"Maksa omantunnon mukaan" Mitä maksaisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sain tutulta lapselle vaatteita. Suurin osa taitaa mennä ns kakkosvaatteena pihalla tai maalla. Yksi takki ja yhdet tuulipuvun housut, 2 fleeceä tosi hyväkuntoisia, lähes uusia. Paljonko on omantunnon mukaan? =) Mitä maksaisit isosta muovipussilisesta vaatteita?

Meillä on naapurin kanssa sovittu että kassillinen kuntoon katsomatta (ei siis rikkinäisiä tai likaisa) maksaa puolin sun toisin 10e, ulkovaatteet sit tapauskohtaisesti.
Eli mä maksaisin 10e ja sitten arvioisin tartteeko noista lähes uusita pistää vähän tykö

[QUOTE="alkup";23697334]Eikös ookki "kivasti" sanottu =) Tympäsee varsinkin, kun ensin sanoi vaan haluavansa eroon, ilman maksua. Sit kun olin vaatteet läpi käynyt, sanoi että maksa omantunnon mukaan..[/QUOTE]

Ai ensin luvannut ilman maksua, no jopas on. No 10 e max tai leivo hälle jotain vaikka..

[QUOTE="alkup";23697334]Eikös ookki "kivasti" sanottu =) Tympäsee varsinkin, kun ensin sanoi vaan haluavansa eroon, ilman maksua. Sit kun olin vaatteet läpi käynyt, sanoi että maksa omantunnon mukaan..[/QUOTE]

Tässä tapauksessa ehkä joku max. 10e. Nimellisesti siis vain, ehkä 5e:kin riittäisi...

Mulle on kanssa käynyt kerran tuohon tyyliin. Kaveri kysy et haluanko lapselle hänen lapsen vanhoja vaatteita. No mulla oli rahatilanne vähän heikompi silloin, en olisi tarvinut välttämättä vaatteita joten en olisi ollut ostamassa. Kuitenkin kun hän kysyi tätä, ymmärsin että hän oli niitä antamassa, joten sanoin että voin kattoa jos on sopivaa kokoa. Kun menin käymään kylässä hän toi pari pussia niitä vaatteita. No katoin niistä sopivan kokoset ja sanoin et nää varmaan olis ihan sopivia ja kiitin.

No tässä vaiheessa kaveri sitten tuumas että jos neljäkymppiä niistä maksat. Olin ihan huuli pyöreenä kun ei ollu käyny mielessäkään että hän olis niitä MYYMÄSSÄ eikä ANTAMASSA, hän oli vaan kokoajan puhunut siihen tyyliin. Ei kait siinä sitten enää kehdannu muuta kuin maksaa. Olis ollu todella noloa sanoa että ai sä halusitkin näistä rahaa, no en mä sitten näitä otakkaa....

Hieman sapetti.

[QUOTE="maisa";23697394]Mulle on kanssa käynyt kerran tuohon tyyliin. Kaveri kysy et haluanko lapselle hänen lapsen vanhoja vaatteita. No mulla oli rahatilanne vähän heikompi silloin, en olisi tarvinut välttämättä vaatteita joten en olisi ollut ostamassa. Kuitenkin kun hän kysyi tätä, ymmärsin että hän oli niitä antamassa, joten sanoin että voin kattoa jos on sopivaa kokoa. Kun menin käymään kylässä hän toi pari pussia niitä vaatteita. No katoin niistä sopivan kokoset ja sanoin et nää varmaan olis ihan sopivia ja kiitin.

No tässä vaiheessa kaveri sitten tuumas että jos neljäkymppiä niistä maksat. Olin ihan huuli pyöreenä kun ei ollu käyny mielessäkään että hän olis niitä MYYMÄSSÄ eikä ANTAMASSA, hän oli vaan kokoajan puhunut siihen tyyliin. Ei kait siinä sitten enää kehdannu muuta kuin maksaa. Olis ollu todella noloa sanoa että ai sä halusitkin näistä rahaa, no en mä sitten näitä otakkaa....

Hieman sapetti.[/QUOTE]

Just sama meininki. En sinänsä olisi tarvinut lapselle noita vaatteita. No täytynee maksaa vaikka kymppi ja olla ottamatta seuraavalla kertaa.

[QUOTE="maisa";23697394]Mulle on kanssa käynyt kerran tuohon tyyliin. Kaveri kysy et haluanko lapselle hänen lapsen vanhoja vaatteita. No mulla oli rahatilanne vähän heikompi silloin, en olisi tarvinut välttämättä vaatteita joten en olisi ollut ostamassa. Kuitenkin kun hän kysyi tätä, ymmärsin että hän oli niitä antamassa, joten sanoin että voin kattoa jos on sopivaa kokoa. Kun menin käymään kylässä hän toi pari pussia niitä vaatteita. No katoin niistä sopivan kokoset ja sanoin et nää varmaan olis ihan sopivia ja kiitin.

Hieman sapetti.[/QUOTE]

no huh! minusta on tosi ihmeellistä ettei voida ystävää hädässä auttaa,kun tiesi sinun tilanteesi! joidenkin on vaan kaikesta saatava rahaa,mistään ei ilmaiseksi luovuttaisi ihan vain auttamisen iloksi.

Mulla on ihan sama tilanne! Ärsyttää ihan suunnattomasti ku tossa noi vaatteet lojuu enkä yhtään tiedä mitä niistä pitäs maksaa. Tästä lähin jos joku tyrkyttää vaatteita, sanon heti EI kiitos niin säästyy jatkossa tämmösiltä.

[QUOTE="maisa";23697394]

Hieman sapetti.[/QUOTE]

No huh. Mää olisin sanonut suoraan, että ei kiitos siinä tapauksessa. 40e on kuitenkin senverran paljon rahaa, että sillä saa jo valikoida hienompia vaatteita pienelle vauvalle.

Mä olen ratkassu sen niin että en enää ota vastaan "ilmasia" vaatteita. Eli jos mulla ei ole vara maksaa sanon että en tarvi.

Tuo on niin ikävä tilanne, kun antajan mielialasta ei voi tietää. Haluaako kunnon hinnan vai ihan vaan jotain.

Minulle on käynyt myös niin, että luulin saavani vaatteita, mutta sitten kun olin niitä valikoinut niin naapuri sanoikin hinnaksi 80 euroa :( olin ihan shokissa, vaikka vaatteet hyväkuntoisia, mutta esim. jotain cittari/prisma -merkkejä eikä todellakaan 80 euron arvoisia. Mitäpä tässä voi sanoa kuin, että ei kiitos sitten! Vetäisi naapuri sitten herneen nenään. En enää ikinä hänen vaatteitaan huolinut/ostanut.

Itse olen joskus antanut noin vaatteita, että maksaa omantunnon mukaan ja mulle se tarkoitti sitä, että maksaa jotain, jotta ei tule tunne, että jäisi jotain velkaa. Eli 10 euroa enempää ei olisi tarvinut maksaa ja vähempikin olisi kelvannut.

Me on yleensä jo etukäteen sovittu kavereiden kanssa 15 tai 20 euroa isosta muovikassillisesta ja siihen saa sitten itse valkata parhaat päältä. Hiekkalaatikkokama menee sitten kaupanpäällisinä tai muuten vaan ilmaiseksi. Ja ulkovaatteet hinnoitellaan erikseen merkin ja kunnon mukaan. Eli ehkä tuon 15 euroa maksaisin jos osa on hyvää ja osa vähän heikompikuntoista.

Yhteistyössä