oikeestiko jotkut ei silitä lapsilleen vaatteita tarhaan/kouluun?

  • Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti
Mä silitän kaikki vaatteet. Onpa mammat laiskoja...
Edelleenkin: aika puusilmäistä haukkua ketään laiskaksi pelkän silittämättömyyden perusteella.

Mistä sä tiedät, kuinka paljon kenelläkin on muuta hommaa? Mikä on kenenkin perhetilanne, lapsiluku, työtilanne? Oikeinkin ahkera ihminen saattaa tinkiä nimenomaan silittämisestä, jos kokee jonkun muun asian tärkeämmäksi.
 
Joopa joo
Edelleenkin: aika puusilmäistä haukkua ketään laiskaksi pelkän silittämättömyyden perusteella.

Mistä sä tiedät, kuinka paljon kenelläkin on muuta hommaa? Mikä on kenenkin perhetilanne, lapsiluku, työtilanne? Oikeinkin ahkera ihminen saattaa tinkiä nimenomaan silittämisestä, jos kokee jonkun muun asian tärkeämmäksi.
Niin, nettisurffailluun mammoilla on kyllä aikaa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23754662]Silittämistarve riippuu kyllä ihan pyykinpesulaitteistosta. Meillä oli puoli vuotta käytössä tädin vanha pesukone enkä tiedä miten se erosi muista, mutta sen puolen vuoden ajan slitin jopa alusvaatteita. Kyseessä muutaman vuoden vanha kone, tosin jotain tuntemattomampaa merkkiä ja se sai pyykit ihan käsittämättömille kurtuille. Kaikki vaatteet oli kunnolla kuositeltava pesun jälkeen ja vaikka kuinka olisi ravistellut ja asetellut, oli vaatteet pakko silittää kuivauksen jälkeen. Minkään muun pesukoneen kanssa, ei ennen eikä jälkeen tuon, ole ollut tuota ongelmaa. Kuitenkin ihan samat pesuaineet ja samat kuivaustavat oleet aina käytössä. Uusimmissa koneissahan on yleensä ominaisuutena "silittämättä siisti"- toiminto.[/QUOTE]

Olisikahan homma houtunut sillä että olisit laittanut linkouksen pienemmälle kierrosluvulle. Meillä uusi kone teki tosi ryppyistä kun vaatteet oli lähes kuivia kun ne otti sieltä pois. Kierrosnopeutta pienennettiin niin se ongelma hävisi ja vaatteet oikenee ravistamalla.
 
Niin, nettisurffailluun mammoilla on kyllä aikaa ;)
Ikiomasta ajasta kahvikupin kanssa netin ääressä en minä ainakaan ole valmis tinkimään siksi, että lapsilla on sitten rypyttömät collegepöksyt laittaa kouluun päälle.

Sitä mä just meinasin, että jos päivä on muutenkin riittävän täynnä hommaa, niin se ei vielä sittenkään tee kenestäkään laiskaa vaikkei käyttäisi sitä netin ääressä vietettyä lounas-, tai aamukahvituokiotaan vaatteiden silitykseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23755141]Olisikahan homma houtunut sillä että olisit laittanut linkouksen pienemmälle kierrosluvulle. Meillä uusi kone teki tosi ryppyistä kun vaatteet oli lähes kuivia kun ne otti sieltä pois. Kierrosnopeutta pienennettiin niin se ongelma hävisi ja vaatteet oikenee ravistamalla.[/QUOTE]

Ei ois. Nykyisessä koneessa on paljon tehokkaampi linkous, tuossa oli muistaakseni vain 900, kun nykyisessä 1400, eli ei johtunut siitäkään. Voit uskoa että sen puolen vuoden aikana kyllä kokeiltiin kaikenlaisia säätöjä, mutta oli vain lopulta todettava että se oli sen koneen omnaisuus.
 
....
Edelleenkin: aika puusilmäistä haukkua ketään laiskaksi pelkän silittämättömyyden perusteella.

Mistä sä tiedät, kuinka paljon kenelläkin on muuta hommaa? Mikä on kenenkin perhetilanne, lapsiluku, työtilanne? Oikeinkin ahkera ihminen saattaa tinkiä nimenomaan silittämisestä, jos kokee jonkun muun asian tärkeämmäksi.
Olen ihan samaa mieltä ! Itselläni ainakin aamusta iltaan työtä.. hyvä kun välistä kerkeää istua ja huilata. Ja mieluiten harrastan ja touhaan lasten kanssa(jos aikaa), kun silitän vaatteita.. se kuitenkin on sellainen työ mihinkä ei lasta voi ottaa apulaiseksi ... Luulisin että lapset kuitenkin arvostaa enemmän aikaa vanhempien kanssa , kuin silitettyjä vaatteita ;). Toki juhlavaatteet silitän minäkin..
 
"mä"
silitän kaikki pikkareita ja sukkia lukuunottamatta ja teen sen aamuisin kun herään ennen lapsia tai sitten kun ovat isällään. Ei ole pakkopullaa vaan oikeesti jopa tykkään silittämisestä.
 
En silitä, never ever. Eipä nuo arkivaatteet mitenkään mahdottoman ryppyisiä muutenkaan ole pesun jälkeen.

Juhlavaatteet on poikkeus, ne on enimmäkseen oikeasti rypistyvää materiaalia. :kieh:

*muoks* Espanjassa silitin kouluvaatteetkin kun siel oli lasten koulussa koulupukupakko. Onneksi täällä ei ole koulupukuja.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";23755167]silitän kaikki pikkareita ja sukkia lukuunottamatta ja teen sen aamuisin kun herään ennen lapsia tai sitten kun ovat isällään. Ei ole pakkopullaa vaan oikeesti jopa tykkään silittämisestä.[/QUOTE]

Eihän siinä sitten mitään olekaan, jos hommasta tykkää ja siihen on aikaa.
Mutta mä en näe sitä sellaisena pakollisena kotityönä, johon kaikilla ihmisillä pitää riittää aikaa ja innostusta tai muuten ovat varmasti laiskoja.
 
En kyllä silitä. En silitä omia vaatteitani, enkä lakanoita. Jos on ryppyisiä, niin sitten menevät päälle ryppyisinä. Yleensä kyllä jo ostovaiheessa yritän pitää huolen, ettei materiaali ole kovin ryppyyntyvää.
 
jannakke
Eihän siinä sitten mitään olekaan, jos hommasta tykkää ja siihen on aikaa.
Mutta mä en näe sitä sellaisena pakollisena kotityönä, johon kaikilla ihmisillä pitää riittää aikaa ja innostusta tai muuten ovat varmasti laiskoja.
Näin. Kyllä kai mullakin ois aikaa silittää, mankeloida ja kulkea tiskirätti kädessä joka päivä jos kotona olisin. Mutta kun jotkut äidit tekevät työtä, jopa kahtea, että pitävät perheen leivässä. Että enpä silittele.Nimim. tänään työpäivä 8-02..
 
"kolmen äiti"
En silitä, eikä meillä kotonakaan silitetty kun olin lapsi. Selvästi ryppyiset vaatteet ja juhlavaatteet silitetään. Arkivaatteita ei. Meilläkin kuivausrumpu ja siinä siliää ihan tarpeeksi.
 
"Pusse"
Teillä, jotka silitätte KAIKEN täytyy olla vähintään 48 tuntia yhdessä vuorokaudessa! Mä en kerkiä tehdä kaikkia kotitöitä, vaikka mulla on vaan kaks lasta. Tai kerkiän jos en noitten lasten kanssa tekis mitään, mutta siltikään se silitys ei siihen mahtuis.
Jaa ettei silitys vie paljon aikaa?? En tiedä sitten olenko liian pikkutarkka, mutta mulla muutaman vaatekappaleen silitys vie tunnin! Eli luovutan suosiolla. Enkä silti kulje ryppysissä vaatteissa eikä myöskään lapseni, itse panostan myös siihen kuivumaanasetteluun...
Toki minä myös ne juhlavaatteet silitän, tai laitan miehen silittämään, sillä on vähän liikaa luppoaikaa...
 
"neiti"
Huhuhuh! Kyllä tästä taas huomaa tän suomalaisen mentaliteetin, kuljetaan ryppyisissä vaatteissa, eikä muutenkaan oikein ulkonäöstä välitetä.

Keskieurooppalaiset ystäväni aina naureskelee sille, ettei suomalaiset koskaan silitä, saan hävetä silmät päästäni. Vinoilevat aina Facebookissa jne. kavereilleen tästä asiasta. Heidän seurassaan pidän kyllä huolen, että vaatteet ovat siistit ja SILITETYT!

Normaalisti silitän aina kaikki ryppyyntyvät vaatteet, kun otan käyttöön (en heti pesun jälkeen, kun voivat rypistyä kaapissa). Tarkistan vaatteen kunnon edellisenä iltana ja silitän tarpeen mukaan, ripustan henkariin ja aamulla on siisti vaate valmiina,
 
[QUOTE="neiti";23755306]Huhuhuh! Kyllä tästä taas huomaa tän suomalaisen mentaliteetin, kuljetaan ryppyisissä vaatteissa, eikä muutenkaan oikein ulkonäöstä välitetä.

Keskieurooppalaiset ystäväni aina naureskelee sille, ettei suomalaiset koskaan silitä, saan hävetä silmät päästäni. Vinoilevat aina Facebookissa jne. kavereilleen tästä asiasta. Heidän seurassaan pidän kyllä huolen, että vaatteet ovat siistit ja SILITETYT!

Normaalisti silitän aina kaikki ryppyyntyvät vaatteet, kun otan käyttöön (en heti pesun jälkeen, kun voivat rypistyä kaapissa). Tarkistan vaatteen kunnon edellisenä iltana ja silitän tarpeen mukaan, ripustan henkariin ja aamulla on siisti vaate valmiina,[/QUOTE]

Etelä-Euroopassa taas vaatteet ovat itsestään siliäviä (esim. H&M, Zara ym. ym. ym.) perusrytkyjä. Ei meillä päin ainakaan kukaan koe tarvetta silittää vaatteita jotka ei rypisty. Toki formal-vaatetus on eri asia.
 
En silitä. Mutta en mä kyllä silitä omianikaan, ei kävisi mielen vieressäkään.

Parempiin juhliin joutuu joskus jonkun kauluspaidan, jakkua ja mekkoa silittämään. Myös lapsille.
Mutta niitä juhlia osuu meidän ohjelmaan yleensä max. kerran vuoteen.

Muuten en vaatteita silittele.
samoin, ei tulis pieneen mieleenkään alkaa silittään mitään T-paitoja tai college housuja
 
Suzyanne
Meillä kuivausrumpu, ja vaatteet silenee kyllä siellä niin hyvin ettei tarvitse silittää kuin puuvillaiset ja pellavaiset tms. vaatteet, joita meillä käytetään todella vähän.
 

Yhteistyössä