Jättäisitkö 11v ja 9v lapset yksin kotiin kun menet ulos juhlimaan?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Matkaa kaupungilta baarista kotiin 8 kilometriä.Mietin vaan kun yhdet tutu tekee näin vähän väliä. Siinä samassa talossa tosin naapuri. jolta voi lapset hakea apua jos niikseen tulee.
 
"aapee"
mun mielestä on kans arveluttavaa. itellä pienet lapset ja en osaa oikeen ajatella että missä iässä niitä lapsia voi jättää itekseen. Mutta onhan tuo aika nuorena..
 
Riippuuhan se siitäkin, millaisia lapset ovat. Keksivätkö pöllön-puuhia, vai osaavatko olla nätisti keskenään. Meillä nuo isommat ovat kohta 13v ja 11v, ja ollaan miehen kanssa puhuttu että ne kyllä uskaltais jättää huoletta keskenään yöksikin (onhan ne päivisinkin koulun jälkeen aina yksin), mutta eipä ole ollut tarvetta.
 
"vieras"
En missään tapauksessa jättäisi. En jättäisi teini-ikäisiäkään. Mielestäni aina täytyy olla selvinpäin oleva aikuinen saatavilla.
Kyllä nyt ainakin teini pärjää hyvin. Ei teini-ikäistä tarvitse olla jatkuvasti vahtimassa. Itse olin aikanani jo ekaluokalla ja tokaluokalla joskus pitkiäkin aikoja kotona yksin. Oltiin joskus siskon kanssa yksin kotona, kun äiti kävi kaupassa. Minä olin silloin 7v. ja sisko 5v. Hyvin pärjättiin molemmat.
 
"hmm"
Jätin omani ekan kerran 14-vuotiaana, sillai että 2 km:n päässä oleva mummu oli tietoinen asiasta ja oli sovittu, että jos hätä tulee, enkä mä kuule puhelinta baarin mölyssä, soittaa mummulleen. Edelleen 16-v:n kanssa toimitaan samoin
 
Vierasmä
Voisin hyvinkin jättää, jos nyt ihan pakko olis mennä jonnekin.
Ja voisin kyllä mennä ihan juhlimaankin, vaikka ei olis pakkokaan. Onhan nuo jo aika isoja tuon ikäiset. Kyllä ne osaa vaikka mitä, jos niitä on opetettu.
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";23761715]Jätin omani ekan kerran 14-vuotiaana, sillai että 2 km:n päässä oleva mummu oli tietoinen asiasta ja oli sovittu, että jos hätä tulee, enkä mä kuule puhelinta baarin mölyssä, soittaa mummulleen. Edelleen 16-v:n kanssa toimitaan samoin[/QUOTE]

No voi herranjumala! Eikö muka 16-vuotias pärjää jo hetkeä yksin? Jos kerran noin vahdit, niin ilmeisesti vielä talutat sen käsi kädessä koulumatkatkin kouluun ja koulusta kotiin?

Oma mummoni joutui lapsuudessaan ollessaan alle 10-vuotias matkustamaan SOTA-AIKANA YKSIN junalla satoja kilometrejä siskonsa luokse Rovaniemelle. Kun pääsi perille, niin huomasi, kuinka kaupunki oli pommitettu aivan raunioiksi ja joka paikka oli vain täynnä saksalaisia sotilaita. Oli kuitenkin löytänyt siskonsa ja päässyt onnellisesti perille.

Että kyllä on melko hyvin asiat nykypäivän Suomessa, kun meillä on aikaa pohtia sellaisia ongelmia, että uskaltaako teinin jättää hetkeksi yksin kotiin.
 
"..."
[QUOTE="vieras";23761728]No voi herranjumala! Eikö muka 16-vuotias pärjää jo hetkeä yksin? Jos kerran noin vahdit, niin ilmeisesti vielä talutat sen käsi kädessä koulumatkatkin kouluun ja koulusta kotiin?

Oma mummoni joutui lapsuudessaan ollessaan alle 10-vuotias matkustamaan SOTA-AIKANA YKSIN junalla satoja kilometrejä siskonsa luokse Rovaniemelle. Kun pääsi perille, niin huomasi, kuinka kaupunki oli pommitettu aivan raunioiksi ja joka paikka oli vain täynnä saksalaisia sotilaita. Oli kuitenkin löytänyt siskonsa ja päässyt onnellisesti perille.

Että kyllä on melko hyvin asiat nykypäivän Suomessa, kun meillä on aikaa pohtia sellaisia ongelmia, että uskaltaako teinin jättää hetkeksi yksin kotiin.[/QUOTE]

Toi sun kommenttisi oli vaan nyt NIIN älytön...mummuni sota-aikana Suomessa...hohhoijaa..varmaan olikin ollut hauska reissu ja oli tuntenut olonsa mukavaksi jaleppoisaksi? eihän tässänytmitään selviytymismitallia ollut tarkoitus suorittaa?
 
Vierasmä
[QUOTE="...";23761733]Toi sun kommenttisi oli vaan nyt NIIN älytön...mummuni sota-aikana Suomessa...hohhoijaa..varmaan olikin ollut hauska reissu ja oli tuntenut olonsa mukavaksi jaleppoisaksi? eihän tässänytmitään selviytymismitallia ollut tarkoitus suorittaa?[/QUOTE]

Mutta kyllä tässä jotain piili tässä kirjoituksessa... En nyt tarkoita sota-aikaa, vaan ihan möhempää aikaakin...

Musta tuntuu, että tämä on mennyt tällaiseksi hössäämiseksi, kun tekniikka on kehittynyt.
Siis onhan ihanaa, että lapset on aina puhelimen päässä. MUTTA, niillä lapsilla on kuitenkin aivot, joita ne osaa käyttää, jos vaan niitä annetaan käyttää.

Pois liika hössääminen!!
 
"vieras"
[QUOTE="...";23761733]Toi sun kommenttisi oli vaan nyt NIIN älytön...mummuni sota-aikana Suomessa...hohhoijaa..varmaan olikin ollut hauska reissu ja oli tuntenut olonsa mukavaksi jaleppoisaksi? eihän tässänytmitään selviytymismitallia ollut tarkoitus suorittaa?[/QUOTE]

Mummoni on itse tämän tarinan minulle kertonut ja se varmasti pitää paikkaansa.

Joo ei ollut ei mitään selviytymismitalia tarkoitus suorittaa, mutta tuo oli vain vertaus siihen, että kun nykypäivänä motkotetaan, että uskaltaako jo "lähes aikuisen" ihmisen jättää hetkeksi kotiin (kyllä tässä asiassa laskisin 16-vuotiaan jo lähes aikuiseksi), niin vanhan ajan kasvattien on pitänyt tuollaisissa olosuhteissa selviytyä eivätkä silti valita sanallakaan.
 
vierailijalle
11 ja 9 v. ovat lapsia ja lapsia ei jätetä yksin sen takia, että päästään juhlimaan. Sota-aikana lastensuojelu Suomessa on ollut sillä tasolla, johon varmasti kukaan terve äiti tai isä tänä päivänä ei halua palata. Tyhmiä olette ihmiset, jos kuvittelette, että lapset kouluikään saavuttuaan eivät enää huolenpitoa tarvitse, vaan uskotte että lapset itse tietävät mikä heille on parhaaksi. Luultavasti olette juuri niitä samoja ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että huostaanottoja tehdään liian vähäisin perustein.. Pitäkää ihmiset huolta omista lapsistanne! T. Kasvatusalan ammattilainen
 
"zenn"
Oma lapsi on vielä niin pieni, ettei tämä kysymys ole alankohtainen, mutta voisin ajatella jättäväni 11-vuotiaan yksin kotiin. Toki riippuu lapsesta itsestään kuinka itsenäinen on.. Itsehän olin 15v kun muutin pois kotoa vieraaseen kaupunkiin.
 
"vieras"
Ja sitten ihmetellään kun nykyajan lapset ovat niiiiin avuttomia. Mielstäni itsenäisyys on hyväksi lapselle. Siis puhun nyt tunnin ajaksi päivällä ja yli 7-v ja lapsi itse tahtoo ja yöksi yksin 14-15-v riippuen tietenkin lapsesta.

Itse jäin 15-v yksin muutamaksi päiväksi, kun vanhemmat menivät reissuun, olisin halunnut jäädä jo ennemminkin, mutta isovanhemmat vahtivat.
 
"vieras"
Minun piti aikanani 8-vuotiaana olla joka päivä kotona yksin koulun jälkeen, kun vanhemmat olivat töissä ja pikkusisko oli päiväkodissa. Eikä siihen aikaan ollut olemassa kovin paljoa kännyköitäkään, esimerkiksi meidän perheestämme ei silloin kukaan omistanut kännykkää, joten eipä voinut mihinkään juuri soitellakkaan.
 

Yhteistyössä