Itse olen vähän sitä mieltä, että kyllä ne miehet/naiset pettäisivät ilman niitä varpajaisia jos olisivat pettääkseen, sekä kyllä he känniörveltäisivät jos olisivat örveltääkseen... eli turha syyttää varpajaisia suhteen epäkohdista. Toki jonkun mielestöä varpajaiset saavat olla typerä ja lapsellinen traditio, mutta on se myös joillekin miehille myös juhlan paikka, jolloin voi tosiaan sen sikarin pössytellä taikka muutaman väkevän nautti, omien ystäviensä saurassa kokemuksia jakaen!
Meillä mies juhli varpajaisia samana iltana, muutaman läheisen kaverinsa kanssa meillä kotona saunoen, ruokaa tehden, juomia nauttien, niitä sikareita poltellen sekä kokemuksia isyydestä ja synnytyksestä jakaen! Eivät olleet baariin lähteneet, sen verran väsynyt oli tuore isä ollut ettei oluut halunnut. Aamulla oli skarppina sairaalassa heti vierailun alettua! En kokenyt itseäni syrjäytetyksi tai, ettei minua olisi arvostettu. Kämppä oli siivottu kotiin tullessamme (mies on muutenkin meillä se joka aina siivoaa) ja jääkaappi oli täytetty. Ruokaa ei ollut tehnyt valmiiksi pakkaseen koska en voi sietää sulatettua ja uudelleen lämmtettyä ruokaa, eikä siellä kyllä pullaakaan ollut, koska ei meillä koskaan muulloinkaan ole!!
Ja miksi varpajaiset olisivat pelkästään miesten oikeus?? Meillä ainakin vietettiin myös naisten kesken varpajaisia 6 vkoa synnytyksestä, paras kaverini oli järjestänyt minulle illanvieton hänen luonaan. oli miehen kanssa suunnitellut, minulle yllätyksen! Ystäväni haki minut tunnin varoitusajalla luokseen, johon kokoontui muutama muukin läheinen ystävämme. Teimme hyvää ruokaa, höpötimme ja juorusimme äitiydestä ja perhe-elämästä, sain ihania hemmottelu lahjoja yms. Ai niin joimme jopa ruuan kanssa lasin viiniä!!! Hyi minu

Tämän jälkeen olemme järjestäneet samanlaiset varpajaiset jokaiselle juuri lapsen saaneelle ystävällemme, ja mielestämme olemme luoneet ihanan oman perinteen!
Syksyllä syntyvän pikkukakkosen syntymästä sekä mahdollisista varpajaisista olemme jo nyt puhuneet! olemme sopineet, että mikäli vain mahdollista, niin miehet saavat viettää varpajaiset meidän vielä ollessa sairaalassa, näin ollen se häiritsisi perhe-elämäämme mahdollisimman vähän. Olettaen tietenkin, että pikkainen syntyy viikonloppuna, taikka anopin vapaat osuvat samaan kohtaa ja myös tärkeimpänä se että synnytys on mennyt normaalisti! Mikäli tämä ei onnistu, olemme jo valmiiksi sopineet että viettää sitten kun arki on rauhoittunut. Omien sanojensa mukaan hänelle ei niinkään ole tarve päästä ryyppäämään vaan kokoontua oikealla ja sopivalla hetkellä saman kokeneiden ystäviensä kanssa yhteen!
Mielestäni tämäkin asia on sellainen, joka tulisi keskustella selväksi ennen kuin ollaan siellä sairaalassa se perse ruvella ja niiden hormoonien kourissa. Ettei sitten sillä hetkellä tarvitse kummankaan olla ajatustenlukija taikka kokea itsensä kaltoinkohdelluksi!