Vinkkejä kehiin, miten päästä eroon murkuista

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Ymmärtäkää nyt että murkuista ei pääse eroon myrkyillä, kaneleilla, sitruunalla tai millään mullakaan jepuliskonstilla. Ainoa ratkaisu on etsiä niiden sisääntulokäytävä ja tukkia se ja tarvittaessa tuhota pesä.
Jos murkut on pieniä ja mustia, ne on sokerimuurahaisia eli mauriaisia eikä niillä ole mitään tekoa kosteusvaurioiden tai laho- ongelmien kanssa. Hevosmuurahainen on toinen juttu; mutta se on kekomuurahaistakin isompi, sen tunnistaa.

No meillä on juuri noita pieniä mustia muurahaisia. Ja niitä on kodinhoitohuoneessa, ei muualla.

Höpön pöpö mitään kosteusvaurioo..Meille tehty kosteusmittaukset joulukuussa(ei muurahaisten takia)ja kaikki oli ok.Silti meillä on joka vuosi jo tammikuussa noita tiedustelijoita näkyvillä.Muurahaiset vaan tulevat sisään etsimään sapuskaa kun se on itseltä loppu ja ulkoo sitä ei vielä saa.Keväthän on just muurahaisten aikaa.

voisin tähän kommettiin sanoa,että talossa ei voi olla kosteusvaurioita.jos olet joskus nähnyt talossasi hämähäkin olet viisaampi asiasta.koska ne eivät voi elää kosteudessa.

No olen kyllä ihan asiantutijalta kuullu tuon et jos niitä murkkuja on runsaasti sisällä niin siellä on kosteutta. Sellanen tyyppi joka työkseen noita kosteusvaurio mittauskia tekee. Voi toki olla väärässä, mutta epäilen kun ammatti-ihminen kuiteki on.

Moi

Ei siis noista keskenkasvuisista kaksjalkaisista vaan niintä ikävistä 6-jalkaisista.

Muurahainen on laumaeläin joten 1 kpl niitä ei ole vahinko vaan niitä on silloin aina paljon jossain muualla, silmä vaan ei osu niihin. Keväällä kun mulkut pukkaa asuntoon se kielii siitä, että niiden pesä on jossain asunnossa tai kivijalan alla jossakin missä routa sulaa nopeaan sillä ne eivät muuten tule esiin ennen kuin routa on sulanut. Jos näin on käynyt on tilanne ongelmallinen. Ne tottuvat myrkylliseen kamaan ja osaavat kiertää sen kohta puoliin ja siksi jos käyttää rasioita yms kannattaa paikkoja vaihdella. Ongelma pitäisi hoitaa pois seuraavana kesänä myrkyttämällä kivijalan reunus. KOKO talon ympäri noin 60cm matkalta. No vähempikin riittää jos mustiaisia esiintyy vain rajallisella alueella..

Supermuurahaisia valitettavasti on eli jotkut ovat saattaneet kehittää resistenssiä eli vastustuskykyä myrkylle. Siksi ainetta ei kannata pihistellä vaan ostaa kunnolla ja yrittää hoitaa homma kotiin kertakaikkisella massatuholla.

Kannattaa tutustua myrkyn koostumukseen. Aikaisemmin Baition-jauhe sisälti foksiimi-pohjaista myrkkyä jolla muurahaiset kuoli näppärästi. Nykyään siinä on deltametriini-pohjaista ainetta ja ainakaan meillä se ei tehoa pätkän vertaa. Harmi, ovat varmaan löytäneet halvemman aineen mutta joka samalla ei juurikaan myös tehoa.. Eli jos mahdollista kannattaa kokeilla valmistetta jossa eri vaikuttava aine mikäli parin myrkytyskerran ljälkeenkin iike kivijalan juurella jatkuu.

Myrkytys kannattaa vielä uusia ennen kuin ne vetäytyvät talvipesään eli hyvissä ajoin ennen ensimmäisiä syyspakkasia. Tällöin kama vielä kulkeutuu liikkujien mukana pesään.

T. Sjunde
FM, Kemisti

Muutin elokuussa asuntoon ja mustia muurahaisia on nyt pukannut joka jalkalistan välistä ja palljon.
On joka huoneessa.
Asun maan tasalla.Niitä on kymmenittäin jos ei sadoittain.Ostin niitä rasioita ,mutta ei ne auta mitään.Minulla on kissa jotenka en voi ripotella mitään myrkkyä näkyviin.
Eikö ole mitään keinoa päästä niistä kuin asunnon vaihto ?

Alkuperäinen kirjoittaja Tinde:
Muutin elokuussa asuntoon ja mustia muurahaisia on nyt pukannut joka jalkalistan välistä ja palljon.
On joka huoneessa.
Asun maan tasalla.Niitä on kymmenittäin jos ei sadoittain.Ostin niitä rasioita ,mutta ei ne auta mitään.Minulla on kissa jotenka en voi ripotella mitään myrkkyä näkyviin.
Eikö ole mitään keinoa päästä niistä kuin asunnon vaihto ?

on keino,nestemäinen raid,peittoaa mennen tullen kaikki jauheet.

Meillä hävisi murkut kahdella muurahaisrasialla ja pysyivät koko kesän poissa! Talon ympärillä niitä vilisi läpi kesän, mutta eipä tulleet enään asuntoon. Niillä on varmaan maan sisällä useampia pesiä. Ja ainakin asuntomme alla oleva pesä saatiin sitten tuhottua. Kattellaan nyt alkaako tänä keväänä sama ongelma. Mutta siihen on jo varauduttu muurahaisrasioilla.

Yritetään tänä kesänä kaivaa kaikki kukkapenkit talon ympäriltä pois,jospa se auttaisi. Kiviä tilalle ehkä murkut ei niin tykkää pesiä kiviröykkiöissä. Iso urakka mutta katsotaan kannattaako. Menivät jo jääkaappiinkin jostain rakosesta, sielläkään ei ole ruuat enää turvassA.

Onko turvallista käyttää noita myrkkyjä? Mun poika on hirveen kiinnostunut näistä muurahaisista, ottaa niitä käteensä ja tappaa niitä ym..Onko siis lapsen kannalta turvallista käyttää näitä myrkkyjä..Siirtyykö esim. muurahaisesta lapsen käteen myrkkyä tms..? Mä tosiaankin asun kerrostalon toisessa kerroksessa ja nää pikku paholaiset ängenneet tännekin..Onko muilla kokemuksia? Mun äiti asuu myös tässä lähialueella, hänkin toisessa kerroksessa, sieläkin näitä murkkuja löytyy..Näinköhän villiintyneet tällä seudulla..

Meillä mökillä yrittävät mustat murkut vallata rakennuksen joka kevät. Vihreä, hunajalla maustettu syöttipurkki on tosiaan ainoa, joka tepsii nopeasti sisätiloissa, kun en halua jauhetta sirotella pitkin lattioita.
Muut iglun näköiset syötit pirulaiset kiertävät kaukaa.
Ulkona olen käyttänyt raidin jauhetta kivien alla olevien pesien hävittämiseen.

Yhteistyössä