En kyllä ymmärrä yövieraita, jotka ei ota mukaan omia lakanoita yms.

• Viestiketjun aloittaja äitiVM79
  • Ensimmäinen viesti
geg
Siis te, jotka ette olleet koskaan aikaisemmin kuulleet asiasta, ettekö edes opiskeluaikoina vieneet omia lakanoita? Silloin me ainakin kavereiden kesken vietiin AINA omat lakanat mukana koska kenelläkään ei ollut pesukonetta.

"Kenguru"
täytyy sanoa että en ole mikään lakanahamsteri mutta yksi lakana ihmistä kohden on järkyttävän vähän. Siis lakanat täytyy heti pestä ja kuivata, koskaan ei ole edes yhen lakanan verran vaihtelua.ei mitään vieraslakanoita tarvita, mutta kun ei ole edes vaihtolakanaa itselle. Lakanat eivät edes ole kalliita...
Ai, mun mielestä lakanat, varsinkin pussilakanat kyllä on aika kalliita. Varsinkin hyvän laatuiset, joita ennemmin suosin.

"Kenguru"
Niin, ja joskus otetaan omat lakanat mukaan yökylään mennessä, joskus ei, riippuu niin tilanteesta. Mutta "tunnen" tavan:) Omat pyyhkeet pyritään ottamaan aina mukaan.

"äiti"
Tuo "lakana mukaan kylään"-tapa menee suvuittain ja ilmeisesti myös vähän maakunnittain. Olen törmännyt kumpaankin tapaan. Omat sukulaiseni nimenomaan loukkaantuvat, jos joku vetää laukusta omat lakanat esiin. Sen sijaan kukaan ei ihmettele, jos vieras tuo mukanaan kaksi laatikollista tuliaissyötäviä. Itse kysyn lakanoista, jos tiedän, että tulossa paljon vieraita. Yleensä otan ainakin makuupussin varmuuden vuoksi. Voisin kuvitella kysyvän silloinkin, jos vierailisin vähäosaisemmassa perheessä, tai ehkä menisin hotelliin. Niin teen itseasiassa aika usein.

Mielestäni kannattaa etukäteen sopia näistä asioista. Jos ei hoksaa sopia, pitää asiat ottaa niin kuin ne ovat ja nauttia kyläilijöiden seurasta.

Ei merkityksellistä
No niin, ja jospa sitten avattaisiin se suu tässäkin asiassa :). Entä pitääkö aina kommentoida niin kaikkitietävään sävyyn... "Meillä ei missään nimessä"..."aivan outo tapa"..."loukkaantuisin". Eihän tämä nyt ole mikään iso asia, joten relax... Jos vieras ei tuo lakanoita, sitten pyykätään, jos tuo, niin hänhän vain yrittää olla kohtelias. Kumpikaan ei ole toista parempi tai oikeampi tapa.

Jos menen itse yökylään, en yleensä vie lakanoita enkä ole koko asiaa edes suuremmin miettinyt. Mutta yleensä pahoittelen asiaa perillä, vaikka isäntäväli ei ole odottanut minun kamoja tuovankaan ja ymmärtää, koska autoa ei ole. En myöskään oleta ihmisten niitä meille tuovan tullessaan, paitsi jos vieraita tulee useita; lakanoita on aika rajallinen määrä. Viimeksi jokunen viikko sitten pyysin vierailijaa nappaamaan oman pussilakanan mukaan, koska olimme muuton keskellä. No problem.

Puhumalla näistäkin asioista selviää, pikkuasioita kun ovat. Sinänsä hauskaa, jos tässä on jotain alueellisia eroja, mutta ne eivät kuitenkaan kerro minkään perheen huonosta kotikasvatuksesta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei merkityksellistä;23657205:
No niin, ja jospa sitten avattaisiin se suu tässäkin asiassa :). Entä pitääkö aina kommentoida niin kaikkitietävään sävyyn... "Meillä ei missään nimessä"..."aivan outo tapa"..."loukkaantuisin". Eihän tämä nyt ole mikään iso asia, joten relax... Jos vieras ei tuo lakanoita, sitten pyykätään, jos tuo, niin hänhän vain yrittää olla kohtelias. Kumpikaan ei ole toista parempi tai oikeampi tapa.

Jos menen itse yökylään, en yleensä vie lakanoita enkä ole koko asiaa edes suuremmin miettinyt. Mutta yleensä pahoittelen asiaa perillä, vaikka isäntäväli ei ole odottanut minun kamoja tuovankaan ja ymmärtää, koska autoa ei ole. En myöskään oleta ihmisten niitä meille tuovan tullessaan, paitsi jos vieraita tulee useita; lakanoita on aika rajallinen määrä. Viimeksi jokunen viikko sitten pyysin vierailijaa nappaamaan oman pussilakanan mukaan, koska olimme muuton keskellä. No problem.

Puhumalla näistäkin asioista selviää, pikkuasioita kun ovat. Sinänsä hauskaa, jos tässä on jotain alueellisia eroja, mutta ne eivät kuitenkaan kerro minkään perheen huonosta kotikasvatuksesta tms.
Järkipuhetta!

Pikkuasioita
[QUOTE="äiti";23657188]Mielestäni kannattaa etukäteen sopia näistä asioista. Jos ei hoksaa sopia, pitää asiat ottaa niin kuin ne ovat ja nauttia kyläilijöiden seurasta.[/QUOTE]

Juuri näin. Lakana suuntaan tai toiseen ei hetkauta maailmaa mihinkään jos koko asia unohtuu, mutta jos se tulee mieleen ennen vierailua, niin hyvä ideahan se on kysyä :). Jos vastapuoli ihmettelee, niin voi tiedottaa että etpä kuule uskokaan, mutta on olemassa semmoinen nettipalsta missä tästäkin asiasta tehtiin ongelma...

"elli"
[QUOTE="vieras";23656961]Minäkin olen Keski-Suomesta ja tuo tapa on ihan tuttu jo lapsuudesta.[/QUOTE]

Keski-Suomesta olen ja kyllä hämmästyisin jos vieraani toisivat omat lakanat! En ole koskaan moiseen tapaan törmännyt, minusta kyllä loukkaavaa isäntäväkeä kohtaan.

"vieras"
[QUOTE="elli";23657341]Keski-Suomesta olen ja kyllä hämmästyisin jos vieraani toisivat omat lakanat! En ole koskaan moiseen tapaan törmännyt, minusta kyllä loukkaavaa isäntäväkeä kohtaan.[/QUOTE]
En ymmärrä, miksi tuosta voisi loukkaantua. Mutta onhan täällä palstalla niitäkin, jotka loukkaantuvat jo pullatuliaisistakin.

Siis ymmärsinkö oikein, että jos joku 5 henkinen perhe tulee kylään, niin toisilla ei välttämättä ole lakanoita, mutta tyynyt ja peitot kyllä löytyvät?

Vai pitäisikö kylävieraat ottaa lakanoiden yms. kanssa vielä patjat, tyynyt ja peitotkin mukaan? (ja tulla jollain jättiautolla, jotta tuo kaikki mahtuu mukaan...?)

Pikkuasioita
[QUOTE="elli";23657341]Keski-Suomesta olen ja kyllä hämmästyisin jos vieraani toisivat omat lakanat! En ole koskaan moiseen tapaan törmännyt, minusta kyllä loukkaavaa isäntäväkeä kohtaan.[/QUOTE]Mikä siinä on loukkaavaa? Minusta se on kohteliasta, joskaan ei tarpeellista.

"katmat"
Alkuperäinen kirjoittaja äitiVM79;23655677:
Pääsiäisenä oli useammat eri yövieraat eikä kellään ollu lakanoita mukana. :( Itellä on kahdeksan henkinen perhe ja pyykkiä riittää... ja nyt oli parhaimmillaan seittemän yövierasta. Ärsyttää muutaman yön käytettyjä lakanoita pestä. Murrrrr murrrr..... muuten on kyllä niin ihana kun käy yövieraita. :) Niin ja itse olen lapsuudesta lähtien oppinut että omat lakanat sun muut otan kotoa mukaan ku yökylään mennään.
oma moka jos et ite ilmoittanu toivovasi vieraiden ottavan omat lakanat. en oo ikinä kuunaan kuullu tuollaisesta tavasta joten mäkin olisin tullu teille ilman omia lakanoita. mun mielestä kuuluu normaaliin vieraanvaraisuuteen että tarjotaan lakanat talon puolesta. ja entä ne teiän pääsiäisvieraat, jos on vaikka "vain" 3 lapsen kans maykas niin sitä kamaa on jo muutenki niin paljon kuljetettavana että ei kyllä käy mielessä alkaa niiden lisäksi lakanoita kuskata.

Pikkuasioita
[QUOTE="elli";23657482]No, kyllä se vähän pistää miettimään jos vieras ei tuon vertaa voi luottaa kyläpaikan vieraanvaraisuuteen.[/QUOTE]Siksipä juuri asiaa kannattaa kysäistä etukäteen, jos muistaa :). Jos lakanoita toivotaan tuotavan pyykin tms. vuoksi, niitä luultavasti on riittävästi. Mutta jos niitä ei ylipäänsäkään ole tarpeeksi jokaiselle nukkujalle, silloin mielestäni on emännän/isännän vastuulla mainita asiasta. Mutta ei nämä ole isoja asioita mitenkään päin.

tavat on
Aijaa mulle taas, että vieraille laitetaan sängyt valmiiksi. :) Meidän lakanoilla ;)
Mutta en pahalla, hassu tapa MUN mielestä, ei se vääräksi sitä tee.
Näin mullekin. Talo ottaa vieraat vastaa, sijaa vuoteet, tuo pyyhkeet ym. Olen EP:ltä, joten ehkä täällä toi kuuluu siihen mahtavuuten ja paremmuuteen. Oma väki voi vieraiden aikana nukkua vaikka lattialla, kunhan vieraat eivät sitä vain näe. Mutta jos pitää otta kaikkien vaatteiden ym. lisäksi lakanat ja isot pyyhkeet yöpyisimme hotellissa tai muussa vastaavassa.

Mä olen joskus vienyt lakanat mennessäni ja joskus en.

Joskus nuorena kun olin yhden likkakaverin luona n. 2 krt kuukaudessa yökylässä niin vein hänen luo lakanat joita en sitten ihan joka kerta viitstinyt raahata linja-autossa mukanani.

Olen joskus vienyt linja-autossa 4 hengen lakana kummitädilleni mennessä, siis omani ja 3 lapsen.
Tai ex-anopille menneessä raahasin linja-autossa itselleni ja yhdelle lapselle lakanat.

Mutta on niitäkin yökyläpaikkoja ollut joihin en ole lakanoita vienyt. Nykyisin mulla on aika vähän lakanoita, joten jos mulle ensi viikonloppuna tulisi yövieraita pyytäisin heitä kyllä tuomaan lakanat tullessaan... Niin ja patjat|O

Mutta siis Itse emäntänä vosin kyllä tarjota vierailleni lakana ja pyyhkeetkin.

Suuntaakin NetAnttilaan katselemaan lakanatarjontaa..

[QUOTE="vieras";23656518]Just oltiin melkein viikko reissussa (6henkeä) ja meillä oli 4 lapselle 2 matkakassia ja reppu ja aikuisille 2 matkalaukkua, kaikki ihan täynnä. Jos meidän olis pitänyt ottaa 6:lle ihmiselle lakanat, pussilakanat, tyynyliinat, niin peräkärrylläkö me niitä vietäisiin? Ei tulis mieleenkään ottaa, enkä oota että meille tulevat yövieraat ottavat omat lakanat.[/QUOTE]

Tähän täys peesi! Sama koko meidän porukalla ja sula mahdottomuus olis mennä minnekään,jos kaikki petivehkeet ja pyyhkeetki pitäis roudata. No onneks ei meillä tutuilla/sukulaisilla ole tuota tapaa,eikä kukaan ole omia lakanoita meille tullessa tuonu,eikä ole haitannu,eikä koskaan ole kesken loppunu petivaatteet.
Mulle aina kans opetettu,että kohteliasta laittaa vieraille peti valmiiks ja vähän jopa "passatakin" ja varsinki jos on itse yökylään pyydetty.

Itse tuohon tapaa olen törmännyt oikeastaan vain yhden kaverini perheen kohdalla, heillä siis yleensä on omat lakanat mukana. Tosin asiaan ehkä vaikuttaa sekin että usein he piipahtavat meillä tuollaisen pidemmän reissun yhteydessä, eli yöpyvät siis useammissakin paikoissa joten sinänsä ihan kätevää. En näe mitään syytä loukkaantua tuosta. Omassa lapsuudenkodissani ja suvussani ei tuollaisia tapoja ollut. Siskon 11v poika yöpyy usein kavereiden luona tai kaverit tulevat heille yökylään. Heille on sitten vakiintunut tavaksi että pojilla on aina makuupussit matkassa kun ovat yöksi jäämässä.

Itse ei olla otettu pativaatteita mukaan, ihan siksi että se olisi aika hankalaa. Nykyisin meitä on jo 5 henkeä (okei, ei olla kyllä vauvan syntymän jälkeen vielä keretty yökyläilemään), vauvan ja liikuntarajoitteisen 6v:n rattaat, vaipat kaikille kolmelle lapselle ja kaikki muu matkaan tarvittava sekä mahdollisesti koirakin reissussa ilman autoa. Tyypilliselle sukulaisvierailulle kun mennään niin alkuun vähän kävelleeän, sitten ajetaan tunnelbanalla, ja bussilla mistä mennään laivaan ja laivalta taas bussilla tai junalla määränpääkaupunkiin mistä ehkä saadaan kyyti tai sitten otetaan paikallisbussi/taksi. En tosissaan jaksa enää lakanoita mukana raahata.

Meilläpäin omien lakanoiden ottaminen ei ole tapana. Me emme ole koskaan vieneet lakanoita mukana, eikä meillä yöpyneillä ole ollut lakanoita mukana. Enkä ole kuullut tuollaisesta tavasta keneltäkään ennen tätä palstaa. Eli jos ja kun tapa ei ole kaikkialla tunnettu, niin kaikki eivät osaa edes ajatella että joku haluaisi vieraiden tuovan omat lakanansa.

Minä jopa ehkä loukkaantuisin hieman, jos vierailla olisi omat lakanat mukana. Mökkiolosuhteet on sitten asia erikseen mutta silloin sanon että lakanoita ja tyynyjä ei ole tarpeeksi joten omat mukaan.
aivan kuin mun suusta!

EJK
Tähän täys peesi! Sama koko meidän porukalla ja sula mahdottomuus olis mennä minnekään,jos kaikki petivehkeet ja pyyhkeetki pitäis roudata. No onneks ei meillä tutuilla/sukulaisilla ole tuota tapaa,eikä kukaan ole omia lakanoita meille tullessa tuonu,eikä ole haitannu,eikä koskaan ole kesken loppunu petivaatteet.
Mulle aina kans opetettu,että kohteliasta laittaa vieraille peti valmiiks ja vähän jopa "passatakin" ja varsinki jos on itse yökylään pyydetty.
Meillä on kanssa useamman hengen talous ja viedään yleensä omat liinavaatteet ja pyyhkeet. En loukkaannu, jos meille tullessa on omat liinavaatteet. En tosin myöskään valita, jos ei ole. Ei siis merkityksellistä meille.

JaZ
En ole koskaan ole kuullutkaan, että joku ottaisi vuodevaatteet mukaan, ei ole ainakaan omassa tuttavapiirissä tapana. Olisin ehkä hieman hämmentynyt, jos kutsuttaisiin yökylään ja sitten ihmeteltäisiin miksi en tuonut omia lakanoita. Olisi myöskin outoa, jos joku toisi meille omat lakanansa. Miettisin varmaan, että ovatkohan meidän lakanat vieraiden mielestä jotenkin epäilyttäviä :D

Tulee vaan mieleen, että kannattaako silloin edes kutsua yövieraita, jos ei ole patjoja, tyynyjä ja peittojakaan edes tarjota vaan nekin on raahattava kotoa...

Monta tapaa...
Kun kouluaikoina kavereiden kanssa puolin ja toisin yökyläiltiin, oli aina omat lakanat ja pyyhkeet mukana ja siksi varmaan ei koskaan tullut kesken kaiken koti-ikävää.

Nykyään otan vähänkin vieraampiin koti- tai mökkiolosuhteisiin aina mukaan omat lakanat tai makuupussit sekä pyyhkeet. Jos perillä onkin valmiiksi sijattu peti ja pyyhkeet odottamassa, en näe mitään syytä miksi niitä ei silloin käytettäisi. Omat säilyvät kyllä laukun pohjalla, ilman että tulee paha mieli turhasta pakkaamisesta.

Tuttujen kesken sekä mökki- että kotioloissa yökyläillessä omien lakanoiden mukaan ottaminen tai talon puolesta käyttäminen vaihtelevat eri porukoissa ja toimin sen mukaisesti tekemättä siitä sen kummempaa numeroa.

Kun meille tulee yövieraita, ilmoitan reilusti että petivaatteita ei tarvita mukaan vaan sijaan vuoteet valmiiksi. Myös pyyhkeet ja pefletit tulevat meillä talon puolesta. Mikäli vieraat kuitenkin haluavat käyttää omia pyyhkeitään, sekin sopii. Itse en siedä pellavaisia enkä mankeloituja pyyhkeitä, joten meiltä sellaisia ei löydy myöskään vieraille.

En ole koskaan ole kuullutkaan, että joku ottaisi vuodevaatteet mukaan, ei ole ainakaan omassa tuttavapiirissä tapana. Olisin ehkä hieman hämmentynyt, jos kutsuttaisiin yökylään ja sitten ihmeteltäisiin miksi en tuonut omia lakanoita. Olisi myöskin outoa, jos joku toisi meille omat lakanansa. Miettisin varmaan, että ovatkohan meidän lakanat vieraiden mielestä jotenkin epäilyttäviä :D

Tulee vaan mieleen, että kannattaako silloin edes kutsua yövieraita, jos ei ole patjoja, tyynyjä ja peittojakaan edes tarjota vaan nekin on raahattava kotoa...
Mä tuon teille oman tuolin ens kerralla! :rolleyes:

Yhteistyössä