Jättäisitkö 11v ja 9v lapset yksin kotiin kun menet ulos juhlimaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
No kai nyt jumankauta 14v:n voi sentään jättää! Tosin kun nykyään nuo lapset kasvatetaan siihen että mitään ei tarvi itse osata, niin ymmärtäähän sen ettei ne pärjää...
Kerran just miehen kanssa puhuttiin, että miksi moni voi jättää lapset kotiin päiväksi esim. koulujen kesälomalla kun molemmat vanhemmat on töissä, mutta sitten illalla se onkin lähes heitteille jättö jos (puhun tässä nyt jo lähes teini-ikäisistä enkä alle kouluikäisistä) joutuu muutaman tunnin olemaan yksin. Meillä ei ole tarvis jättää yksin illalla/yöllä, mutta jos täytyis, niin miksei ne pärjäis siinä kuin päivälläkin.

Mulla on yksi yh työkaveri, jonka lasten (11v ja 9v) on pakko olla yksin jokatoinen viikko melkeen klo 23 asti, ja käytävä isekseen nukkumaan. Asuu vielä eri paikkakunnalla kuin missä on töissä, eli ei ihan heti pääse kotiin jos siellä joku hätä tuliskin. Kuitenkaan se ei ole syy lopettaa töitä, vaan siitä tulisi karenssi jos loparit ottais. Mutta jos lapset jättäisi kotiin siksi että menee käymään vaikka baarissa, niin sehän olisi lastensuojeluasia.
 
Vierasmä
11 ja 9 v. ovat lapsia ja lapsia ei jätetä yksin sen takia, että päästään juhlimaan. Sota-aikana lastensuojelu Suomessa on ollut sillä tasolla, johon varmasti kukaan terve äiti tai isä tänä päivänä ei halua palata. Tyhmiä olette ihmiset, jos kuvittelette, että lapset kouluikään saavuttuaan eivät enää huolenpitoa tarvitse, vaan uskotte että lapset itse tietävät mikä heille on parhaaksi. Luultavasti olette juuri niitä samoja ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että huostaanottoja tehdään liian vähäisin perustein.. Pitäkää ihmiset huolta omista lapsistanne! T. Kasvatusalan ammattilainen
Kasvatusalan ammattilainen ei välttämättä itse tiedä lapsiperheen arkea, vaikka toki arvostan kyseistä alaa (oma tyttärenikin sitä opiskelee)

Eikä ollut kyse siitä, että lapset ei tarvitse huolenpitoa. Oli kyse siitä, pärjääkö 9 ja 11 -vuotiaat keskenään kotona. Jos heistä on pidetty hyvää huolta ja annettu luottamusta (mikä kuuluu kyllä tuohon hyvään huolenpitoon), tuon ikäisten pitäisi pärjätä jo keskenään muutaman tunnin.
 
hmm..
Siis nykysin 16-v. jää jo sillai, et ollaan ihan toisella puolen Suomeekin ja on yön yksin. Mut mummu lähellä tavotettavissa. Mut pitäs ehkä lähettää se vaik Irakiin oppiin elämän realiteetteja ;)
 
hmm..
Ja viestiketjussahan oli puhe, että jätänkö, jos menen juhlimaan.... Todellakin on yksin pitempiäkin aikoja ollut jo kauankin, alakouluikäisestä alkaen. Mutta muualta saa mut varmemmin kiinni ja selvinpäin kuin baarista. Siksi mun mielestä on eri asia lähteä viihteelle ja jättää lapsi yksin kuin olla esim. iltapäivällä/alkuillasta selvinpäin kaupassa/kylässä/asioilla/harrastuksessa ja lapsi on kotona. Lisäksi pimeä ja hiljaisuus pelottaa ihan erilailla vähän isompaakin. Ei tosin teiniä enää... Niiden kanssa on sit jo omat juttunsa. Meilläkin oli sit salaa yövieraita käynyt, ku oltiin poissa, että omanlaistansa vahtimista ne teinitkin viä tarvii...
 
"pöh"
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;23761780:
Kasvatusalan ammattilainen ei välttämättä itse tiedä lapsiperheen arkea, vaikka toki arvostan kyseistä alaa (oma tyttärenikin sitä opiskelee)

Eikä ollut kyse siitä, että lapset ei tarvitse huolenpitoa. Oli kyse siitä, pärjääkö 9 ja 11 -vuotiaat keskenään kotona. Jos heistä on pidetty hyvää huolta ja annettu luottamusta (mikä kuuluu kyllä tuohon hyvään huolenpitoon), tuon ikäisten pitäisi pärjätä jo keskenään muutaman tunnin.
Ei ollu kyse pelkästään, että pärjääkö keskenään, vaan jättäiskö ne keskenään, jos menis juhlimaan! Varmasti pärjääkin, mutta ei pimeällä ja sillai, ettei tiä onko ketään hereillä, keltä hakee apua, jos tulee hätä, ei mun mielestä ton ikäisten tarvi eikä kuulu pärjätä! Päivä ja ilta on eri asia.
 
Vierasmä
Ja viestiketjussahan oli puhe, että jätänkö, jos menen juhlimaan.... Todellakin on yksin pitempiäkin aikoja ollut jo kauankin, alakouluikäisestä alkaen. Mutta muualta saa mut varmemmin kiinni ja selvinpäin kuin baarista. Siksi mun mielestä on eri asia lähteä viihteelle ja jättää lapsi yksin kuin olla esim. iltapäivällä/alkuillasta selvinpäin kaupassa/kylässä/asioilla/harrastuksessa ja lapsi on kotona. Lisäksi pimeä ja hiljaisuus pelottaa ihan erilailla vähän isompaakin. Ei tosin teiniä enää... Niiden kanssa on sit jo omat juttunsa. Meilläkin oli sit salaa yövieraita käynyt, ku oltiin poissa, että omanlaistansa vahtimista ne teinitkin viä tarvii...
Totta kai teinitkin tarvii vahtimista. Mutta se kuuluisa maalaisjärki kehiin!!! Ollaanhan me itsekin oltu teinejä ja selvitty....

Ja tää ei ollut pelkästään sulle, vaikka sun tekstiä lainasin...:)

Tuo maalaisjärki on kai aikalailla unohtunut, tai sitten se vain on niin, että ne sen maalaisjärjen tietävät eivät jaksa jauhaa näitä itsestäänselviä asioita.

Ja minä kuitenkin jaksan.....
 
Vierasmä
[QUOTE="pöh";23761806]Ei ollu kyse pelkästään, että pärjääkö keskenään, vaan jättäiskö ne keskenään, jos menis juhlimaan! Varmasti pärjääkin, mutta ei pimeällä ja sillai, ettei tiä onko ketään hereillä, keltä hakee apua, jos tulee hätä, ei mun mielestä ton ikäisten tarvi eikä kuulu pärjätä! Päivä ja ilta on eri asia.[/QUOTE]

Tottakai turvaverkko pitää aina olla. Oli sitten päivä tai ilta.
En toki tarkoittanu pärjäämisellä sitä, että lasten pitäisi tietää kaikki!!
Mutta tuon ikäisten lasten pitäisi tajuta jo jotain. Mihin ottaa yhteyttä, jos on hätä jne.

Edelleen olen sitä mieltä, että kyllä tuon ikäisten lasten jo pitäisi tietää nuo perusasiat.
 
[QUOTE="hmm";23761715]Jätin omani ekan kerran 14-vuotiaana, sillai että 2 km:n päässä oleva mummu oli tietoinen asiasta ja oli sovittu, että jos hätä tulee, enkä mä kuule puhelinta baarin mölyssä, soittaa mummulleen. Edelleen 16-v:n kanssa toimitaan samoin[/QUOTE]

Ootko sä tosissas??? :O Jotkut muuttaa pois kotoa kun ikää on 16v. ja jos on syntynyt loppuvuodesta niin 15-vuotiaana.

Mä olen ollut teininä lapsenvahtina eikä mun vanhemmat ole mua vahtineet. Siis oikiasti joillakin on nyt vähän hakusessa todellisuudentaju.
 
?
Sen ikäiset voi jättää yksin/keskenään kotiin, jotka voi päästää yksin/keskenään kauppaa, puistoon, kaverille kirjastoon tms. Ei se koti ole sen pahempi paikka, kuin esim. kadut tai puistot. Itse jättäisin nuorempana kotiin, kun päästäisin vaikkapa puistoon.
Suurinosa ekaluokkalaisista kulkee jo yksin kouluun ja kavereille, miksi eivät osaisi olla yksin myös kotona?
 
[QUOTE="vieras";23761762]Minun piti aikanani 8-vuotiaana olla joka päivä kotona yksin koulun jälkeen, kun vanhemmat olivat töissä ja pikkusisko oli päiväkodissa. Eikä siihen aikaan ollut olemassa kovin paljoa kännyköitäkään, esimerkiksi meidän perheestämme ei silloin kukaan omistanut kännykkää, joten eipä voinut mihinkään juuri soitellakkaan.[/QUOTE] samoin ja näin myös kaikilla kavereillani :)
 
"kahden äiti"
[QUOTE="vieras";23761762]Minun piti aikanani 8-vuotiaana olla joka päivä kotona yksin koulun jälkeen, kun vanhemmat olivat töissä ja pikkusisko oli päiväkodissa. Eikä siihen aikaan ollut olemassa kovin paljoa kännyköitäkään, esimerkiksi meidän perheestämme ei silloin kukaan omistanut kännykkää, joten eipä voinut mihinkään juuri soitellakkaan.[/QUOTE]

Mä tokaluokkalaisena otin aina koulun jälkeen 5vuotiaan pikkusiskoni viereisestä päiväkodista mukaan ja kahestaan käveltiin kotiin ja kotona heti soitettiin äidille että perillä ollaan. Kahestaan oltiin kotona pari tuntia riippuen siitä monelta olin päässyt koulusta. Äiti oli töissä kyllä ihan lähellä lyhyen kävelymatkan päässä ja jos olis hätä tullut ja soitettu niin olis nopeasti päässyt paikalle ja oli kotona joka päivä kolmeen mennessä.

Nykyään ei varmaan kyllä 8vuotiaan matkaan päiväkodista lapsia päästettäis.....

Olen myös ekaluokkalaisesta lähtien matkustanut yksin junalla Helsingistä Ouluun ja alle 10vuotiaana tullut Oulusta lentokoneella Helsinkiin.

Mutta kyllä mä varmaan 10v lähtien voisin jättää illaksi yksin mutta pitäisin kyllä huolen että yöllä kun kotiin tulisin niin en olisi huonossa kunnossa eli tosi kohtuudella ottaisin. Lapset joutuis olee ehkä 5h yksin.
 
"myy"
16 vuotiaan äiti: Ihan oikein toimitte! Vaikkaa tuon ikäinen jo pärjää niin on ihailtavaa, että huolehditte sen verran, että joku tuttu on tavoitettavissa! Itsekin olisin ollut turvallisimmin mielin tuon ikäisenä jos joku turva olisi ollut olemassa. En olisi sitä tarvinnut mutta se osoittaa välittämistä vanhemmilta.
 
omakohtainen kokemus
Kotona 15 vuotias,13 vuotias ja 9 vuotias,pikkujouluihin lähdin.Olin juonut kolme keskiolutta,exä kuuli asiasta ja soitti lastensuojelun paikalle.Kotiin oli tulossa täysi-ikäinen isoveli vahtimaan,olisivat olleet keskenään kaksi tuntia.Seurauksena lastensuojeluasiakkuus.En suosittele.
 
"vieras"
Ootko sä tosissas??? :O Jotkut muuttaa pois kotoa kun ikää on 16v. ja jos on syntynyt loppuvuodesta niin 15-vuotiaana.

Mä olen ollut teininä lapsenvahtina eikä mun vanhemmat ole mua vahtineet. Siis oikiasti joillakin on nyt vähän hakusessa todellisuudentaju.
No miksi ei voi olla tosissaan??????
Ei kaikki perheet ole samanlaisia ja toisissa perheissä todellakin välitetään vielä teini-ikäisistäkin eikä jätetä heitä yksin pärjäämään! Mikä on todellakin valitettavan yleistä nykypäivänä:(
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23761728]No voi herranjumala! Eikö muka 16-vuotias pärjää jo hetkeä yksin? Jos kerran noin vahdit, niin ilmeisesti vielä talutat sen käsi kädessä koulumatkatkin kouluun ja koulusta kotiin?

Oma mummoni joutui lapsuudessaan ollessaan alle 10-vuotias matkustamaan SOTA-AIKANA YKSIN junalla satoja kilometrejä siskonsa luokse Rovaniemelle. Kun pääsi perille, niin huomasi, kuinka kaupunki oli pommitettu aivan raunioiksi ja joka paikka oli vain täynnä saksalaisia sotilaita. Oli kuitenkin löytänyt siskonsa ja päässyt onnellisesti perille.

Että kyllä on melko hyvin asiat nykypäivän Suomessa, kun meillä on aikaa pohtia sellaisia ongelmia, että uskaltaako teinin jättää hetkeksi yksin kotiin.[/QUOTE]

Älä nyt pelihousujas syö!
Onhan se 16-vuotias yksin eikä sitä taluteta kädestä kouluun! Onko se muuten hyvinkin yleistä??
Eihän se ole vahtimista jos on joku puh.numero mihin soittaa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23761964]No miksi ei voi olla tosissaan??????
Ei kaikki perheet ole samanlaisia ja toisissa perheissä todellakin välitetään vielä teini-ikäisistäkin eikä jätetä heitä yksin pärjäämään! Mikä on todellakin valitettavan yleistä nykypäivänä:([/QUOTE]

Eipä ihme että on mein Suomi täynnä uusavuttomia nuoria. Hyysäämistä ja huolepitoa vaan lisää. Unohdetaan se terve itsenäistyminen ja vastuun ottaminen... Ei ole välittämistä musta tuo, että 16-vuotiaan ei anneta ja odoteta jo sen verran itsenäistyvän että pärjää omillaan omassa turvallisessa kotiympäristössä.
 
Kyllä meille on pyydettävä aikuinen yöksi jos molemmille vanhemmille sattuu samaan aikaan yövuoro, ei 8 , 12, 15 vuotiaita lapsia saa jättää yöksi keskenään kotiin.
Pienin alle kouluikäinen viedään tarhaan yöksi.
En jättäisi siis ap:n kaltaisessa tilanteessa lapsia yksin lähteäkseni baariin, vaan pyytäisin jonkun aikuisen meille siksi aikaa tai jättäisin väliin.
 
4 äiti
itellä kohta 11v.poika ja 9v.tyttö ja en jättäis,osaavat kyllä huoehtia ittestään päivisin,mutta en kyllä baarireisuu ajaksi jättäs,hommaan lapsenvahdin sillon ku meen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23762011]Eipä ihme että on mein Suomi täynnä uusavuttomia nuoria. Hyysäämistä ja huolepitoa vaan lisää. Unohdetaan se terve itsenäistyminen ja vastuun ottaminen... Ei ole välittämistä musta tuo, että 16-vuotiaan ei anneta ja odoteta jo sen verran itsenäistyvän että pärjää omillaan omassa turvallisessa kotiympäristössä.[/QUOTE]

No mutta onhan se yksin siellä kotona! Ei kai nyt kukaan enää tuonikäistä vahtimalla vahdi! Lues nyt vähän paremmin tuon äidin vastaus:)
 
"lille"
Itse en jättäisi,tämän sanon sillä kokemuksella joka,itselläni olla kotona keskenään siskon kanssa tuon ikäisenä.
Itse pidin siskosta huolta tuon ikäisenä jatkuvasti.Tein ruoat jne.. Mutsi luuhasi baareissaa jne..eikä himassa näkynyt ,kuin ehkä suurimmissa kaareteissa,jos silloinkaan.

14v on sellainen ikä,jolloin uskaltaisin jättää yksin kotiin.
 
"Hertta"
No meidätkin jätettiin aikoinaan siskon kanssa joskus keskenään vastavassa tilanteessa. Ei sitä kyllä osannut pitää kovin ihmeellisenä. Tosin baarejakin oli kylässä vain se yksi, ja sinne oli matkaa 400 m meidän kotiovelta. Naapuritkin olivat kaikki tarpeeksi tuttuja, että heidät olisi voinut kipaista tarpeen vaatiessa herättämään.

Silloin ilmeisesti vaadittiin enemmän itsenäisyyttä kuin nykyään. Koulun jälkeen ei ollut mitään iltapäiväkerhoa tms. Omat lapset on vielä niin pieniä, etten tiedä kuinka paljon itsenäisyyttä soisin/vaatisin, mutta baariin lähtiessä en kyllä näin kaupunkioloissa jättäisi keskenään.
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";23761715]Jätin omani ekan kerran 14-vuotiaana, sillai että 2 km:n päässä oleva mummu oli tietoinen asiasta ja oli sovittu, että jos hätä tulee, enkä mä kuule puhelinta baarin mölyssä, soittaa mummulleen. Edelleen 16-v:n kanssa toimitaan samoin[/QUOTE]

Öh..mä olin 15v kun pääsin peruskoulusta ja muutin syksyllä lukion takia toiselle paikkakunnalle YKSIN :D Täytin sit loppuvuodesta 16. Onhan se ihan joo hyvä että joku on puhelimen päässä jos hätä tulee,ei sillä =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23761964]No miksi ei voi olla tosissaan??????
Ei kaikki perheet ole samanlaisia ja toisissa perheissä todellakin välitetään vielä teini-ikäisistäkin eikä jätetä heitä yksin pärjäämään! Mikä on todellakin valitettavan yleistä nykypäivänä:([/QUOTE]

Ja joissain perheissä ei viitsitä edes harjoitella sen aikuistuvan ihmisen kanssa niitä taitoja joilla pärjää. Tosiaan jotkut on itse lapsenvahteina 14v ylöspäin. Jos jonkun kasi-ysiluokkalainen tarttee ihan tosissaan lapsenvahtia yön ajaksi niin voi siinä vähän itekkin kattoo peiliin :LOL:
 

Yhteistyössä