Onko raha este lapsien hankkimiselle!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun mielestä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mun mielestä!

Vieras
Tuli vaan mieleen, ajatus siiteä että onko nykyään raha este sille kuinka monta lasta pystyy hankkimaan(hankkiminen on typerä sana, tiedän että niitä ei hankita vaan saadaan) ja riittääkö rahat? itselläni on yksi lapsi ja voin sanoa että vähän ylätti kuinka paljon rahaa lapseen kuluu ja mietinkin miten asiat sitten menee kun lapsia on 2 tai enemmän?! Tuntuuko kenestäkään muusta siltä että ei olisi varaa saada niin montaa lasta kuin haluaisi?

On ja on hyväkin olla jos ei ole varaa. Minusta lapsi ei pienenä maksa paljoakaan, etenkin jos on perheen toinen tai kolmas lapsi. Mutta kouluiässä menot räjähtävät käsiin, esim. vaatteiden ja ruuan kulutus on ihan toisenlaisissa fääreissä kuin pienenä.

Nykyään iso tekijä on asuntojen kalleuskin, ainakaan itse en haluaisi isompien lasten kanssa elää pienessä kaksiossa. Pienten kanssa suurimmat kulut eivät tule pinnasängyistä ja polkupyöristä vaan isomman asunnon tarpeesta ja menetetyistä palkkatuloista.

Miksi kirjoitat "nykyään"? Siksikö, että nykyään on ehkäisykeinot käytössä, mutta ennen ei ollut, ja lapsia vaan tuli?

Ei kai se mikään este ole. Kyllähän täälä on palsta täynnä mammoja, jotka on sitä mieltä, että sossu auttaa niitä, jotka tarvii, että lisää vaan lapsia. Itse en edes haluaisi niin montaa lasta, ettei mulla olisi varaa elättää niitä, joten en koe, että raha olisi este.

Mun mielestäni se on sitten vaan asuttava ahtaammin ja käytettävä käytettyjä vaatteita ja unohdettava turhuuksien ostelu, jos väkisin haluaa hankkia aina vaan enemmän lapsia. Ei siinä sen kummempaa. Kaikki hankinnat on omia valintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä!;23749962:
sun kanssa oon joo!!
Mutta mun mielestä se EI saisi olla rahasta kiinni että voiko niitä lapsia hankkia.. ÄRSYTTÄÄ..

No mistä sen perheen lapsiluvun sitten sun mielestä pitäisi olla kiinni? Ja miten se pitäisi järjestää käytännössä?

Tämä on järjetöntä, mutta niin kauan kun maksat kaiken itse, niin kyllä on. Jos taas et käy töissä jne., lapsen saaminen KASVATTAA tulojasi ja esim. me olemme tilanteessa, jossa on pakko tehdä toinen lapsi. Minä olen työkyvytön, mies osa-aikatöissä. Tulot eivät riitä korkeaan vuokraan ja asunnossa on liikaa neliöitäkin, mutta tämä oli ainoa jonka saimme. Halvempia asuntoja ei ole, asuntopula järkyttävä. Nyt teemme toisen lapsen jotta Kela maksaisi korkeampaa asumistukea (neliörajojen ym. ehtojen) ja sossu toimeentulon.

Tämä on järjetöntä, mutta niin kauan kun maksat kaiken itse, niin kyllä on. Jos taas et käy töissä jne., lapsen saaminen KASVATTAA tulojasi ja esim. me olemme tilanteessa, jossa on pakko tehdä toinen lapsi. Minä olen työkyvytön, mies osa-aikatöissä. Tulot eivät riitä korkeaan vuokraan ja asunnossa on liikaa neliöitäkin, mutta tämä oli ainoa jonka saimme. Halvempia asuntoja ei ole, asuntopula järkyttävä. Nyt teemme toisen lapsen jotta Kela maksaisi korkeampaa asumistukea (neliörajojen ym. ehtojen) ja sossu toimeentulon.

No ihan sairasta todellakin. Ja me muut maksetaan teidänkin elämä, ihme, että oman elannon eteen joutuu sitten ponnistelemaan....
Haluan myös tarjota lapselleni vain parasta ja hyvä eväät elämään. Tuskin onnistuu 5 lapsen kanssa taloudellinen tukeminen yms.

Lapsiluvun pitäis olla kiinni vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon lapsia vanhemmat haluaa! Jos ainoa syy sille että lapsia ei hankitaa on rahan puute niin silloin on jotain pielessä..
Ja se miten se järjestyis, ei tule tässä "hyvinvointi valtiossa" koskaan järjestymään, niin se ärsyttää!

idiotismi huipussaan!

ekan lapsen kohdalla se ei oo este mutta nyt ku toista mietitään niin kyllä se on vaikuttanu ettei pienellä ikäerolla olla tehty kun pari vuotta halusin olla kotona ja säästöillä eleskelty niin töihin on jo ihan pakko mennä tässä välissä että voi sitten taas olla kotona ehkä jopa kolme vuotta seuraavan lapsen kanssa? Hankintojen suhteen asialla ei niinkään oo merkitystä ku on jo sopivan iso auto, talo ja kaikki vauvajutut valmiina. Lähinnä nyt vaan just se että haluan sit hoitaa kotona vauvaa enemmän ku sen 9kk...

Onhan se sitten mukava tosielle lapselle sanoa, että äiti ja islä halusivat sut tukien takia....?! Tälläistä en itse ymmärrä, että lapsi tehdään tietoisesti taloudelliseen ahdinkoon!

No ihan sairasta todellakin. Ja me muut maksetaan teidänkin elämä, ihme, että oman elannon eteen joutuu sitten ponnistelemaan....
Haluan myös tarjota lapselleni vain parasta ja hyvä eväät elämään. Tuskin onnistuu 5 lapsen kanssa taloudellinen tukeminen yms.

Osaatko lukea? Jos minä olen työkyvytön ja mies töissä (osa-aika opiskelun vuoksi), koetko että meillä ei "ponnisteltaisi" elannon eteen?? :O Minä saatan kuntoutua tästä vielä, mies valmistuu jossain vaiheessa ja toiv. löytää töitä. Nykytilanne nyt vaan tämmöinen eikä sille mitään mahda.

samaa pohditaan täälläkin. Kakkonen haaveissa, mutta jo nyt pelottaa tulojen väheneminen ja tulevat tarhamaksut, ym kulut. Sanoisin, että keskituloisilla tekee ainakin tiukkaa. Tarhamaksut olisi jatkossa kaksin kertaiset ... kun moneksi vuodeksi ei pysty kotiinkaan jäämään.

[QUOTE="just";23750026]Onhan se sitten mukava tosielle lapselle sanoa, että äiti ja islä halusivat sut tukien takia....?! Tälläistä en itse ymmärrä, että lapsi tehdään tietoisesti taloudelliseen ahdinkoon![/QUOTE]

Mitä sinä sitten tekisit, eläisit satasella per kuukausi vai? Meidän perheessä tulorajat ylittyvät sossun ym. mielestä juuri sen verran, että kaikki on maksettava itse mutta mitään apua ei saada. Jos yhtälöön lisätään toinen lapsi, sitten saadaan. Aika simppeliä?

jos ei pysty itse elättämään itseään niin en usko että se lapsen hankkiminen on paras vaihtoehto, se että elätettävien määrä kasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä!;23750020:
Lapsiluvun pitäis olla kiinni vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon lapsia vanhemmat haluaa!

Siis oikeesti sun mielestä tässä elämässä pitäis saada kaikki, mitä haluaa? Niinkö kasvatat lapsesikin?

Mun mielestäni kaikki haluaminen on priorisointikysymyksiä. Jos haluaa ison perheen, niin sitten pitää valita, että ei käytä niin paljon rahaa joihinkin sellaisiin juttuihin, mihin pienemmillä perheillä on varaa.

[QUOTE="mary";23750044]jos ei pysty itse elättämään itseään niin en usko että se lapsen hankkiminen on paras vaihtoehto, se että elätettävien määrä kasvaa...[/QUOTE]

Usko tai älä, mutta tuet nousevan lapsien myötä ja sellainenkin, joka ei olisi yhden lapsen kanssa oikeutettu tukiin, saa niitä useamman satasen toisen myötä.

[QUOTE="vieras";23750065]Mun mielestä yhteiskunnan tuet kannustavat lisääntymään juuri niitä, joiden ei pitäisi lisääntyä.[/QUOTE]

No täytyy kyllä sanoa, että siltä tämä keskustelu kuulostaa... Mutta ei sossupummeilla ole mitään hätää: tuohon ei voi tulla muutosta, koska on täysin epäkorrektia mennä sanomaan tuo, mitä yllä lukee, joten kukaan poliitikko ei voi ottaa tätä asiaa ajettavakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä!;23749962:
sun kanssa oon joo!!
Mutta mun mielestä se EI saisi olla rahasta kiinni että voiko niitä lapsia hankkia.. ÄRSYTTÄÄ..
No luonnon antimillako ajattelit lapsesi ruokkia vai missä ilmaista ruokaa jaetaan? Kyllä mun mielestä lapsen hankintaan oleellisesti kuuluu myös raha - jossain määrin. Ja vallankaan valtion tehtävä ei ole niitä pilttejä ruokkia jotka vauvakuumeen kourissa aikaan saadaan maailmaan, ilman järjen hiventäkään siitä salliiko oma talous sen vai ei.

[QUOTE="vieras";23750065]Mun mielestä yhteiskunnan tuet kannustavat lisääntymään juuri niitä, joiden ei pitäisi lisääntyä.[/QUOTE]

On ehkä parasta ettet sinäkään lisäänny, jos tuollaiset mielipiteet.

meillä ei ole vaikuttanut rahan määrä lasten hankintaan,niukasti joudutaan elämään kun lapsia on 6 ja seitsemäs haaveissa mutta kaikki tarpeellinen on saatu hankittua ja huvipuistoissakin on käyty.ei tietenkään jokaiseen reissuun ja huvitteluun ole rahaa ja joskus on todella tiukkaa mutta aina on selvitty ja uskon että selvitään vaikka lapsiluku kasvaisikin.

Yhteistyössä