8h työpäivä on minusta AIVAN LIIKAA nykyaikana

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
johan pomppas
Mutta tuo nyt ona kuitenkin aika eri asia.
Maanviljelijä laskee työksi KAIKEN kotona tapahtuvan työn, kyllä duunarikin kotona joutuu maalaamaan taloaan, leikkaamaan ruohoa jne jne. (ei ole työmatkoja jne)
Jos on vain mv niin kylvo- ja puintiaikaan onkin hommaa mutta muuten on melko rauhallista.
Puhuu kaupungissa, kerrostalossa asuva?? ;) Meillä mies esmes auraa lumia talvella. Työpäivä alkaa 3-4 aamusta ja kestää sinne 10-12 asti. Jos lunta tupruutta urakalla sama homma toistuu illasta. Väliin pitää elikot syöttää (ne heinäpaalit ei itsestään kävele navettaan) ja lannatkin luoda. Siinä sulle leppoista oleskelua!

"heh"
Mä olen ihan tyytyväinen nykyiseen 40 tunnin viikottaiseen työmäärään. Meillä lisäksi pekkaset käytössä eli 100 tuntia vuodessa saa olla "ylimääräisillä" vapailla. Kun esikoinen lähtee kouluun pistän 30 tuntisen työviikon harkintaan mutta näillä näkymin en ole ollenkaan vakuuttunut että se olisi meidän tilanteessa paras mahdollinen ratkaisu.

"vieras"
kaikki on sit köyhyysrajalla jos tehdään liian pientä työtuntimäärää viikossa. Paitsi ne joiden tuntipalkka on jta yli 16/h
Mitä sitten? Niin mekin eletään lähellä köyhyysrajaa mutta ei todellakaan olla köyhyyttä nähneetkään :D JOS valittaa niin on täysin oma valinta mitä tekee ja miten tekee. Elämäntyyli ratkaisee. Osahan haluaa tehdä kokopäivätyötä niin mitään lakia ei tarvi muuttaa.

kassi
[QUOTE="vieras";23712970]Tämä on mielenkiintoinen juttu. Mä en yksinkertaisesti tulisi toimeen kahdeksan tunnin työpäivällä, joten siksi mun on pakko painaa pitkää päivää ja viikkoa. Jos asiakkaat suotuisivat maksamaan enemmän tarjoamistani palveluista tekisin inhimmillistä työviikkoa, mutta kun asiakkaat eivät tähän suostu.[/QUOTE]

ime vittua paskanaama ketä kiinnostaa mulla ei työpäivää ollenkaa persereikä

miettii
kaikki on sit köyhyysrajalla jos tehdään liian pientä työtuntimäärää viikossa. Paitsi ne joiden tuntipalkka on jta yli 16/h
Aivan, nykyjärjestelmällä näin on, on pakko tehdä se 8h tai yli jos palkalla pitäisi pystyä elämään.
Mutta kun tota tuntimäärää laskettais kaikilta, valtion toimesta,pienemmästä tuntimäärästä tulisi se palkka mikä nykyäänkin sillä 8h päivällä.

dfdf
Puhuu kaupungissa, kerrostalossa asuva?? ;) Meillä mies esmes auraa lumia talvella. Työpäivä alkaa 3-4 aamusta ja kestää sinne 10-12 asti. Jos lunta tupruutta urakalla sama homma toistuu illasta. Väliin pitää elikot syöttää (ne heinäpaalit ei itsestään kävele navettaan) ja lannatkin luoda. Siinä sulle leppoista oleskelua!
Maanviljelijän toimenkuvaan ei kuulu eläintenpito. Eikö silloin ole kyseessä tuotantotila? Aurausyrittäjätkin ovat asia erikseen. Oma valinta on, jos haluaa tehdä monta eri työtä yhtäaikaa.

"tia"
Työpäivän jälkeen käyn jumpassa 3 kertaa viikossa. Teen itse ruuat. ja jaksan kyllä paremmin kuin pitkään aikaan. Kannattaa kokeilla.
Mehän tienataan niitä eläkerahoja...

Mutta tuo nyt ona kuitenkin aika eri asia.
Maanviljelijä laskee työksi KAIKEN kotona tapahtuvan työn, kyllä duunarikin kotona joutuu maalaamaan taloaan, leikkaamaan ruohoa jne jne. (ei ole työmatkoja jne)
Jos on vain mv niin kylvo- ja puintiaikaan onkin hommaa mutta muuten on melko rauhallista.
mä en laskenut tuohon kotona tapahtuvaa työtä. tuon navetta työmäärän päälle mä teen sisällä hommia kuten palkkatyöläiset, eli jos niistä alan tunteja laskemaan niin tuohon saan lis¨ätä sitten vielä 4-6 tuntia päivästä riippuen. mutta mä en alunperin niitä laskenut, koska ajattelin, että saman tekee myös palkkatyölaiset kotona. ja tuo on tyhmä ajattelutapa, että se kiire rajoittuu siihen kylvä ja puinti aikaan. mutta eipä sitä tiedä joka ei tätä työtä tee. itse olen tehnyt myös palkka työtä, joten aika paljon siitäkin tiedän. ja kuten sanottu oma valinta, mutta niin se on myös palkansaajalla. hakeutuu sitten puolipäiväiseksi, jos ei jaksa tuota kahdeksaa tuntia

"Minna"
minä en kans kestä 8h päiviä, en millään. Siksi minä teenkin kolmena päivänä viikossa ja silloin olen ihan poikki. No onneksi on sitten 4pv viikossa muihin kotitöihin ja aikaa lapsille....

"vieras"
[QUOTE="tia";23713024]Työpäivän jälkeen käyn jumpassa 3 kertaa viikossa. Teen itse ruuat. ja jaksan kyllä paremmin kuin pitkään aikaan. Kannattaa kokeilla.
Mehän tienataan niitä eläkerahoja...[/QUOTE]

Ja lapsille jää aikaa surkean vähän. Ei kiitos enää! Lapsetkin nauttii kun vanhempi enemmän kotona, kysy vaikka ;)

"vieras"
Mulla on jo kolmas pitkä sairasloma työuupumisen takia ja olen alle 30-v. Sairasta on tää työkulttuuri monella alalla. Lapset on haaveena mut missähän raossa ne tekis kun jatkuvasti joutuu syömään masennuslääkkeitä ja tulevaisuus taitaa olla tät kierrettä. TErveys on myös mennyt tuplavuoroissa ja vuorotyötä ttehdessä, samoin selkä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23713049]Mulla on jo kolmas pitkä sairasloma työuupumisen takia ja olen alle 30-v. Sairasta on tää työkulttuuri monella alalla. Lapset on haaveena mut missähän raossa ne tekis kun jatkuvasti joutuu syömään masennuslääkkeitä ja tulevaisuus taitaa olla tät kierrettä. TErveys on myös mennyt tuplavuoroissa ja vuorotyötä ttehdessä, samoin selkä.[/QUOTE]

Mieti, ei sulla ole enää kuin 40 vuotta eläkeikään. :D :LOL:

"minttu"
Riippuu tietysti paljon alasta, työstä, elämäntilanteesta ja ihmisestä itsestään, onko tuo 8 tuntia liikaa, juuri sopivasti vai liian vähän... Itse teen lyhennettyä työpäivää (lapsi alle 3v.) eli 6 tuntia päivässä, ja se tuntuu kyllä tällä hetkellä just sopivalta :)

"mielikki"
Maanviljelijän toimenkuvaan ei kuulu eläintenpito. Eikö silloin ole kyseessä tuotantotila? Aurausyrittäjätkin ovat asia erikseen. Oma valinta on, jos haluaa tehdä monta eri työtä yhtäaikaa.
Vai että haluaa tehdä - kuules tervetuloa tänne maalle ja katsoon miten pärjäisit pelkkänä maanviljelijänä. Ihan tosissani haluaisin nähdä miten käärisit sellaiset hillot kasaan että sillä eläisit vuoden =)

On siis pako tehdä useampaa hommaa. Ei se viljely suomessa kannata jollei äärettömästi ole hehtaareja - josko sittenkään. Huomaa taas että on kaupunkilainen asialla.

Minua ainakin inhottaa 8 tunnin työpäivä. Viimeksi kun olin töissä niin työaika oli juuri tuo 8h/päivä, 37,5 tuntia viikossa, mutta ruokatuntien kanssa 40 tuntia.

Vaikka asuinkin kohtuullisen lähellä työpaikkaa, kävellen noin 15 minuuttia niin silti piti lähteä kotoa jo puolta tuntia aiemmin, että ehti aamulla avata koneen jne. Ja kotonakin täytyy vähän valmistella sitä lähtöä, ei voi vaan nousta sängystä ja lähteä heti. Pitää pukea jne. Eli päivät oli käytännössä katsoen aina vähintään 9-tuntisia. Jos työaika oli 8-16 niin aikaa meni työasioihin liittyen 7.30-16.30 ja aamulla tietenkin oli herättävä viimeistään klo 7, jotta ehtisi syödä ja pukea.

Minulla ei edes ole lapsia, mutta kyllä tuossa hieman mietityttäisi missä vaiheessa jäisi aikaa lapsille jos heitä olisi. Palkka oli minulla noin 1800 €/kk ja tuohon sai yleensä kaikkia lisiä sen verran, että palkka ennen veroja oli noin 1900-2000 €/kk. Tästä verot pois, asunto, ruoka, vaikka rahaa jääkin tässä vaiheessa ihan kivasti niin on se aika kova hinta siitä, ettei päivän aikana ehdi tehdä juuri mitään. Nyt voisinkin tehdä osa-aikaisesti töitä jos siihen olisi mahdollisuus, mutta minulla ei ole pysyvää työtä niin jos jotain saa niin on pakko olla kokoaikaisesti töissä. Nytkin aloitan kohta taas määräaikaisen työn, palkka on reilut 11 €/h.

Varsinkin talvella käy usein niin, että lähtee pimeällä ja tulee kotiin pimeällä...

"tööt"
Minua ainakin inhottaa 8 tunnin työpäivä. Viimeksi kun olin töissä niin työaika oli juuri tuo 8h/päivä, 37,5 tuntia viikossa, mutta ruokatuntien kanssa 40 tuntia.

Vaikka asuinkin kohtuullisen lähellä työpaikkaa, kävellen noin 15 minuuttia niin silti piti lähteä kotoa jo puolta tuntia aiemmin, että ehti aamulla avata koneen jne. Ja kotonakin täytyy vähän valmistella sitä lähtöä, ei voi vaan nousta sängystä ja lähteä heti. Pitää pukea jne. Eli päivät oli käytännössä katsoen aina vähintään 9-tuntisia. Jos työaika oli 8-16 niin aikaa meni työasioihin liittyen 7.30-16.30 ja aamulla tietenkin oli herättävä viimeistään klo 7, jotta ehtisi syödä ja pukea.

Minulla ei edes ole lapsia, mutta kyllä tuossa hieman mietityttäisi missä vaiheessa jäisi aikaa lapsille jos heitä olisi. Palkka oli minulla noin 1800 €/kk ja tuohon sai yleensä kaikkia lisiä sen verran, että palkka ennen veroja oli noin 1900-2000 €/kk. Tästä verot pois, asunto, ruoka, vaikka rahaa jääkin tässä vaiheessa ihan kivasti niin on se aika kova hinta siitä, ettei päivän aikana ehdi tehdä juuri mitään. Nyt voisinkin tehdä osa-aikaisesti töitä jos siihen olisi mahdollisuus, mutta minulla ei ole pysyvää työtä niin jos jotain saa niin on pakko olla kokoaikaisesti töissä. Nytkin aloitan kohta taas määräaikaisen työn, palkka on reilut 11 €/h.

Varsinkin talvella käy usein niin, että lähtee pimeällä ja tulee kotiin pimeällä...
Voi Gsus :LOL:

Yhteistyössä