Muksu lähti sitten kolmantena iltana peräkkäin ruoatta nukkumaan.

• Viestiketjun aloittaja hoh taas
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23716814]Tätä ihan samaa mietin minäkin. Minä kun tunnen vaikka kuinka monta perhettä, joissa on sama tyyli. Ja niillä joilla ei ole, tyyli on seuraava: aamulla muroja tai ei oikein mitään, lounaaksi puuroa, päivälliseksi oikea ruoka ja iltapalaksi muroja tai jogurttia. Mutta kai se sitten on parempi tyyli...

En ole enää aikoihin jaksanut kommentoida mitään, enkä taida enempää kommentoidakaan. Syyt lapseni paljoon uneen ovat minun tiedossani, mutta eivät kuulu teille. Sen voin vielä kertoa, että lapsi on niin kauhean jälkeenjäänyt, että ei vielä puhu (täällähän kaikkien lapset puhuvat sujuvia lauseita heti synnytyslaitoksella). Siksi ei kertonut, miksi ei syö.[/QUOTE]

Onkohan sulle ihan uutta tietoa, että myös leipää voi syödä aamupalaksi ja iltapalaksi?

ruoka-alan...
[QUOTE="Sara";23716796]Siis hä? Eikö aika usein perheissä syödä aamupalalla ja iltapalalla puuroa? Meillä ei, koska kukaan ei välitä, mutta varmaan syötäisiin, jos tykättäis.
Mikä tässä ap:n tilanteessa niin kamalaa on? Lapsi syö aamupuuron, lounaan, päivällisen ja iltapuuron, jota ei nyt ole muutamana päivänä suostunut syömään. Minkäs teet? Eli käsittääkseni syö kuitenkin kaksi ruokaa, jotka ei ole puuroa. Jospa naiset menis nyt itse syömään jotain, ettei kiukuttaisi niin paljon, kun verensokerit on päässyt laskemaan...[/QUOTE]

Kyllähän monet syö puuroa aamulla ja illallakin, ihan pikkuiset varsinkin. Mutta jos puolet päivän ruuasta on AINA puuroa, niin tympii jo varmaan.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";23716823]Onkohan sulle ihan uutta tietoa, että myös leipää voi syödä aamupalaksi ja iltapalaksi?[/QUOTE]

Olenko jossain väittänyt niin? Ihme juttuja päättelet.

Kyllä olen ihan tietoinen, että näinkin voi tehdä. Itse tein niin vuosikaudet, ennen kuin vaihdoin puuroon.

"..."
mun 2v6kk syö aamulla 7 puuron ja leipää
lounaan 11 aikaan
päivällisen 17 aikaan
iltapalan 19 aikaan
jos ei syö mitään iltapalalla,kuten joskus voi käydä, niin sitten on syömäti tuon välin 17-07 eli yhteensä 14tuntia. minkäs sille voi ?
nukkuu hyvin sen 10-11 tuntia yössä ja päälle 2-3 tuntia päikkäreitä.

ap:n jutussa vissiin hämää monia vain tuo että noin erilaista rytmiä elävät ja syövät tylsästi puuroa :) muutoin eihän tuossa ole mitään kovin outoa minusta ainakaan.
Peesi. Meillä tosin välipalaa joskus 14 aikoihin.
Ja pakko sanoa, että laitan kyllä koskemattomat ja vähän syödytkin ruuat jääkaappiin jos ei ole jo aiemmin kertaalleen lämmitettyä. Olisi kamala heittää ruokaa hukkaan.
Jämäpuurot yleensä paistan rieskoiksi tai muuhun taikinaan.

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";23716893]No vastaatko kysymykseen, että miksi aamupuuro on vasta klo 8, jos on herätty jo klo 6?[/QUOTE]

No en vastaa. Koska en ole tietääkseni missään väittänyt, että meillä on aamupuuro kello 8.

"kääk"
mulla meni ensimmäinen kakara nukkumaan aina pikkukakkosen jälkeen klo 18.00 ja aamulla herätys klo 6.00, nukahti heti kun laitoin sänkyyn että mitään pakkonukuttelua ei ollut rajotti toki omaakin elämää kun piti aina laittaa lapsi noin aikasin nukkumaan mutta so what tänä päivänä on terve ja ilonen 14v . Aamupalaksi kotona puuroa tai leipää ja kaakaota, sitten päiväkotiin 6.45 ja siellä söi puuroa tai mutusti leipää aamupalalla klo 8.00 lounas 11.00 välipalaa 14.00 hain sen hoidosta 16.00 ja syötiin n. 17.30 ja sitten nukkumaan. Päiväkodissa ihmeteltiin monesti sitä, että miksi annan lapselle aamupalan kotonakin. No, jos se vetää unta 12.00 niin on nälkänen ku herää ja mun lapset syö tänä päivänä aamiaisen ennen kouluun lähtöä ilman kitinöitä, ne lapset, jotka ei sitä kotona opi syömään eivät sitä niin helposti myöskään kouluun mennessään opi. Että, kodin tehtävä on tarjota ruokaa ja riittävän usein, parempi yks banaani vaikka ennen ruokaa jos on kerran nälkänen. Ja älä alottaja välitä, jos lapsesi ei ole ns. tavallinen, varmasti pidät siitä hyvää huolta ja tee niin kuin sydämesi sulle sanoo, neuvojia kyllä riittää mutta täällä tiedä oikeasti kukaan vittujakaan sun äitiydestäsi että anna mammojen porata vaan.

puuroa
En nyt oikein ymmärrä, mikä vika puurossa on? Eikö siihen leipään sitten kyllästy, jos sitä syödään joka iltapalalla? Puurossa on tosi hyvin kuituja. Tosin ap:lle suosittelen toista iltapalaa, jos stoppi on tullut.

Jos puuro ei lapselle maistu, niin mikä muu kuin vanhempien (minusta typerät) periaatteet estävät antamasta iltapalaksi jotain sellaista, joka miellyttää?

Maailmalla elää ihmisiä, jotka eivät koskaan ole syöneet puuroa, ja syövät silti hyvin & terveellisesti.

kikatus harmaana
En nyt oikein ymmärrä, mikä vika puurossa on? Eikö siihen leipään sitten kyllästy, jos sitä syödään joka iltapalalla? Puurossa on tosi hyvin kuituja. Tosin ap:lle suosittelen toista iltapalaa, jos stoppi on tullut.
joka ruokaan kyllästyy jos ei saa vaihtelua. omat lapseni ovat syöneet puuroa viimeksi viikko sitten, meillä vaihdellaan ilta- ja aamupaloja juuri siksi, että on vaihtelua.

miten hyvin teidän muiden lapset aina syö ? meillä kyllä pippurinen ja omapäinen 2vuotias voi hyvinkin päättää ,että nytpä hän ei syökään iltapalaansa .mikä johtaa siihen, että seuraava ruoka on vasta seuraavana aamuna .joten voi hyvinkin olla syömättä 17- 08.
Meidän reilu 2v on ollut paastolla jo pitemmän aikaa. Tänäänkään ei syönyt iltapalalla mitään. Ei syönyt päivälläkään juurikaan mitään. Tätä jatkunu jo neljättä viikkoa.
Toki tähän vaikuttaa se, että lapsi on oksennellut iltapuurot ja sitten tulikin stoppi. Nyt ollaan sitten viljattomalla kuurilla.
Lapset kyllä ilmoittaa nälästään. Eivät kuole nälkään.

"höh"
aika paljon puuroja. tosin taisivat meilläkin pienenä syödä. Nyt ei mene alas puurot kuin äidillä.
muroja, leipää, pullaa, hedelmää aamulla ja illalla
koulussa ruoka ja kotona iltaruoka.
viikonloppuna aamupala kello 9
päivällinen kello 14
päiväkahvit kello 15
ja iltaruoka kello 20

"vieras"
Jos teillä on aamupala heti heräteesä, niin millä ne lapset pärjää siihen normaaliin lounasaikaan saakka? 7-11 on aika monen monta tuntia, vai syödäänkö teillä sitten muu aika koko ajan jotain naahien? Ei ole ihme jos puuro ei kelpaa, jos ei ole ruoka-aikoja.

vierass
No meillä lapsi eli ikävuodet 1-3 (ennen päiväkotia siis ja lopetettuaan päikkärit) suunnilleen näin:

herätys n.9, aamupala n.10, lounas n.13, päivällinen n.16 ja iltapala vähän ennen seitsemää ja muksu nukkumaan seiskalta. Nukkus 14 tunnin yöunet 19-9 ja oli sit tosiaan syömättä 15 tuntia joka ainoa päivä. Ja se myös söi joka ainoa päivä aamupalaksi puuroa ja iltapalaksi puuroa. Ja tänä päivänäkin se syö joka päivä aamupalaksi puuroa ja iltapalaksi puuroa :D

Kuulostaako tää meidän aikataulu sit jotenkin paljon paremmalta kuin ap:n?

Meillä toimi aikanaan tosi hyvin 4 aterian ruokarytmi, kun lapsia oli 4, joista 2 oli koulun alimmilla luokilla. Meillä on pienet nukkuneet pitkät päiväunet, joten välipalaa ei pienet ole koskaan oikein ehtineet syödä. Aamulla aamupala, lounasaikaan lounas, koululaisten kotiuduttua ja tehtyä läksyt päivällinen ja ulkoiluiden yms. jälkeen tukeva iltapala. Meilä ei puuroa ole oikeastaan koskaan ollut iltapalalla, mutta ymmärrän siis täysin ap:n ruokarytmin.

Sitä mä en ymmärrä, miksi tässä ketjussa nyt tuputetaan lapselle puuronsijaan muuta, kun yleensä ruokaketjuissa kehutaan, kuinka kaikki saavat lapsensä syömään monipuolisesti, kun eivät anna mitään muuta, kuin mitä tarjotaan ja seuraavalla aterialla vasta. Okei on iltapalasta kyse, mutta jos päivän panttaa niin saako iltapalalla sitten ronkeloida rauhassa?

puuroa
joka ruokaan kyllästyy jos ei saa vaihtelua. omat lapseni ovat syöneet puuroa viimeksi viikko sitten, meillä vaihdellaan ilta- ja aamupaloja juuri siksi, että on vaihtelua.
Ei kannata yleistää, meillä puuro ainakin maistuu joka päivä, ja ymmärrän kyllä vaihtelun idean, mutta kaikilla se ei onnistu esim. allergian vuoksi. Meillä siis moniallergikko taapero, joka syö puuroa joka aamu.

Meillä on tapana vaihdella aamu- väli- ja iltapaloja sen mukaan mitä lapsi itse haluaa. Nyt kun lapsi osaa jo itse puhua, voi hän itse kertoa mitä haluaa mutta kun ei puhunut, niin näytin paria vaihtoehtoa joista valitsi itse.
Kyllä meilläkin nälissään mentäisiin nukkumaan jos vaihtoehto olisi aina pelkkä puuro tai velli. Syötkö itse aina samaa ruokaa? Minä en.

"äiti"
Meillä ihan kysytään, haluaako lapsi iltapalaksi puuroa, leipää, muroja vai vielä uudelleen illallisella syötyä päivän toista lämmintä ruokaa (joka syöty 1,5-2 tuntia ennen iltapalaa). Lapsi päättää itse, ja ruoka yleensä maistuu. Yleensä haluaa ruisleipäämargariinilla ja juustolla.
Jos ruoka ei maistu, maanitellaan pientä syömään. En voisi jättää lasta ilman ruokaa ikinä, enkä varsinkaan syöttää hillittömän paaston järkeen jotain klimppiintynyttä edellisillan puuroa!!!

vierass
Meillä on tapana vaihdella aamu- väli- ja iltapaloja sen mukaan mitä lapsi itse haluaa. Nyt kun lapsi osaa jo itse puhua, voi hän itse kertoa mitä haluaa mutta kun ei puhunut, niin näytin paria vaihtoehtoa joista valitsi itse.
Kyllä meilläkin nälissään mentäisiin nukkumaan jos vaihtoehto olisi aina pelkkä puuro tai velli. Syötkö itse aina samaa ruokaa? Minä en.
Meillä kyllä on leipää, jugurttia, muroja jne, mutta lapsi haluaa aina vaan puuroa. Muuten syö kyllä hyvin eli syö sitä, mitä tarjotaan (ei siis ole nirso), mutta syystä tai toisesta aamulla ja illalla se haluaa aina puuroa :)

Niin ja kyllä mä syön joka aamu 2 ruisleipää täsmälleen samoilla päällisilläkin

"mimmu"
Huutaa ensin ruokaa, mutta sitten, kun näkee puuronsa, alkaa parkua. Eikä syö.

Ruoassa ei ole vika, sillä aamulla syö saman annoksen ihan tyytyväisenä (ruoka jää koskemattomaksi, joten laitan jääkaappiin ja aamulla lämmitän).

No, kaipa tuo itse tietää, millä ruokamäärällä pärjää. Syömään ei voi pakottaa...
anna hänelle välillä jotain muuta kun puuroa!!vaikka leipää tms.ja tarjoat samaa aamulla??huhhahhei,meneppä peilin eteen.kaikenlisäks rytmit on ihan sekasin,klo 17 ei todellakaan ole nukkumaanmenoaika vaan päivällisaika!!!!!!!!!!!!!!!lapsi parka.

Meillä kyllä on leipää, jugurttia, muroja jne, mutta lapsi haluaa aina vaan puuroa. Muuten syö kyllä hyvin eli syö sitä, mitä tarjotaan (ei siis ole nirso), mutta syystä tai toisesta aamulla ja illalla se haluaa aina puuroa :)

Niin ja kyllä mä syön joka aamu 2 ruisleipää täsmälleen samoilla päällisilläkin
Pointti olikin se että jos lapsi EI SYÖ puuroa niin kannattais varmaan tarjota jotain muuta. :headwall:

Meillä
mä lopetin kokonaan puuron tarjoamisen,kun ei vaan kertakaikkiaan uponnut,oksetti ihan (1½v.) pientä ihmistä.Nyt vuoden jälkeen ottaa joskus pikkuannoksen puuroakin. Ilta- ja aamupalana voi mainiosti syödä muutakin kuin puuroa.
Meilläkin 2 veelle useinmiten tulee "paastoa" iltapalasta lounaaseen (n.20.15-n.12) ihan vaan kun ei aamupalaa suostu syömään,ei leipää,jugurttia tai mitään...tai no pulla esim. tietty menis varmaan jos antais :D,mut en tietenkään anna.Lounas sit taas maistuukin hyvin.

Yhteistyössä