4-vuotias osunut muutaman kerran lastenkärryillä ihmisiä päin, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja mammapia
  • Ensimmäinen viesti
mammapia
Olimme eilen kaupassa vielä viimeisillä vappuostoksilla 4-vuotiaan poikani kanssa. Pojalla oli sellaiset lasten lippukärryt ja minulla oli kori kädessäni. Olin juuri maustehyllyllä katselemassa, kun kuului hirveä mentakka ihan läheisestä hyllyn välistä. Poikani oli törmännyt kärryllään erääseen naiseen, joka nyt huusi minulle naama punaisena, ettei tuollaiset kakarat saisi edes kaupassa olla kärryineen vaan autossa turvavöihin sidottuna! Lapseni kovasti sopersi minulle sen olleen vahinko.:( Tätä nainen ei sulattanut vaan kääri housun lahkeitaan ylöspäin ja meuhkasi miten kovasti häntä sattui jalkaansa se kun poikani tuli kärryillä päälle. Naisen mukaan poika oli vieläpä nähnyt hänet ja silti tullut päälle. Tuota jälkimmäistä minun on erittäin vaikea uskoa! Kuuntelin haukut hiljaisena ja lähdimme kaupasta pikaisesti pois.

Uskon toki poikaani siinä, ettei hän tahallaan kenenkään päälle ajaisi. Silti tuo eilinen päälleajo oli jo 3 kerta viimeisen vuoden sisällä. Yhden kerran noista olen ihan omin silmin nähnyt, silloin se ainakin oli aivan puhdas vahinko. Poikani osui tuolloin kärryillään mieheen, joka juuri tuli sivussa olevalta käytävältä. 2 kertaa näistä siis ovat olleet tuollaisia, etten ole nähnyt niitä omin silmin. Ei lapsi tuolloinkaan kaukana ole ollut, mutta minun silmäni ovat olleet juuri silloin kaupan hyllyissä.

Kysymys kuuluu, että mitäs nyt? Voiko asian laittaa yhä vahingon piikkiin ja "parempi onni ensikerralla" vai eikö poikani jostain syystä vain osaa mennä niillä kärryillä oikein vaikka opetettu onkin? Antaisitteko minun tilanteessani lapsen yhä mennä kaupassa niillä lasten lippukärryillä? Poika rakastaa kovasti autoja ja mielessään pitää sitä kärryä autonaan.:) On siis erittäin innoissaan aina kun saa mennä niillä lastenkärryillä, enkä tietenkään tahtoisi sitä iloa häneltä pois ottaa.

Non compos mentis
Aika pienihän tuo on kuljettamaan moista yksikseen, jos ei kerran oikein hahmota ihmisten etäisyyksiä ja vauhtia. Jos et voi opettaa lapselle oikeaa kärryn käsittelyä (kotipihassa voi olla auto, kaupassa ei), kannattaa olla ottamatta kärryä. Jos ajatellaan pahinta mahdollista tulosta, voisi lapsi huolimattomasti ajaessaan aiheuttaa murtuman osteoporoosista kärsivälle vanhukselle tms.

"vieras"
Noh, vahingot pitää pyrkiä tässäkin asiassa minimoimaan. Silloin kun sinä katselet hyllyä, kärry pysyy paikoillaan. Pidät vaikka itse siitä kahvasta kiinni silloin.
Kuulostaa siltä, että nainen ylireagoi. Valitettavasti minäkin olisin saattanut suuttua, etenkin jos valmiiksi olisin huonolla tuulella.

..
minä joudun ainakin vahrtaamaan koko ajan kun lapsi kärryjen kanssa..seisoo vieressä niiden kanssa silloin kun tutkin hyllyä..menee ainakin meilä muuten juuri "ajeluksi" ja silloin niitä vahinkoja sattuu.vanhemmalla ihmisellä voi tulla pitkäaikainenkin haava jos niihin osuu sopivasti kun heillä on usein hyvinkin hauras iho..silloin voi kostautua pitkäksikin aika aoiselle se törmäys :/..nim: vanhustenhoitaja.harvinaistahan se tosin on :)

"hmm"
varsinkin tuo loppu kuulosti siltä että kyse on näistä lapsista jotka juoksentelevat niiden kärryjen kanssa siellä käytävällä. ei varmasti tahalleen kenenkään päälle aja, mutta eihän innostunut lapsi aina huomaa muita asiakkaita ja minusta olisi parempi että jättäisi autoleikit kaupan ulkopuolelle, eikä siis ajelisi kärryillä :( on todella ikävää ostoksilla ollessaan väistellä ja varoa näitä hurjaa vauhtia ryntäileviä lapsia, kauppa ei kumminkaan ole paikka tälläisille leikeille.

"vieras"
[QUOTE="mä";23688003]Mä olen sitä mieltä että jos ei osaa kärryillä varoa muita ihmisiä niin sitten niitä kärryjä ei oteta.[/QUOTE]

Ja mä olen sitä mieltä, että aikuisetkin voi vahingossa törmätä kärryillä. on minuun ainakin törmätty, mitä tuosta? kai sitä voi varoa, mutta jos vahinko tulee niin sitten tulee, ei se elämä niin vakavaa ole. Tuskin kukaan halvaantuu jos pieni lapsi törmää kävellessään pikkukärryillä jonkun kinttuun jos ei kestä kaupassa toisia ihmisiä ja vahinkoja niin voi palkata tai valtuuttaa jonkun jolla on hermot kunnossa hoitamaan kauppa-asiat. .

"vieras"
Meillä on noita pikkukärryjä käytetty todella harvoin juuri samasta syystä. Ei lapset osaa arvioida nopeutta ja törmäilevät hyllyihin ja ihmisiin. Mä pidin kärryt aina lähellä ja vahdin, ettei törmäilty, mutta ei se ole kovin rentoa kaupassa käyntiä.

"niin"
[QUOTE="vieras";23688046]Ja mä olen sitä mieltä, että aikuisetkin voi vahingossa törmätä kärryillä. on minuun ainakin törmätty, mitä tuosta? kai sitä voi varoa, mutta jos vahinko tulee niin sitten tulee, ei se elämä niin vakavaa ole. Tuskin kukaan halvaantuu jos pieni lapsi törmää kävellessään pikkukärryillä jonkun kinttuun jos ei kestä kaupassa toisia ihmisiä ja vahinkoja niin voi palkata tai valtuuttaa jonkun jolla on hermot kunnossa hoitamaan kauppa-asiat. .[/QUOTE]

Ei ehkä halvaannu mutta osteoporoosia sairastavalta ihmiseltä saattaa murtua nilkka.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23688046]Ja mä olen sitä mieltä, että aikuisetkin voi vahingossa törmätä kärryillä. on minuun ainakin törmätty, mitä tuosta? kai sitä voi varoa, mutta jos vahinko tulee niin sitten tulee, ei se elämä niin vakavaa ole. Tuskin kukaan halvaantuu jos pieni lapsi törmää kävellessään pikkukärryillä jonkun kinttuun jos ei kestä kaupassa toisia ihmisiä ja vahinkoja niin voi palkata tai valtuuttaa jonkun jolla on hermot kunnossa hoitamaan kauppa-asiat. .[/QUOTE]

Jos iho ja luut on niin huonossa kunnossa, että lapsen töpötellessä pikkukärryjen kanssa vahingossa päälle menee nahkat rullalle tai luu poikki, ei mielestäni ole myöskään kauppaostosten tekijäksi. Onhan vanhuksille ja sairaille mm. niitä ikotiinkuljetuspalveluja.

Se on sitten eriasia jos lapsi ryntäilisi niillä kärryillä päin kovasti, mutta sehän ei suinkaan ole "vahinko" kärryjen käyttäjälrä vaan tahallista riehumista, ihme jos ei vanhemmat puutu. Sellaiselle lapselle en kärryjä tietysti antaisi,.

fgh

tästä saa kyllä nyt sellaisen mielikuvan ettei niiden kärryjen kanssa ole rauhallisesti kävelty.

"Vieras"
No, meillä 5v. lapsi saa kyseiset kärryt ottaa, mutta kulkee "yksin niiden kanssa" vieressäni. Ei todellakaan eri hylly väleissä! Ja minä aikuisena pidän huolta siitä, että niiden kanssa ei törmäillä.

Itse antaisin pitää kärryt, mutta kulkisi tuolloin vieressä. Jos ei tämä onnistu, sitten ei mitään asiaa kärryillä.

"vieras"
[QUOTE="niin";23688059]Ei ehkä halvaannu mutta osteoporoosia sairastavalta ihmiseltä saattaa murtua nilkka.[/QUOTE]

No mitä hän tekee kaupassa? Saattaahan häneltä murtua se nilkka sitten ihan mistä vaan tuolla kauppareissulla, jos ei tarvitse kun lapsen hipaista kärryllä. Niin hauraan ja kipeän ei tulisi joutua hoitamaan sitten kauppakäyntejä. Voihan hän jäädä siellä köpötellessään aikuisten seassakin jalkoihin ja loukata itsensä.

"mama"
Kuulosti siltä, että jos kärryillä leikitään autoleikkiä, vielä eri hyllyjenvälissä, niin se saattaa koitua vahingoksi. Itse kuljen lapseni vieressä, kun hän työntää kärryjä.

"vieras"
tästä saa kyllä nyt sellaisen mielikuvan ettei niiden kärryjen kanssa ole rauhallisesti kävelty.
Ahaa, äiti ei siis tiedä tilannetta? kuinka olla, että lapselle annetaan kärryt ja päästetään pyörimään niiden kanssa yksin. Sekin on mun mielestä vanhempien tahallista hölmöyttä, kyllä lapsia tulee vahtia, kärryillä työntäviä ja kärryittä kulkevia. Voihan ilman kärryjäkin juosta ja rynniä mummojen päälle, ja katkoa mummolta jalan jos ei vanhemmat katso perään.

ja
[QUOTE="vieras";23688097]No mitä hän tekee kaupassa? Saattaahan häneltä murtua se nilkka sitten ihan mistä vaan tuolla kauppareissulla, jos ei tarvitse kun lapsen hipaista kärryllä. Niin hauraan ja kipeän ei tulisi joutua hoitamaan sitten kauppakäyntejä. Voihan hän jäädä siellä köpötellessään aikuisten seassakin jalkoihin ja loukata itsensä.[/QUOTE]

Tässä ei tainnut olla hipaisusta kyse vaan kunnon törmäyksestä.

"vieras"

Ei minuun ole kyllä kukaan aikuinen kärryillä törmännyt. Pari kertaa on meinannut tulla nokkakolari kärryjen kanssa, mutta aina on saatu pysäytettyä ennen törmäystä. Ja vauhtikin on aikuisilla erilainen kuin kaahailevilla lapsilla.

Muutenkin tuo logiikka "jos ei kestä" mielestäni hiukan ontuu. Muutoinhan samalla periaatteella pitäisi jäädä kokonaan kotiin, jos ei "kestä" sitä, että liikenteessä saattaa sattua liikenneonnettomuus. Liikenteessä on vaan vähän isompi mittakaava ja kirjoitetut säännöt, joiden mukaan mennään. Kaupassa pitäisi osata ihan maalaisjärjellä olla vahingoittamatta muita ostosten tekijöitä.

jännä juttu
[QUOTE="vieras";23688097]No mitä hän tekee kaupassa? Saattaahan häneltä murtua se nilkka sitten ihan mistä vaan tuolla kauppareissulla, jos ei tarvitse kun lapsen hipaista kärryllä. Niin hauraan ja kipeän ei tulisi joutua hoitamaan sitten kauppakäyntejä. Voihan hän jäädä siellä köpötellessään aikuisten seassakin jalkoihin ja loukata itsensä.[/QUOTE]

eeliih lapset saavat törmäillä kauppareissuilla aikuisiin kuten lystäävät, koska ne ihmiset joilla on luustosairauksia muutenkin kuuluisivat hoitokoteihin ja lukittaviksi koteihinsa? toivottavasti et itse ikinä, varsinkaan nuorella iällä, sairastu esimerkiksi osteoporoosiin, se voi olla ikävää jos omasta mielestäsi elämän ja ulkonaliikkumisen täytyy päättyä siihen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jännä juttu;23688124:
eeliih lapset saavat törmäillä kauppareissuilla aikuisiin kuten lystäävät, koska ne ihmiset joilla on luustosairauksia muutenkin kuuluisivat hoitokoteihin ja lukittaviksi koteihinsa? toivottavasti et itse ikinä, varsinkaan nuorella iällä, sairastu esimerkiksi osteoporoosiin, se voi olla ikävää jos omasta mielestäsi elämän ja ulkonaliikkumisen täytyy päättyä siihen.
Käsitä ihan miten tykkäät. Jos et ymmärrä lukemaasi tai haluat tahallaan asian käsittää tuollatavoin.

Yhteistyössä