Tulin raskaaksi 18-vuotiaana, haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bubba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ööö..mikä sun lempiväri on? Mitä tässä pitäis kysyä, musta 18v:nä raskaaksi tulo ei ole kovinkaan kummallista, ennemminkin se nykyajan yli 30vuotiaana ensikertaa raskaaksi tuleminen ihmetyttää...jos sekään.

Ööö..mikä sun lempiväri on? Mitä tässä pitäis kysyä, musta 18v:nä raskaaksi tulo ei ole kovinkaan kummallista, ennemminkin se nykyajan yli 30vuotiaana ensikertaa raskaaksi tuleminen ihmetyttää...jos sekään.

Punainen!

Ei se olekaan kummallista, ehkä hieman normaalista poikkeavaa. Henkilökohtaisesti ihmettelen myös näitä yli 30 v esikoisen saavia. Jokainen tyylillään kuitenkin :)

Ja kuten sanoin, mulla on vaan tylsää, enkä pidä itseäni mitenkään erikoisena. Kai.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x2;23784821:
Täällä kanssa yksi nuori äiti, lapsia kylläkin jo kaksi. :)

Ekan sain muutamaa kuukautta vaille 17v ja toinen muutamaa kuukautta vaille 19v..

Mukava kuulla! Saitko ennakkoluuloja osaksesi? Minä sain vaikka täytyin kuitenkin 19 ennenkuin lapsi syntyi..

Miksi sä ihmettelet yli 30v esikoisen saavia?

Ihmettelen ehkä, mutta en tuomitse. Se on jokaisen oma valinta (joskus ei voi edes valita) millon lapsansa haluaa. Itse halusin lapset nuorena, ja käydä koulut sun muut sitten myöhemmin. Koen että elämä alkoi vasta tästä esikoisesta, kun minulle taas toitotettiin että pilaan elämäni ja nuoruuteni. Siskoni 32 vee sais juuri esikoisensa, ja olen onnellinen tietenkin hänen puolestaan. Hänelle tärkeää oli ura ja työ ennen lapsia. Minä ajattelen toisin.

Siis ihmettelen, en tuomitse. Jokainen tekee miten haluaa. (Yksi tuttuni saa nyt 45 vuotiaana ensimmäisensä ja olen todella onnellinen hänen puolestaan)

kyllä se on nykyään erikoista että 18v saa lapsen kun keski ikä synnyttäjillä on kuitenki yli 30vuotta. Itsellä ei ole yhtäkään äiti tuttua joka olisi saanu lapsen alle 28vuotiaana. kyllä synnytysvalmennuksessakin suurin osa oli yli 25vuotiaita.

[QUOTE="a.p";23784845]Mukava kuulla! Saitko ennakkoluuloja osaksesi? Minä sain vaikka täytyin kuitenkin 19 ennenkuin lapsi syntyi..[/QUOTE]

Kai niitä oli useammallakin, mutta vain tätini niistä ääneen minulle sanoi.

[QUOTE="a.p";23784895]Ihmettelen ehkä, mutta en tuomitse. Se on jokaisen oma valinta (joskus ei voi edes valita) millon lapsansa haluaa. Itse halusin lapset nuorena, ja käydä koulut sun muut sitten myöhemmin. Koen että elämä alkoi vasta tästä esikoisesta, kun minulle taas toitotettiin että pilaan elämäni ja nuoruuteni. Siskoni 32 vee sais juuri esikoisensa, ja olen onnellinen tietenkin hänen puolestaan. Hänelle tärkeää oli ura ja työ ennen lapsia. Minä ajattelen toisin.

Siis ihmettelen, en tuomitse. Jokainen tekee miten haluaa. (Yksi tuttuni saa nyt 45 vuotiaana ensimmäisensä ja olen todella onnellinen hänen puolestaan)[/QUOTE]

Joillain on ongelmia lapsen saamisessa, eikä aina vuosienkaan hoidoissa käyminen auta. Usein nää ihmiset ei puhu siitä lapsettomuudestaan ja heistä luullaan, etteivät vaan tahdo lapsia.

Mä sain kanssa lapsen 18 vuotiaana. Minkä ikäinen sun lapsi nyt on? Aiotko hankkia lisää lapsia?

[QUOTE="a.p";23784895]Ihmettelen ehkä, mutta en tuomitse. Se on jokaisen oma valinta (joskus ei voi edes valita) millon lapsansa haluaa. Itse halusin lapset nuorena, ja käydä koulut sun muut sitten myöhemmin. Koen että elämä alkoi vasta tästä esikoisesta, kun minulle taas toitotettiin että pilaan elämäni ja nuoruuteni. Siskoni 32 vee sais juuri esikoisensa, ja olen onnellinen tietenkin hänen puolestaan. Hänelle tärkeää oli ura ja työ ennen lapsia. Minä ajattelen toisin.

Siis ihmettelen, en tuomitse. Jokainen tekee miten haluaa. (Yksi tuttuni saa nyt 45 vuotiaana ensimmäisensä ja olen todella onnellinen hänen puolestaan)[/QUOTE]

Miten voit ihmetellä jotain täysin tavallista ja normaalia asiaa, jonka omastakin mielestäsi ymmärrät?

Vai ihmetteletkö todellakin sitä että joku elää toisin kuin sinä?

Mä olen 33v ja esikoiseni täyttää seuraavaksi 15v. Ei mulla silti nuorena tullut koskaan mieleen ihmetellä, että missä iässä ihmiset lapsia saavat. Varsinkin kun tietää, ettei niitä haluamalla saada :)

Aika monilla nuorena lapsen saaneilla mies vaihtuu (valitettavasti), että ehkä nämä, jotka tietoisesti jättää lapsen"teon" myöhemmälle iälle, haluavat, että parisuhde on pitkä ja vakaa, sekä elinolot sellaiset, että lapsen on taloudellisesti hyvä tulla.

[QUOTE="Ihmettelen";23784989]Miten voit ihmetellä jotain täysin tavallista ja normaalia asiaa, jonka omastakin mielestäsi ymmärrät?

Vai ihmetteletkö todellakin sitä että joku elää toisin kuin sinä?[/QUOTE]

No mikä tässä maailmassa nyt normaalia olisi. Hedelmällisyys laskee tuossa iässä jo huomattavasti. Mutta juuh, miksi ihmiset nyt tarttuvat tuohon ihmetellä sanaan? Minä ihmettelen maailmaa jokaikinen päivä, ja se on mukavaa se. Asiat muuttuvat, joitain asioita tapahtuu ilman että niille mitään voisi, jotkut saavat lapsia tuosta vaan, jotkut yrittävät vuosia, jotkut eivät halua lapsia. Ihmettelen ihmisiä, jotka eivät halua lapsia. Toisaalta ymmärrän, toisaalta ajattelen sitä, kuinka paljon he menettävät. Toisille lapsettomuus ei ole menetys vaan aivan oma tahto ja mitä minä olen siihen sanomaan vaikka itse eläisin toisin. Kai silti ihmetellä saan?

Eipä tuo minunkaan silmääni niin kovin kummallinen ikä ole äidiksi tulla.
Itse sain esikoiseni juuri täytettyä 18v, kuopuksen 19-vuotiaana.

Seurusteletko lapsen isän kanssa?

Eipä se kovin ihmeellistä ole, ehkä nykyään painotetaan enemmän koulutuksen ja uran tärkeyttä. Että ennen sitä ei lapsia hankita. En tunne minun ikäisiäni äitejä juurikaan... Mutta ennen lapset tehtiin nuorena pääsääntöisesti.

Kyllä, seurustelen lapseni isän kanssa. Piakkoin naimisiin.

[QUOTE="a.p";23786729]Hedelmällisyys laskee tuossa iässä jo huomattavasti. M[/QUOTE]

Apua, itse tulin raskaaksi yhdestä kerrasta (siis vain yksi ainoa kerta sen kuukauden aikana) 34v-vuotiaana. Mitenköhän nopeasti olisin tulla vaikka 20-vuotiaana??

Olen 33 (odotan toista) ja esikoiseni sain 31 vuotiaana. Olen erittäin onnellinen etten tehnyt lapsia aiemmin. Itse olisin ollut valmis, mutta seurustelukumppanini eivät. Harva mies on 18 vuotiaana valmis sitoutumaan loppuiäks,i saati valmis lapsentekoon. Että minkähän ikäinen sinun kumppanisi on?

18 vuotiaana olin juuri ylioppilaaksi tullut ja ammatiton, nyt on hyvä ammatti (johon opiskellaan pitkään) ja haavetyö. Eivät kaikki halua lyhyttä koulutusta, moni haluaa lääkäriksi jopa. Ihmisillä on kutsumuksia. Oma alani vaati harjoittelun ulkomailla, joten mitenköhän olisi perheen voinut siihen edes yhdistää. Nyt voin keskittyä lapsiini ja olla kotona OMASSA talossa. Ei ole taloudellisesti kiire töihin ja on hyvä äitiyspäiväraha jne. Vauvakuumeesta olen kärsinyt jo 16 vuotiaasta, mutta pitänyt lapsia sen verran tärkeinä minulle, että halunnut hankkia heille parhaan mahdollisen isän ja kodin.

Yhteistyössä