Tuet vastikkeellisiksi, miten muka onnistuu käytännössä?`Upeaa persut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hassua

Vieras
Joku persujen kansanedustaja on nyt ajamassa tätä tuet vastikkeelliseksi-asiaa eli tukia vastaan pitäisi tehdä tietty määrä työtä kuukaudessa. MItenkähän tuo käytännössä muka toteutettaisiin ja mitkä tuet olisivat vastikkeellisia? Käsitin, että kaikki.

Ajatuksena olisi ilmeisesti työllistää tuensaajia ensisijaisesti vanhustenhoitoon, siistimistehtäviin jne. Mietin vain, että miten tämä toimisi esim. työttömän it-työntekijän tai vaikkapa ekonomin kohdalla, tai minkä tahansa korkeakoulutetun kohdalla.

Olisiko perusteltua laittaa korkeakoulutetut kääntelemään vanhuksia, jos on vaikka tullut irtisanotuksi ja saa työttömyystukia? Kuulostaa hurjalta. Vai hankkisiko valtio korkeakoulutetuille koulutusta vastaavan tukipaikan?

No jos ei itse löydä oikeaa työpaikkaa on mahdollisuus saada vastikkeellista tukea tai olla ilman tukea niin valitessaan.
Kannatan ehdottomasti tätä.
Jos on esim. lääkärin todistus työkyvyttömyydestä tai vanhukset tai kehitysvammaiset ym. tietenkin eri meininki.. mutta terve työikäinen ihminen voi antaa vastikkeen saamalleen tuelle.
Ei varmaankaan tarkoittaisi 40h viikossa siivousta yms.
Van sen verran vastiketta, että tuen saajalle jää vielä aikaa etsiä itselleen oikea työpaikka.
Ehkäisisi syrjäytymistäkin hyvin tehokkaasti.

MInusta tuo on hyvä idea. Ja kyllä se akateeminenkin oppii luuttua heiluttamaan tai vanhusta syöttämään, ei se niin vaikeaa ole. Ehkä tuollaine järjestely rajoittaisi järjestelmän hyväksikäyttöä.

Joku persujen kansanedustaja on nyt ajamassa tätä tuet vastikkeelliseksi-asiaa eli tukia vastaan pitäisi tehdä tietty määrä työtä kuukaudessa. MItenkähän tuo käytännössä muka toteutettaisiin ja mitkä tuet olisivat vastikkeellisia? Käsitin, että kaikki.

Ajatuksena olisi ilmeisesti työllistää tuensaajia ensisijaisesti vanhustenhoitoon, siistimistehtäviin jne. Mietin vain, että miten tämä toimisi esim. työttömän it-työntekijän tai vaikkapa ekonomin kohdalla, tai minkä tahansa korkeakoulutetun kohdalla.

Olisiko perusteltua laittaa korkeakoulutetut kääntelemään vanhuksia, jos on vaikka tullut irtisanotuksi ja saa työttömyystukia? Kuulostaa hurjalta. Vai hankkisiko valtio korkeakoulutetuille koulutusta vastaavan tukipaikan?

Miksi hankkisi koulutusta vastaavan paikan? Ei kai tuo tukityö ole lopullinen ja vakituinen ratkaisu. Tuohan olisi kuitenkin ratkaisevasti eri asia, kuin työkkärin tarjoama työ. Vähän niin kuin opiskelijatkin tekevät kesä-, viikonloppu- ja iltatöitä alalla, jolle eivät kuitenkaan aio loppuiäkseen jäädä, mutta rahoittavat elämäänsä väliaikaisesti sillä.

Sehän tulisi yrityksille halvaksi pistää ensin oma väki pihalle ja ottaa takaisin samoihin hommiin työttömyyskorvauksella. Kunnat ja valtiokin säästävät, sillä korvaukset ovat niin paljon oikeaa palkkaa pienemmät. Kuka hullu enää sitten palkkaa ketään, kun ilmaiseksi saa?

Tämähän ei ole erityisesti persujen ajatus vaan kokeiluasteella muutamassa kunnassa jo, muun muassa kokoomuksen edustaja ja keskustalainenkin on tästä mahdollisuudesta keskustellut.

Itse kannatan sellaista mallia, että kolmen kuukauden ansiosidonnaisen jälkeen pitää tulla toimeen itse, tai tehdä jotain kunnan tarjoamaa tukityötä kunnes löytää oikean työpaikan.

No mä en ymmärrä sitä, et ensin kouluttaudutaan joksikin, mille ei oo töitä ja sit ollaan vaan kotona sillä tekosyyllä, ettei löydy töitä, jos kyse on ihan oikeasti vaan siitä, ettei "huonompi" työ kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;23631989:
Juu ihan typerä ehdotus, mutta miksi joku kuvittelee, että se vanhusten käänteleminen on liian ala-arvoista insinööreille? Mielestäni melko törkeää.

Just...Kyse ei nyt varmaankaan ole siitä, että työ olisi ala-arvoista sinänsä esim.insinöörille, vaan siitä, että se on väärin ja turhauttavaa, jos on kouluttautunut monta vuotta ja joutuukin järjestelmän pakottamana täysin koulutustaan vastaamattomiin hommiin. Ei se vaan niin mene. Ainakin siinä katkeroituisi hyvin ja varmasti moni veisi siinä vaiheessa suomalaisen yliopiston tarjoaman osaamisensa ulkomaille, vaikka ei aiemmin olisi ollut suunnitelmissa lähteä ulkomaille.

Mun mielestä hyvä idea jos ajatellaan työttömyyskorvausta. Eri asia sitten joku kht tai omaishoidontuki. Eiköhän omaishoitajalla ole kädet täynnä töitä muutenkin.

Sen sijaan työhönosoitus voisi olla hyvä lääke näille elämäntapatyöttömille. Esimerkiksi sen jälkeen kun ansiosidonnainen loppuu, tulisi työhönosoitus vaikka pariksi päiväksi viikossa tai vastaavaa. Siinä ehtisi hyvinkin vielä hakea töitä muualta. Eikä koulutustasolla ole niin väliä, yhtälailla se ekonomi osaa vaippoja vaihtaa tai ulkoiluttaa pyörätuolipotilaita kuin lähihoitaja.

Kätevää, yritys saa ihan ilmaista työvoimaa vielä suuremmissa määrin kun nykyään. Nytkinhän kesätyöntekijöiden määrää saa alas kun ottaa vaan työmarkkinatukilaisen hommia tekemään ja noinhan yritykset tekee ihan surutta.

Juu ihan typerä ehdotus, mutta miksi joku kuvittelee, että se vanhusten käänteleminen on liian ala-arvoista insinööreille? Mielestäni melko törkeää.

No en mä nyt ala-arvoisesta tiedä, mutta itse ainakin kulutin liki 10 vuotta elämästäni opiskellakseni ylemmän korkeakoulututkinnon aivan muulta alalta nimenomaan siksi, että suunnilleen viimeinen paikka mihin tässä maailmassa haluaisin töihin olisi joku vanhustenosasto eikä ylipäänsäkään tuo hoitoala nappaa yhtään.

Se, että mut työllisyystuen vastikkeeksi pakotettaisiin joka päivä muutamaksi tunniksi vaikka keräämään roskia puistosta tai tyhjentämään koiranpaskaroskiksia on mulle ihan ok, koska sisällöllisesti siinä työssä ei ole mulle mitään erityisen vastenmielistä. Siis mielestäni sairaiden ihmisten hoitaminen on kyllä todella tärkeää, mutta itselleni se olisi äärimmäisen epämieluisaa työtä monestakin syystä.

Täysiä työpäiviä minusta työttömän työnhakijankaan ei täydy joutua tekemään työllisyystuen vastikkeeksi. Työnhaku, työpaikkojen seuraaminen ja hyvien hakemusten kirjoittaminen sekä oman osaamisen pitäminen ajan tasalla ovat oikeasti melkein kokopäivätyötä jos siihen suhtautuu vakavissaan ja sille on jäätävä aikaa ja henkilön on oltava myös päiväaikaan vapaalla esim. haastatteluja varten. Näillä pakkotyöllistetyillä ei saa myöskään korvata ammattihenkilökuntaa millään alalla, saati että ammattilaisia laitettaisiin tekemään oman alansa töitä, joista työkaverit saavat täyden palkan, puoli-ilmaiseksi työllistämisen nimissä.

Just...Kyse ei nyt varmaankaan ole siitä, että työ olisi ala-arvoista sinänsä esim.insinöörille, vaan siitä, että se on väärin ja turhauttavaa, jos on kouluttautunut monta vuotta ja joutuukin järjestelmän pakottamana täysin koulutustaan vastaamattomiin hommiin. Ei se vaan niin mene. Ainakin siinä katkeroituisi hyvin ja varmasti moni veisi siinä vaiheessa suomalaisen yliopiston tarjoaman osaamisensa ulkomaille, vaikka ei aiemmin olisi ollut suunnitelmissa lähteä ulkomaille.

No sekö on sitten jotenkin vähemmän turhauttavaa ja enemmän koulutusta vastaavaa, kun jää kotiin nostamaan työttömyyskorvausta. Tässähän oli siis kyse työttömyyden aikaisesta työstä, ei vakituisesta työpaikasta.

[QUOTE="Emily";23631981]No jos ei itse löydä oikeaa työpaikkaa on mahdollisuus saada vastikkeellista tukea tai olla ilman tukea niin valitessaan.
Kannatan ehdottomasti tätä.
Jos on esim. lääkärin todistus työkyvyttömyydestä tai vanhukset tai kehitysvammaiset ym. tietenkin eri meininki.. mutta terve työikäinen ihminen voi antaa vastikkeen saamalleen tuelle.
Ei varmaankaan tarkoittaisi 40h viikossa siivousta yms.
Van sen verran vastiketta, että tuen saajalle jää vielä aikaa etsiä itselleen oikea työpaikka.
Ehkäisisi syrjäytymistäkin hyvin tehokkaasti.[/QUOTE]

Peesi.

Jos saa vaikka 500€ kuukaudessa tukea, niin sen ehtona on viikon mittainen työrupeama. Tälläinen systeemi on kaikille hyvä, mutta ymmärrän kyllä jos kotona lorvimaan tottuneet luuserit asettuvat vastahankaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23632023:
No mä en ymmärrä sitä, et ensin kouluttaudutaan joksikin, mille ei oo töitä ja sit ollaan vaan kotona sillä tekosyyllä, ettei löydy töitä, jos kyse on ihan oikeasti vaan siitä, ettei "huonompi" työ kelpaa.

Oletko kuullut irtisanomisista? Maailmantalous on toisinaan ennustamatonta ja joskus voi käydä myös niin, että on lähtenyt kouluttautumaan alalle, jossa on töitä, mutta tuleekin joku odottamaton talouskriisi ja alan työpaikat käyvät vähiin. Mites kävi esim. paperityöntekijöille.

Kyllä siinä vaiheessa olisi melko kohtuutonta laittaa koulutettu, mutta olosuhteiden pakosta työttömäksi jäänyt ihminen siivoamaan. Ei näin. Ja miksi ihmeessä esim. työttömälle, aikuiselle ekonomille pitäisi kelvata joku koulunkäyntiavustajan paikka? Eihän tuollainen sekopäinen järjestely palvelisi ketään!

Kätevää, yritys saa ihan ilmaista työvoimaa vielä suuremmissa määrin kun nykyään. Nytkinhän kesätyöntekijöiden määrää saa alas kun ottaa vaan työmarkkinatukilaisen hommia tekemään ja noinhan yritykset tekee ihan surutta.

Ne ilmaiset työntekijät vaan on yleensä aika laiskoja. Osa semmoisia, että on ihan selkeät syyt siihen työttömyyteen, eli työpanos huono, ihan hirveitä sluibareita.

, mutta miksi joku kuvittelee, että se vanhusten käänteleminen on liian ala-arvoista insinööreille? Mielestäni melko törkeää.

Itse opiskelen akateemisen tutkinnon juuri siitä syystä, että osaisin tehdä muutakin kuin käännellä mummoja. Ja siitä syystä, että minun ei tarvitse käännellä mummoja kolmessa vuorossa.

Onko sinun mielestäsi ok, että ihminen panostaa rahallisesti ja ajallisesti mittaamattomasti kouluttautuakseen vaikkapa DI:ksi, ja sitten hänen olisi pakko ottaa vastaan työtä, jota hän olisi saanut ilman koulutustaankin? Eikö se nyt vasta ole tuhlausta jos mikä!

Itse en aio eää tehdä hoitotyötä, vaikka siltä alalta saattaisin työtä saadakin. Olen mieluummin työttömänä, koska en pidä hoitotyöstä ja olen panostanut siihen, että minu ei tarvitsis sitä tehdä enää. En myöskään menisi hampurilaisravintolaan tai pikaruokalaan, tarjoilijaksi, siivoojaksi, lastenhoitajaksi tai vaikkapa puhelimyyyjäksi. Niitä kaikkia töitä olen tehnyt jotta tiedän, että ne eivät ole minua varten.

[QUOTE="vieras";23632014]Sehän tulisi yrityksille halvaksi pistää ensin oma väki pihalle ja ottaa takaisin samoihin hommiin työttömyyskorvauksella. Kunnat ja valtiokin säästävät, sillä korvaukset ovat niin paljon oikeaa palkkaa pienemmät. Kuka hullu enää sitten palkkaa ketään, kun ilmaiseksi saa?[/QUOTE]

Tämä pelko tässä on ja taatusti "vanhuksien kääntelijöiden" ja esim. siivoojien koulutus kokee pahan inflaation, kun kuka tahansa insinööri voisi tehdä samaa hommaa ilman mitään koulutusta yms.

Yhteistyössä