En kyllä ymmärrä yövieraita, jotka ei ota mukaan omia lakanoita yms.

• Viestiketjun aloittaja äitiVM79
  • Ensimmäinen viesti
"HEI"
:LOL:...sori :D
No jos nyt olisi 15vierasta tulossa niin saattaisin pyytää tuomaan, ihan vaan siksi ettei meillä ole niin paljoa lakanoita, mutta kyllä mä varmaan nauraisin jos joku toisi omat lakanat yökylään tullessa :D
Pitääkö omat vessapaperit, lautaset ja haarukatkin ottaa mukaan, vai riittääkö lakanat? :D
Minulle on "opetettu", että omat lakanat otetaan mukaan. Se on kohteliasta.

"vieras"
Jos ei provo niin aika ... omalaatuista. Jos ei riitä lakanoita niin kyllä se yöpaikka muuten järjestyy. Sohvalla, matolla yms missä vain pystyvät nukkumaan :) Joskus tehtiin niin että yksi nukkui ilman peittoa sängyssä ja toinen otti peiton patjaksi.

"vieras"
Omat lakanat ovat minusta hyvä tapana. Silloin kun olin lapsi, meillä oli yksi sukulaisperhe, jolla oli omat lakanat mukana. Se oli minusta niin hyvä tapa, että olen itsekin pyskinyt noudattamaan sitä. Hyvä tapa on viedä myös jotain ruoka- tai herkkutuliaisia. Näistä kumpikaan ei ole naurettava tapa. Outoa, jos joku kokee tämän niin.

[QUOTE="HEI";23655811]Minulle on "opetettu", että omat lakanat otetaan mukaan. Se on kohteliasta.[/QUOTE]

Aijaa mulle taas, että vieraille laitetaan sängyt valmiiksi. :) Meidän lakanoilla ;)
Mutta en pahalla, hassu tapa MUN mielestä, ei se vääräksi sitä tee.

"a.p"
[QUOTE="vieras";23655817]Omat lakanat ovat minusta hyvä tapana. Silloin kun olin lapsi, meillä oli yksi sukulaisperhe, jolla oli omat lakanat mukana. Se oli minusta niin hyvä tapa, että olen itsekin pyskinyt noudattamaan sitä. Hyvä tapa on viedä myös jotain ruoka- tai herkkutuliaisia. Näistä kumpikaan ei ole naurettava tapa. Outoa, jos joku kokee tämän niin.[/QUOTE]

Juuri näin. =) Ja meillä usein käy yövieraita... eipä ole montaa vkl kun joku/jotku on yötä ja se on ihan tosi mahtavaa!! Ehtii emäntä muutaki tekee ku pyykkiä pesee sen seuraavan viikon. ;)

"vieras"
Minä ymmärrän kans oikein hyvin ap:tä! Ja kyllä meillä ainakin on tapana ottaa omat lakanat mukkaan ja ketä meillä on ollu yötä, niin omilla lakanoilla ovat nukkuneet!! Se on oikeesti karseeta pestä niitä parinyön lakanoita ja muutenkin kun kuivatus tilaa ei niin suuresti olo kerrostaloissa!

Eikä mun mielestä voi millään tapaa loukkaantua jos lakanat matkassa. :) Sitä pyykkiä riittää varmasti jokaisessa lapsiperheessä ainaski ihan liikaakin. Itellä on kyl 8kg:n kone, mut tuntuu että päivässä pitäis pestä ainaki 3 koneellista pyykkiä ja meillä ei kuitenkaan ole vasta kuin 3 lasta. :)

"vieras"
No mä en kyllä ikinä kehtaisi pyytää vieraita tuomaan omia lakanoita mukana. Ihan naurettava ajatus. Nykyään ei olla yhtään vieraanvaraisia, pitäisi tuoda aina omat lakanat ja petivaatteet mukana, pitäisi olla omat ruoat ja juomat sekä omat saippuat ja pyyhkeet jnejne. Sitten vielä pitää raataa niska limassa ettei talon rouva vaan liikarasitu kun joutuu vieraita passaamaan.

Kamalimpia on sellaiset mökkireissut kun pyydetään ja mangutaan kylään mökille seuraksi, ja sit vieraat pistetään ties mihin töihin.

Kun meille tulee vieraita niin se on ihan selviö että talo tarjoaa, kun kerta on ne meille kutsuttukkin. Ja tuleehan niitä kutsuja sitten meillekkin, eli vuoroin vieraissa. Toki jos joku apuaan tarjoaa niin otan ystävällisesti vastaan, mutta en sitä mitenkään odota. Samoin voin apuani tarjota jos huomaan että emäntä sitä tarvitsee. Mutta siittä lähdetään että vieraat on vieraita. Ja ehkä ei kannata majoittaa koko sukua jos sen kokee suureksi maanvaivaksi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23655779]Et varmaan sit hoksaa ottaa hammasharjaa tai vaatteitakaan mukaan? Löytyyhän niitäkin sit kyläpaikasta.[/QUOTE]

Kyllä minä nuo hoksaan ottaa, mutta en kyllä hoksaa ottaa lakanoita, peittoja, tyynyjä, sänkyjä, kattiloita, astioita, vessapaperia, sohvaa, vessanpönttöä enkä jääkaappiakaan.

"a.p"
[QUOTE="vieras";23655834]En ole törmännyt täällä Itä-Suomessa tuollaiseen tapaan. Isäntäväki järjestää lakanat. Mistä päin olet ap?[/QUOTE]

Keski-Suomesta olen, ei lienee merkitystä sillä, luulisin. :) Ehkä tää vain on sattumaan miten kukin on asian oppinu.

[QUOTE="vieras";23655834]En ole törmännyt täällä Itä-Suomessa tuollaiseen tapaan. Isäntäväki järjestää lakanat. Mistä päin olet ap?[/QUOTE]

En minäkään ja jos kuuluisi johonkin yleisiin etiketteihin tms olisin VARMASTI kuullut sen jo vanhanaikaiselta ja ankaralta tapakasvattajamummoltani :D Eli onkohan kyseessä joku alueellinen tapa, kun ei ole tullut vastaan koskaan...
Minusta kuulostaa jopa vähän huonotapaiselta isäntäväkeä kohtaan, mutta tavat eroavat...

"vieras"
Ja patjat saavat tuoda kanssa mukanaan, ei meillä ole kaikille sänkyjä ;) Neljä varapatjaa kyllä on ja niihin riittää lakanatkin, mutta sitten loppuvat peitot, tyynyt yms.

"vieras"
[QUOTE="a.p";23655848]Keski-Suomesta olen, ei lienee merkitystä sillä, luulisin. :) Ehkä tää vain on sattumaan miten kukin on asian oppinu.[/QUOTE]

Luulen että paikkakunnalla on suuresti väliä.

En minäkään ja jos kuuluisi johonkin yleisiin etiketteihin tms olisin VARMASTI kuullut sen jo vanhanaikaiselta ja ankaralta tapakasvattajamummoltani :D Eli onkohan kyseessä joku alueellinen tapa, kun ei ole tullut vastaan koskaan...
Minusta kuulostaa jopa vähän huonotapaiselta isäntäväkeä kohtaan, mutta tavat eroavat...
Peesaan sua. Minäkään en ole asiasta koskaan kuullut (paitsi palstalla). Ei ole ollut tapana lapsuudessa, ei nuoruudessa, ei aikuisena. Ei omassa perheessä, ei suvussa, ei ystävä- taikka tuttavapiirissä. Ja minustakin se kuulostaa jopa hieman loukkaavalta isäntäperhettä kohtaan.

Mutta niinhän se on, että Suomenkin sisällä on ns. kulttuurieroja. Mikä jossain on täysin ok ja kohteliasta, on jossain muualla outoa ja tökeröä.

[QUOTE="a.p";23655870]Minäpä luulen, että ne ketkä ei ymmärrä kyseistä tapaa, heillä käy vähän ja harvoin vieraita :)[/QUOTE]

Väärin...vieraita on käynyt ja vieraisilla ollaan käyty, mutta tapa vaan ei ole täälläpäin tuttu.

meak
[QUOTE="a.p";23655870]Minäpä luulen, että ne ketkä ei ymmärrä kyseistä tapaa, heillä käy vähän ja harvoin vieraita :)[/QUOTE]

4-9 vierasta kerrallaan, mutta kylläkin harvemmin eli n. 2kk välein.

"Minna"
Meillä se kohtelias tapa olisi, että isäntäväki laittaa sängyt valmiiksi.

Nykyisin kyllä olen pakannut meillekin lakanat mukaan, jos tiedän että kyläpaikassa on vaikka rajalliset kuivatusmahdollisuudet tai jotain.

"vieras"

No meillä käy nykyään vähän ja harvoin vieraita, mutta ei se liity mitenkään siihen, että en ole koskaan edes kuullut tuollaisesta tavasta. Pikkutyttönä ja nuorena yökyläiltiin paljonkin, eikä kukaan tuttu koskaan ole kantanut mukanaan lakanoita eikä sellainen ole edes tullut mieleen. Aikamoista sattumaa olisi, että kaikki nämä kymmenet ihmiset ja perheet olisivat kaikki sellaisia, joissa käy vähän ja harvoin vieraita tai eivät ole vain tottuneet tuomaan mukanaan lakanoita.

"vieras"

En minä loukkaannu jos tuo, mutta en odota sitä eikä ikinä ole kukaan tuonut. Mutta ei meillä suuria määriä ole ikinä ollut yökylässä, enimmillään 6-7 vierasta. Eikä lakanapyykki tunnu kovin paljolta, kun omat lapset tuottavat muutenkin sen verran pyykkiä. Kerrostalo on ja hyvät kuivatustilat siellä.

"HEI"
[QUOTE="vieras";23655831]On ok laittaa vieraille sängyt valmiiksi. Jos vierailla on omat lakanat mukanaan, niin siinä tapauksessa ne vain jätetään käyttämättä.[/QUOTE]

Samaa olin sanomassa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23655763]Meillä oli kaiken huippu kun vierailla oli omat lakanat mukana mut ei viittineet kaivaa niitä kassista. Olin siis laittamassa petejä kuntoon ja kaveri aan heitti et on mulla lakanoita tuolla kassissa. Enpä sit kehannu mennä tonkimaan et missähän kassissa jne. Kaveri oli perheineen (9 henkeä) viikonlopun meillä et sai siinä ite sit miettiä mistä repii kaikille petivaatteet (omaa väkeä 8).
[/QUOTE]
No ei sinulla sitten ollut suuta sanoa, että auttaa petaamaan sängyt ja antaa ne lakanat :O

Ja olen saanut kerran kunnon haukut anoppipuolelta, kun ei ollut omat lakanat mukana. Meidän kakkonen oli muutaman viikon vanha, olin vielä hieman heikossa kunnossa, kun mentin verta aikalailla. Oli ihan tarpeeksi hommaa pakata lapsille kaikki tarvikkeet mukaan ja yrittää muistaa kaikki tarvittava. Itsepähän eivät saaneet edes sen vertaa aikaiseksi, että olisivat matkustaneet saman matkan katsomaan meitä :headwall: Itse ollaan saatu siellä aina sängyt pedata ja kaivella peitot ja muut esille. Anoppipuolen sukulaisille sitten kyllä passataan kaikki viimeisen päälle. Tulee mieleen viime kesäinen vierailu, meidän käskettiin aamupalalla itse kaivelemaan jääkaapista syömistä, veneellään siellä yöpyneille sukulaisille sitten katettiin viimeisen päälle ja jokaiselle laitettiin vielä oman maun mukaista aamiaista, kenelle puuroa, kenelle paahtoleipää ja kaikki oli kauniisti aselteltuna tarjoilulautasille.

Yhteistyössä