Muksu lähti sitten kolmantena iltana peräkkäin ruoatta nukkumaan.

• Viestiketjun aloittaja hoh taas
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Minun esikoinen oli semmoinen pakkaus, että jätti päiväunet vajaa 2-vuotiaana pois. Ja pikkumies meni yöunille joskus klo 17 pintaan ja nukkui aamuun klo 8 :) Itelle tuo rytmi passas oikein hyvin, kun olis silloin hoitovapaalla ja yksinhuoltaja. Ja kyllä se rytmi sitten vähän isompana muuttui.
Joten ymmärrän kyllä tuon nukkumaanmenoajan.

Tuskin ap:n lapsi nyt nälkää näkee, mutta kannattaa se lapsi kuitenkin houkutella syömään jotakin. Meillä kaikilla lapsilla on ollut rytmi ja on oikeastaan koko perheellä, että syödään noin 3 tunnin välein ja jos nyt on aivan älyttömän aikaisin noustu, niin nuo ruoka-ajat vaan aikaistetaan. Joskus voidaan syödä se lounaskin jo reilusti ennen kymmentä, mitäpä sillä on väliä, kunhan syödään :)

"käyttäjänimi"
Siis täh? Siis onks täällä jotkut oikeesti sitä mieltä, että 2v lapsen, jolla ei ole allergiaa on mahdollisuus valita itse mitä syö iltapalaksi, jos joku ei kelpaa ja äidin pitäisi vaan joustaa ja joustaa, laittaa uusiksi ruuat? Pitääks sille antaa karkkia, jos se haluu?

Kyllä se vaan on niin, että se ruoka mitä on syödään. Sitten jos se on jotain uutta ja outoa ja lapsi ihan tosissaan vierastaa sen syömistä kun ei oo tottunu voidaan korvata leivällä, mut uhmaikäsen kiukkuilu ei oo mikään peruste vaihtaa sitä sapuskaa eteen.
Asiassa on muutakin kuin jo tehdyn ruuan syöminen, se on myös oppettava hetki lapselle, että sitä ruokaa mitä on on arvostettava ja osattava myös olla kohtelias ruuan tekijää kohtaan.

Ja mitäs outoa pitkissä unissa on? Jos lapsen,(meillä 4v) pitää herätä 06, on se varmasti 19 aikaan nukkumassa. Ja nukkuu päikkäritkin. Voihan se olla paljon jonkun mielestä, mene ja tiiä, mut näillä mennään ja teholiikkuja jaksaa valveilla ollessa ilman kiukkuilua viilettää menemään.

Puuro on aamusin todella hyvä ja tärkeä ravinnon lähde, jos viljoja vatsa kestää. Toinen on täysjyvämurot. Puurosta saa herkullista valmistamalla sen oikein ja meillä iso mieskin osaa syödä sitä! (ihme mäkkiaikakauden eläjille) Iltapalaksi etenkin pitkään nukkuvalle se on myös hyvä ja auttaa nukkumaan pitkän unen ilman nälkään heräämistä.

Pieni lapsi ei kuole nälkään tai kärsi, jos käy unille ilman syömistä tiettyinä ajanjaksoina. Jos se jatkuu viikosta toiseen ja paino alkaa tippua on syytä huoleen. Välillä tuollaiset taaperot saa syömättömyys kohtauksia, taioin yhden 3 viikkoa lusikkaa närsineen neidon syömään koko lautasillisen kanapastaa, joka taas oli mamman mielestä silmät pudottava ihme. Tälläsiä ajanjaksoja tulee ja menee, isommillakin. Hetki sitten tokaluokkalainen mätti ruokaa kuin aikuinen mies ja oli vanttera, nyt sitten syö neitimäisesti ja on täynnä yhdestä hillitystä annoksesta. Näyttää venyvän ja kaventuvan. Lapset myös kieltäytyy usein herkuista syötyään normaalia ruokaa ja useammin kuin kerran on tullut hölmistynyt aikuinen keittiöstä kysymään mikä on vialla, kun jäätelö ei kelpaakkaan jälkkäriksi. 4v karkkien varastoiminen kaappiin ensi viikoksi on myös vähän häkellyttävää.

Sitä taas en ymmärrä että huonosta käytöksestä jätetään ruuatta. Syömästä kieltäytyvän voi laittaa jäähylle ja yrittää hetken päästä uudestaan, mutta jos ei aijo syödä, turha sitä on tunnista toiseen vatvoa. Sitten ei ole nälkä.

Olipas tämäkin ketju. Pakko kommentoida meidän ruokailuista, et saatte kauhistella. Meillä on poika 4v ja tyttö 3v. Itse käyn vuorotyössä, joten lapsilla ei tarkkaa rytmiä. Kuitenkin syödään kotona aamupala noin 7 aikoihin, lounas 11, välipala kun herätään päikkäreiltä noin 14, päivällinen 17 ja iltapala 20. Ja sitten nukkumaan. Aamu- ja iltapala on yleensä muroja, jos haluavat leipää annan sitä. Välipalalla jugurttia. Ja lounas ja päivällinen lämpöisiä aterioita, tietty. Meillä poika niin nirso, et ei kokeile mitään uutta, ja suurta herkkua on muusi ja jauhelihakastike. Vihanneksiin, kasviksii ja harvoihin hedelmiinkään ei koske. Kaikki vaan on pahaa :( . Tyttö vähän parempi syömään.

Puuroa ei ole syöty aikoihin. Joskus aivan "vauva" iäs.. Musta ois kyllä ihana, ku söisivät puuroa, ois terveellistä ja tykkään puuroista itse.

Kyllä meillekin sattuu silti päiviä tai iltoja ettei iltapala maistu tai ei vaan haluta syödä. Ei se musta kuinkaan vakavaa oo. Kyllä se nälkä tosiaan jossain vaiheessa yllättää :) .

huuh
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23716549:
Kummalliselta kuulostaa, että lapsi syö aamulla puuron, sitten ilmeisesti lounaan, välipalan ja taas illalla puuron... siis oikeastiko vain 1 lämpimän "oikean" ruuan?
Niin ja sekin on varmaankin puuroa...

nukkujat
NUKKUMISESTA

Meillä mennää aina joka ilta nukkumaan 18-18.30, poitsu on 2wee. Aamulla herätään 6-7. ja päivällä nukutaan tunti hoidossa. Jos poitsu valvoo illalla pidempään niin ei jaksa hoidossa olla aamupäivää hereillä. Niin ja hoidosta haen poitsun 14.00.

Aamupalan poitsu syö hoidossa, samoin lounaan, välipalan (puuro tms.) syö kotona hoidon jälkeen ja ennen nukkumaan menoa syö päivällisen,

"nii"
Ottakaa huomioon, että apeen lapsi on erityislapsi! Silloin ei päde ihan kaikki samat keinot ja rytmitykset kun yleensä tuonikäisten kanssa.
Puuro tosin ei ole mielestäni iltaruoka joka ilta. Silloin tällöin kyllä.
En mäkään haluaisi syödä puuroa joka hemmetin iltapäivä.

dfdf
[QUOTE="vieras";23716407]paljon lapsella ikää???
siis päivälliseksi puuroa ja siitä suoraan nukkumaan??[/QUOTE]

Meilläkin esikoinen meni 1-vuotiaana yöunille jo klo 16.30 ja heräsi aamulla ennen kuutta. Ruokarytmi oli tietenkin valveillaolorytmin mukainen. Ei aikuisiakaan herätellä kesken yöunien syömään.

dfdf
[QUOTE="käyttäjänimi";23719269]Siis täh? Siis onks täällä jotkut oikeesti sitä mieltä, että 2v lapsen, jolla ei ole allergiaa on mahdollisuus valita itse mitä syö iltapalaksi, jos joku ei kelpaa ja äidin pitäisi vaan joustaa ja joustaa, laittaa uusiksi ruuat? Pitääks sille antaa karkkia, jos se haluu?

Kyllä se vaan on niin, että se ruoka mitä on syödään. Sitten jos se on jotain uutta ja outoa ja lapsi ihan tosissaan vierastaa sen syömistä kun ei oo tottunu voidaan korvata leivällä, mut uhmaikäsen kiukkuilu ei oo mikään peruste vaihtaa sitä sapuskaa eteen.
Asiassa on muutakin kuin jo tehdyn ruuan syöminen, se on myös oppettava hetki lapselle, että sitä ruokaa mitä on on arvostettava ja osattava myös olla kohtelias ruuan tekijää kohtaan.

Ja mitäs outoa pitkissä unissa on? Jos lapsen,(meillä 4v) pitää herätä 06, on se varmasti 19 aikaan nukkumassa. Ja nukkuu päikkäritkin. Voihan se olla paljon jonkun mielestä, mene ja tiiä, mut näillä mennään ja teholiikkuja jaksaa valveilla ollessa ilman kiukkuilua viilettää menemään.

Puuro on aamusin todella hyvä ja tärkeä ravinnon lähde, jos viljoja vatsa kestää. Toinen on täysjyvämurot. Puurosta saa herkullista valmistamalla sen oikein ja meillä iso mieskin osaa syödä sitä! (ihme mäkkiaikakauden eläjille) Iltapalaksi etenkin pitkään nukkuvalle se on myös hyvä ja auttaa nukkumaan pitkän unen ilman nälkään heräämistä.

Pieni lapsi ei kuole nälkään tai kärsi, jos käy unille ilman syömistä tiettyinä ajanjaksoina. Jos se jatkuu viikosta toiseen ja paino alkaa tippua on syytä huoleen. Välillä tuollaiset taaperot saa syömättömyys kohtauksia, taioin yhden 3 viikkoa lusikkaa närsineen neidon syömään koko lautasillisen kanapastaa, joka taas oli mamman mielestä silmät pudottava ihme. Tälläsiä ajanjaksoja tulee ja menee, isommillakin. Hetki sitten tokaluokkalainen mätti ruokaa kuin aikuinen mies ja oli vanttera, nyt sitten syö neitimäisesti ja on täynnä yhdestä hillitystä annoksesta. Näyttää venyvän ja kaventuvan. Lapset myös kieltäytyy usein herkuista syötyään normaalia ruokaa ja useammin kuin kerran on tullut hölmistynyt aikuinen keittiöstä kysymään mikä on vialla, kun jäätelö ei kelpaakkaan jälkkäriksi. 4v karkkien varastoiminen kaappiin ensi viikoksi on myös vähän häkellyttävää.

Sitä taas en ymmärrä että huonosta käytöksestä jätetään ruuatta. Syömästä kieltäytyvän voi laittaa jäähylle ja yrittää hetken päästä uudestaan, mutta jos ei aijo syödä, turha sitä on tunnista toiseen vatvoa. Sitten ei ole nälkä.[/QUOTE]

Tämä kirjoitus on täyttä asiaa.

Ilmeisesti monissa perheissä häntä heiluttaa koiraa, kun vanhemmat antavat heti periksi lapsien protestoinnille.

siis tässähän ei ole kyseessä varsinaisesti NIRSO lapsi, en minä sellaiselle alkaisi jotain extremeä vääntämään. Mutta onhan se normia että stoppi voi tulla siihen puuroon jos sitä on AINA TARJOLLA, JOKA AAMU JA ILTA. Miksi ei muka voisi koko perhelleekin olla välilä vaihtelua? Miksi ei voi edes KOKEILLA onko lapsi vaan korviaan myöten täynnä sitä puuroa?

"vieras"
[QUOTE="nii";23719846]Ottakaa huomioon, että apeen lapsi on erityislapsi! Silloin ei päde ihan kaikki samat keinot ja rytmitykset kun yleensä tuonikäisten kanssa.
Puuro tosin ei ole mielestäni iltaruoka joka ilta. Silloin tällöin kyllä.
En mäkään haluaisi syödä puuroa joka hemmetin iltapäivä.[/QUOTE]

Ei se mikään erityislapsi ollut, sanoi vain jossain viestissä että se olis sen takia erityislapsi kun ei vielä puhu.

Mutta kuten tässä on jo monen suusta tullut, niin lapsesi nukkuu sen takia noin paljon kun ei saa tarpeeksi ruokaa. Kokeilepa oikeasti vaikka viikko syöttää jotain muutakin lapsellesi kuin puuroa niin huomaat että oho, lapsi ei menekään vielä viideltä nukkumaan.

Oman lapseni rytmi oli 2v:nä about sellainen että 07 syötiin aamupala, 11 lounas, 14 välipala, 17 päivällinen ja 20 iltapala ja sitten ysiltä nukkumaan. Ja herätys aamulla oli aina ennen kuutta.

"vieras"
siis tässähän ei ole kyseessä varsinaisesti NIRSO lapsi, en minä sellaiselle alkaisi jotain extremeä vääntämään. Mutta onhan se normia että stoppi voi tulla siihen puuroon jos sitä on AINA TARJOLLA, JOKA AAMU JA ILTA. Miksi ei muka voisi koko perhelleekin olla välilä vaihtelua? Miksi ei voi edes KOKEILLA onko lapsi vaan korviaan myöten täynnä sitä puuroa?
Missäs niin on väitetty että puuroa on ap:lla ollut joka ilta? Ehkä sitä oli vain eilen? Tai tällä viikolla.

"vieras"
Meillä on 2v7kk ikänen tyttö joka on toooodella huono syömään. Jonkun päivän syömiset saattaa olla juomisen lisäksi vain muutama leipä. Ruokaa ei aina välttämättä maista ollenkaan, joskus muutaman lusikallisen mutta on myös päiviä, kun syö lautasen tyhjäksi ja pyytää lisää. Mutta kun en pakottamaankaan voi, niin minkäs teet.
Jos kinuaa jotain syömistä ruuan jälkeen (minkä on jättänyt koskemattomaksi) tarjoan sitä, mut yleensä ei kelpaa ollenkaan.
Silti kuitenkin kasvaa normaaleillä käyrillä, voi hyvin =)

ääliö?
[QUOTE="aloittaja";23716630]Siis lapselle on tarjottu ruokaa. Minkäs minä voin, jos hän ei syö. Jos olisin tehnyt aloituksen, jossa olisin kertonut syöttäneeni väkisin parkuvaa lasta, olisin saanut vielä pahemmat haukut. Mitä sitten pitäisi tehdä?

Enkä minä tiedä, että puuro ei maistu. Tähän asti on kiskonut posket lommolla iltapuuronsa, mutta toissapäivänä tuli stoppi. Minä luulen, että ei söisi mitään muutakaan.

Ja hei, kai minä olen sitten hirveän outo, mutta syön kyllä puoli vuorokautta sitten tehtyä puuroa. Sekoitan siihen vähän vettä ja laitan lämpiämään. En erota juuri keitetystä puurosta. Mutta kai sitten olen suunnilleen makuaistiton. :D

Lapsi syö aamupalan ja lounaan normaaliaikoihin. Sitten ruoan kahden ja kolmen välillä ja viiden nurkilla iltapuuron. Välipalaa ei syö, koska on niin kova nukkumaan, ettei ehdi millään syödä useammin kuin neljästi päivässä.[/QUOTE]

Oletko sä aivan idiootti?

Lapses saa liian vähän energiaa ei jaksa muutaku nukkuu!
Mut ai ku sehän on kiva juttu:)

sannili
kyllä mä puuroa tungen aika paljon. Se on terveellistä, halpaa ja ennen kaikkea helppoa.

sitten syödään jotain ns. muka kunnon ruokaa jos en ole töissä syönyt niin silloin tehdään kotona ihan kunnon ruokaa.

Lapsi syö hoidossa siis ainakin sen yhden lämpimän ateria päivässä.

viikonloput juttu erikseen.

kyllä mä puuroa tungen aika paljon. Se on terveellistä, halpaa ja ennen kaikkea helppoa.

sitten syödään jotain ns. muka kunnon ruokaa jos en ole töissä syönyt niin silloin tehdään kotona ihan kunnon ruokaa.

Lapsi syö hoidossa siis ainakin sen yhden lämpimän ateria päivässä.

viikonloput juttu erikseen.
toivottavasti teidän lapsenne ei kuulu siihen kerhoon, joka ei saa lämmintä ruokaa koko viikonloppuna

puuro on kirosana?
Jos sanoisin että meillä syödään joka aamu puuroa, niin olisko tullu näin pitkää ketjua? Tuskin. Mikä siinä on niin ihmeellistä, että iltapalaksi on puuroa? Sehän on terveellistä! Eikä puurokaan tarkota vain sitä kaurapuuroa, puuroja on monenlaisia ja joka ilta voi syödä erilaista puuroa.

"mörkkis"
Mua ihmetyttää tuossa 2x puuroateria päivässä se, että saako lapsi tarpeeksi vaihtelua ruokavalioon, saako maistaa riittävästi uusia ruokia, ja saako tarpeeksi vihanneksia ja hedelmiä.. tarjoatteko puuron kanssa myös jotain tuoretta?

Meillä pienempänä tyttö söi usein 2 puuroateriaa, noin 1-vuotiaana kun joi vielä paljon äidinmaitoakin, mutta sitten vähitellen aloimme monipuolistamaan ruokavaliota ja nyt syö puuroa yleensä aamuisin. Vaihtelu ja monipuolisuus on todella tärkeää! Sillä varmistetaan riittävä ravintoaineiden saanti.

Yhteistyössä