Millaisella budjetilla 2-kerroksinen omakotitalo rakennetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja laskemiseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja laskemiseen

Vieras
Siis jos nyt mietitään vaan taloa (ei tonttia tai pihaa) keskitason ratkaisulla ja esim. noin 160-180 neliöö asuinpinta-alaltaan, niin kuinka paljon voisi maksaa? Onko mitään arviota kenelläkään? Millaisia rakennusbudjetteja teillä on ollut vastaaville? Entä osaatteko jotain talonvalmistajaa suositella?

Aiheesta on satoja keskusteluja, mutta aina ne tyssäävät alkuunsa ja ovat usein vuosienkin takaa. Kertokaahan myös omia raksakokemuksianne :). Tontti meillä on ja siihen pitäisi kaksikerroksinen talo rakentaa...hirvittää vaan, että riittääkö rahat...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyrkkisääntö;23743021:
2500€x kerrosalaneliö. Tosin kahteen tasoon rakentaminen on edullisempaa kuin samat neliöt yhteen tasoon.

Öö...ei voi olla. Tai siis voiko muka olla? Miten keskituloiset sitten ikinä rakentaa mitään taloja...? Tai jos uusien hintoja katsoo, niin eipä ne rakentajat tuolla ajatuksella oikein voitolle pääse, kun myyntiin laittavat? Olisko muilla neliöhintoja laittaa?

Öö...ei voi olla. Tai siis voiko muka olla??
No en usko! Tai sitten joku on palkannut kalliita miehiä paikan päälle rakentamaan. Ex-miehelle ja uudelle puolisolleen tuli valmistalo, alakerta valmiina ja yläkerran tekivät itse. Ja ihan laadukkaat pintamateriaalit ja kodinkoneet on. (Olen päässyt ihan sisällä asti käymään.) Neliöitä n.160 ja n. 200000€ ovat selvinneet. Toki siihen sitten piha ja autokatos+varasto vielä päälle.

No en usko! Tai sitten joku on palkannut kalliita miehiä paikan päälle rakentamaan. Ex-miehelle ja uudelle puolisolleen tuli valmistalo, alakerta valmiina ja yläkerran tekivät itse. Ja ihan laadukkaat pintamateriaalit ja kodinkoneet on. (Olen päässyt ihan sisällä asti käymään.) Neliöitä n.160 ja n. 200000€ ovat selvinneet. Toki siihen sitten piha ja autokatos+varasto vielä päälle.

Tiedätkö miltä firmalta ottivat talopaketin?

Hei,

Täällähän on lähistöltä ihmisiä. Me rakennetaan Orimattilan puolelle, tontti makso 25000 euroa ja kokoa on 3000 neliötä.

Ja kakskerroksisen talon arvio meillä 225 000, kokoa 250 neliötä, mies rakentaa ihan alusta asti ite. Maatyöt, sähkö, vesi, kaikki siis mitä ei voi tehä, otetaan muualta.

[QUOTE="mira";23743169]Saako udella että minkä hintanen tontti teillä on haussa?.[/QUOTE]

Renkomäestä haetaan ja ne tontit mitä haetaan on 1000 neliön paikkeilla. Hinnat tontista riippuen on 25000-27000€.

24.5. olisi sitten tonttivalinnat. Samana päivänä kun minulta lähtee hormonikierukka...=)

en tiiä miten laskettii mut meillä tuli yks tasonen talo jossa 160neliötä pinta ala niin maksamaan yhteensä 140tonnia, tehtiin halvalla budjetilla 80tonnia maksoi talopaketti. Putki ja sähkötyöt teki mun veljet ilmatteeks samoin laatotustyöt teki ukko. Mutta siis 140tuhatta tuli maksaa talopaketti, pinnat asennukset ja koko hoito. tontti maksoi silloin 25t ja maalämpö 20t. Meillä oli pankista lainaa koko hoitoon 190tonnia niin jäi vielä rahaa silloin mukavaan sohvaankin. Tästä on siis 8vuotta aikaa että rakennustarvikkeet on kallistuneet ja meidän tontin hintakin on kolminkertaistunu siinä ajassa...

[QUOTE="Minna";23743193]Hei,

Täällähän on lähistöltä ihmisiä. Me rakennetaan Orimattilan puolelle, tontti makso 25000 euroa ja kokoa on 3000 neliötä.

Ja kakskerroksisen talon arvio meillä 225 000, kokoa 250 neliötä, mies rakentaa ihan alusta asti ite. Maatyöt, sähkö, vesi, kaikki siis mitä ei voi tehä, otetaan muualta.[/QUOTE]

Saako kysyä, paljon teillä menee noihin muihin töihin?
Meillä tontti oli 30 000.

Siis kaikki yhteensä on sen 225 000, siihen sisältyy siis ne maatyöt, sähköt yms..

Sitä en kyllä yhtään muista että paljonko mies on noille töille laskenu rahaa.. Kaverit tekee nekin, joten ei tuu ihan "kaupan" hintaan. :-)

Renkomäestä haetaan ja ne tontit mitä haetaan on 1000 neliön paikkeilla. 24.5. olisi sitten tonttivalinnat. Samana päivänä kun minulta lähtee hormonikierukka...=)

Vai että sellaset suunnitelmat=) Meidän talo on myös vähän reilun 1000neliön tontilla ja on riittänyt ihan sopivasti meille, mahtuu hiekkalaatikko terassi pihakeinut ja tulevaisuudessa autotallikin ihan hyvin.. Asutaan siis Kilpiäisissä. Jotkut silloin päivitteli että on pienen näkönen tontti mutta tässäkin riittää kyllä ihan sopivasti hommaa lumitöiden kassa. Meillä on tosin vanha talo että uuden rakentamisesta ei oo kokemusta.

[QUOTE="Minna";23743193]Hei,

Ja kakskerroksisen talon arvio meillä 225 000, kokoa 250 neliötä, mies rakentaa ihan alusta asti ite. Maatyöt, sähkö, vesi, kaikki siis mitä ei voi tehä, otetaan muualta.[/QUOTE]

Ootteko saanu jo rakennushommat alkuun? mun ukko haki just sähköluvat ittelleen ja on perustamassa omaa toiminimeä nii jos on sähkömies hakusessa nii vinkkaa=) se kyllä ajelee orimattilaanki mielellää. eilen kävi just pennalassa hommissa=)

Meillä maksoi 200 neliön omakotitalo kahteen kerrokseen pitkästätavarasta, itse tehtynä, suht hyvillä materiaaleilla n. 280 000 euroa. Rakennettiin 3 vuotta sitten. Luultavasti rakennustarvikkeiden hinnat ei ole laskenut noista ajoista. Puutavara ehkä, en tiedä.

Meillä on miehen lapsuudenystävä sähkärinä että voi olla ettei tarvita, kiitos kuitenkin! :-) Siinähän se on meodän lähellä sitten käyny.

Just maanantaina valettin anturat, huomenna tulee kivet.. Vähän jotakin jo tapahtuu. Tehtiin siis syksyllä maahommat ja vedettiin putket yms. että nyt pääsi sitten keväällä suoraan ite taloa tekemään. Ja tontti oli siis pelkkää metsää, tiekin jouduttin tekemään ite!

[QUOTE="Minna";23743367]Meillä on miehen lapsuudenystävä sähkärinä että voi olla ettei tarvita, kiitos kuitenkin! :-) Siinähän se on meodän lähellä sitten käyny.

Just maanantaina valettin anturat, huomenna tulee kivet.. Vähän jotakin jo tapahtuu. Tehtiin siis syksyllä maahommat ja vedettiin putket yms. että nyt pääsi sitten keväällä suoraan ite taloa tekemään. Ja tontti oli siis pelkkää metsää, tiekin jouduttin tekemään ite![/QUOTE]

Okei=) Serkku rakensi metsätontille kanssa talon ja kyllähän se aluks vaikutti aikamoiselta raivausurakalta mutta ihmeesti se siitä vaan lähti valmistumaan. Onnea vaan urakalle! Sitten kun on nähnyt vaivaa talon eteen niin siitä ei tee heti mieli lähteä!

Entäs kuinka kauan projektinne ovat kestäneet?
Talopeli heittää mun varovaisille arvioille aina n. 350 000 euroa...vaikka miten päin tinkisin ja itse on tarkoitus tehdä. Toivon, että en vaan osaa käyttää sitä ohjelmaa. Millasia toimitusaikoja on muuten talopaketeille tullu?

Näyttävä puutalo teetettynä hyvillä materiaaleilla 200m2 yli 400.000€, tästä on minulla kaksi referenssiä, oma ja hyvän ystävän, eri puolilla maata. Omalla työllä voi säästää noin 20000€ tai enemmän, jos pystyy tekemään ammattitöitä kuten sähkö, lvi tai maankaivuu.

Eli luottaisin niihin talopelistä saamiisi arvioihin enemmän kuin näihin palstakommentoijiin,

Yhteistyössä