En kyllä ymmärrä yövieraita, jotka ei ota mukaan omia lakanoita yms.

• Viestiketjun aloittaja äitiVM79
  • Ensimmäinen viesti
plm
No en mä ymmärrä miten vaikeeta voi olla avata suunsa ja sopia miten toimitaan.
Me ollaan kavereiden kesken (sanattomasti) sovittu että kukaan ei kuskaa lakanoita mukanaan ja useimmiten pedit on jo valmiiksi pedattuna kun yökylään menee ja pyyhkeetkin odottamassa :)

"höh"
[QUOTE="vieras";23656518]Just oltiin melkein viikko reissussa (6henkeä) ja meillä oli 4 lapselle 2 matkakassia ja reppu ja aikuisille 2 matkalaukkua, kaikki ihan täynnä. Jos meidän olis pitänyt ottaa 6:lle ihmiselle lakanat, pussilakanat, tyynyliinat, niin peräkärrylläkö me niitä vietäisiin? Ei tulis mieleenkään ottaa, enkä oota että meille tulevat yövieraat ottavat omat lakanat.[/QUOTE]

No et sitten l miehesi kanssa oppinut omista varusteista karsimaan yhtään vaikka noin monta lasta? alle viikko reissussa ja matkalaukku, luulisi että sinne perheen lakanatkin mahtuvat.
minulla vaan kaksi lasta ja jos heidän tavarat pakkaan, olen jo niin väsynyt että viikko menee lähestulkoon päälläni olevilla, yksi vaihtovaatekerta ja hammasharja. Aivan hyvin mahtuisi perheen lakanat, jos matkalaukku olisi mukana vain minulle.

"höh"
ja taidatte te lakanantuomista vastustajat olla niitä, jotka mielellään itse vaan yökyläilevat mutta jotka ette vastakutsuja laita? tai joilla ei itsellään käy vieraita.

"höh"
Enkä kyllä tajua, miten kukaan edes kehtaa mennä ilman lakanoita, jos on 6 -henkinen perhe. Jos 4 kersaa pitänyt saada tehdä, niin totta helkkarissa jaksaa niille lakanatkin tuoda. en kyllä ymjmärrä, miten kukaan kehtaa edes mennä tuollaisen porukan kanssa yökylään, ilman lakanoita tai ilman ruokatuliaisia. En itse kyllä kehtaisi. ehkä lasten mummolaan.

Mua taas ärsyttää kun esim anoppi roudaa omia lakanoita mukanaan vaikka hyväähän se tarkoittaa mutta se on jotenkin niin raivostuttavaa kun lakanoita meillä on vaikka muille jakaa ja kyllä mä nyt haluan vierailleni lakanat laittaa, niin pyyhkeet kuin ruoatkin.

On oikein mahtvaa jos kysyy tarvitseeko tuoda pyyhettä tai lakanoita mutta aina olen sanonut että et missään nimessä ota ja silti tietyt aina roudaa.

Hassua
miten asiat vaihtelee ihmisillä. Minä otan aina lakanat perheelle mukaan, jos yökylään jonnekin lähdetään. Oli se sitten mummola, anoppila tai joku kaveri. Lapsiperheenä tiedän sen jumalattoman pyykkivuoren muutenkin. Okei, ehkä eläkeläismummolla olisi aikaa meidänkin lakanat pestä, vaan en oikeasti kehtaa hänelle sälyttää sitäkin hommaa sen lisäksi, että muutoin kestitsee ja tekee ruoat yms yms vierailun ajan. Samoin he ottavat omat lakanansa mukaan, kun meille tulevat, ei ole minusta ollenkaan outoa. Yksi mummo-pappa-pariskunta (meillä on niitä 4) ottaa jopa omat peitot ja tyynytkin, mutta sen ymmärrän, en minäkään nukkuisi tavallisissa, jos voisin saada ne kalliit kissapeitot ja -tyynyt. Ainakin meidän perheessä, pohjois-pohjanmaalla, se on tavallista.

"jep"
[QUOTE="a.p";23655848]Keski-Suomesta olen, ei lienee merkitystä sillä, luulisin. :) Ehkä tää vain on sattumaan miten kukin on asian oppinu.[/QUOTE]

Minäkin Keski-Suomesta ja vaihtelevasti on ollut tapana ottaa omat lakanat mukaan. Olen sen oppinut kotoa, äitini tuo aina omat lakanat vaikka toisaalta mua ärsyttää koska kyllä meillä lakanoita riittää eikä se pyykki haittaisi. Yleensä kysyn että otetaanko omat mukaan jos yökylään mennään.

En minäkään ja jos kuuluisi johonkin yleisiin etiketteihin tms olisin VARMASTI kuullut sen jo vanhanaikaiselta ja ankaralta tapakasvattajamummoltani :D Eli onkohan kyseessä joku alueellinen tapa, kun ei ole tullut vastaan koskaan...
Minusta kuulostaa jopa vähän huonotapaiselta isäntäväkeä kohtaan, mutta tavat eroavat...
Mä olen perheestä, jossa silloin kun olin lapsi niin vierailtiin paljon. Ja ei ikinä viety lakanoita normaaliolosuhteissa, ei kukaan. Itse ottaisin se varmasti loukkauksena jos kutsuttu vieras toisi omat petivaatteet, sehän tarkoittaisi sitä, ettei hän usko meidän vieraanvaraisuuteen.

"vieras"
Yökyläilemme harvoin, mutta silloin kun niin teemme, otan mielelläni omat lakanat mukaan. Tästä ei ole ainakaan tiettävästi kukaan emäntä/isäntä loukkaantunut, päinvastoin osa on ollut ihan helpottuneen oloinen. Tätä tapaa ei ole meillä suvussa sen kummemmin, mutta kun omassa perheessä on 2 aikuista+3 lasta, ei kuivausrumpua eikä oikein minkäänlaista kunnon kuivatustilaa, olisin oikein tyytyväinen mikäli yövieraamme toisivat omat lakanansa. On nimittäin omissakin lakanoissa pyykkäämistä...

Mä en ymmärrä, miten tää on nyt saatu käännettyä niin päin, että isäntäväen huomioivissa vieraissa on jotain vikaa? Itse olen tottunut viemään omat lakanat/pyyhkeet mukanani tai ainakin tiedustelemaan kyläpaikalta onko moiseen tarvetta. Eikä se mielestäni ole millään tavalla isäntäväen parjaamista, vaan pyrin keventämään vierailustani johtuvaa "rasitusta".

Toki lähimpien sukulaisten (vanhemmat&sisarukset) kanssa on vakikäytäntönä se, että lakanat tulevat talon puolesta. Yleensä tosin tykkään kuitenkin viedä oman pyyhkeeni mennessäni (ja ihan vaan siitä syystä, että on oikean kokoinen ja hyvin kuivaava).

Joku kyseli sitä miten lapsuuden kyläilyt hoidettiin. Meillä oli ainakin tapana hilpasta kaverille makuupussi ja oma tyyny kainalossa. :)

näinpäin
Me otetaan jopa appivanhemmille mennessä kaikille omat lakanat ja pyyhkeet, joskus jopa pikkupyyhkeitä (anopin ehdotuksesta) mukaan. Ja tietty jos mennään vieraampaan paikkaan viedään aina ehdottomasti em. tarvikkeet mukanamme, ellei isäntäväki varta vasten kiellä ottamasta. Tarkoituksenamme on olla kohteliaita ja aiheuttaa mahdollisimman vähän vaivaa (sänkyjen petaaminen, peseminen jälkikäteen) isäntäperheelle. Jos meille tulee vieraita, lainaan ilman muuta meidän lakanoita ja pyyhkeitä tarvittaessa, mutta en petaa valmiiksi sänkyjä, järjestän vain peitot ja tyynyt saataville. Saatan myös sanoa ennakkoon, että ei tarvitse tuoda omia lakanoita, varsinkin jos tiedän, että vieras tai vieraat eivät tule omalla autolla.

nippelinoppeli
Jyväskylässä ja Mikkelissä en ollut moiseen lakanoiden rahtaamiseen törmännyt, mutta anoppi pohjoisen Suomen pikkukyläsestä ottaa aina lakanat mukaan. Mies siis tottunu kuskaamaan lakanoita. Olin tavasta ihan järkyttynyt, mutta nyt otamme omat mukaan sen puolen sukuloinneille ja joskus vieraampiin paikkoihin.

Mulle tulee vähän tökerö olo sitten, jos kannetaan ne lakanat jonnekin missä onkin jo sängyt laitettu valmiiksi.

Lapsena oli yökylässä hammasharja, yökkäri ja pikkarit mukana. Tosi oudolta kuulostaa, että ois joku tullu yökylään lakanoiden kanssa.. Toki sit joskus oltiin innostuneita makuupusseista ja niitä varmaan otettiin kaverin luoksekin, ku tuli sellanen retkifiilis :)

Tuli mieleen, et olisko just jotain tuppukylien touhua, joissa ei pyykinpesuun oo ennen ollu hyviä mahdollisuuksia..

Yhteistyössä