Jättäisitkö 11v ja 9v lapset yksin kotiin kun menet ulos juhlimaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"miemie"
En jättäisi, mutta en siksi, etten luottaisi pärjäämiseen. Mä nyt en vaan käy baarissa. Oma esikoinen lensi yksin jo 5-vuotiaana. Toki lentoemo molemmissa päissä hoiti, mutta silti...

Luottakaa lapsiinne, enkä nyt tarkoita, että jättäkää yksin ja lähtekää vetämään lärvit. Ottakaa maalaisjärki käyttöön, älkää kasvattako lapsianne pumpulissa, ongelmia siitä saattaa tulevaisuudessa olla, itsenäistymisen suhteen yms...
 
vieras...
Kun me molemmat miehen kans ollaan oltu töissä yö niin sillon lapsenvahtina ollu lasten 16vuotias serkku ja luotan kyllä häneen täysin, lapset oli sillon 6v ja 4v. Itsekkin ollu tuon ikäsenä lapsen vahtina ja lapset olleet 3-5vuotiaita. Kyllä 15-16 vuotiaat osaa olla jo itekseen
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23762151]Ja joissain perheissä ei viitsitä edes harjoitella sen aikuistuvan ihmisen kanssa niitä taitoja joilla pärjää. Tosiaan jotkut on itse lapsenvahteina 14v ylöspäin. Jos jonkun kasi-ysiluokkalainen tarttee ihan tosissaan lapsenvahtia yön ajaksi niin voi siinä vähän itekkin kattoo peiliin :LOL:[/QUOTE]

Ei täällä kyllä kukaan ole sanonut että kasi tai ysiluokkalainen tarvitsisi lapsenvahdin?????
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23762011]Eipä ihme että on mein Suomi täynnä uusavuttomia nuoria. Hyysäämistä ja huolepitoa vaan lisää. Unohdetaan se terve itsenäistyminen ja vastuun ottaminen... Ei ole välittämistä musta tuo, että 16-vuotiaan ei anneta ja odoteta jo sen verran itsenäistyvän että pärjää omillaan omassa turvallisessa kotiympäristössä.[/QUOTE]
Mä kyllä ymmärrän tuon, että teiniä ei haluta jättää yksin. Vaikka se oma teini olisikin ihan luotettava ja kaverinsa myös, sana voi kiiriä "sillä on bileet" ja sitten onkin tupa täynnä ei-toivottua porukkaa, joka kännipäissään pistää kämpän palasiksi. Vaikka teinin tarkoitus oli vain parin kaverinsa kanssa istua iltaa ja katsoa dvd-leffoja. Mä olen uskaltanut omat teinini jättää kotiin, koska meillä on sellainen koira, joka ei päästä sisään ketään sellaista, jota isäntäväki ei halua päästää. Mutta en jättäisi teinin vastuulle sitä, että tänne änkeää kavereita, kaverin kavereita, kaverin kaverin kavereita ja lopputuloksena on hajotettu kämppä ja kersat putkassa.
 
Joo. Eli en juhlimisen vuoksi jättäisi, mutta kyllä yläasteikäisen pitää jo osata ja voida yöpyä yksinkin. Mulla oli aina mummo lapsenvahtina kun olin esim 14v jos vanhukset oli jossain, ja kyllä kyrsi. Ei se mummo kuulemma minua vahtinut, vaan minä HÄNTÄ jos hälle olisi tullut sydänkohtaus tai joku. Oma 10v poju sanoo usein alkuillasta että menkää nyt ihmeessä syömään tai kirjastoon tai jonnekin että saadaan olla leevipekan kanssa "yksin" kotona.

Ymmärrän jollain tapaa keittiksen pointin, mutta missä lussalaiseen tapaan rähähdys, eikai KOIRA vahdi lapsiasi! Meidän pyreneittenmastiffi on täysin nakeilla lahjottavissa; naapurin venäläismies nakkelee niitä Toivolle ystävyyden toivossa tohon pihaan, ja nykyään ovatkin hyvää pataa jo.

Ja ei, meille ei tule koskaan mummoa lapsenvahdiksi, että tenavatvahtii sydänkohtauksen tuloa :D
 
Keittiönoita
Ymmärrän jollain tapaa keittiksen pointin, mutta missä lussalaiseen tapaan rähähdys, eikai KOIRA vahdi lapsiasi! Meidän pyreneittenmastiffi on täysin nakeilla lahjottavissa; naapurin venäläismies nakkelee niitä Toivolle ystävyyden toivossa tohon pihaan, ja nykyään ovatkin hyvää pataa jo.

Ja ei, meille ei tule koskaan mummoa lapsenvahdiksi, että tenavatvahtii sydänkohtauksen tuloa :D
Itse asiassa kyllä se vahti. Eipä päästänyt tänne aikoinaan päiväsaikaan tuttua huoltomiestäkään, kun mä en ollut kotona. Koira oli ihan intopinkeenä häntää heilutellen huoltomiehen rapsutellessa, mutta kun huoltomies astui ovesta sisään, koira otti ranteesta kiinni ja piti siinä, kunnes huoltomies astui askeleen taaksepäin. Sitten irroitti otteensa. Ei purrut - eihän sitä mukavaa tyyppiä nyt purra - mutta esti huoltomiestä tulemasta peremmälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23763029:
Itse asiassa kyllä se vahti. Eipä päästänyt tänne aikoinaan päiväsaikaan tuttua huoltomiestäkään, kun mä en ollut kotona. Koira oli ihan intopinkeenä häntää heilutellen huoltomiehen rapsutellessa, mutta kun huoltomies astui ovesta sisään, koira otti ranteesta kiinni ja piti siinä, kunnes huoltomies astui askeleen taaksepäin. Sitten irroitti otteensa. Ei purrut - eihän sitä mukavaa tyyppiä nyt purra - mutta esti huoltomiestä tulemasta peremmälle.

NIIN....mutta palstan luoteen tuntien odotin sitä rähinää. Meillä huvittavin leikki kartanolla on perseenkokoisessa koirankopissa nöffi, pystiffi ja 4 lasta. Hölmönnäköistä.

Ja kylläpä rupesi korpeamaan tuo nuoruuden mummovaivuu muuten nyt! Mun äiti oli/on hyvin hyvin erikoinen ajatusmaailmassaan. Hän vahti kuin haukka mua 17 vuotiaaksi + 364 päivää päälle....ihminen on kuumma 18 vuotiaana aikuinen ja osaa olla ihmisiksi, ja SITTEN voipi nukkua yönsä niinkuin aikuiset, ilman valvovaa silmää. Hmph. Jonkinlainen kylmä kuilu jäi noista nuoruusvuosista äiteen kanssa elellessä. Ihan ot siis...isä aina lupasi diskoon kun olin 16v, äitiltä salaa. Ihan terveenoloinen avioliitto heilläkin ja sama ajatusmaailma :D
 
LLM
[QUOTE="vieras";23761762]Minun piti aikanani 8-vuotiaana olla joka päivä kotona yksin koulun jälkeen, kun vanhemmat olivat töissä ja pikkusisko oli päiväkodissa. Eikä siihen aikaan ollut olemassa kovin paljoa kännyköitäkään, esimerkiksi meidän perheestämme ei silloin kukaan omistanut kännykkää, joten eipä voinut mihinkään juuri soitellakkaan.[/QUOTE]

Mä olen ollut iltapäivisin yksin kotona 6v. lähtien. Eikä ollut mitään ongelmaa. 6v. menin yksin kotiin hoitopaikasta joka oli n. 1km päässä. Tosin matka oli pellon poikki ja hiljaista hiekkatietä.
 
16-v:n äiti
Yksin jättäminen ja itsenäistyminen ei oo ihan sama asia! Mun 16v käy töissä (jonka on ite hommannut) koulun ohella, pärjää hyvin koulussa, osaa tehä ruokaa, tosiaan ON yksin kotona (on vaan aina tietonen, kuka on lähellä kelle soittaa) jne. On siis hyvinkin pärjääväinen ja itsenäinen. Ja varmasti osais jo asua itsekin. Mutta miksi mun olisi pitäny jättää se yksin aiemmin tai ilman puhelinnumeroa? Ihan siks, että jotkut muuttaa kotoa 15-vuotiaana? Siks, että nyt se on muka paapottu? Ei se oo, hoitaa tosiaan omaan elämäänsä liittyvät asiat + kotihommat jne. tosi hyvin. Passattu ja paapottu on ihan eri asia kuin huolehdittu!
 
16-v:n äiti
Yksin jättäminen ja itsenäistyminen ei oo ihan sama asia! Mun 16v käy töissä (jonka on ite hommannut) koulun ohella, pärjää hyvin koulussa, osaa tehä ruokaa, tosiaan ON yksin kotona (on vaan aina tietonen, kuka on lähellä kelle soittaa) jne. On siis hyvinkin pärjääväinen ja itsenäinen. Ja varmasti osais jo asua itsekin. Mutta miksi mun olisi pitäny jättää se yksin aiemmin tai ilman puhelinnumeroa? Ihan siks, että jotkut muuttaa kotoa 15-vuotiaana? Siks, että nyt se on muka paapottu? Ei se oo, hoitaa tosiaan omaan elämäänsä liittyvät asiat + kotihommat jne. tosi hyvin. Passattu ja paapottu on ihan eri asia kuin huolehdittu!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23762600]Ei täällä kyllä kukaan ole sanonut että kasi tai ysiluokkalainen tarvitsisi lapsenvahdin?????[/QUOTE]

Joku tuolla sanoi että uskalsi jättää 14-vuotiaan ekan kerran yksin kotiin. Eli kyllähän sillä sitä ennen on lapsenvahti ollut? Jos nyt ei pilkkua viilata,niin puhutaan yläkouluikäisistä. Loppuvuodesta syntyneet on 14v vielä ysilläkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 16-v:n äiti;23763374:
Yksin jättäminen ja itsenäistyminen ei oo ihan sama asia! Mun 16v käy töissä (jonka on ite hommannut) koulun ohella, pärjää hyvin koulussa, osaa tehä ruokaa, tosiaan ON yksin kotona (on vaan aina tietonen, kuka on lähellä kelle soittaa) jne. On siis hyvinkin pärjääväinen ja itsenäinen. Ja varmasti osais jo asua itsekin. Mutta miksi mun olisi pitäny jättää se yksin aiemmin tai ilman puhelinnumeroa? Ihan siks, että jotkut muuttaa kotoa 15-vuotiaana? Siks, että nyt se on muka paapottu? Ei se oo, hoitaa tosiaan omaan elämäänsä liittyvät asiat + kotihommat jne. tosi hyvin. Passattu ja paapottu on ihan eri asia kuin huolehdittu!
No eikai kukaan sua pakota varta vasten pois kotoa lähtemään? Mutta JOS ois semmonen tilanne että lähtisit,niin voisitko jättää yksin? Eikai täällä kukaan nyt kotoonsa yöks lähde pois sen takia että murkku saa harjoitella itsenäistymistä? Kyse oli lähinnä siitä että minkä ikäinen pärjäisi jo yksin. Ja sun lapsi ilmeisesti pärjäisi?
 
16-v:n äiti
[QUOTE="vieras";23763391]Joku tuolla sanoi että uskalsi jättää 14-vuotiaan ekan kerran yksin kotiin. Eli kyllähän sillä sitä ennen on lapsenvahti ollut? Jos nyt ei pilkkua viilata,niin puhutaan yläkouluikäisistä. Loppuvuodesta syntyneet on 14v vielä ysilläkin.[/QUOTE]

No hei, menin baariin, jos oli kaverillaan yötä tai jotain. Ei ollu tarve päästä baariin! Oli totta kai päivisin ja alkuillasta jne. yksin.
 
"Miranda83"
[QUOTE="hmm";23761715]Jätin omani ekan kerran 14-vuotiaana, sillai että 2 km:n päässä oleva mummu oli tietoinen asiasta ja oli sovittu, että jos hätä tulee, enkä mä kuule puhelinta baarin mölyssä, soittaa mummulleen. Edelleen 16-v:n kanssa toimitaan samoin[/QUOTE]

mä asuin jo yksin tuon ikäsenä,siis 16vuotiaana :) ja sitä nuorempana oon ollut lapsenvahtina.. meillä on ollut turvallisin ja luotettavin lapsenvahti 10 vuoden ajan ja oli 13vuotias kun alotti :)

mutta kyllä yläasteikäsen voi jo jättää yksin, monet jopa haluaa olla välillä yksin kotona jopa öitä! älkää sit ihmetelkö kun ne viel täysikäsinä tai aikamiehinäkin asuu vielä kotona,kun ei ne uskalla nukkua yksin tai ilman mammaa ja pappaa! :D
 
16-v:n äiti
[QUOTE="vieras";23763404]No eikai kukaan sua pakota varta vasten pois kotoa lähtemään? Mutta JOS ois semmonen tilanne että lähtisit,niin voisitko jättää yksin? Eikai täällä kukaan nyt kotoonsa yöks lähde pois sen takia että murkku saa harjoitella itsenäistymistä? Kyse oli lähinnä siitä että minkä ikäinen pärjäisi jo yksin. Ja sun lapsi ilmeisesti pärjäisi?[/QUOTE]

Juu, on vaan kovasti tullut tässä ketjussa arvostelua mulle, kun jätin omani ekaa kertaa baarin takia vasta 14-vuotiaana yksin ja edelleen 16-vuotiaana on puh.nro esim. mummulle jos tulee joku hätä, kun oon vaikkapa ihan toisella puolella Suomea yötä pois. On niin kuulemma paapottu ja uusavuton nyt... ;)
 
No,
me käytiin päiväsaikaan viimekesään kun lapsi oli 11v. muutama tunti terassilla...mutta ei kyllä lähettäs illaksi/yöksi pois vieläkään,ei se osais nukkuu mennä yms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 16-v:n äiti;23763412:
No hei, menin baariin, jos oli kaverillaan yötä tai jotain. Ei ollu tarve päästä baariin! Oli totta kai päivisin ja alkuillasta jne. yksin.
No mun vanhemmat ei koskaan edes ravanneet missään baareissa,mutta saattoivat olla mökillä tai sukulaisilla käymässä viikonloppuna. Onhan sitä elämässä muutakin kuin baarit.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 16-v:n äiti;23763428:
Juu, on vaan kovasti tullut tässä ketjussa arvostelua mulle, kun jätin omani ekaa kertaa baarin takia vasta 14-vuotiaana yksin ja edelleen 16-vuotiaana on puh.nro esim. mummulle jos tulee joku hätä, kun oon vaikkapa ihan toisella puolella Suomea yötä pois. On niin kuulemma paapottu ja uusavuton nyt... ;)
Niin,eli sä et tehnyt pointtiasi tarpeeksi selväksi. Monet varmaan ymmärsivät että sä et ole halunnut etkä voinut jättää yksin vielä tuon ikäistä,totuus on siis että sulla ei ole ollut mitään semmoisia menoja että sun olisi tarvinnut olla yötä pois. Ne on kaks vähän eri asiaa.
 
"vieras"
Tässähän kysyttiin että voiko juhlimisen ajaksi jättää lapsen kahden kotiin. No jos juhlimiseen liittyy alkoholin nauttiminen niin minusta ei voi jättää vaikka kuin olis 8km kotiin. Entä jos tulee joku hätä, vanhemmat lähtee humalassa kotiin?? Ei ei ei, kyllä pitäis olla sen verran järkee et hankkii lapsenvahdin siks aikaa, tai vaikka koko yöksi tai sit lapset jonnekki yöks.
 

Yhteistyössä