peesiAlkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;23715157:Mikä pakko? En minä ainakaan pidä kuin omista lapsistani, jotkut vieraat lapset suorastaan inhottavat (johtuu lähinnä käytöstavoista eli niiden puutteesta eli loppujen lopuksi vanhemmista jotka eivät ole vaivautuneet niitä lapsilleen opettamaan...)
No juurikin näin ajattelen itse. En missään nimessä pidä kaikista lapsista. Esim. meidän naapurin 12v tyttö käy pahasti mun hermoon, siihen on syynsä. En oikein pidä hänestä. Mutta sitten taas rakastan monia ystävieni lapsia kuin hullu puuroa. JA toisaalta, jos kuka tahansa lapsi olisi hädässä tai kärsisi, olisin aina valmis taistelemaan ja suojelemaan, pidin tai en. Mut jotkut tosiaan ärsyttävät enemmän kuin toiset.Niin, eikös ne lapsetkin ole yksilöitä, joistakin tykkää ja toisista ei. Eihän sitä yleensä ilmoiteta, että "pidän aikuisista", joten eikös sama päde lapsiin..?
Näin minäkin asian näen!Sylvi Kekkonen aikoinaan sanoi, että "Sellainen äidinrakkaus joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta lainkaan."
Pidän sitä viisaana (vaikkakin kovin epämuodikkaana) lauseena.
Ja mä taas en ymmärrä miten äidinrakkaus voisi ulottua toisten lapsiin. En todellakaan rakasta muiden (vieraita tai tuttuja) lapsia kuten omiani. Lähimmäisenrakkaus on sitten eri asia.Sylvi Kekkonen aikoinaan sanoi, että "Sellainen äidinrakkaus joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta lainkaan."
Samoin. Oman lapsen saamisen jälkeen on tullut entistä tärkeämmäksi että kaikilla lapsilla on hyvä olla ja että muidenkin lapsista huolehditaan ja heitä autetaan. Oma lapsi on tottakai eri asia kuin vieraat, mutta pidän kyllä varsin outona äitiä, joka toteaa inhoavansa muita lapsia kuin omiaan.Minä taas näen äidinrakkauden hieman eriasiana kuin mitä on rakkaus omiin lapsiin. Kummallista minutsa olisi jos vihaisin tai olisin välinpitämätön lapsia/lasten oikeuksia tms. kohtaan, mutta sanoisin aidosti rakastavani (vain) omia lapsiani.
Rakastatko sinä vieraita ihmisiä? Lapset on yksilöitä hekin, se että heistä ei pidä, ei tarkoita että heitä kohtelisi kaltoin. En voisi olla ilkeä vieraallekaan lapselle, enkä anna lapseni olla paha kenellekään. Mutta että rakastaisin naapurin lasta, äidinrakkaudella?Sylvi Kekkonen aikoinaan sanoi, että "Sellainen äidinrakkaus joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta lainkaan."
Yritinkin tähän jo vastata edellisessä viestissäni.Rakastatko sinä vieraita ihmisiä? Lapset on yksilöitä hekin, se että heistä ei pidä, ei tarkoita että heitä kohtelisi kaltoin. En voisi olla ilkeä vieraallekaan lapselle, enkä anna lapseni olla paha kenellekään. Mutta että rakastaisin naapurin lasta, äidinrakkaudella?
Tuo nyt on vain tuota vanhanajan pakottamista naiset tiettyyn kaiken sallivaan ja nielevään äidinrooliin. Ihan yhtä pätevää olisi sanoa, että sellainen rakkaus, joka ulottuu vain omaan mieheen eikä kaikkiin miehiin ei ole rakkautta lainkaan.Sylvi Kekkonen aikoinaan sanoi, että "Sellainen äidinrakkaus joka ulottuu vain omiin lapsiin, ei ole rakkautta lainkaan."