei.

Pitäisikö munkin sallia tuo oksettava ja juntti varpajaisperinne vain sen takia, että se nyt vaan on miesten tapa ja sit pitäis itse onnesta soikeana odotella kahvitteluhetkeä vaippakakun kuvat silmissä, kun se on sitten se naisten tapa?

Ei se hei kaikilla mene noin ja kaikkea ei tarvitse hyväksyä vain sen takia, että aina on ollut niin. Meillä ei äideillä ja isillä kyllä ole jaettu, vaan minäkin nautin miespuolisesta seurasta ja konjakista. Mies tietää tämän ja myös sen, että babyshowerit ja mammajutut ei ole mua varten ja siksi ei lähde juhlimaan, kun haluaa juhlia sitten yhdessä.

Ärsyttäisi, jos pitäisi tuolla tavalla jakaa äidin ja isän asiat ja vielä kieltää osallistumasta "äitien juttuihin". Ihan kuin pikkutyttöjen barbieleikit. Ehkä naiste sitten tykkää olla vähän kuin lapsia ja tulla kohdelluksi siten. Itse en halua.

Naiset ja itsekeskeisyys. Kaikki ok jos isä nukkuu kotona (harvempi kuitenkaan saa yöpyä sairaalassa, perhehuoneet on rajalliset) mutta auta armias jos isällä onkin yhtenä iltana kivaa.

Mies on se viimeinen arvotuslistalla. Ensin tulee pyhä kaksinaisuus, äiti ja lapsi ja auta armias jos heitä petät niinkin kamalalla tavalla kun juhlimalla kavereiden kanssa uutta elämän alkua. Hirteen joutaisi mokoma.

Ei ole itsekeskeisyydellä rajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän;23801793:
voin sanoa, että eräs irlantilainen ystäväni (mies) ei ollut koskaan kuullutkaan mistään varpajaisista ja oli asiasta hyvin kauhuissaan. Piti sitä nimenomaan loukkauksena tuoretta äitiä kohtaan..

Mieletöntä: viimeinkin keskusteluun tuli "mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat" -kortti :laugh:

Tuli pitkä pakollinen tauko keskustelussa töiden vuoksi, harmin paikka. Täällähä on ollut tosi kiihkeä keskustelu.

[QUOTE="tii";23803599]Naiset ja itsekeskeisyys. Kaikki ok jos isä nukkuu kotona (harvempi kuitenkaan saa yöpyä sairaalassa, perhehuoneet on rajalliset) mutta auta armias jos isällä onkin yhtenä iltana kivaa.

Mies on se viimeinen arvotuslistalla. Ensin tulee pyhä kaksinaisuus, äiti ja lapsi ja auta armias jos heitä petät niinkin kamalalla tavalla kun juhlimalla kavereiden kanssa uutta elämän alkua. Hirteen joutaisi mokoma.

Ei ole itsekeskeisyydellä rajaa.[/QUOTE]

No tää on yks näkökulma asiaan. Miten muuten varpajaiset hoitavat ne,joilla on ennestään jo lapsia?

Ja näin saavat naiset tämän(kin ) asian käännetyksi ("se ei välitä musta/vauvasta kun pitää varpajaiset" ) päälaelleen.

Minkälaisten känniääliöiden kanssa te niitä lapsia oikein teette, kun ei uskalla päästää lapsensa syntymää juhlistamaan? Ja paras juttu oli tuo "se petti varpajaisissa" -eiköhän tuollainen mies petä ihan missä vaan, jos on pettääkseen.

[QUOTE="vieras";23803628]No tää on yks näkökulma asiaan. Miten muuten varpajaiset hoitavat ne,joilla on ennestään jo lapsia?[/QUOTE]

monestihan ne pidetään vaan esikoisesta.

Onko kukaan enää pitkään aikaan vastannu alkuperäiseen kysymykseen miltä on tuntunut vai haukutaanko täällä vaan toisia? Mielestäni ap ei ollut kovin hyökkäävä kysymyksensä kanssa. :D

[QUOTE="sondersson";23803644]monestihan ne pidetään vaan esikoisesta.[/QUOTE]

Joo,no sitä mäkin mietin.. Kun eihän se käytännössä ois oikein edes mahdollista. Tai sit ois kyllä kaksinaismoraaliuden huippu,jos miehen ois ok työntää lapset mummolaan kun äiti makaa sairaalassa ja lähtee dokailemaan :laugh: Nainen joka yrittäis samaa,vois samantien haudata itse itsensä kivien alle =)

[QUOTE="vieras";23803666]Joo,no sitä mäkin mietin.. Kun eihän se käytännössä ois oikein edes mahdollista. Tai sit ois kyllä kaksinaismoraaliuden huippu,jos miehen ois ok työntää lapset mummolaan kun äiti makaa sairaalassa ja lähtee dokailemaan :laugh: Nainen joka yrittäis samaa,vois samantien haudata itse itsensä kivien alle =)[/QUOTE]

No mielummin laittais muksut mummolaan kun jättää äidille joka on tullut vauvan kanssa juuri sairaalasta, oonpa joskus kuullut sellaisestakin.. :whistle:
Eikä siinä mitää vaikka ne muksut jäis äidillekkin, kunhan olis aikaa kulunut niin et olis ehtinyt kuntoutuu tai vaihtoehtoisesti sais vähän hoitoapua jostain.

No nyt on pakko kommentoida tätä, vaikka ajattelin olla provosoitumatta.
Mutta oikeesti jo nyt on perkele, että jos naisesta joku tuntuu pahalta, niin heti sekin on sen naisen vika. Estää miestä menemästä, on katkera, kateellinen, kontrollifriikki ja mitä kaikkea. Oksettaa, kun naiset ja miehet liputtaa miesten oikeuksien puolesta, mutta auta armias jos joku nainen tuntee olonsa huonoksi tai ei hyväksy jotain tai hakee omia oikeuksiaan, niin johan on kimpussa kaikki. Naisella kun ilmeisesti sitten ei saisi olla vapaata, eikä tarvitse omaa aikaa, eikä kavereita, eikä mitään.. Kuitenkin jos on joku asia mistä mies ei naisessa pidä, niin se on hyväksyttyä. Kunnon taleban meininki...

Mä kysysin miehiltä,jos niitä tässä ketjussa on,että juhlitaanko siellä varpajaisissa oikeasti vauvaa? Siis että kysellään miten synnytys meni ja että kumman näkönen on,paljonko paino ja paljonko oli pitkä. Kippistellään vauvan kunniaksi ja tuoreelle isälle. Vai sanotaanko ovella että "onnee" ja pistetään sauna tulille ja matsi pyörimään telkkarista,kunnes lähetään lähikapakkaan vetämään parit satumaatangot?

No mielummin laittais muksut mummolaan kun jättää äidille joka on tullut vauvan kanssa juuri sairaalasta, oonpa joskus kuullut sellaisestakin.. :whistle:
Eikä siinä mitää vaikka ne muksut jäis äidillekkin, kunhan olis aikaa kulunut niin et olis ehtinyt kuntoutuu tai vaihtoehtoisesti sais vähän hoitoapua jostain.

Eli se ei ole edes vaihtoehto,että mies jättäisi varpajaiset väliin sillä perusteella että hänellä on perhe hoidettavana?

[QUOTE="vieras";23803705]Eli se ei ole edes vaihtoehto,että mies jättäisi varpajaiset väliin sillä perusteella että hänellä on perhe hoidettavana?[/QUOTE]

Jos asioista pystytään sopimaan niin miks ne pitäis jättää väliin?

Alkuperäinen kirjoittaja Lähti käsistä?;23803659:
Onko kukaan enää pitkään aikaan vastannu alkuperäiseen kysymykseen miltä on tuntunut vai haukutaanko täällä vaan toisia? Mielestäni ap ei ollut kovin hyökkäävä kysymyksensä kanssa. :D

Täytyipä oikein katsoa että mikä se kysymys oli :D En oo kyllä varma luinko aloitusta ollenkaan aiemmin. Enkä kyllä nytkään muuta kun sen kysymyksen :D Mä en pysty oikein lukemaan vähänkään pitempää tekstiä.

Mutta siis, "Millainen olo teille muille on jäänyt siitä, jos isä on pitänyt varpajaiset?"
-Hyvä olo, mies ei ollut pahassa krapulassa, jäljet oli siivottu kuten oli sovittu, ikävä oli toisella jo kova :heart: