Minua ainakin inhottaa 8 tunnin työpäivä. Viimeksi kun olin töissä niin työaika oli juuri tuo 8h/päivä, 37,5 tuntia viikossa, mutta ruokatuntien kanssa 40 tuntia.
Vaikka asuinkin kohtuullisen lähellä työpaikkaa, kävellen noin 15 minuuttia niin silti piti lähteä kotoa jo puolta tuntia aiemmin, että ehti aamulla avata koneen jne. Ja kotonakin täytyy vähän valmistella sitä lähtöä, ei voi vaan nousta sängystä ja lähteä heti. Pitää pukea jne. Eli päivät oli käytännössä katsoen aina vähintään 9-tuntisia. Jos työaika oli 8-16 niin aikaa meni työasioihin liittyen 7.30-16.30 ja aamulla tietenkin oli herättävä viimeistään klo 7, jotta ehtisi syödä ja pukea.
Minulla ei edes ole lapsia, mutta kyllä tuossa hieman mietityttäisi missä vaiheessa jäisi aikaa lapsille jos heitä olisi. Palkka oli minulla noin 1800 /kk ja tuohon sai yleensä kaikkia lisiä sen verran, että palkka ennen veroja oli noin 1900-2000 /kk. Tästä verot pois, asunto, ruoka, vaikka rahaa jääkin tässä vaiheessa ihan kivasti niin on se aika kova hinta siitä, ettei päivän aikana ehdi tehdä juuri mitään. Nyt voisinkin tehdä osa-aikaisesti töitä jos siihen olisi mahdollisuus, mutta minulla ei ole pysyvää työtä niin jos jotain saa niin on pakko olla kokoaikaisesti töissä. Nytkin aloitan kohta taas määräaikaisen työn, palkka on reilut 11 /h.
Varsinkin talvella käy usein niin, että lähtee pimeällä ja tulee kotiin pimeällä...